[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:24

Idifix schreef:
Focussed schreef:
Idifix: Je paard krijgt niet toevallig Ventipulmin?


Ik veronderstel dat dat medicatie is, nee hij staat voorlopig op nog geen enkele medicatie aangezien hij nog steeds door de da geen volwaardig erkend cushing paard is. Maar in mijn ogen is het bijna onmogelijk dat hij het niet is dus.



Nee Ventipulmin is een medicament voor benauwde paarden. Echter heeft het als bijwerking dat sommige paarden gigantisch gaan zweten (dat de stralen er gewoon aflopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:39

Je puntje 2 is een hele goeie JP, ben ik iid compleet vergeten, niet dat de rest geen goeie aanvullingen zijn hoor, maar het moge duidelijk zijn, dat ik juist graag 1 totaal overzicht zou zien met al onze persoonlijke ervaringen daarop, simpelweg omdat elk paard anders is en er niemand bestaat die alles weet, trouwens, dat is tenslotte wat we allemaal zijn onderhand; ervaringsdeskundigen, nooit geweten dat je in je eigen topics niet onbeperkt kan wijzigen...
Ohja, daar het geen centraal topic is, geloof ik niet dat het aan mij is om het oude topic te moeten laten sluiten.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:51

ohjajoh6 schreef:
Je puntje 2 is een hele goeie JP, ben ik iid compleet vergeten, niet dat de rest geen goeie aanvullingen zijn hoor, maar het moge duidelijk zijn, dat ik juist graag 1 totaal overzicht zou zien met al onze persoonlijke ervaringen daarop, simpelweg omdat elk paard anders is en er niemand bestaat die alles weet, trouwens, dat is tenslotte wat we allemaal zijn onderhand; ervaringsdeskundigen, nooit geweten dat je in je eigen topics niet onbeperkt kan wijzigen...
Ohja, daar het geen centraal topic is, geloof ik niet dat het aan mij is om het oude topic te moeten laten sluiten.

Eens, hoewel je je eigen posten ook niet onbeperkt kunt wijzigen!

Ik stuur een mod een pb het oude te sluiten, akkoord?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:52

netjes en overzichtelijk!Heel goed voor de beginnende cushing eigenaar!
De ''ik'' vorm stoort mij dus niet,maar dat is persoonlijk. ;)

Voeding is inderdaad erg belangrijk.Teveel calcium moet je voor uitkijken.
Gekookt lijnzaad is goed en ik geef sinds kort sojahullen.Een hele goede eiwit/proteine bron die mijn IR en cushing paard goed verdraagt.
Want de behoefte aan eiwit is bij oudere paarden best wel hoog,en vaak kun je dus geen biks of muslie meer voeren omdat dat vol zit met suikers en zetmeel.En teveel lucerne gaat in mijn geval niet goed.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:55

Ik ben het niet met je eens:
anekdotische ervaringen komen vanzelf aan de orde in de vervolgposten en wat jij persoonlijk ervaart (of hebt ervaren) is in een overzicht van de belangrijke punten die een eigenaar van een PPID-paard moet weten, niet van belang. Als je de pretentie hebt om een goed overzicht te maken en mensen te informeren, dan moet je persoonlijke opvattingen achterwege laten - het gaat tenslotte niet over jou.

Verder is het nogal zinloos om twee topics over hetzelfde onderwerp te laten betaan. Dat is ook niet volgens de bokt-regels. Bovendien is het andere topic ruim over het maximale aantal pagina's heen.


Nog wat tekstcorrecties:

- Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis) - vooral bij oudere paarden en als PPID al ver gevorderd is


- Alle geregistreerde medicatie is schreeuwend duur en omdat de Prascend blijkbaar het nieuwe standaard middel is en er nu ook bekend is gemaakt dat Prascend dus erg goed kan werken bij de aan Cushing gerelateerde HB, beperk ik mij wederom tot dit medicijn...

Er zijn helemaal geen andere geregstreerde middelen voor veterinair gebruik dus kun je dit net zo goed weglaten. De uitspraak dat Prascend kan helpen bij HB is niet correct en geeft de verkeerde indruk

- Prascend® is het eerste officiële geregistreerde medicijn voor behandeling van paarden. Het is een kleine, rechthoekige roze pil in de vorm van 1 mg tabletten. Elke tablet bevat 1,0 mg pergolide. moet zijn: 1 mg

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:56

geerke schreef:
netjes en overzichtelijk!Heel goed voor de beginnende cushing eigenaar!
De ''ik'' vorm stoort mij dus niet,maar dat is persoonlijk. ;)

Voeding is inderdaad erg belangrijk.Teveel calcium moet je voor uitkijken.
Gekookt lijnzaad is goed en ik geef sinds kort sojahullen.Een hele goede eiwit/proteine bron die mijn IR en cushing paard goed verdraagt.
Want de behoefte aan eiwit is bij oudere paarden best wel hoog,en vaak kun je dus geen biks of muslie meer voeren omdat dat vol zit met suikers en zetmeel.En teveel lucerne gaat in mijn geval niet goed.


