mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:25

Zoals de titel al aangeeft: als je mest laat onderzoeken op wormen of eitjes van wormen, wordt dat dan bekeken onder een microsoop?
Zo ja, zou je dan met een simpele microscoop zelf niet kunnen controleren op wormen en op bijv. zand?
Ik neem toch aan dat het niet zo moeilijk moet zijn.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:32

Volgens mij doen ze dat niet met de hand.. Ik heb op de uitslag wel eens teruggekregen "lichte wormbesmetting, 200 eitjes" en "normale wormbesmetting, 600 eitjes".. Lijkt me sterk dat ze die zo gaan tellen.. dan zou je de hele mestbol onder de microscoop moeten gaan uitwrijven :+ Ik denk eigenlijk dat ze er gewoon een apparaat voor hebben, misschien op de een of andere manier de eitjes scheiden van de mest ofzo??

Op zand kun je wel zelf controleren; je neemt een latex handschoen, pakt 3 mestbolletjes op (van verschillende hoopjes van verschillende dagdelen, en bolletjes die de grond niet hebben geraakt) en dan draai je de handschoen binnenstebuiten (met de mest dus erin), vul je hem met water en knoop je hem dicht. Dan knijp je de mestbollen uit elkaar en laat de handschoen een uurtje hangen.. het zand zakt dan naar beneden, en dan kun je na een uurtje in de vingers knijpen en voelen of daar zand zit :)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:36

een bepaalde hoeveelheid mest, wordt opgelost in een bepaalde hoeveelheid water. Dan doen ze een bepaalde hoeveelheid van de oplossing op een glaasje met een telraam en wordt er gekeken naar soorten wormen/eitjes en geteld. Aan de hand daarvan wordt berekend hoe zwaar de worm(ei)besmetting is.

Precieze hoeveelheden zijn mij niet bekend. dit is de globale werkwijze zoals ze mij uitgelegd is door de dierenarts en via internet.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:36

Joyce B: zo heb ik het ook in gedachten. Dan zouden we het toch zelf ook moeten kunnen doen? Je moet alleen even van een dierenarts hoeveel verdunning er bij moet bij een bepaalde hoeveelheid mest en dan een telraam van bijv. 1cm bij 1cm.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:41

ik denk al jaren dat het zelf te doen moet zijn...ik heb hier twee microscopen staan....als ik er een piepklein beetje poep onderleg is het net of ik naar een micadospel zit te kijken.
Allemaal balken kris-kras over elkaar.
Die tip van poep oplossen in water is een goede!
En wormeitjes zien er rond uit ,heb ik eens op een foto gezien...dus ik ga het weer eens proberen!

ellepel

Berichten: 47360
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:44

nou als je nog testmonstertjes zoekt :D :D

ik wil je wel wat poep op sturen hoor O:)

tessa84
Berichten: 103
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: leerdam

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:12

wij hebben nu op school worm onderzoek wel leuk om te doen
wij doen het bij geiten maar sommige doen het bij paarden

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:57

Nou Geerke als jij het dan eens even gaat proberen dan zou dat heel erg mooi zijn. Ik hoor het graag van je *D

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:29

Je moet er wel een goede microscoop voor hebben ;)

Ik ben zelf dierenartsassistent en mijn veearts zei dat ik het zelf ook kon doen.. hoe weet ik niet :P ik breng het naar de kliniek toe, mogen hun het voor me doen dan weet ik zeker dat het goed gebeurd..

maar naar aanleiding van wat ze tegen mij zei kan je het zelf doen, maar dat moet je wel de verschillende wormen van elkaar weten te onderscheiden... en een goede microscoop hebben..

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:31

Volgensmij moest je mestballen in zout water doen, dan kwamen de eitjes bovendrijven. Zoiets was het. Maar met een microscoop moet het inderdaad te zien zijn.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:33

Je kan het zelf onderzoeken :j
Ik heb nog wel een handleiding, als hier interesse voor is?

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:34

wij hebben dit op school gehad
onder begeleiding van een medewerkster van FREE nature :)
inderdaad oplossen en verdunnen, schudden en preparaat maken :) de precieze werkwijze weet ik niet meer, zou ik in mijn papieren moeten zoeken naar de instructie

wij hadden monsters van runderen, maar ik had de opdracht gekregen paardenmest mee te nemen :)
vond het érg interessant!

(edit, de begeleiding was wesselady :)) :P )

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:35

Zeg Naal, doe jij eens niet net of ik er verstand van heb >;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:25

WesseLady schreef:
Je kan het zelf onderzoeken :j
Ik heb nog wel een handleiding, als hier interesse voor is?




heel graag!
Wil je het hier neerzetten?
De stront en microscoop heb ik al...nu de handleiding nog :D


Zal TS ook wel op prijs stellen!

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:46

Dat wil ik :j

Deze methode van mestonderzoek heet de flotatietechniek. Door een oplosvloeistof (verzadigde zoutoplossing) te gebruiken met een grotere dichtheid dan de wormeieren, komen deze boven drijven. Verder tel je de wormeieren. Enkele wormeieren vormen geen besmetting. Boven de 100 heb je een lichte wormbesmetting. Verder kan je de verschillende wormeieren van elkaar onderscheiden, daar zijn genoeg plaatjes van te vinden op internet.

