Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 160 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies gevraagd over zieke pony

 
Profiel   

Heel belangrijk om te weten: Deze tekst gaat niet over een pony die van mij is. Ik maak me er enorm veel zorgen over daarom wil ik toch weten wat jullie ervan denken. (Er kunnen schokkende dingen in de tekst staan).

Ik sta met mijn paarden op een stal bij een boer. Ik verzorg mijn paarden zelf en ben er ook blij om nadat ik dit heb gezien.
Er staat namelijk een kleine pony die graatmager is. Ik heb deze pony ontdekt doordat ik hem voor dood in de wei naast mijn paarden zag liggen. Ik ging kijken en toen bleek dat het beestje niet meer zelf op kon staan. Toen ik naar de boer ging zei hij dat dat normaal was en vaker gebeurde. Ik moest hem 'maar' bij zijn manen en staart pakken en overeind trekken. Omdat ik dit dus vreemd vond heeft hij het voorgedaan. Het beestje kon nauwelijks blijven staan en liep heel wankel. Maar omdat hij liep was hij volgens die boer dus gewoon gezond.
Wat ik dus al zei, hij is graatmager en dat ondanks dat hij op een weiland vol met gras staat. Ook zijn wintervacht heeft hij nog niet losgelaten. Zijn manen zitten vol met klitten en zijn staart vol met plakaten diarree. In beide ogen heeft hij een vreemde grijze vlek (volgens die boer is het een jong beest dus dat is vreemd). Nou lag dat arme beest laatst weer op de grond en toen we hem voorzichtig overeind probeerden te helpen zagen we dat hij bij zijn heup een schaafwond had waar maden omheen zitten. Ik ben er enorm van geschrokken. Aangezien ik op veel stallen heb gestaan kan ik me normaal voor dingen die me niet aanstaan afsluiten, maar dit beestje blijft in mijn hoofd rondspoken. Nu heb ik dus aan jullie de vraag of jullie denken dat dit nog te behandelen is of dat het beestje al te ver weg is...
Wat zou ik kunnen doen om het dier te behandelen als het nog zin zou hebben? Aangezien het een van de zoveel boeren is die alles voor het geld doet en een dierenarts overbodig is in zijn ogen kan ik daar niet op rekenen. Maar er is een kleine kans dat ik het dier kan overnemen/kopen. Wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:24 



 
Profiel   

Onmiddellijk een da erbij halen als je iets voor het dier te betekenen wilt zijn, natuurlijk wel geheel op jouw kosten. Daarnaast de dierenbescherming verwittigen(of politie) dat er een zwaar verwaarloosde shet rondloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:28 



 
Profiel   

Dierenbescherming bellen.. Dit klinkt namelijk als zeer ernstige verwaarlozing als de boer weet dat hij er vaker zo bij ligt.. En als ik het zo hoor is het voor het beestje misschien zelfs al te laat.

Edit: als je er nog wel iets aan wil proberen te doen inderdaad direct een dierenarts erbij halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:29 



 
Profiel   

klinkt niet goed dit |( Is de pony oud?
Als het weiland vol met gras staat en hij is zo mager en heeft plakkaten poep aan zijn kont...wat op diarree wijst....kan het dat hij een fikse worminfectie heeft.
De pony kan ook erg oud zijn,een heel slecht gebit hebben waardoor hij zelfs geen gras meer kan eten.
Of oud en een worminfectie.
Wel erg zielig dit |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:30 



 
Profiel   

Ik zou niet te lang wachten om deze pony eventueel te kunnen redden.
Wat wil de boer met deze pony ?
Stel je kan hem over kopen of op zijn minst behandelen dan zul je moeten denken aan wormenkuur, lekker even wassen met bijvoorbeeld betadine shampoo. Ik zou de plek waar de maden zitten scheren zodat je een goed beeld hebt van hoe de wond eruit ziet. Goed schoonmaken, desnoods de maden eruit trekken met een pincet.
En dan even goed naar de pony kijken, ik red het meestal zelf om ze op te knappen maar als je het gevoel hebt dat de dierenarts je erbij kan helpen die zeker even bellen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:32 



 
Profiel   

Dieptriest ...

Ik zou morgen de dierenarts laten komen en hiermee overleggen hoe of wat.
Dus qua behandeling, maar ook om eventueel aangifte te doen van verwaarlozing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:33 



 
Profiel   

dierenbescherming bellen en voorstellen dat je de pony over wil nemen voor de verzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:35 



 
Profiel   

Dierenbescherming bellen iig voor overleg en wat te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:37 



 
Profiel   

ja ik krijg er steeds een gebroken hart van als ik eraan denk... Hij is volgens die boer nog jong. Ik zat ook al aan een flinke worminfectie te denken. Ik vind het ook vreemd dat hij een lange vacht heeft die niet los wil laten. Ik wil er sowieso een da bij gaan halen, dat ga ik morgen zeker doen. Hopen dat ik nog op tijd ben!


Laatst bijgewerkt door xxkimxx96 op 22-04-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:37 



 
Profiel   

We hopen allemaal met je mee !
Laat je het morgen even weten ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:38 



 
Profiel   

Is zijn vacht ook krullerig? Zit te denken aan cushing nu je het hebt over een lange vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:39 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ga er zeker iets mee doen!!! Ik zal zodra ik morgen meer duidelijkheid heb direct een reactie plaatsen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:39 



 
Profiel   

Fennadev schreef
Is zijn vacht ook krullerig? Zit te denken aan cushing nu je het hebt over een lange vacht.



