PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:45

Ik geloof niet eens dat BI echt onderzoek doet nog, ze hebben het toch al helemaal voor elkaar op deze wijze?

Neem het parkinson medicijn pergolide 0,40 euro ptablet, plak daar het naampje prascend 1,60 euro ptablet aan op, rochel het met de overheid dat geen da meer pergolide mag voorschrijven, op straffe van hoge boetes of zelfs praktijk kwijtraken, doe precies in de SR gratis testen verstrekken en hoppa je hebt er ieder jaar weer een gigantische hoop aan klantjes bij.

fleurtjeuh
Berichten: 10443
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:51

MiniMeLona schreef:
Ik geloof niet eens dat BI echt onderzoek doet nog, ze hebben het toch al helemaal voor elkaar op deze wijze?

Neem het parkinson medicijn pergolide 0,40 euro ptablet, plak daar het naampje prascend 1,60 euro ptablet aan op, rochel het met de overheid dat geen da meer pergolide mag voorschrijven, op straffe van hoge boetes of zelfs praktijk kwijtraken, doe precies in de SR gratis testen verstrekken en hoppa je hebt er ieder jaar weer een gigantische hoop aan klantjes bij.

Ho wacht.
Dit heeft BI niet geregeld met de overheid. Dit is niet een of andere achterbakse regeling.
Dit is een wet. Het is niet toegestaan om humane medicijnen uit te geven als er een ander middel is met dezelfde werkzame stof die geregistreerd is voor dieren.
Dit mag geen enkele DA met medicatie van alle fabrikanten. Dit is niet iets wat alleen voor BI of Prascend geldt.

Anoniem

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:00

Dat heb ik dan verkeerd verwoord geloof ik; het is een achterbakse regeling met overheid en alle farmaceutische industrie, want je hebt gelijk er zijn nog zoveel meer medicijnen die eigenlijk humaan zijn, maar door deze regel ongelofelijk duur zijn geworden terwijl er niets anders in het dieren medicijn zit.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:08

Ik heb dit jaar ook voor het eerst preventief getest. Uitslag was negatief, dus voor mij geen reden om aan het onderzoek te twijfelen... Het leek mij goed alvast een referentiewaarde te hebben en hij moest toch geent worden, dan kun je het mooi meteen meepakken.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:21

MiniMeLona schreef:
Ik zie het probleem dus duidelijk wel: iets met SR en dat dan ieder paard gezond en ziek hogere acth waardes hebben door onder andere de rui en dat precies in die periode de gratis testen worden verstrekt door bi. Terwijl ik mij nog kan herinneren, dat juist de periode van de SR augustus tot en met oktober juist geen goede periode was om te testen, ivm dat ze geen goede uitslagen / testen konden doen in die periode, las ik laatst al op fb dat de da's het nu precies andersom proberen te verkopen. Klopt geen donder van.


Precies dit ! De fabrikant strooit met gratis testen in een periode dat de waardes sowieso bij elk paard verhoogd zijn. Dus de kans dat de test op cushing wijst is dan groter dan in de rest van het jaar.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:22

Ze verdienen hier ruim voldoende op. Dus zo gratis is het niet.
En ja, dat is om zelf nog meer te verdienen.

Pergolide (de werkzame stof in Prascend) is helemaal niet zo duur.
Voor Prascend (1mg pergolide) betaal je rond de 2 euro per pil (rond ong 110/125 euro per doosje van 60, als je een doos van 160 koop ben je iets goedkoper uit).
Ik heb gehoord dat je pergolide (1mg) voor ong 0,40 cent per pil kan krijgen.
Scheelt wel 1,60 per pil, en bij een pil per dag (grote pony/klein paard) scheelt dat wel ruim 550 euro per jaar.
Productie kosten zijn het zelfde neem ik aan (pilletje ziet er exact zo uit), dus de eigenaar die 1 pilletje per dag geeft betaald dus 550 euro per jaar aan BI voor de 'gratis' test, maar ook voor het onderzoek wat BI gedaan heeft (en aan wat marketing enz natuurlijk, en je eigen dierenarts waar je het haal verdient er natuurlijk ook iets aan).

Waar vroeger paarden gewoon oud werden bleken ze nu cushing te hebben. De cushing gevallen van 15 jaar geleden werden pas gezien als ze krul vachten kregen.

