Tot welke leeftijd moet je inenten voor influenza?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperone
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-07-14

Tot welke leeftijd moet je inenten voor influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 11:53

Hoi, moet je je paard zijn hele leven inenten tegen influenza? Onze pony is 20, is het dan nog nodig?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tot welke leeftijd moet je inenten voor influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:57

Ja

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:57

Mijn paard nu 25 is zn hele leven geënt waarvan de laatste 10 Jr 2x per Jr..
De DA heeft aangegeven dat hij geen entingen meer hoeft..
Zou t even aan je DA vragen..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Tot welke leeftijd moet je inenten voor influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:15

Raar Pol1, heeft de da een titerbepaling van influenza gedaan?

Ik heb het me ook eens afgevraagd, waarom ent ik eigenlijk? Ons groepje paarden kwam niet in contact met andere paarden, dus is het wel zo nuttig? Totdat ik me inlas in influenza.
Over het algemeen ent je voor twee dingen, influenza en tetanus. Influenza is een virus en ze kunnen daar echt flink ziek van worden. Zeker als je paard al op leeftijd is, is het vaak extra zwaar een week, twee weken met flinke koorts en verminderde eetlust op stal te staan. Gezien mijn paard geen last van de enting heeft, ent ik liever dan dat ik het risico neem op een ziek paard. Ook al is het risico klein, zeker als anderen wel enten, alsnog stel ik haar er liever niet aan bloot.

Daarnaast is het zo dat virussen een 'antigenic drift' door gaan. De enting die je nu geeft is over het algemeen gebaseerd op het laatste grote uitbraak, de kans is groot dat de nieuwe uitbraak van hetzelfde virus net iets anders in elkaar zit. Dit kan natuurlijk voor beide kanten spreken, om te beginnen loop je altijd achter de feiten aan. Aan de andere kant, de enting die 10 jaar terug is gegeven lijkt zeer waarschijnlijk helemaal niet meer op het huidige virus. De kans dat je paard er nu dan ziek van wordt is een stuk groter dan wanneer die nog recent geënt is. (naast dat de antistoffen na 10 jaar waarschijnlijk niet meer aanwezig zijn en de herkenning weg gezakt is).

Oftewel, als je paard geen last heeft van de enting, zou ik het risico niet nemen om niet meer te enten, omdat de gevolgen van wel ziek worden een stuk groter zijn.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Tot welke leeftijd moet je inenten voor influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:41

Ik mag aannemen dat mijn DA weet waar ie t over heeft. Zoals hij zelf zei: dit paard heeft zo gruwelijk veel entstof gehad dat hij vanaf nu ( net 25) geen enting meer hoeft. Heeft niks te maken met t feit dat ik voordeliger uit wil zijn oid. Maar als ik hem de enting kan besparen en ik daar geen risico mee loop vind ik t prima! Voor details zou je DA moeten raadplegen.