Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 17:54

Ik doe ff korte versie anders leest niemand het.

Mijn paard heeft steeds terug kerende hoefzweren.
Volgens de smeden komt het van binnen uit omdat ze zeer sterke hoeven heeft!

Verder is het over het geheel een erg gevoelig paard ze heeft snel last van haar huid enz.

De laatste zweer begon in februari en heeft toen tot juni zitten broeien werd toen aan de onderkant uit gesneden, en kwam er een week later uitzich zelf ook aan de bovenkant uit.
Met als gevolg een gat in de zool waar de zweer heeft zitten rijpen waardoor ze nog steeds geen druk op de hoef kan verdagen (wel stappen maar in draf loopt ze niet zuiver)

Ik hou haar in een paddock die tot een half jaar terug wel eens goed nat kon zijn nu is hij goed gedraineerd. Ook moet ze om in de bak te komen eerst over een grindpad.
Maar toen ik haar 3 maanden op een andere stal (binnen met stro box) had gehouden kreeg ze ook een hoefzweer dus dat doet me vermoeden dat het niet aan de paddock en het pad ligt.

Waar zouden de zweren vandaan kunnen komen, en wat kan ik er mogelijk aan doen om dit in de toekomst te voorkomen?

Verder is het een super vrolijk fit paard dat eigenlijk het liefst gewoon aan het werk gaat ook al loopt ze niet goed (wat ik uiteraard niet doe)
Laatst bijgewerkt door DDDara op 27-08-14 18:16, in het totaal 5 keer bewerkt

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:57

Kun je geen ijzers met zooltje nemen?

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:58

Waar is da in je verhaal, laat eens bloedprikken. De algemene weerstand van je paard kan door te korten laag zijn want ze zit, gezin je verhaal, helemaal niet lekker in haar vel.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 18:20

bigone schreef:
Waar is da in je verhaal, laat eens bloedprikken. De algemene weerstand van je paard kan door te korten laag zijn want ze zit, gezin je verhaal, helemaal niet lekker in haar vel.


Klopt dat heb ik nog niet gedaan. De reden daarvoor is dat ik tot voor kort nog dacht dat de zweren van buiten af kwamen. Maar door de regelmaat waar in de zweren elkaar opvolgen en de goede kwaliteit van de hoeven is dit volgens mijn hoefsmid/smeden waarschijnlijk toch niet het geval.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 27-08-14 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:21

Hoe oud is je paard?

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 18:21

Ze is nu 6 jaar en ik heb haar als 3 jarig onbeleerd gekocht, dus ik kan ook niet vragen of ze dit bij de vorige eigenaar al had.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:44

Is het altijd dezelfde hoef?

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 18:52

De laatste tijd is het in iedergeval steeds de zelfde hoef......... voorheen durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen maar het is altijd voor....... en ik vermoed dat het altijd linksvoor is geweest maar zeker de laatste tijd wel

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:55

Is er een foto gemaakt?

Mijn paardje bleek een stukje van zijn hoefbeen te hebben afgebroken en dat bleef irriteren.
Dat afbreken gebeurd vaker, en meestal groeit zo'n stukje gewoon zonder problemen mee uit de zool.
Maar bij de mijne bleef deze zwerven en ga af en toe een opleving in een zweer.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 19:02

ik heb haar in 2013 op de foto laten zetten doen was ze helemaal in orde

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:59

Wat voor een stalstrooisel gebruik je?

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:05

*ik lees mee* Heb er hier 1 al zo'n 15 jaar en die heeft nu ook al de 2e binnen een jaar (daarvoor ooit eens eentje lang geleden op een andere stal).
Hier ook geen nattigheid, stenen of stalstrooisel dat het zou kunnen uitlokken.
Ook zelfde voet. 1 keer "vanzelf via de kroonrand uit gekomen, deze week hoefsmid open gemaakt, ben nu 2 keer per dag in een badje aan het zetten"