Sorry maar wat houd cushing in? Is dat niet die ziekte van een gezwel in de hersenen? Het is heel moeilijk te zien want de vacht is niet alleen lang maar ook klitterig en modderig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:41 



 
Profiel   

xxkimxx96 schreef
ja ik krijg er steeds een gebroken hart van als ik eraan denk... Hij is volgens die boer nog jong. Ik zat ook al aan een flinke worminfectie te denken. Ik vind het ook vreemd dat hij een lange vacht heeft die niet los wil laten. Ik wil er sowieso een da bij gaan halen, dat ga ik morgen zeker doen. Hopen dat ik nog op tijd ben!



als hij nog jong is dan kun je er van uitgaan dat hij een ernstige worminfectie heeft.Daardoor is de vacht ook lang.
Uitkijken met ontwormen.Eerst de halve dosering geven van de wormspuit.Begin met ivermectine.
Ik zou niet verbaasd zijn als hij het niet redt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:42 



 
Profiel   

xxkimxx96 schreef
Fennadev schreef
Is zijn vacht ook krullerig? Zit te denken aan cushing nu je het hebt over een lange vacht.



Sorry maar wat houd cushing in? Is dat niet die ziekte van een gezwel in de hersenen? Het is heel moeilijk te zien want de vacht is niet alleen lang maar ook klitterig en modderig...

De ziekte van Cushing (PPID pituitary pars intermedia dysfunction) is een afwijking in de productie
van cortisol die leidt tot symptomen als een vacht met lange haren en verslechterde conditie.
ff een quote van het centrale topic, maar ja, ik denk pas dat je dat kunt zien na een goede schoonmaakbeurt, 't arme beessie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:43 



 
Profiel   

ik zou de dierenbescherming erbij halen.... is het paard nou van de boer of iemand anders? ik zou de eigenaren erop aanspreken en zeggen dat je anders de dierenbescherming belt. en natuurlijk zeggen dat je hem evt wel wilt overnemen.
Stond dat paardje er trouwens eerst ook al? ik heb hem toen nooit gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:44 



 
Profiel   

Haal alsjeblieft wel de dierenarts er bij en ga met zo'n zieke pony niet zelf proberen. Zo te zien ben je dat ook van plan gelukkig dus ik lees morgen graag een update!
Ik hoop dat je nog iets voor m kunt doen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:45 



 
Profiel   

Fennadev schreef
Is zijn vacht ook krullerig? Zit te denken aan cushing nu je het hebt over een lange vacht.



Sorry maar wat houd cushing in? Is dat niet die ziekte van een gezwel in de hersenen? Het is heel moeilijk te zien want de vacht is niet alleen lang maar ook klitterig en modderig...[/quote]
De ziekte van Cushing (PPID pituitary pars intermedia dysfunction) is een afwijking in de productie
van cortisol die leidt tot symptomen als een vacht met lange haren en verslechterde conditie.
ff een quote van het centrale topic, maar ja, ik denk pas dat je dat kunt zien na een goede schoonmaakbeurt, 't arme beessie..[/quote]


pony is jong.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:46 



 
Profiel   

mzara schreef
ik zou de dierenbescherming erbij halen.... is het paard nou van de boer of iemand anders? ik zou de eigenaren erop aanspreken en zeggen dat je anders de dierenbescherming belt. en natuurlijk zeggen dat je hem evt wel wilt overnemen.


het dier is van die boer. ik heb hem al meerdere malen erop aangesproken maar dat heeft dus geen zin gehad. ik ga dus morgen een da erbij halen en zeggen dat ik hem wil overnemen. om eerlijk te zijn denk ik dat hij blij zal zijn als hij van het beestje af is dus er is nog hoop! wanneer hij niet op mijn verzoek ingaat laat ik inderdaad de dierenbescherming komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:47 



 
Profiel   

pony is jong.....[/quote]

Aangezien de boer geen verstand lijkt te hebben van paarden, kan de pony ook best nog wel eens niet jong zijn. Maar ik weet verder ook niks van cushing, lijkt me verstandig te wachten tot morgen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:48 



 
Profiel   

beetje vreemd dat hij een paardenstalling heeft waar de paarden het prima hebben en zijn eigen pony verwaarloosd. Ja dat denk ik ook. waarom zou je een dier willen hebben op zon manier.
Is het een van de shetjes achter de bak?
laat nog maar weten hoe het verder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:50 



 
Profiel   

Let wel op dat je mogelijk zelf kan opdraaien voor de kosten van de DA.
Beter is gewoon 144 te bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:50 



 
Profiel   

heb niet teveel hoop...het klinkt als een pony die erg verwakt is.Vaak is de schade binnenin zo groot dat ze het niet meer redden.
De paarden en pony's die ik heb meegemaakt die uit zich zelf niet meer overeind konden door verzwakking,ondervoeding en worminfecties...hebben het allemaal niet geredt.(enkele stonden zelfs op een kliniek) |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:51 



 
Profiel   

mzara schreef
beetje vreemd dat hij een paardenstalling heeft waar de paarden het prima hebben en zijn eigen pony verwaarloosd. Ja dat denk ik ook. waarom zou je een dier willen hebben op zon manier.
Is het een van de shetjes achter de bak?
laat nog maar weten hoe het verder gaat.


ik laat zeker weten hoe het met hem gaat. Nee hij staat helemaal afgezonderd. dat maakt het nog vreemder....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:51 



 
Profiel   

Fennadev schreef
pony is jong.....


Aangezien de boer geen verstand lijkt te hebben van paarden, kan de pony ook best nog wel eens niet jong zijn. Maar ik weet verder ook niks van cushing, lijkt me verstandig te wachten tot morgen. :o[/quote]


ik heb er een met cushing ;) Maar die hoef ik niet iedere dag overeind te heisen :7
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-14 20:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 160 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen