mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:55

Oh kijk jij het het boekje van wormtest. Ik wilde dat los bestellen , maar dat kan helaas niet.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:03

Ik twijfel ook over de microscoop. Er zijn er 3 bij die site van wormtest.nl maar bij de Aldi zag ik een nog veel goedkopere weer in de folder staan dus vroeg me af of ik voor 1 van de 2 goedkoopste kan gaan of beter een duurdere...

Op stal hebben we een dierenartsassistente die dit op de praktijk voor haar werk doet (ze had nu een deel van de paarden ook zelf getest) en heb haar gevraagd op te schrijven met wat voor microscoop zij daar werkt en of ze het mij kan leren. Scheelt toch als je bij 7 paarden alleen bij een positieve test naar de dierenarts moet om het opnieuw te checken voor een wormenkuur en je zult dan eerder elke paar weken testen dan bij de dierenarts waar het 12,50-15,- per keer kost....


Wij hebben al jaren een goed wormbesmetting-preventiebeleid. mestonderzoek gebeurde hier al jaren voor het verplicht werd. Alleen niet elke 4 weken... Meer 1 of 2x tussen voorjaar en najaar in. De laatste jaren hadden de meeste paarden hier geen positieve test en werden ze 1 tot 2x per jaar ontwormd (in elk geval ergens najaar/winter en soms nog ergens voorjaar/zomer)

Net ontwormd met equest pramox en best veel horzellarven gevonden in de mest. Dan weet je waarvoor je in het najaar er toch een kuur in doet... De dierenartsassistente wilde me eerst nog mestonderzoek lten doen maar heb dat geweigerd omdat ze toch een kuur moeten en het in de winter toch minder betrouwbaar is en we een paar weken eerder al 4 vd 7 paarden hadden gechecked waarvan 1 op de grens zat om te ontwormen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:55

Hoezo moeten ze toch wel een kuur. Het is dan toch de bedoeling dat je test en als het dan nodig is een kuur?

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:30

Er wordt tegenwoordig steeds vaker door dierenartsen aangeraden om na de eerste nachtvorstperiode te ontwormen met Equest Pramox om alle ingekapselde larven te verwijderen. Die zie je niet in de mest met onderzoeken, die zitten in de darmwand en kunnen daaraan heel veel schade toebrengen als ze uitgegroeid zijn en in het vroege voorjaar allemaal tegelijk uit die darmwand weer de darm in komen zetten. Ik heb vorig jaar ( of is het al weer twee jaar geleden?) een lezing bijgewoond die door onze plaatselijke dierenkliniek was georganiseerd en daar werd dat ook duidelijk verteld. De rest van het jaar alleen ontwormen met mestonderzoek was toen het motto.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:11

klopt. Dit heb ik ook meegekregen via verschillende kanalen.