mijn arme kleine man is ziek :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:08

Ik heb een leuke kudde

en in mijn kudde lopen ook 2 haflingerveulens 7 (m) en 9 (v) maanden oud.

Vandaag was het de bedoeling lekker op de wei te frunniken en een beetje bezig te zijn met de 2,5 jarige van mn vriendin.

mn kleine man deze week al een 2 tal keer horen hoesten maar verder niks achter gezocht ik bedoel iedereen hoest wel eens en verder at hij toch wel echt goed.

Vandaag lekker wat hooi buiten neer gelegd en het viel me gelijk op dat hij gelijk even kwam hangen. Het is altijd al een knuffelkont dus achjah waarom ook niet.

hij stond even lekker te knabbelen als hij plots gaat liggen om verder te eten... al liggend eet meneer dus ook gewoon verder maar zelf vond ik dit vrij vreemd vooral omdat mijn ruin echt lelijk tegen hem deed en hij gewoon bleef liggen en eten. wij er heen om hem proberen te laten staan.... meneer had andere plannen na wat geduw en getrek en op zn kont geklopt geen succes. Pas toen de 2,5 jarige besloten had een handje te helpen en hem bijna plat te walzen ging meneer een keertje staan en god wat zag hij er ineens beroerd uit.

Even daarvoor was hij wel wat hangerig en wat sloom maar nu zag hij echt ziek en aangezien ze beide een "valse" start hebben gehad ben ik toch wel erg voorzichtig met mn moppie's dus gelijk de DA gebeld en deze waren er ook zo.

Temperatuur 39,5 dus gelijk ook mn merrieveulen gedaan en ook zij had lichte verhoging. de rest van de kudde gelukkig niet. nadat meneer een koortsverlager had gekregen ging hij ook maar weer liggen dat eet natuurlijk makkelijker als je zo ziekjes bent.

Buiten de koorts had de DA geen optie waar het aan zou kunnen liggen en heb dus medicijnen opgehaald wat ze de komende week moeten hebben.

Hoop echt dat hij snel opknapt het is toch wel echt vreselijk om te zien dat hij zich zo beroerd voelt.

Hier nog een blije kleine man hopelijk zie ik dit weer snel terug

Afbeelding

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:11

Aah beterschap, wat naar zeg :(

Hopen dat het allemaal goed komt met je kleine man. Wateen doetje is het

Annefleur200

Berichten: 1664
Geregistreerd: 20-09-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:13

Aaah :( hoop ook dat hij snel weer beter is. Wat een leukerd :)

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:14

Wat vervelend zeg :(
Veel beterschap! Hou ons op de hoogte!

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:19

gelukkig eet hij gewoon dus dat is wel al positief. Vanavond even temperaturen en beginnen met de medicijnen en dan de komende dagen op pad met thermometer en medicijnen hopelijk voelt hij zich snel wat beter en blijft hij gewoon eten. Ik zal zeker nog wat berichtjes achterlaten.

Heb voor beide veulens inflacam en cubarmix 48% mee gekregen hopelijk slaat het aan.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:57

is er iemand toevallig bekend met deze medicijnen en dan vooral de cubarmix? De DA gaf al aan dat de cubarmix eigenlijk voor kalveren is maar ook ooit bij paarden gegeven wordt.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:03

Cubarmix gekregen na hechten van een wond. Apart dat je dat nu krijgt, is antibiotica.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:22

oke bedankt kon al niet vinden wat het precies was.
ze kon zo niks vinden wat de oorzaak was behalve dat hij zich niet lekker voelt en koorts heeft.
waarschijnlijk dat ze daarom antibiotica gegeven heeft om een mogelijke infectie voor te zijn of te bestrijden.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 22:58

Ff bij m'n kleine man geweest temperatuur was nu 38,2 de koortsremmers helpen gelukkig. Wel heeft hij een paar keer diep gekucht. Gelukkig heeft hij mega eetlust.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:08

Ahhhh zielig!! Schattige veulen!! Ik hoop echt dat het snel beter gaat!!

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 18:18

Net weer even bij mn mannetje geweest beide veulens getemperatuurd. Mats was weer verhoogd 39.0 en
Farasha 38.5 gelukkig eten ze nog steeds wel goed. Vanavond weer terug voor de medicijnen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:37

waar ik sta was 2 weken geleden 1 paard met verhoging en niet fit
die had 40.7
heeft ook spuiten gehad en zijn temp heeft ruim 1 week geschommeld
en nu na 2 weken is hij pas weer de oude
de rest op stal geen klachten
DA dacht aan een virus....maar geen besmettelijke denk ik :D

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:39

Wanneer en waarmee heb je hem voor het laatst ontwormd ?

