Droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:55

Bij ons op stal is vanaf 1 november al droes...
nu gaat het redelijk met alle paarden..helaas is er een week wel een pony overleden...waaraan...tja koliek zei de dierenarts..maar zou ook door de droes zijn geweest..

Nu komt er over een week..en per 1 december nieuwe mensen bij ons op stal..ze weten dat er droes is ..maar toch willen ze komen..
het duurt volgens de dierenarts 4 tot 6 weken vanaf het laatste paard nog ziekte verschijnselen heeft ,voordat het pas veilig is...

Nu maken wij op stal ons wel een beetje zorgen..want wat als dat nieuwe paard het ook krijgt...en weer 1 van ons aan steekt? of is het zo dat als ze het hebben...of in indergeval hun maatjes niet meer kunnen krijgen?
de 1 zegt namelijk wel...en de ander niet..en je leest eigenlijk alleen maar over hoe het verspreid kan worden etc...

Heeft er iemand hier ervaring mee?
reacties van die mensen doen er beter aan om een maand later te komen doet er weinig toe...de stal eigenaar vind dat goed...dus klaar helaas...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:57

Wat wil je dat bokt nu zegt dan? Stalhouder is verantwoordelijk voor de beslissing of het wel of niet mag en van hem mag het, mensen zijn op de hoogte en willen komen, lijkt me een uitgemaakte zaak. Wat kan het jouw stalhouder schelen hoe ik het op mijn stal zou oplossen?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:23

Ik heb altijd begrepen dat een paard maar 1 keer droes kan krijgen in zijn leven.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:28

erg onverstandig van die mensen om niet even te wachten...weten ze wel wat droes inhoudt?Een paard kan er soms echt doodziek van zijn.

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:39

Polly schreef:
Wat wil je dat bokt nu zegt dan? Stalhouder is verantwoordelijk voor de beslissing of het wel of niet mag en van hem mag het, mensen zijn op de hoogte en willen komen, lijkt me een uitgemaakte zaak. Wat kan het jouw stalhouder schelen hoe ik het op mijn stal zou oplossen?


Dan moet je even lezen wat mijn vraag is!

zal het nog duidelijk neerzetten.....als er een nieuw paard komt ...en die word besmet door 1 van onze paarden...is het dan nog mogelijk dat de paarden die geen symptomen hadden het dan even goed nog krijgen?

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:41

cam schreef:
Ik heb altijd begrepen dat een paard maar 1 keer droes kan krijgen in zijn leven.


2 maanden geleden is er een nieuw paard bij ons gekomen die een jaar geleden al droes heeft gehad...die was weer aan de beurt met 40 graden koorts etc :(

ze zeggen ook dat het vaak alleen bij jonge dieren voorkomt..en oudere...maar die van mij is 16..

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:51

Zelf heb ik geen ervaring met droes, maar ik kan me wel voorstellen dat je nu toch wel
weer ongerust bent. Ik hoop dat het allemaal een beetje mee valt en er niet meer
zieke paarden bijkomen.

britje1997

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Leidschendam

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:00

Paarden tot 5 jaar hebben de grootste kans op droes en mensen zeggen dat ze het hierna nooit meer kunnen krijgen dat is dus niet waar!! De kans is alleen maar kleiner en de complicaties zullen dan niet zo erg zijn. Vanaf dat het paard weer ongeveer 10 is telt dit allemaal niet meer en zullen de kansen en complicaties ook niet kleiner zijn!!

Het kan zeker gebeuren dat een van de paarden die geen symptomen hebben het nog gaan krijgen!

Bij mij op stal is er nu ook droes dn mijn kleintje van 6 maanden heeft het toch echt het ergst gehad! Het ging eindelijk goed en was al 2 weken koortsvrij dus wat mij betreft was ik al begonnen met de 8 weken aftellen. Maar vandeweek is het gewoon opnieuw begonnen bij mijn kleintje en krijgt hij weer aabcessen.

Je weet dus nooit wat je kan verwachten met droes...
als je meer info wilt pb me maar of kijk op mijn profiel voor de topics over mijn kleintje

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:00

Mijn paard had volgens de da alle symptomen van droes. Flink abces onder haar kaak.
Omdat ze in groepjes staan en er onderling veel contact mogelijk is (dus de besmetting was toch al rond) hebben we met de da besloten (die haar overigens ook onderzocht heeft) besloten het niet verder te testen en gewoon af te wachten. Omdat de besmetting toch al gebeurt zou zijn.....
Mijn paard is de enigste geweest, en volgens de da (overigens van een paarden kliniek) wil het niet altijd zeggen dat alle paarden er last van krijgen. Sommige paarden worden er doodziek van terwijl z'n buurvrouw er amper hinder van ondervind.

Ook vertelde ze dat het vroeger wel zo was dat paarden maar 1 keer in hun leven droes krijgt, maar tegenwoordig zien ze wel vaker dat paarden het toch een 2e keer kunnen krijgen. Vaak is het dan de eerste keer wel een mildere vorm geweest.

Wellicht zien de nieuwe mensen die daar op stal willen komen er geen problemen in omdat ze bv weten dat hun paard het al gehad heeft.... Of hebben ze geen andere keuze omdat ze bij hun andere stalling weg moeten (bv vanwege het opzeggen etc).

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:02

Een paard die droes heeft 'overwonnen' heeft genoeg antilichamen aangemaakt om het niet weer in korte tijd te krijgen.. Ook zou het dan gaan om precies dezelfde droes dus zal het lichaam van je paard deze zeker herkennen..

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:47

Het vervelende is wel dat als een nieuw paard binnen de termijn van 6 weken na de laatste ziekteverschijnselen op stal komt en als dat paard besmet wordt, de stal weer voor zoveel weken dicht gaat ( als het goed zou zijn).
Ook kan het zo zijn dat een paard dat nu voldoende weerstand had om geen droes te krijgen, dat straks niet heeft en het dus alsnog oppikt.
Dit alles zou ondervangen kunnen worden door de nieuwe paarden 6 weken apart te stallen van de andere paarden, maar dat zal wel geen optie zijn.

Wij hebben dat een aantal jaren geleden op stal ook gehad, we waren er zo goed als vanaf, maar nog net niet helemaal, besmette pony stond op een weitje, werd er vanaf gehaald naar een ander stuk. Op dat eerste stuk kwam een week later een paard dat een aantal weken bij de DA had gestaan ( zonder droes) voor het één of ander. Dit paard kreeg ook droes en dat heeft lang geduurd voordat dat over was, weer niet wegkunnen met je paard. Bij ons duurde het toen van half februari tot half augustus voordat alles weer klaar was.
Mijn paard kreeg geen droes, maar wel een luchtweginfectie en die kon dus niet aan de prednison omdat ze dan ook kans op droes zo hebben vanwege de verlagende weerstand van prednison.

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 00:03

Mijn paard is vanmorgen overleden :(
na een uur of 2 kwam er heel veel bloed uit zijn neus...weet iemand hoe dat kan?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:08

Frozen schreef:
Mijn paard is vanmorgen overleden :(
na een uur of 2 kwam er heel veel bloed uit zijn neus...weet iemand hoe dat kan?



Ik ben compleet in shock over je berichtje! :-( hoe kan dit nu?

Wil je in iedergeval heel veel sterkte wensen!

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:13

Ach nee toch !
Je maakte je al zoveel zorgen en nu overkomt het ook nog
eens jou paard !
Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van je paard |(

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:44

Ach, wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte ermee in elk geval, droes kan zo ongrijpbaar zijn, dikke :(:) van me!

Als de droes naar binnen slaat, kan het misschien ook in de buurt van zijn longen hebben gezeten en zo een longbloeding hebben veroorzaakt. Dat bloed komt er dan via de neus uit.
Heeft de DA er niet iets over gezegd wat er mis kan zijn geweest?

