Alle Friezen hebben losse knieen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:04

Mijn vriendin wil graag een Fries kopen en iemand beweert dat alle Friezen losse knieen hebben.
Hoe zit dat dan en worden deze dan altijd evengoed goedgekeurd??
Levert dit verder dan geen problemen op??
Het gaat dus om Patella Luxatie.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:07

Nee, niet alle Friezen hebben losse knieën. Van de Friezen die wij hier hebben gehad. En dat zijn er heel veel geweest. Is er maar 1 waarbij ik me kan herinneren dat die als jong paard wat last had van een losse knie. Dit is bovendien bij de meeste paarden makkelijk op te lossen door training en een juiste manier van bekappen, waarbij je de spieren en pezen rondom de knie sterker maakt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:08

mijn fries heeft ook geen losse knieen...is 20 nu en heeft 1x kreupel gelopen,door een hoefzweer.

CMB
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:10

Mijn twee friezen hebben geen losse knieen...........

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:12

Mijne ook niet.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:13

Bij mij op stal staan op dit moment 22 friezen, geen van hen hebben losse knieën

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:13

Dat is wel een hele boute uitspraak. Geen van de friezen die ik gereden heb of nog rij hebben losse knieen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:14

Hier ook geen last.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:15

Als je zo'n Fries hebt probeer je natuurlijk het beste ervan te maken met trainen en bekappen maar zouden jullie zo'n paard kopen als je dit weet??

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:18

Ik heb een paar dagen geleden een nieuw paard gekocht, ik kende dit paard al een paar jaar dus heb deze niet laten keuren of iets, ook omdat ik de mensen van wie ik haar gekocht heb hele goede vrienden van me zijn.

Als ik echter niet voor dit paard gekozen had maar gewoon was gaan zoeken zou ik een paard zeker laten keuren, als hij / zij afgekeurd werd zou worden zou ik deze zeker niet kopen hoe jammer het ook zou zijn. Er staat op het moment naar mijn idee genoeg te koop dus er is genoeg keuze om iets uit te kiezen dat niets mankeert.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:18

die van mij was 10 maanden...dan weet je eigelijk nog niet wat je hebt...dat hij klein bleef,dat wist ik.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:21

Mijn kwpn'er had hier wel last van. Het is geen belemmering geweest voor de sport maar het kost wel behoorlijk wat moeite om het goed te houden. Het werkt in heel het lijf door omdat het paard ergens gaat compenseren. Je moet ze rijtechnisch goed voor elkaar hebben en je kunt er niet onderuit dat de osteo, met name in het begin, toch wel met enige regelmaat langs moet komen.
Als ik nu een paard zou kopen en ik zou het op voorhand weten moet het wel een erg goed paard zijn wil ik daar bewust nog een x aan beginnen. Uiteraard speelt het ook mee in hoe erge mate het aanwezig is.

edit: deze was overigens volledig klinisch en rontgen goed bij aankoop als 3 jarige. Het is pas naar voren gekomen toen ik haar meer ging rijden.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:26

En alle Arabieren zijn wild en woest en alle tinkers zijn lomp en alle fjorden braaf??
Nee beetje boel generalisatie ....

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:29

knollentuin schreef:
En alle Arabieren zijn wild en woest en alle tinkers zijn lomp en alle fjorden braaf??
Nee beetje boel generalisatie ....


Hahaha, was gewoon heel benieuwd naar deze uitspraak en hoe mensen hier tegenover staan.
Ik heb er al best wat over gelezen maar soms word er toch wat geroepen waar je het fijne van wilt weten.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:32

Mijn friese merrie had het wel en is daaraan geopereerd omdat het bij haar dankzij het binnendoor bekappen en training niet weg ging maar alleen erger werd.
Na de operatie heeft ze nooit ergens meer last van gehad.
Zij had het dan ook erg extreem.'
Zij is tevens ook de enige fries die ik heb gekend die dit had.
Toen ik haar kocht wist ik dit niet omdat ze destijds nog als veulen naast haar moeder liep.
Bij haar kwam het tijdens het beleren naar voren en toen ze zes was heb ik de operatie laten doen, zij had het overigens aan beide achterbenen terwijl de meeste paarden het aan een been hebben....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:34

Ik ken inmiddels best wat Friezen maar geen van deze paarden heeft losse knieën.