Benodigdheden mestonderzoek m.b.v. flotatietechniek:
- 2 gram verse mest
- verzadigde zoutoplossing (NaCl, ongeveer 300 gram per liter, goed roeren tot het helemaal oplost)
- bekerglazen
- reageerbuizen
- theezeefje
- dekglaasjes
- objectglaasjes
- microscoop

Uitvoering van de flotatietechniek:
1. Weeg 2 gram mest af en breng dit in een bekerglas van 100 ml.
2. Voeg een kleine hoeveelheid verzadigde zoutoplossing (NaCl) toe en meng goed.
3. Vul daarna aan met een verzadigde NaCl oplossing tot 50 ml.
4. Giet, na goed roeren, de oplossing door een theezeefje om de grove mestdelen kwijt te raken.
5. Vul 2 reageerbuisjes tot er een bolle meniscus op staat.
7. Leg op elke reageerbuis een schoon dekglaasje

Eigenlijk moet je nu een centrifuge gebruiken (5 min. op 2000 toeren), maar aangezien de meeste mensen dit niet voor handen hebben, kan je de reageerbuizen ook ongeveer 2 uur laten staan. Het kan iets korter of langer zijn, dat moet je zelf even uitproberen (ik heb altijd met centrifuge gewerkt). Er mogen wel wat zoutkristallen ontstaan aan de randen van het dekglaasje, maar als dit te veel is, kan je geen wormeieren meer onderscheiden.

8. Pak het dekglaasje van de reageerbuis af en leg het op het objectglaasje.
9. Zet de microscoop aan en bekijk het objectglaasje onder de microscoop.

Wormeieren zijn goed te zien bij een vergroting van 10 * 10. Verder vergroten kan natuurlijk altijd :) Een wormei heeft altijd een duidelijke ronde rand, hoekige cellen zijn vaak plantenmateriaal. Lichte cellen met een dikke, zwarte rand zijn meestal luchtbellen.

Als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Succes! :D

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:55

heel erg bedankt!
Ik ga dat nog eens 5x lezen,en misschien overschrijven(ben van de oude stempel...)

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 11:07

Super WesseLady, heel erg bedankt. Nu moet ik nog een microscoop zien te bemachtigen.
Geerke: ik schrijf het ook even over, ben van het zelfde 'oude' stempel als jij.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:15

O wat geweldig, ik heb met kerst een microscoop gekregen en ik ga het zeker proberen! Maandag zal ik even wat materiaal gaan halen.

Geerke heb jij het al geprobeerd?

Ik hoop dat de mods dit topic nog even openhouden (please... *D ) want dan ga ik mijn ervaringen + foto's hier neerzetten!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:17

nee ik heb het nog niet geprobeerd....komt door tijdgebrek en gevriesdroogde drollen...
Ik ga het zeker snel doen!

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:13

Ik ben heel erg benieuwd (:)

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:14


beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:52

OK het is gelukt! Gezien het maximum van 2 foto's, plaats ik de rest in link.
het eerste preparaat mislukte omdat ik te ongeduldig was; het tweede is na 2 uur genomen. Ik gok dat dit een lichte wormbesmetting is; ik schat een stuk of 10-15 eitjes op het glas.
't Was wel weer wennen hoor, de laatste keer met een microscoop werken was op de middelbare school en da's 30 jaar geleden!

Mijn microscoop is trouwens een heel eenvoudige, de Aldi-aanbieding, die heb ik met kerst gekregen. (Verrassing (:) ) Maar hij doet het best wel goed in de laagste 2 vergrotingen. Er zit dus een cameraatje bij, die is van hele matige kwaliteit. De foto's zijn dus niet super, maar op zich wel bruikbaar hiervoor.

40x vergroot; onderin een luchtbelletje + daarboven een eitje volgens mij.
Afbeelding

Maar hier zie je zo'n rakker in een sterkere vergroting
Afbeelding

Dit is dus een luchtbel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ASF78SC4.jpg

Nog wel leuk; een zoutkristalletje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8HLUGAU.jpg

en heeft iemand enig idee wat dit spermatozoíde-achtige beestje is, dat langs de zoutkristal zwemt? Een eitje dat al aan het uitkomen is, misschien??
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCZNMWMY.jpg

Overigens had ik er toen ik de mest meenam, meteen een wormspuit ingedouwd, ik was niet van plan te vertrouwen op mijn eigen waarnemingen. maar fun was het zeker!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:56

Hehe, grappig dat je dit bedenkt. Ik zat er ook al aan te denken....
Waarom niet op cursus oid om het zelf te leren? Ik vind die wormtellingen toch wat te duur, omdat je uiteindelijk toch vaak óók moet ontwormen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:59

mooi!!!
Ik heb trouwens ook een microsoop van de aldi...en een profesionele hele ouwe....die van de aldi doet het beter!

Als ik het doe wil ik ook poep van een paard waarvan ik weet dat het niet regelmatig word ontwormd....er zijn er genoeg hier....dan kan ik het verschil mooi zien!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: mestonderzoek wormen dmv microscoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:00

Wauw, wat leuk dat je foto's kan maken met die microscoop!