Ik heb 2 cushies staan, beide redelijk duidelijk toen ze getest werden (1 was een jaar eerder dan de gratis testen en het patent al eens getest, toen negatief). Ze zijn vorige week hertest en heb er eentje die volgende week (na wat vage dingen) preventief getest word.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:31

YellowLeaf schreef:
Het is voor wetenschappelijk onderzoek natuurlijk ook heel interessant. De fabrikant kan op den duur een ziektebeeld gaan vastleggen.

In welke leeftijdscategorie vallen de paarden?
Zijn het vaker merries/hengsten/ruinen?
Is er een bepaald ras waarbij het vaker voorkomt?
Komt het vaker voor bij paarden of pony's?

En zo kun je nog veel meer vragen bedenken.


Er wordt ook onderzoek naar gedaan. Onder andere door BI: http://euregiolab.com/paard.html Ze zoeken verbanden tussen het geslacht (het komt meer voor bij merrie's) en rassen (het komt meer voor bij pony's).

Het staat bij wet vast dat humane medicijnen niet mogen worden verkocht voor dieren. Wat in mijn ogen erg logisch is. Ik geloof ook niet dat er mensen zijn die in september/oktober willekeurig maar gaan testen omdat het toch gratis is. Dat doe je omdat je twijfelt aan de gezondheid van je paard. Mijn pony zat niet lekker in zijn vel en we hebben op aanraden van de dierenarts laten testen. Bleek dat hij inderdaad PPID heeft. Hij is gigantisch opgeknapt van de medicijnen, ik heb gewoon mijn pony weer terug. 20 procent van de paarden lijdt aan PPID en ik geloof dat we met prascend hun welzijn gigantisch kunnen verbeteren. Veel symptomen zie je niet, maar heeft je paard wel last van. Ik vind dat we altijd naar het beste welzijn moeten streven en met deze test maken ze het juist toegankelijk voor paardenhouders.

De ATCH-waarde is in de SR hoger, maar het lijkt me niet zo dat er in september/oktober ineens paarden zijn die PPID hebben, en daarna niet meer. Zoals ik hier ook in de reacties lees worden er ook paarden negatief getest. In het onderzoek dat ik aanhaalde kijken ze ook of de prascend werkt, zo niet dan wordt er gestopt en naar een andere oplossing gezocht.

Mijn pony vorig jaar in augustus:

Afbeelding

Mijn pony nu:

Afbeelding

Dus ik kan zeker zeggen dat het werkt. Ja ze zijn duur, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. Helaas werkt de farmaceutische industrie zo. Er wordt ook gigantisch veel geld verdiend aan zieke mensen. Maar zonder prascend was hij er niet meer geweest.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:33

In een onderzoek wat ik al meerdere keren hier op Bokt heb gezet bleek dat een kudde met paarden in de SR bijna allemaal boven de grens zaten en na de SR allemaal niet meer .....
Zie http://research.vet.upenn.edu/portals/4 ... l_2005.pdf p 3 tabel 1 is het duidelijkst. Er is dus een paar jaar gemeten in september en in januari ( en in mei )
10 paarden en 29 pony's, waarvan in sept 2002 2 (!) een goede, normale ACTH waarde hadden ( dus 37 te hoog ), en in januari 2003 er 1 te hoog testte in ACTH
Laatst bijgewerkt door Maris op 27-09-17 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:44

Wat betekend SR?
Dat lees ik hier vaak maar weet niet precies wat jullie hiermee bedoelen.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:47

SR is seasonal rise = the periode dat de ACTH waarde bij alle ( ook gezonde paarden ) omhoog gaat. Waarschijnlijk door invloed van de seizoenen en hormonen etc.
Daarom zijn de ACTH waardes voor deze periode wat aangepast ( mogen nu hoger zijn en toch nog goed , tov de andere maanden ).

Anoniem

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:50

Dank voor de uitgebreide uitleg Maris.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:50

fleurtjeuh schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik geloof niet eens dat BI echt onderzoek doet nog, ze hebben het toch al helemaal voor elkaar op deze wijze?

Neem het parkinson medicijn pergolide 0,40 euro ptablet, plak daar het naampje prascend 1,60 euro ptablet aan op, rochel het met de overheid dat geen da meer pergolide mag voorschrijven, op straffe van hoge boetes of zelfs praktijk kwijtraken, doe precies in de SR gratis testen verstrekken en hoppa je hebt er ieder jaar weer een gigantische hoop aan klantjes bij.

Ho wacht.
Dit heeft BI niet geregeld met de overheid. Dit is niet een of andere achterbakse regeling.
Dit is een wet. Het is niet toegestaan om humane medicijnen uit te geven als er een ander middel is met dezelfde werkzame stof die geregistreerd is voor dieren.
Dit mag geen enkele DA met medicatie van alle fabrikanten. Dit is niet iets wat alleen voor BI of Prascend geldt.


