Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:53

LET OP: ik plaats in dit topic foto's van het medische proces van mijn paard, de foto's kunnen schokkend zijn maar aangezien er tot nu toe weinig bloed oid te zien is plaats ik ze openbaar.


Nog steeds hoop ik wakker te worden en te mogen beseffen dat dit allemaal een hele nare droom was. Maar helaas, tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Dus probeer ik het hier een beetje van me af te schrijven en jullie mee te laten gaan in dit proces. Aan de ene zijde omdat ik benieuwd ben naar eventuele ervaringen van andere Bokkers en aan de andere zijde omdat ik het zelf altijd heel interessant vind om de medische topics te bekijken en deze nog best wel eens heel leerzaam kunnen zijn.

Gisteren was een dag ik nooit meer zal vergeten, door hele verdrietige persoonlijke omstandigheden besloot ik mijn werk af te bellen, ik zou lekker in bed blijven liggen en in de middag naar mijn grote vriend om even buiten uit te kunnen waaien.
Rond een uur of 11 was ik wel klaar met in bed blijven en ben ik op de fiets gesprongen, toen ik aankwam zag ik direct dat er iets mis was met hem. Hij leek een grote bult te hebben en een ander paard liep onrustig om hem heen. Ik snelde naar hem toe en het werd me steeds duidelijker dat er echt iets heel goed mis was. Hij stond te pompen, te zweten en bolde zijn rug, aan zijn buik hing een dikke bult met grote oppervlakkige wond en overal zaten kleine wondjes. Benen, hoofd en schouder.
Ik heb hem zo snel mogelijk uit de wei gehaald, al wilde hij niet graag lopen. Toen hij uit de weide was heb ik direct de arts gebeld, het zou even gaan duren in verband met een ander spoedgeval dus direct een andere arts gebeld en die kon er met drie kwartier zijn. Ondertussen Zanremo naar binnen gehaald en mijn moeder was ook gekomen om mij te helpen.
Eerst leek het iets beter te gaan, hij wilde eigenlijk eten en leek rustig. Ineens stopte hij daarmee en het zweet brak hem aan alle kanten uit, hij begon te slaan naar de buik en onophoudelijk te trillen. Hij kreeg moeite om op de been te blijven en leunde zittend tegen een paar hooibalen aan.
Ondertussen had ik in paniek de arts weer gebeld en gelukkig was zij al onderweg. Zanremo toch weer overeind gekregen na een aantal pogingen en we hielden hem daarna aardig op de been.

De arts kon niet zeggen wat het was. Misschien alleen ontstekingsvocht, misschien bloed maar het kon ook een lies- of buikwandbreuk zijn waarbij een deel van de organen naar buiten kwamen.
We hadden de keus om hem naar de kliniek van de arts te brengen waar ze alleen een echo kunnen maken of direct naar Emmeloord zodat ze bij foute boel direct konden ingrijpen.
Naar Emmeloord vond ik doodeng om te doen aangezien hij zich een paar keer had willen laten vallen, maar ik zag geen andere optie. Dus Emmeloord gebeld en met een flinke dosis pijnstilling naar de kliniek gereden.
Gelukkig was hij ontzettend rustig op de trailer en deed de pijnstiller zijn werk goed.

Daar aangekomen schrokken ze volgens mij ook wel van wat ze zagen, het komt ze (gelukkig) niet dagelijks voor. Je zag inmiddels ook dat de bult verschoven was naar beneden en een andere vorm had. Zanremo kreeg een verdoving en de bult werd op de echo gezet. Daarbij konden ze zien dat de darm inderdaad buiten de buikwand zat, eigenlijk tussen de wand en de huid in waarbij we heel veel geluk hebben gehad dat de wond daar oppervlakkig was. Anders hadden zijn darmen echt naar buiten gehangen.
Gelukkig zag de darm er zelf wel goed uit en was deze niet afgekneld. De reden dat de bult ook andere vormen aannam was omdat de darm zijn werk nog goed deed.

Toen kwam die vraag die ik nooit verwacht had al zo snel te moeten beantwoorden maar ik heb geen moment getwijfeld. Gaan we opereren of gaan we hem laten gaan? Natuurlijk kan ik mijn grote vriend nog niet laten gaan en aangezien er ook een goede kans was op herstel hebben ze direct de operatiekamer klaar gemaakt.

Tja, daar gaat je grote vriend dan...

Gelukkig waren de artsen ontzettend aardig en hebben ze alles goed uitgelegd en zijn ze ook heel eerlijk. Hij is daar echt in goede handen.