Geerke: als je lijnzaad kookt, verlies je de Omega 3. Beter is lijnzaad te malen en meteen te voeren over he gwone voer.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-11-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

suusje1996
Berichten: 74
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:58

IMJ schreef:
suusje1996 schreef:
Ahh super een nieuw topic! Die andere kon ik inderdaad ook niet meer volgen!
Super duidelijk gedaan :-)

Mijn pony heeft ook cushing, hij krijgt 1x per dag 1 tabletje pergolide en daar doet hij het echt super goed op. Laatst weer de ppid test laten doen hier kwam 124 uit wat normaal gesproken wat ik begreep 47? moet zijn. Maar de dierenarts zij dat dit super netjes wat voor een cushing pony die echt super in zijn vachtje zit

Ik vind het nog wel wat hoog, maar het belangrijkste is dat jij ziet dat jouw paard zich goed voelt en er goed uit ziet. Is zijn haar en weerstand op orde? Niet extra zweten? Geen bultjes boven de ogen?

Mijne had een waarde van 33 (andere prikperiode) maar werd helaas toch bevangen ondanks dieet etc..



Ik snap inderdaad wat je bedoeld, dit had ik eerst ook.
Deze test was de 2e test die ik bij hem liet doen omdat hij er zo goed uit zag dat ik dacht van heb jij wel cushing?

Pony zit super goed in zijn vacht.
Heb hem vorige winter om de 8 weken moeten scheren omdat hij dan alweer zo lang in zijn vacht zat.
Nu heb ik hem al zeker 7 maanden niet meer geschoren en heeft hij nog steeds een redelijk korte vacht.
En hij verhaard zelfs een beetje.
Bultjes boven zijn ogen had hij ook, maar dit word ook steeds minder.
Ik denk gewoon dat hij super goed reageert op de pergolide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:58

ik vind alles best...hahaha ik had mezelf eigenlijk de taak opgelegd van jullie aller typegeit, maar dat gaat dus helemaal niet... balen! Van je eigen posten wist ik dat ook wel, maar is toch niet handig, dat dit juist bij een centraal topic als deze niet kan? Zo kan je dus ook nooit de nieuwste ontwikkelingen goed bijhouden...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:01

ohjajoh6 schreef:
ik vind alles best...hahaha ik had mezelf eigenlijk de taak opgelegd van jullie aller typegeit,

Ah! Kan ik jou vaker inhuren! ;-) :D

Joh, even de verbeteringen verzamelen en een mod een pb sturen met de vraag deze toe te voegen.

Ik vind jouw initiatief juist goed. Fijn dat jij het zo snel opgepakt hebt voordat het oude topic (vanwege veel te veel pagina's) zou gaan sluiten!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:05

ohjajoh6 schreef:
ik vind alles best...hahaha ik had mezelf eigenlijk de taak opgelegd van jullie aller typegeit, maar dat gaat dus helemaal niet... balen! Van je eigen posten wist ik dat ook wel, maar is toch niet handig, dat dit juist bij een centraal topic als deze niet kan? Zo kan je dus ook nooit de nieuwste ontwikkelingen goed bijhouden...



Dat is natuurlijk niet zo; je kunt een mod altijd vragen om in de OP wijzigingen aan te brengen of aanvullingen te plaatsen. Zo heb ik dat ook gedaan bij het Centrale HB topic, deel 2/3 dus als er nieuwe ervaringen/ ontdekkingen zijn, dan zijn die altijd toe te voegen.

Ik zou het verstandiger gevonden hebben als je je tekst voor plaatsing door wat andere deskundigen ( ervaren c.q. geschoold) had laten doorlezen. Dat wil niet zeggen dat je het niet goed gedaan hebt, maar achteraf corrigeren is zo'n gedoe.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:11

Dat blijkt JP, maar dat wist ik dus echt niet van dat corrigeren en ik blijf het een goed idee vinden, om juist 1 groot overzicht te kunnen maken, van iedereen zijn ervaringen en ideeen, dit was en is toch echt mijn opzet eigenlijk...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:19

Om dan nog even verder te zeuren: als je de "ik-vorm" gebruikt gaat het dus niet over de ervaringen van anderen, maar wek je de indruk dat het jouw ervaringen zijn. Je schiet dan dus je doel voorbij.
Een OP van een Centraaltopic is vooral bedoeld om een overzicht te geven van een aandoening en de behandeling ervan. In het overzicht van de behandeling zijn nu tenslotte wel de ervaringen van anderen verwerkt.
Dus corrigeer het gewoon en ook de verwijzing van 'laten we het gezellig houden' mag ook wel weg wat mij ( en Fargo!) betreft.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:20