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:08


betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:13

Ik volg hier even. Mijn merrie is er ook er ook gevoelig voor. Mijn veearts vertelde mij dat een paard die bevangen heeft gestaan gevoelig blijft voor hoefzweren. Ik heb net als jij mijn merrie als 3 jarige onbeleerde gekocht en ik heb ze nooit bevangen weten staan ook niet als ze op de grasrijke weide staat, maar er is wel iets of wat dat ervoor zorgt dat ze gevoelig is hiervoor. Heb ergens gelezen dat het ook spontaan terug kan stoppen en de hoeven hun structuur op bepaalde momenten kunnen veranderen. Bij mij is het vaak ook wel een korte tijd na het bekappen dat er een uitbreekt en ik heb dus nooit niet veel zin om de hoefsmid te bellen, maar eigenlijk denk ik dat het beter zou zijn als ik een cursus bekappen doe en ze wekelijks bijvijl zodat de hoefsmid niet elke keer te veel moet weghalen en ze gevoelig gaat lopen. Wekelijks smid laten komen is me wel een beetje te gek.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:19

Mijn paard heeft geen strooisel meer in de stal, aangezien ze alleen de stal in gaat om te schuilen voor de regen (als ze dat al doet) Wanneer een stro in ligt plast en mest ze alleen nog maar in de stal (in plaats van in het zand) waardoor het dan een vieze natte bacteriën bron wordt die de hoeven eventueel aan kan tasten.

Zonder strooisel is de stal altijd droog en schoon!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:35

Een hoefzweer is het gevolg van ophopingen van afvalstoffen door te weinig doorbloeding. Doorbloeding van een hoef wordt beperkt door op stal staan en hoefijzers. Oplossing ; buiten, veel beweging en regelmatig bekappen.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:39

Arabesk schreef:
Een hoefzweer is het gevolg van ophopingen van afvalstoffen door te weinig doorbloeding. Doorbloeding van een hoef wordt beperkt door op stal staan en hoefijzers. Oplossing ; buiten, veel beweging en regelmatig bekappen.


Ze staat al 3 jaar buiten en heeft geen ijzers

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:45

Hoefzuil?

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:58

foto's maken en mail sturen aan de gebr. van Nassau. Vragen wat zij ervan denken/vinden. En wat er eventueel aan te doen is.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 21:52

_Mikey_ schreef:
Hoefzuil?


Ik heb net ook een PB gehad met de vraag of het een hoorn/hoefzuil was......

Ik had nog nooit van een hoornzuil gehoord dus ging even fotos googlen, en wat ik zag op de foto is PRECIES wat ik onder mijn paards hoef heb gezien een vervorming in de wittelijn een soort rondje.
De smid zei toen dat het een oude hoef zweer was en heeft er verder niets aan gedaan afgelopen juni is uit dat halve rondje de zweer gesneden. En vervolgens kwam er een week later aan de bovenkant van de hoef (kroonrand) precies boven de plek van het halve rondje er vanzelf een hoefzweer uit.

Op dit moment kan ik volgens mij aan de onderkant van de hoef het halve rondje niet meer zien (morgen zal ik is heel bewust kijken).

Nu vraag ik me af........... zie ik het niet meer omdat het tijdens het uitsnijden van de zweer is weg gesneden en is het gewoon echt over en was dit een oude hoefzweer geweest?????

Of is dit een hoornzuil die nu misschien van buitenaf niet meer zo duidelijk als voorheen te zien is??????
Of zou het als hoornzuil nog als zodanig zichtbaar moeten zijn????

En hoe kom ik er achter of het echt een hoornzuil is? Moet mijn paard door voor open? -O-

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:59

smileydees schreef:
foto's maken en mail sturen aan de gebr. van Nassau. Vragen wat zij ervan denken/vinden. En wat er eventueel aan te doen is.



inderdaad...anders blijf je door modderen,helemaal als het wel een hoornzuil is.
Die moet er echt uitgehaald worden,wel of niet onder narcose,ligt aan de grote ervan.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:43

Ik heb er hier ook eentje lopen, mag al blij zijn dat ik eens 2 maand na elkaar geen zweren zie bij haar.. Ze is vroeger wel hoefbevangen geweest en das de reden dat ze zoveel last heeft van die zweren. Enig idee of die van jou al eens hoefbevangen geweest is? Die van mij loopt nu enkel vooraan op aangepast beslag, ze heeft ijzers met 2 lipjes, enkel vooraan omdat ze ook enkel daar zweren krijgt. Ze heeft rechtsvoor ook een hele dunne zool.
Wat ik bij die van mij ook merk, is dat ze het enkel krijgt als ze op 1 bepaalde weide staat. Ze loopt overdag buiten en snachts binnen, dat scheelt ook al een hoop! Ze staat op vlas en doet het er goed op :)
Verder zou ik ook wel aanraden als ze een zweer heeft gehad, niet direct terug te bekappen want als de zweer nog niet helemaal eruit is, kan het terug binnen ontsteken van het bekappen.