Om half 6 heb ik hem meegegeven aan de artsen en ben ik samen met mijn zus weer naar huis gereden, de kliniek zou bellen als er iets zou veranderen of als hij op zijn benen zou staan. De uren die volgden leken wel dagen. Om half 11 heb ik toch zelf maar gebeld, ik kon niet meer wachten. Op dat moment lag hij al een uurtje in de recovery maar stond nog niet. De operatie was wel goed gegaan maar het was toch wel een hele grote breuk. De darmen waren gelukkig nog wel helemaal in takt.

Kwart voor 12 kwam dan het verlossende telefoontje, hij stond! Het ontwaken was niet helemaal top gegaan, maar ook niet dramatisch. Hij was een paar keer gevallen maar had zo te zien in ieder geval niet iets gebroken.

Vanochtend direct even gebeld, hij deed het oké, de artsen waren niet ontevreden. Op dat moment zat ik al in de auto en om kwart over negen was ik daar.
Zijn buik wordt ondersteund met een soort bandage en deze waren ze net aan het omwisselen, zo kon ik even een hele snelle blik op de wond werpen maar kon het niet heel goed zien want er zat nog wat overheen. Helaas zit die bandage net voor zijn koker en als hij tijdens het plassen niet helemaal uit schacht dan wordt deze natuurlijk helemaal vies. Dus is een beetje uitproberen wat het beste werkt.

Hij heeft in totaal zo'n 4 uur op tafel gelegen waarvan ruim 3 uur opereren. Ze moesten ongeveer 6 lagen spieren weer aan elkaar hechten, er zijn 15 pakjes hechtdraad doorheen gegaan wat neerkomt op ongeveer 3,5 meter.
Het gat van binnen was ongeveer 20 centimeter!

Het blijft heel spannend of de buikwand dit allemaal gaat houden en hoe zijn spieren gaan herstellen, het belangrijkste is dat hij straks weer een paard waardig bestaan kan hebben en weer samen met vriendjes kan spelen. Voorlopig zal dat er even niet inzitten maar we hebben hoop en geduld.

Hij was wel opgewekt toen hij me zag en ik heb hem ook een paar plukjes hooi mogen geven, daar had hij erg veel trek in en kreeg ook al wat praatjes toen hij doorhad dat de bak om het hoekje stond en hij wel wat meer zou lusten. Je kon wel zien dat hij nog veel pijn had, was wat aan het trillen en voelde klam aan.
Hij krijgt twee keer per dag antibiotica, pijnstillers en ontstekingsremmers via een chatetertje in de hals. Helaas bij het ontwaken ook veel schuim uit de neus dus voor het geval dat er vocht in de longen zitten ook ventypulmin(? hoe schrijf je dat) gekregen.

Hieronder wat foto's van gisteren en vandaag: *Kan misschien schokkend zijn*
Foto's zijn met mobiel gemaakt dus niet zo'n beste kwaliteit.

Zo trof ik hem aan:
Afbeelding

In de kliniek, lekker suf:
Afbeelding

Je kan hier goed zien dat de bult naar beneden was gezakt, hier mochten we even in stal wachten tot ze klaar waren voor de operatie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat er precies is gebeurd weet ik niet, er was namelijk niemand bij. Waarschijnlijk zijn de paarden ergens van geschrokken en heeft hij klem gezeten tussen paard en hooibak. Deze is van hout en daar is hij dan blijkbaar bovenop gesprongen en doorheen gezakt. We zullen het nooit precies weten, belangrijkste is dat hij er weer goed bovenop komt.
Ik ben al lang blij dat ik er zo vroeg bij was, het was waarschijnlijk net gebeurd en anders was er pas rond 7 uur 's avonds iemand bij de paarden geweest.

Ik hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk op heb kunnen schrijven, ik zal updates plaatsen!

*Edit: Ik vergeet erbij te vermelden dat er nu ook nog een drain in de wond zit, die kan er misschien met een paar dagen uit.
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 14-10-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Christeltjuh

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Emmen

Re: Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:57

Jeetje wat een verhaal zeg! Veel succes en sterkte met zijn herstel.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:57

Wow, wat een heftig verhaal! Veel beterschap!

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:58

Wow! Sterkte in elk geval!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:58

Tjemig zeg... Nog nooit zoiets gezien...
Hopelijk komt er geen infectie en gaat het allemaal goed genezen..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:59

jee...wat erg!Hopelijk komt het goed!Sterkte!

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:00

Sterkte met hem, wat zag dat er naar uit zeg!

DxFellow

Berichten: 330
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:01

wauw, wat een verhaal.. Gelukkig gaat het de goede kant op, hopen dat het zo blijft, sterkte!

reneemontana
Berichten: 260
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:02

Jeetje dat is schrikken!! Veel sterkte en beterschap de komende tijd!