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 18:54

hij is ongeveer 4 maanden geleden ontwormd met strongid. Deze gebruik ik voor de veulens omdat dit ook voor longworm is en ik ook een ezeltje heb lopen. De nieuwe ontworming lag namelijk al klaar om gegeven te gaan worden maar dat stellen we nog maar even uit.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:04

heb al bokt een beetje afgelezen en op google gezocht maar kan niet echt vinden wat nou "normale" temperaturen zijn voor een veulen en wat koorts is en wat kritiek koorts begint te worden. Iemand een idee?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:05

kan best door wormen veroorzaakt worden, met deze kou willen wormen nog weleens naar andere gedeeltes in het lichaam verhuizen. Daar kunnen ze best ziek van worden.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:16

Lichaamstemperatuur voor een veulen mag iets hoger ligger dan voor een volwassen paard. Maar op de leeftijd van jouw veulens is het vrijwel hetzelfde als voor volwassen paarden. 40 graden koort is kritiek!
Citaat:
De normale lichaamstemperatuur van een volwassen paard ligt tussen de 37.4 – 38.0 graden Celsius.

Voor jonge veulens ligt de normale lichaamstemperatuur gemiddeld iets hoger:
Voor een pasgeboren veulen ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 38.5 -39.5 graden Celsius.
Voor een veulen tot 1 maand ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 37.2 en de 38.9 graden Celsius.

Belangrijk is dat de lichaamstemperatuur wordt opgenomen als het paard in rust is. Na het verrichtten van lichte arbeid kan de lichaamstemperatuur oplopen tot 38-39 graden Celsius en bij zware arbeid kan de lichaamstemperatuur zelfs oplopen tot 39-40 graden Celsius.


http://www.paardendrogist.nl/advies/698 ... mperatuur/

Citaat:
Hoge koorts van 40 graden of hoger leidt, vooral als deze aanhoudt, echter tot schade aan het lichaam.


http://www.horses.nl/artikelen/koorts/

Cubarmix is inderdaad antibiotica, maar dat werkt alleen bij een bacteriële infectie, als het een virus is dan heeft het geen zin al zou het evt. infecties veroorzaakt door het virus wel kunnen bestrijden. Ik ben er geen voorstander van om zo makkelijk antibiotica aan jonge dieren te geven, die moeten nog veel weerstand opbouwen en dat ontneem je ze door antibiotica te gaan geven. Ik hoop dat de DA nog verder kijkt!

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:20

mocht van de DA pas weer ontwormen als de koorts wat minder werd. Dus zodra het kan worden ze zeker gelijk ontwormd

ElCid de Da heeft wel alles geluisterd en wist het eigenlijk ook niet. Voor nu geef ik netjes de medicijnen zoals voorgeschreven. Mocht het ineens omslaan meer koorts of over paar dagen nog steeds niet verbeterd ga ik gewoon gelijk weer bellen.

bedankt voor de info ik ga zeker zijn temperatuur goed in de gaten houden en komt hij tegen de 40 graden dan bel ik gewoon de DA weer op.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:26

Beterschap voor de kleine man.

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 02:04

rond 11 uur weer even geweest voor de medicijnen. Mats 38.7 en Farasha 37.8 hopelijk slaan de medicijnen aan en is zijn temperatuur morgen weer wat lager. Gelukkig heeft hij enorme eetlust... als hij zijn portie gehad heeft gaat hij alle emmers langs opzoek naar restjes.... is het verstandig zijn portie te verhogen omdat hij nogal honger naar muesli en slobber heeft?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 02:20

Hier een veulen van 7 maanden normaal temp ochtend 37.8 avond 38.0. Had het pas nog aan de da gevraagd die zei boven 38.3 is koorts. Maar met zijn 38.0 is hij topfit.
En inderdaad boven de 39.9 is wel spoedje boven de 40.5 begint er uitval in de organen op te treden.
Veel beterschap

xAmbertje

Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 02:27

blegh, wat vervelend zeg :( hopelijk worden ze snel weer de oude :)

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:28

vanmorgen zag hij er goed uit. Wat mij alleen opvalt is dat hij mega honger heeft. hij eet zijn portie slobber als een dolle op en alle "lege" emmers moeten echt na gekeken worden. Dit heeft hij nooit eerder gedaan. ga langzaam maar eens zijn voer verhogen denk ik zo

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 00:08

net weer geweest helaas weer verhoging 39.2 en een paar keer behoorlijk gehoest.

is het normaal dat hij enorm honger heeft?
hij krijgt echt veel nu bijna een kwart emmer slobber en genoeg hooi en nog stort hij zich op de lege emmers alsof hij jaren geen eten gehad heeft. hij wordt zelfs boos als je de emmer meeneemt.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: mijn arme kleine man is ziek :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:14

Goed teken dat hij goed wil eten en niet apatisch is toch ? Mag hij niet onbeperkt hooi eten nu ? Zou het uit een bak geven ( zodat hij geen zand binnen krijgt)