Jeetje joh, ik vind het vreselijk voor je, nogmaals: heel veel sterkte!
Hoe oud was hij eigenlijk?

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 13:18

Jet schreef:
Ach, wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte ermee in elk geval, droes kan zo ongrijpbaar zijn, dikke :(:) van me!

Als de droes naar binnen slaat, kan het misschien ook in de buurt van zijn longen hebben gezeten en zo een longbloeding hebben veroorzaakt. Dat bloed komt er dan via de neus uit.
Heeft de DA er niet iets over gezegd wat er mis kan zijn geweest?

Jeetje joh, ik vind het vreselijk voor je, nogmaals: heel veel sterkte!
Hoe oud was hij eigenlijk?


hij was nog maar 16:(
en de dierenarts was er niet bij...de stal eigenaar vond hem dood in zijn box |(

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:11

16 is niet superjong ( als in: jonge paarden "horen" droes te krijgen, zoals zoveel mensen vinden), ook niet stokoud. Het is nou niet de leeftijd waarop je verwacht dat ze er aan overlijden.
Heeft de jouwe in het begin van de droesperiode antibiotica gehad?

Ik vind het echt heel rot voor je, ik kan je jammer genoeg ook niet echt helpen, al zou ik dat wel graag willen!

Frozen
Berichten: 1509
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: In stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:52

Jet schreef:
16 is niet superjong ( als in: jonge paarden "horen" droes te krijgen, zoals zoveel mensen vinden), ook niet stokoud. Het is nou niet de leeftijd waarop je verwacht dat ze er aan overlijden.
Heeft de jouwe in het begin van de droesperiode antibiotica gehad?

Ik vind het echt heel rot voor je, ik kan je jammer genoeg ook niet echt helpen, al zou ik dat wel graag willen!


nee hij heeft geen antibiotica gehad...aangezien hij al 2 bulten had onder zijn kaak...

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:21

Jemig TS wat een naar bericht. Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:28

Bah, sterkte zeg :(:)
Veel mensen weten niet wat voor impact en nasleep droes kan hebben.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:30

Geen AB dus, ik had een soort van gehoopt dat dat de reden was van het naar binnen slaan van de droes... Niet dat het verschil maakt voor jou, maar je wil eigenlijk graag een reden hebben waarom hij er aan overleden is...

Susie, ik ben het met je eens dat mensen er veel te licht over denken!

Anyday

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-01-13

Re: Droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:49

Wat spijtig om te lezen dat je paard is overleden :( wat erg! Heel veel sterkte.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:06

Polly schreef:
Wat wil je dat bokt nu zegt dan? Stalhouder is verantwoordelijk voor de beslissing of het wel of niet mag en van hem mag het, mensen zijn op de hoogte en willen komen, lijkt me een uitgemaakte zaak. Wat kan het jouw stalhouder schelen hoe ik het op mijn stal zou oplossen?


Jemig, doe even rustig -O-

Wat een naar bericht TS :( Heel veel sterkte, hier zijn geen woorden voor :(:)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:52

Jet schreef:
Geen AB dus, ik had een soort van gehoopt dat dat de reden was van het naar binnen slaan van de droes... Niet dat het verschil maakt voor jou, maar je wil eigenlijk graag een reden hebben waarom hij er aan overleden is...

Susie, ik ben het met je eens dat mensen er veel te licht over denken!


Heel veel sterkte met het verlies van je paard Frozen@ |(

Is AB geven in geval van droes dan verantwoordelijk voor het naar binnen slaan?

Ik heb ergens verschillende paarden gehad met droes en ze zijn allemaal met AB behandelt,zelfs een veulen van drie weken.Ze hebben het gewoon overleeft.Zeven stuks,van verschillende leeftijden.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:00

@ Geerke,

Ik denk dat je dan echt van geluk mag spreken, mijn da zegt dat 10% tot 20% van de dieren eraan overlijd. Deze gegevens kloppen aardig als ik kijk naar de keren dat ik het heb meegemaakt.

Nogmaals sterkte TS