Respect dat je dit toch wil plaatsen na zo'n heftige rollercoaster;)

Ga je ook het verloop van het herstel plaatsen? Ben wel benieuwd;)

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:03

Wat ziet dat er raar uit zeg. Wat zul je geschrokken zijn toen je dat zag! Gelukkig dat je zo snel hebt gehandeld en je paardje meteen hebt laten helpen. Ik heb zoiets nog nooit gezien (gelukkig) maar wel goed dat je deze foto's hier neerzet. Als iemand anders eens in zo een situatie komt dan weet die ook gelijk wat te doen. Sterkte met je paardje, hopelijk komt alles goed!

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:05

Jeetje wat moet jij geschrokken zijn! Veel sterkte met het herstel!

Sorriso

Berichten: 4891
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:06

Wow, dat ziet er akelig uit, wat raar!!
Komt dat 'zakje' wel weer helemaal terug in vorm?

Fijn dat hij het naar omstandigheden goed doet en goed gehandeld van jullie ook.
Sterkte!

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:06

Damn dan kan je zeggen dat je een pechdag hebt :(:)

Naar wat ik uit je verhaal begrijp ook nog eens op 1 van de slechtste momenten....zal je altijd zien he?
Ik vilg....en duim heel hard voor een goed herstel.

Succes

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:09

@aisie, ja dat is ook de reden dat ik ze plaats. In eerste instantie was ik in paniek en dacht ik aan een interne bloeding of organen en daarna dacht ik meteen weer... Nee, rustig blijven het is vast gewoon de kneuzing. Ik dacht dat het wel leerzaam zou zijn om het hier te plaatsen.
Ik zal zijn herstel hier zeker gaan bijhouden.

Het is nog niet zeker wanneer hij mee naar huis mag, misschien met 1 á 2 weken. Het ligt er een beetje aan hoe hij het doet, er geen complicaties optreden en alles heel blijft.
Die wand blijft heel kwetsbaar en de lagen spieren zijn op allerlei manieren door.
De komende dagen blijven dus heel erg spannend.

In stal staat hij ook vast om te voorkomen dat hij gaat liggen of rollen, een beetje cru. Maar het is even niet anders.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:10

wat goed dat je er zo vroeg bij was! Toeval bestaat niet, zou je haast denken. Succes met het herstel!

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:12

SODEMIETER!! Wat een schrik!!

Gelukkig dat je toevallig vrij genomen had en vroeg bij 'm was. Heel veel succes en beterschap met het herstel.

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:13

Jeetje wat een verhaal, maar wat fijn dat je er op tijd bij was!
Heel veel succes en sterkte!
Laatst bijgewerkt door Diertjec op 14-10-14 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:13

Nogmaals, wat zul jij geschrokken zijn! Je denkt even lekker naar je paardje te gaan en dan tref je dit aan.
Wel heel fijn dat jullie veilig zijn aangekomen in Emmeloord, wat een stress zul je gehad hebben.
Ik blijf je volgen en hoop echt dat hij snel opknapt. Vorige week hadden we het nog over het feit dat hij er zo goed uit ziet.
Hopelijk zorgt zijn goede conditie nu voor een goed herstel.

Sterkte!!!

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:14

Dat vast staan is zijn grootste probleem niet hoor.......het weegt niet af tegen de ellende die je kan krijgen als hij gaat liggen.
Het is sneu maar nodig....als het daar mee weer goed komt is het het gewoon waard geweest.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:14

Wat een lieve reacties allemaal, bedankt!

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Gescheurde buikwand, wat een schrik *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:14

@diertjec, San Remo x Lancet x Pinkus

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:18

Dan neem je vrij van je werk door vervelende omstandigheden en krijg je er ook nog zoiets bij, wat een dag. Die zal je inderdaad nooit meer vergeten, heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het met je paard iig goed afloopt :(:)

Jessix

Berichten: 16471
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:20

Wat een pech zeg! Hopelijk geneest hij voorspoedig. Heel veel beterschap.

Diertjec

Berichten: 4628
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:25

horsiegek schreef:
@diertjec, San Remo x Lancet x Pinkus

Ik zag het net staan ja hahah. Hele andere afstamming dan die van mij, al hebben hun koppies wel wat van elkaar weg.

StellaMay

Berichten: 521
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:25

Allemachtig! Zoiets heb ik nog nooit gezien! Wat een geluk bij een ongeluk dat je 'vrij' was. En super dat je gelijk de VA gebeld had!
Dit zeggend omdat ikzelf waarschijnlijk er een vrolijke paniekaanval bovenop had gehad. :o
Heeft je paard dan ook niet echt veel aan.
Ik wens jullie (jij en Paard) heel veel succes en sterkte met het herstel en volg automatisch mee voor updates :(:)