mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:01

Op dit moment zitten de wormen in ruststand en leggen geen/ nauwelijks eitjes.
Pas als de dagen weer gaan lengen/ temperatuur hoger wordt komen ze weer in actie.
Zo'n beetje vanaf februari.
Dus microscoop kan nog ff in de kast blijven :D

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:06

diega schreef:
Op dit moment zitten de wormen in ruststand en leggen geen/ nauwelijks eitjes.
Pas als de dagen weer gaan lengen/ temperatuur hoger wordt komen ze weer in actie.
Zo'n beetje vanaf februari.
Dus microscoop kan nog ff in de kast blijven :D


Vertel eens, heb ik dan wat anders gezien? wat zijn dat dan? Ze lijken verdacht veel op de foto's van de site die ik aanhaalde. Als ik verkeerde conclusies trek, hoor ik het graag!
(nog een keer de site; http://home.12move.nl/sh353971/bb/paard/fotoswe.html )

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:15

Misschien kom je er wel tegen maar om een wormbesmetting vast te stellen kun je nu geen wormeitelling doen/ gebruiken.

Bij mijn paarden (3 stuks) is er in november 3 x wormei telling gedaan (per paard) , daaruit is gekomen dat de paarden zeker geen wormbesmetting hebben, eindresultaat een dooie en twee jaarlingen twee weken in Utrecht kantje boord. Heb dus recent info gehad van prof uit Utrecht dat van oktober/ november tot februari wormeitelling om vast te stellen of een paard wormbesmetting heeft geen enkel nut heeft.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:28

diega schreef:
Misschien kom je er wel tegen maar om een wormbesmetting vast te stellen kun je nu geen wormeitelling doen/ gebruiken.

Bij mijn paarden (3 stuks) is er in november 3 x wormei telling gedaan (per paard) , daaruit is gekomen dat de paarden zeker geen wormbesmetting hebben, eindresultaat een dooie en twee jaarlingen twee weken in Utrecht kantje boord. Heb dus recent info gehad van prof uit Utrecht dat van oktober/ november tot februari wormeitelling om vast te stellen of een paard wormbesmetting heeft geen enkel nut heeft.


Oei, da's niet best... :(:) daar trek ik zeker lering uit!

Laat ik voorop stellen dat ik beslist niet van plan ben een doe-het-zelf wormeitelling te doen. Geen experimentjes met het welzijn van mijn paard! Ik ben nog van het slag dat periodiek standaard ontwormt, en dat heb ik nu ook gedaan (na het mestverzamelen) maar ik was gewoon benieuwd of ik wormen kon vinden en herkennen. en dat is heel interessant om te doen!

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:51

beantsje schreef:
Oei, da's niet best... :(:) daar trek ik zeker lering uit!


Wat ik heb meegemaakt gun ik niemand, dus toen ik de titel zag van het topic dacht ik: O, jee, hier moet ik ff waarschuwen zodat er uit jullie onderzoek geen verkeerde conclusies getrokken worden.

Bij mijn paarden ging het om de zogenaamde rode wormpjes, deze zijn ook moeilijk te killen als ze in zeer grote aantallen voorkomen omdat ze ook als larfvorm ingekapseld zitten in de dikke darm.
Ik moet vanaf februari elke week mest monsters naar de dierenkliniek brengen, zodra geconstateerd wordt dat de wormpjes weer "wakker" zijn, en dat is dan te zien aan de hoeveelheid eitjes die in de mest zitten dan moet ik weer ontwormen. In deze maanden ontwormen als ze in de slaapstand zitten heeft geen enkele zin.
Maar als jullie nu ff oefenen met die microscoop dan stuur ik in februari jullie ook een envelopje met een lekker paardevijgje :D .

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:00

Dat is dan toch weer vaag.
Circa een maand geleden had mijn jaarling enorme diarree. Ik heb mest naar de dierenarts gebracht en daar werd een bloed- en spoelworm besmetting geconstateerd.
Ik moest ontwormen met equest pramox (ook voor ingekapselde rode bloedwormen eitjes). Na een dag was de mest al vaster en na 2 dagen was het weer prima.
Ik heb trouwens geen wormen gezien na het ontwormen.
Dierenartsen spreken elkaar in dit geval ook weer tegen.