Dit klopt als een bus. Maar ze hebben wel jaren paarden gewoon de humane variant ( pergolide dus ) gegeven tegen cushing en gezien dat dit bij een groep verbetering geeft van de symptomen.
Dus halen ze pergolide van de markt ( want mensen zouden er opeens hartproblemen door krijgen... ) en lanceren ze prascend voor paarden. Volledig zelfde pilletje en werkzame stof...alleen een klein veelvoud duurder :$ :)*
Pergolide bracht in de humane geneeskunde waarschijnlijk niks meer op na 30 jaar en dan boren we een nieuwe winstgevende markt aan uiteraard... met hetzelfde medicijn :+

fleurtjeuh
Berichten: 10443
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:02

Het klopt dat alle paarden in de seasonal rise hogere waardes hebben. Maar hier worden ook de referentie waardes op aangepast!
Dit staat ook altijd bij de uitslagen van de bloed onderzoeken!

Anoniem

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:04

@fleurtjeuh; die referentiewaardes zijn al jaren zo, dus ook toen het juist werd geadviseerd om niet in de SR te testen.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:24

fleurtjeuh schreef:
Het klopt dat alle paarden in de seasonal rise hogere waardes hebben. Maar hier worden ook de referentie waardes op aangepast!
Dit staat ook altijd bij de uitslagen van de bloed onderzoeken!


En ook in dat onderzoek met die kudde paarden is rekening gehouden met verhoogde referentiewaardes in de SR en alsnog dus maar 2 paarden/pony's binnen de ref waardes ..... Hoezo verwarrend ?!

Babyyentje

Berichten: 170
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:30

fleurtjeuh schreef:
Het klopt dat alle paarden in de seasonal rise hogere waardes hebben. Maar hier worden ook de referentie waardes op aangepast!
Dit staat ook altijd bij de uitslagen van de bloed onderzoeken!


Die van ons niet haar waarde was in juni 156pg/ml
En 2 weken terug 44pg/ml
Terwijl het in de sr 47 mag zijn
Ze zat er onder

Mocht van de Da naar 0.25 mg gaan .maar blijf mooi op 0.50 mg als ik zie wat het met haar doe

Afbeelding

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:52

Babyventje, maar die lagere waarde komt door de prascend natuurlijk. Je zal zien als je buiten de SR test de waarde nog lager zal zijn ( als het goed is ). Dus ook met prascend kom je dan in de SR op een hogere waarde uit als in de rest van het jaar.
Maar super fijn dat ze het zo goed doet op de prascend hoor ! In Juni zo'n hoge waarde hebben is vaak idd gewoon niet goed.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:06

In de SR gaan alle paarden inderdaad omhoog. Echter, de paarden die PPID hebben stijgen veel en veel meer dan de paarden die het niet hebben. Juist in deze periode haal je de beginnend PPID'ers er uit. De cut-off values zijn in deze periode in de labs echt hoger. Daarnaast is er ook nog de taak van de dierenarts om de uitslag te interpreteren. Paarden die net hoger dan de bovengrens testen en verder 0,0 verschijnselen hebben zetten ze heus niet zomaar op de pergolide, en vice versa.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:08

Mloui schreef:
In de SR gaan alle paarden inderdaad omhoog. Echter, de paarden die PPID hebben stijgen veel en veel meer dan de paarden die het niet hebben. Juist in deze periode haal je de beginnend PPID'ers er uit. De cut-off values zijn in deze periode in de labs echt hoger. Daarnaast is er ook nog de taak van de dierenarts om de uitslag te interpreteren. Paarden die net hoger dan de bovengrens testen en verder 0,0 verschijnselen hebben zetten ze heus niet zomaar op de pergolide, en vice versa.


En dat is dus niet altijd zo helaas. Kijk naar dat onderzoek uit 2005 ( zie link hierboven ) ook paarden met hogere ACTH waardes in de SR kunnen na de SR weer binnen de marge zitten ( zonder prascend ).

Babyyentje

Berichten: 170
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:42

Maris schreef:
Babyventje, maar die lagere waarde komt door de prascend natuurlijk. Je zal zien als je buiten de SR test de waarde nog lager zal zijn ( als het goed is ). Dus ook met prascend kom je dan in de SR op een hogere waarde uit als in de rest van het jaar.
Maar super fijn dat ze het zo goed doet op de prascend hoor ! In Juni zo'n hoge waarde hebben is vaak idd gewoon niet goed.



