Drukplek door zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 13:15

Gisteren na het rijden zag ik het volgende:
Afbeelding

Dit komt door het zadel? Een drukplek? Of kan dit komen door te hard aansingelen?

Dit weekend heeft mijn lesgever met zijn eigen (dressuur)zadel gereden met onderlegger. Dit aangezien ik zelf een springzadel. Zaterdag ben ik niet op stal geweesd en zondag was ik gehaast en dus heb niet gemerkt. Maar na het rijden (zondag dus) viel dit direct. De plek is heel gevoelig, zodra je er aankomt wijkt hij voor de pijn/druk.

Vandaag heb ik hem gelongeerd. Rust inlassen is absoluut geen optie want paard staat momenteel enorm hevig,komt in topconditie hihi.

Wat doen? :s Ik heb normaal zondag wedstrijd maar hier durf ik geen zadel op te leggen :s

Anoniem

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:21

Wedstrijd zou ik afzeggen. Je zou het kunnen smeren met compagel.
Denk dat je best wel kan longeren maar dan zonder zadel. Hier wil je nu even niets op leggen dat drukt.
En dan even aankijken of het minder wordt. Lijkt me ook verstandig om het zadel te laten controleren. Dit zijn vaak erg pijnlijke plekken.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 13:26

Zoals in OP staat, (dressuur)zadel is van lesgever. Mijn eigen (spring)zadel past, is onlangs nagekeken.
Ik dacht er ook aan om soort van arnicagel aan te brengen om de zwelling te verminderen. Het lijkt inderdaad pijnlijk want hij reageert er enorm op, terwijl hij absoluut niet kleinzerig is.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:29

Toch maar even niet zadel erop tot die plek niet meer gevoelig is, anders maak je meer stuk dan je lief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:32

Sorry niet goed gelezen. Sowieso dat zadel er niet meer op dan...
arnica werkt ook fijn maar of het ook ontstekinsremmend is, weet ik zo ff niet uit mijn hoofd.

Succes met je paard iig. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:33

Tja, ook al vind je rust/geen zadel even geen optie, ik zou toch mooi even wedstrijden afzeggen en éérst gaan kijken wat eraan schort.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:35

Ik zou inderdaad Arnica smeren en voorlopig (dat kan goed 2 weken duren) geen zadel erop leggen. De gevoeligheid en de zwelling moet helemaal weg zijn, en wacht daarna ook nog maar een paar dagen voor de zekerheid.

Voortaan dus ook maar geen ander zadel erop als je eigen zadel, je paard is dus gevoelig voor een zadel dat niet goed ligt, ook als daarbij een onderlegger gebruikt wordt.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:01

Rust is geen optie omdat hij nogal hevig/explosief staat. Dus moet hem wel bezig houden, al ben ik er helemaal akkoord mee dat hier geen zadel op kan. Dat wordt een hele uitdaging :P

Mijn paard zijn achterhand is hoger en ook heeft hij brede schouders. Toen ik mijn zadel kocht was dit ook meteen het probleem bij de meeste zadels: te veel druk bij de schouders en/of aan de achterzijde.

Wel lastig want mijn lesgever kan echt niet wennen aan mijn springzadel. En mijn paard heeft moemnteel te veelnood aan goede begeleiding en correctie tijdens het rijden, die ik zelf niet kan geven.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:02

Longeren kan toch ook zonder zadel of met een dikke pad onder een longeersingel?

Wat is lastiger, een paard met drukplekken en pijn in zn rug of een lesgever die niet helemaal lekker zit??

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:18

Ja absoluut, ik longeer met longeersingle. Probleem is dat hij zich enorm op de binnenschouders zet en dat zijn we er net uit aan het rijden ohz. Ik ga binnenkort ook ehtologieles nemen, net om hem ook aan de longe te corrigeren maar helaas is dit er nog niet van gekomen. Waardoor ik de longe eigenlijk liever vermijd.