Het zal best eens voorkomen hoor. Maar volgens mij staan Friezen er niet om bekend dat ze dit vaker dan andere rassen of types hebben.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:43

Die van mij heeft het ook niet en de friezen die ik voor iemand anders rijd ook niet, heb er ooit wel eens een gereden die het had, maar dat was met goed rijden en een bepaalde manier van bekappen goed te blijven rijden.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:46

jesito schreef:
Als je zo'n Fries hebt probeer je natuurlijk het beste ervan te maken met trainen en bekappen maar zouden jullie zo'n paard kopen als je dit weet??

Als je ermee wilt fokken niet, maar anders geen probleem, kunnen ze prima oud mee worden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:07

NatasjavE schreef:
Ik ken inmiddels best wat Friezen maar geen van deze paarden heeft losse knieën.

Het zal best eens voorkomen hoor. Maar volgens mij staan Friezen er niet om bekend dat ze dit vaker dan andere rassen of types hebben.


Jawel, ik heb ergens gelezen dat friezen en Shetten dit vaker hebben, maar ja vaker is niet "alle".

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:10

Miepie77 schreef:
jesito schreef:
Als je zo'n Fries hebt probeer je natuurlijk het beste ervan te maken met trainen en bekappen maar zouden jullie zo'n paard kopen als je dit weet??

Als je ermee wilt fokken niet, maar anders geen probleem, kunnen ze prima oud mee worden.


Kan wel maar als je een nieuw paard koopt wil je toch niet meteen al aan een mankement vast zitten.
Tel daarbij het speciaal beslag en het toch moeten blijven trainen en met het risico dat ie toch op de operatietafel beland.
Mij zou dat persoonlijk tegen houden.
Maar goed niet " alle" friezen hebben het, dus gewoon op zoek naar een die het niet heeft.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:17

Jarenlang Friezen gehad, mee gewerkt, gereden, op stallen gewerkt met Friezen, nog geen losse knie tegengekomen. En ik ben geen 18 meer, heb er dus ook wel wat gezien en meegemaakt (ook gehad, voor mijn huidige paarden, die trouwens kruisingen met Fries zijn).
Ik geloof dan ook niet dat het meer voorkomt bij Friezen, er zijn er veel (!) meer die het niet hebben, dan die het toevallig wel hebben.
Keuring is hoe dan ook altijd verstandig.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Alle Friezen hebben losse knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:20

Het komt inderdaad vaker voor bij Friezen, maar zeker niet bij alle. Die vriendin heeft iets met klok en klepel :P

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:25

jesito schreef:
Kan wel maar als je een nieuw paard koopt wil je toch niet meteen al aan een mankement vast zitten.
Tel daarbij het speciaal beslag en het toch moeten blijven trainen en met het risico dat ie toch op de operatietafel beland.
Mij zou dat persoonlijk tegen houden.
Maar goed niet " alle" friezen hebben het, dus gewoon op zoek naar een die het niet heeft.


Speciaal beslag is niet nodig en met regelmatige voldoende beweging (lees: niet 23/24 uur per dag op stal) is dat prima te doen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:31

Sizzle schreef:
Het komt inderdaad vaker voor bij Friezen, maar zeker niet bij alle. Die vriendin heeft iets met klok en klepel :P


How how, mien vriendin suggereert dit niet, iemand die we kennen doet dat.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:31

De fries die ik rij heeft het wel als enige uit de kudde van 7.

Met bekappen en regelmatig trainen heeft ze er nauwelijks last van.

Een vreemd paard zou ik er niet mee kopen.
Maar dit paard ken ik al sinds haar 2e en rijden gaat prima. Al zou ik haar niet meer kunnen rijden dan nog mag ze de rest van haar leven bij me blijven. Dus ze is nog niet van mij maar ik koop haar toch ondanks haar gebrek.