Kwam mede doordat ze hoeflederhuid onsteking had aan beide achterbenen
Ze stierf vd pijn en stress

N4N4
Berichten: 1118
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:55

Tsja , ik wil ergens mijn paard ook laten testen op cushing , maar door de SR en het feit hoe " betrouwbaar " de gratis testen zijn durf ik het niet zo goed ..

Laat ik voorop stellen dat als ze Idd cushing heeft , ik haar uiteraard op de medicatie zal gaan zetten.. zeker om te kijken wat dat doet voor haar ..
Maar ik wil niet de kat op het spek binden .

Een vriendin van me heeft jaren geleden haar paard ook laten testen op cushing toen de testen gratis waren( zonder reden )daar kwam uit dat het paard cushing had .
De veearts had er twijfels bij en heeft opnieuw bloed afgenomen en naar een ander laboratorium gestuurd .. geen cushing ..
Mijn vriendin heeft dit verhaal op de Facebook pagina van de fabrikant gezet , was binnen No time verwijderd ..
En met zulke dingen ga ik twijfelen aan die gratis testen .

Wanneer is de SR voorbij ?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:08

Maris schreef:
Mloui schreef:
In de SR gaan alle paarden inderdaad omhoog. Echter, de paarden die PPID hebben stijgen veel en veel meer dan de paarden die het niet hebben. Juist in deze periode haal je de beginnend PPID'ers er uit. De cut-off values zijn in deze periode in de labs echt hoger. Daarnaast is er ook nog de taak van de dierenarts om de uitslag te interpreteren. Paarden die net hoger dan de bovengrens testen en verder 0,0 verschijnselen hebben zetten ze heus niet zomaar op de pergolide, en vice versa.


En dat is dus niet altijd zo helaas. Kijk naar dat onderzoek uit 2005 ( zie link hierboven ) ook paarden met hogere ACTH waardes in de SR kunnen na de SR weer binnen de marge zitten ( zonder prascend ).


Dat klopt, dat zijn de zogenaamde 'grijze gebieden'. Die hou je altijd, bij welke test dan ook...

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:10

Iedere fabrikant van medicijnen zal gratis testen verstrekken als er een periode in het jaar is waarop de kans op positieve testen groter is. Gebeurd humaan ook aan de lopende band. Is goed voor de omzet.

Op prascend zit geen patent. Is nl een kopie van de pergolide en dus geen nieuw medicijn. Er zijn alleen 2 vulstoffen anders. Het enige wat bi vrij slim gedaan heeft is het middel laten registreren als diergeneesmiddel.
Van pergolide is al veel langer bekend dat het hartproblemen kan veroorzaken. Prascend kan dezelfde bijwerking hebben. Dat is ook waarom paarden die 1x een pil gehad hebben nooit meer geslacht voor consumptie mogen worden.

Zelf ben ik groot fan van de gratis testen :D . Maar dat komt ook omdat ik hele nare ervaringen heb met een paard waarvan de ppid jaren te laat herkend is. Ik test dus al jaren preventief. Net de testresultaten van vorige week terug gekregen. 25, 29 en 45 pg/ml. Allemaal binnen de toegestane waarde met de aantekening dat het paard met de hoogste waarde een paar jaar geleden al positief teste en nu op 2 pillen per dag staat.

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:07

MiniMeLona schreef:
Dat heb ik dan verkeerd verwoord geloof ik; het is een achterbakse regeling met overheid en alle farmaceutische industrie, want je hebt gelijk er zijn nog zoveel meer medicijnen die eigenlijk humaan zijn, maar door deze regel ongelofelijk duur zijn geworden terwijl er niets anders in het dieren medicijn zit.


Dat is nou eenmaal de regelgeving tegen off-label use. Zodra er iets geregistreed is mag er niet meer off-label gegeven worden.
Je kan dus beter voor de deur gaan protesteren bij de genererica fabricanten dat ze nu ook eens eindelijk veterinair registreren.

anjali
Berichten: 15345
Geregistreerd: 25-07-15

Re: PPID en het 'gratis' bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:33

Ik snap ook niet waarom die pillen zo duur moeten zijn.2 euro per pil,de mijne moet een halve per dag,de rest van zijn leven.Die bloedtest is niet zo duur,ze vinden zo wel de klanten voor de pillen.Maar ja,wat moet je,iemand die ziek is is afhankelijk.