Ach hij staat 24/7 buiten (momenteel weide afgesloten maar toch meer ruimte dan enkel binnenstal) en zal hem zoveel mogelijk loslaten in de buitenpiste. Kan hij zijn energie toch kwijt :)

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:41

dubbele longe?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 14:56

Heb ik zelf nog nooit gedaan maar zou het graag willen leren :)

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:38

Dat zou jou instructeur, die er nu niet op kan zitten, je toch mooi kunnen leren?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:08

Lesgever doet dit zelf niet. Laat het liever over aan iemand die exact weet wat en hoe. Paard is onvergeeflijk naar fouten toe.

Ondertussen gaat stalgenoot mij morgen de basis uitleggen met haar eigen paard. Om te leren is het toch makkelijekr om het eerst te doen met paard dat snapt en kent wat je vraagt.

Nog een vraagje ivm de drukplek. Kan dit echt komen na 1 uur rijden?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:11

Als je er nu niets meer oplegt, en enkel lang en laag longeert (met longeerhulp of twee halstertouwen aan elkaar of slof), is de rug zondag misschien wel al goed genoeg voor een zadel? Of moet je echt gereden hebben nog voor die wedstrijd, zo ja, dan zou ik die sowieso afzeggen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:48

Is helaas geen optie. Wedstrijd was puur om hem na lange tijd nog eens te laten starten. Dus puur voor het plezier. Zijn gezondheid gaat voor op het plezier, hoe leuk het ook zou egweesd zijn om zondag op wedstrijd te gaan.

Kan deze drukplek komen door 1u rijden met ander zadel?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:57

Ik denk niet dat dit van een uurtje met een slecht passend zadel komt.
Of je paard moet wel een enorme kwetsbare huid hebben.

Sterkte met je paard!!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 18:03

Het is zo dat lesgever woensdag, zaterdag en zondag met zijn zadel heeft gereden. Vrijdag was er op dezelfde plaats een klein korstje maar had er niet aangedacht dat dit door het zadel zou komen en dus zou verergeren.

Misschien dan toch mijn zadel nog eens laten nakijken?
Edit: ondertussen de zadelmaker opgebeld. Aan wat ik uitleg zegt hij dat mijn zadel (indien het zou drukplekken geven) het aan de voorkant/schouder zou zijn. Hij vroeg om hem morgen te bellen, wanneerik voor mijn paard sta.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:35

Misschien heeft die onderlegger wel dubbel gezeten? Het kan zomaar in een uur onstaan zijn. Ga jij maar eens een uur met te strakke schoenen aan lopen....

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:21

crazygirl1 schreef:
Is helaas geen optie. Wedstrijd was puur om hem na lange tijd nog eens te laten starten. Dus puur voor het plezier. Zijn gezondheid gaat voor op het plezier, hoe leuk het ook zou egweesd zijn om zondag op wedstrijd te gaan.

Kan deze drukplek komen door 1u rijden met ander zadel?


Ja, dat kan echt na 1 uur komen. Bij een vriendin heeft haar paard het gehad nadat de singel een keer een gaatje strakker stond, maar dan op de plek van de singel, het paard heeft 2 weken met een zwelling gelopen op de singelplek. Ook van 1 keer rijden.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:07

Kleine update :)

De zwelling is al veel minder en het is ook niet meer zo gevoelig. Terwijl het zondagavond en maandag extreem gevoelig was. Goed nieuws dus!

Ondertussen hebben we onze deze week beziggehouden met longeersessies en grondwerk :)

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:02

Goed bezig!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:15

Fijn dat er al verbetering is :j

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:29

stom, maar ik zie helemaal geen zwelling. Ziet er voor mij uit als een natte zweetplek van onder de kussens?!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Drukplek door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 22:33

Misschien niet echt duidelijk maar het was/is gezwollen. Een zweetplek zou ook niet pijnlijk mogen zijn.

Je opmerking is zeker terecht. Ik denk dat het zadel te veel druk waardoor paard er een drukplek kreeg maar ook (ongelijkmatig: hier meer dan rest van rug)meer ging zweten aangezien deze plek niet kon ademen. Lijkt mij logisch?