Jannepauli schreef:
Om dan nog even verder te zeuren: als je de "ik-vorm" gebruikt gaat het dus niet over de ervaringen van anderen, maar wek je de indruk dat het jouw ervaringen zijn. Je schiet dan dus je doel voorbij.
Een OP van een Centraaltopic is vooral bedoeld om een overzicht te geven van een aandoening en de behandeling ervan. In het overzicht van de behandeling zijn nu tenslotte wel de ervaringen van anderen verwerkt.
Dus corrigeer het gewoon en ook de verwijzing van 'laten we het gezellig houden' mag ook wel weg wat mij ( en Fargo!) betreft.



Daar houden jullie je toch niet aan :+

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:26

geerke schreef:
Jannepauli schreef:
Om dan nog even verder te zeuren: als je de "ik-vorm" gebruikt gaat het dus niet over de ervaringen van anderen, maar wek je de indruk dat het jouw ervaringen zijn. Je schiet dan dus je doel voorbij.
Een OP van een Centraaltopic is vooral bedoeld om een overzicht te geven van een aandoening en de behandeling ervan. In het overzicht van de behandeling zijn nu tenslotte wel de ervaringen van anderen verwerkt.
Dus corrigeer het gewoon en ook de verwijzing van 'laten we het gezellig houden' mag ook wel weg wat mij ( en Fargo!) betreft.



Daar houden jullie je toch niet aan :+

Jij durft! _O-

Wel een mooie uitdaging, hoe houden we met zijn allen een topic gezellig en informatief!
Laten we een voorbeeld zijn voor andere topics..

bobomelo

Berichten: 1714
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

Meld ik me hier ook!
Pony staat nu 3 week op Pergolide. 3 week geleden was ze ernstig hoefbevangen, dat gaat nu weer goed! Ze stapt stukken beter en soms een drafje, maar op het harde is ze wel stukken gevoeliger. Hoop dat de Pergolide snel resultaat levert!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

Maar dat moet kunnen Geerke !

En och, iedereen vliegt wel eens uit de bocht. Maar zoals Dr. Phil zegt: every situation needs a hero, dus als de stofwolken weer neergedaald zijn, ga je weer gewoon verder :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:29

Jannepauli schreef:
Om dan nog even verder te zeuren: als je de "ik-vorm" gebruikt gaat het dus niet over de ervaringen van anderen, maar wek je de indruk dat het jouw ervaringen zijn. Je schiet dan dus je doel voorbij.
Een OP van een Centraaltopic is vooral bedoeld om een overzicht te geven van een aandoening en de behandeling ervan. In het overzicht van de behandeling zijn nu tenslotte wel de ervaringen van anderen verwerkt.
Dus corrigeer het gewoon en ook de verwijzing van 'laten we het gezellig houden' mag ook wel weg wat mij ( en Fargo!) betreft.


Voor de duidelijkheid; Op moment zijn het ook mijn ervaringen die gemeld staan, omdat ik dus nog niets toevoegen kan, er staat niet voor niets meerdere malen een duidelijke uitnodiging tot aanvullingen, ik ben namelijk van mening dat het niet 1 persoon moet zijn, die bepaald wat relevant is en wat niet...

En even serieus; het laten we het gezellig houden , was dan ook duidelijk voor jullie 2 bedoeld, jullie maken elkaar gisteren nog zowat verbaal af, om nu ineens doodleuk voor elkaar te gaan spreken? Whoehahahaha, te erg dit...


Sterkte bobomelo!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:32

Jannepauli schreef:
Maar dat moet kunnen Geerke !

En och, iedereen vliegt wel eens uit de bocht. Maar zoals Dr. Phil zegt: every situation needs a hero, dus als de stofwolken weer neergedaald zijn, ga je weer gewoon verder :))

Dan hoop ik toch dat Fargo zich bedenkt en zich hier ook nog komt melden. Haar kennis en ervaring worden (in ieder geval door mij) enorm gewaardeerd..

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:34

+1!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:47

ohjajoh6 schreef:
Jannepauli schreef:
Om dan nog even verder te zeuren: als je de "ik-vorm" gebruikt gaat het dus niet over de ervaringen van anderen, maar wek je de indruk dat het jouw ervaringen zijn. Je schiet dan dus je doel voorbij.
Een OP van een Centraaltopic is vooral bedoeld om een overzicht te geven van een aandoening en de behandeling ervan. In het overzicht van de behandeling zijn nu tenslotte wel de ervaringen van anderen verwerkt.
Dus corrigeer het gewoon en ook de verwijzing van 'laten we het gezellig houden' mag ook wel weg wat mij ( en Fargo!) betreft.