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:28

Volgens mij pakken Equest en Equest Pramox inderdaad ook ingekapselde wormen aan, dus dat was wel een goed advies van jouw DA naar mijn idee.
Dat je weinig of niets terugvindt in de mest is ook niet vreemd, vaak zie je die wormen niet echt duidelijk met het blote oog en ze verdrogen ook heel snel buiten het lichaam. Of heb je toen ook mest onder de microscoop gelegd?
Ik weet wel dat niet-behandelde paarden/pony's zo tussen eind februari en half maart een wormexplosie kunnen krijgen doordat dan de ingekapselde wormen weer vrijkomen. Dit doordat het langer licht word en door de hogere temperaturen.
Als je dus in november met Equest Pramox hebt ontwormd, kan je in februari weer ontwormen, ik vind het best logisch klinken.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:24

diega schreef:
Maar als jullie nu ff oefenen met die microscoop dan stuur ik in februari jullie ook een envelopje met een lekker paardevijgje :D .


Leuk voor de postbode als die hem afstempelt! :D

maar even weer on topic;
Nou, ik heb dit keer met ivermectine ontwormd; de volgende beurt wordt een equest. En dan ga ik na het ontwormen zeker even weer mest bekijken, of er dan ook een heleboel inzitten!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:03

Dit is al een heel oud topic, maar het lukt me niet hier wat nieuws over te vinden. Ik zou ook graag zelf mestonderzoek willen doen. Ik ben op zoek naar materiaal een beschrijving. Ik lees hier al wel wat, maar ik neem aan dat er in de loop van de jaren toch meer te vond n moet zijn.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:10


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:18

Dank je wel. Was eigenlijk meer opzoek naar boeken of zo. Of ander studie materiaal.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:36

Waaraan moet de microscoop voldoen? Om een goed onderzoek te kunnen doen?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:28

Naskapower schreef:
http://www.wormtest.nl :D
Hier heb ik mijn mestonderzoek spullen gekocht en de cursus gedaan.

Heb je ook de microscoop daar gekocht?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:32

Aldi heeft zaterdag een microscoop in de aanbieding. Omdat hier de Aldi al eens genoemd is toch even de vraag. Is dit wat?

Afbeelding

Ik heb nu ook een microscoop aangeboden gekregen. Merk Olympus 10x10 10x40 ook voor 25euro. Wat zouden jullie doen? Ben benieuwd.

lonimma
Berichten: 120
Geregistreerd: 21-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:09

om het goede EPG te krijgen (wat een dierenarts vaak aangeeft of je wel of niet moet ontwormen)
moet je het aantal getelde eitjes x50 doen. een EPG onder de 150 wordt vaak aangegeven na 3 maanden weer te checken en daarboven ontwormen.

ik las op de 1e pagina dan iemand 10-15 eitjes had gevonden, dat is dus wel echt een zware besmetting!
(ik werk altijd met de McMaster techniek, een rooster waarop je moet tellen)

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:20


darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:30

Ik heb ook zo'n cursus gedaan waarbij je ook een groot deel theorie krijgt.
Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat je veulens of andere paarden met een hele zware bloedworm infectie niet zomaar moet ontwormen, omdat dan in 1 keer alle ingekapselde larven loslaten uit de darmwand en het bewuste veulen/paard dus kan overlijden aan een bloeding.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:37

Dank je wel Jet.

Ik zou de namen van de wormen even moeten vertalen. En ik weet eigenlijk ook niet of ze bij paarden het zelfde zijn. Zou denken van wel.
Zo kom ik steeds een beetje dichter bij. De microscoop heb ik misschien al. Dus dan de andere materialen nog die ik nodig heb.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:38

darwin schreef:
Ik heb ook zo'n cursus gedaan waarbij je ook een groot deel theorie krijgt.
Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat je veulens of andere paarden met een hele zware bloedworm infectie niet zomaar moet ontwormen, omdat dan in 1 keer alle ingekapselde larven loslaten uit de darmwand en het bewuste veulen/paard dus kan overlijden aan een bloeding.

Het ontwormen zal ik toch blijven overleggen met de da.

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:42


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:50

Dank je Jet. Hier kan ik echt wat mee. Dat is een beetje wat ik zoek zodat ik het goed kan herkennen.

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:17


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:57

Met de juiste zoek opdrachten kom je een heel eind. ;-)

Jet

Berichten: 12079
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:47

Ja, soms is een beetje creativiteit niet verkeerd :D ;) .

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:45

kvulden schreef:
Aldi heeft zaterdag een microscoop in de aanbieding. Omdat hier de Aldi al eens genoemd is toch even de vraag. Is dit wat?

m/72zib6.png[/img]

Ik heb nu ook een microscoop aangeboden gekregen. Merk Olympus 10x10 10x40 ook voor 25euro. Wat zouden jullie doen? Ben benieuwd.


Ik ben ook heel benieuwd of deze microscoop geschikt is.
Microscoop vergroot tot 640x

Volgens mijn boekje (van wormtest.nl) is de minimale vergroting voor mest onderzoek 100x.

Zijn er mensen met ervaring hiermee?