Wil je nooit geen zweren meer? Dan zou je paard 24/7 binnen moeten, maar dat is ook niet de juiste oplossing voor het paard! In ieder geval de hoeven elke dag proper maken dat er geen steentjes kunnen blijven zitten, eventueel uitspuiten met water. Ik geef mijn merrie ook biotine bij, dat lijkt bij haar ook wel te helpen.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 07:36

JoyceCl schreef:
Ik heb er hier ook eentje lopen, mag al blij zijn dat ik eens 2 maand na elkaar geen zweren zie bij haar.. Ze is vroeger wel hoefbevangen geweest en das de reden dat ze zoveel last heeft van die zweren. Enig idee of die van jou al eens hoefbevangen geweest is? Die van mij loopt nu enkel vooraan op aangepast beslag, ze heeft ijzers met 2 lipjes, enkel vooraan omdat ze ook enkel daar zweren krijgt. Ze heeft rechtsvoor ook een hele dunne zool.
Wat ik bij die van mij ook merk, is dat ze het enkel krijgt als ze op 1 bepaalde weide staat. Ze loopt overdag buiten en snachts binnen, dat scheelt ook al een hoop! Ze staat op vlas en doet het er goed op :)
Verder zou ik ook wel aanraden als ze een zweer heeft gehad, niet direct terug te bekappen want als de zweer nog niet helemaal eruit is, kan het terug binnen ontsteken van het bekappen.

Wil je nooit geen zweren meer? Dan zou je paard 24/7 binnen moeten, maar dat is ook niet de juiste oplossing voor het paard! In ieder geval de hoeven elke dag proper maken dat er geen steentjes kunnen blijven zitten, eventueel uitspuiten met water. Ik geef mijn merrie ook biotine bij, dat lijkt bij haar ook wel te helpen.

Ik ga er van uit dat ze nog nooit bevangen is geweest. In 2013 is ze helemaal op de foto geweest, dan hadden ze het moeten zien. Ook zit de zweer altijd aan de binnenzeikant van de linkervoor hoef, bij bevangenheid zal de zweer meer aan de punt van het hoefbeen zitten verwacht ik.
Verder heb ik haar afgelopen winter 3 maanden op stal gehad omdat mijn paddock werd gedraineerd en ik sneeuw verwachten. In die 3 maanden heeft ze ook na 2 a 2,5 maand een zweer gekregen. Ook kan het niet aan de kwaliteit van het kuil liggen want toen ze binnen stond was dat op een andere stal met goede kwaliteit kuil.

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 10:08

Weet iemand hoe je zonder röntgenfoto's te weten komt of het echt een hoornzuil is?
Want een röntgenfoto laat alleen zien of het bot al isaangetast....... mijn dierenartsen de andere dierenatrs die ik heb gebelt leken er niet echt verstand van te hebben..... de 1 gaf aan dat je het alleen kan zien als het bot is aangetast, dan zou ik dus moeten wachten tot het bot is aangetast voordat we er achterkomen wat het is, de andere dierenarts zei dat door een hoornzuil geen zweren ontstaan........ dat klopt ook zeker niet!

Een gewone foto maken is ook niet echt een optie omdat nu de zweer is open gesneden er niets meer aan het hoorn te zien is behalve een gat!

HELP!!!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:17

Arabesk schreef:
Een hoefzweer is het gevolg van ophopingen van afvalstoffen door te weinig doorbloeding. Doorbloeding van een hoef wordt beperkt door op stal staan en hoefijzers. Oplossing ; buiten, veel beweging en regelmatig bekappen.


Ben ik ook niet helemaal met je eens. Bij spirithoses hebben ze er (in ieder geval) 1 die ook regelmatig hoefzweren heeft. Ts zij hebben hun paarden allemaal blootvoets en moeten vaak over grind/vuurteen bij de meeste gaat dat goed maar bij dat paard doen ze als ze over die paden gaan hoefschoenen aan, dat schijnt heel goed te helpen.