Voor de duidelijkheid; Op moment zijn het ook mijn ervaringen die gemeld staan, omdat ik dus nog niets toevoegen kan, er staat niet voor niets meerdere malen een duidelijke uitnodiging tot aanvullingen, ik ben namelijk van mening dat het niet 1 persoon moet zijn, die bepaald wat relevant is en wat niet...


Dus... aangezien je inmiddels genoeg aanvullingen en correcties hebt ontvangen kun je die gewoon aanbrengen. Het punt wat ik probeer te maken is dat gebruikerservaringen soms erg misleidend kunnen zijn en geen enkel voordeel bieden in de behandeling van PPID. Die horen dan ook geen plaats te hebben in een OP. Even een extreem idee: zou je het er soms ook inzetten dat als ik de ervaring heb dat de hoeven eraf hakken een goede oplossing voor HB is?

Citaat:
En even serieus; het laten we het gezellig houden , was dan ook duidelijk voor jullie 2 bedoeld, jullie maken elkaar gisteren nog zowat verbaal af, om nu ineens doodleuk voor elkaar te gaan spreken? Whoehahahaha, te erg dit...



Lach maar.. je kunt het ook zien als een vorm van volwassenheid en in staat zijn ergens overeen te stappen.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:00

Afbeelding

Ik was al bang dat ik mijn vredesduiven moest lossen. :D

Ik ga Image zo inladen voor een retourtje Roosendaal voor nieuwe schoenen. Ik heb haar net uit de wei gevist, maar mevrouw is zo fit door de Prascend met haar 23 jaar, dat ze er bokkend vandoor ging eerst. ~~}> maar ik ben de baas. Nu staat ze boos binnen te wachten tot we gaan laden ~~}> moet je maar niet de baas in de maling nemen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:01

Helder verhaal..

Onze paarden zijn 1,5 week terug getest op cushing..
Oudste paardje wordt 24 en heeft een aantal symptomen. Jongste paard is 12 en is zwaar insuline resistent geweest. Is daar nu stabiel in maar is dus een risico groep voor cushing ook.. Vandaar beiden voor de zekerheid maar eens laten testen.. Ben benieuwd wat eruit komt

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:37

In de OP staat: De ziekte van Cushing (PPID pituitary pars intermedia dysfunction) is een afwijking in de productie van cortisol die leidt tot symptomen als een vacht met lange haren en verslechterde conditie.

Dat is 'incompleet' : De aandoening bij het paard vrijwel uitsluitend veroorzaakt wordt door een afwijking ter hoogte van de pars intermedia van de hypofyse, wordt de aandoening momenteel preferentieel als pituitary pars intermedia dysfunction of PPID omschreven. De ziekte of, beter gezegd het syndroom van Cushing, kan veroorzaakt worden door een primaire overproductie van cortisol ter hoogte van de bijnier, door langdurige behandeling met corticosteroïden, door afwijkingen ter hoogte van de hypothalamus evenals door productie van adrenocorticotroop hormoon (ACTH) ter hoogte van tumoren buiten de hypofyse, zoals bijvoorbeeld door sommige longcarcinoma’s.

Bron: Universiteit v Gent

ACTH is geen stresshormoon - het is wel een hormoon dat o.a. de bijnier aanzet tot het produceren van cortisol, en dat is well een 'stress hormoon'..

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:57

Mooie openingspost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:00

vorige topic is mij gevraagd of er bloedonderzoek gedaan was..

nee, er is geen bloedonderzoek gedaan maar ik tob al een aardige tijd met mijn merrie
ze is een 22 jarige bijna volbloed arabier en ik denk nu al zo'n jaar of 6 aan het aanmodderen
hoefbevangen, spierbevangen, veel te dik incl vetbulten aan de zijkant van haar billen
vervolgens is ze erg afgevallen wat haar ten goede kwa alleen jammer dat dat gebeurde omdat stalbaas bezuinigde op hooi

situatie nu is een normaal uitziende merrie die normaal op gewicht is
dikke kap op haar nek
snelgroeiende hoeven
vetophoping boven haar staart
al jaren een slecht gebit incl diastasen waardoor hooi niet goed vermalen word

haar eten nu is weer aangepast want ze kreeg ( omdat ze samen staat met haar dochter) onbeperkt voordroog smorgens een halve gele schep natures best en savonds kreeg ze seniores priores ( met biergist tabletten)
op het gras is ze niet meer geweest sinds einde winter

nu krijgt ze voordroog vermengd met stro en haar seniores priores ( met biergist tabletten en sinds een paar dagen weer glucosamine)

ze word ongeveer 4x per week gelongeerd en door dit dieet lijkt ze een stuk beter te lopen
minder stijf en meer voorwaarts

ik zal even een foto zoeken van haar

Afbeelding
paar weken geleden

Afbeelding

laatste foto is van een paar dagen terug