Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 13:12

Hallo,

Onze pony Black Jack hebben we vorig jaar december overgekocht van een boer, hij was echt heel mager, zijn staart sleepte over de grond en zijn hoeven waren gewoon echt te lang en stonden bijna krom. Nu bijna een jaar verder komt hij eindelijk een beetje bij, hij krijgt wat meer spek op zijn lijf en hij ziet er vrolijker uit en is blij als we komen om te knuffelen en om te poetsen. Nu zit het zo de pony's staan op de wei 24/7 en zometeen gaan ze weer meer op stal maar ons is het opgevallen dat het bij Jack lijkt of zijn klieren zijn opgezwollen, het doet geen pijn als ik erin knijp en hij is er niet anders onder behalve dat hij nog een beetje sloom is, dit gaat wel steeds beter. Als ik erin knijp voelt het wat hard aan ook, hij zelf is denk ik een beetje verkouden vanwege het weer en staat nu ook met een klein snot neusje, hij heeft dus eigenlijk nog geen goede weerstand maar dat proberen we wel op te bouwen. Toen de dierenarts kwam voor het castreren heeft hij meteen bloed getrokken en heeft hij een mestonderzoek gedaan, we hebben gevraagd toen wat het kon zijn en de dierenarts zei dat we ons niet zoveel zorgen zouden moeten maken om hem en dat het vanzelf wel zou wegtrekken. Hij heeft dit sinds hij gras eet.

Dus ik vroeg me af weet iemand wat dit kan zijn? Of heeft iemand hier ervaringen mee? :)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:03

Wat de klieren betreft, staat hij op een kaal weiland met heel kort gras? Sommige paarden krijgen daardoor ook opgezette klieren door het grazen namelijk.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:09

Inderdaad, wat flappie28 zegt, of schrokt hij gras (hele dag het hoofd naar beneden). Mijn Arabier doet dit ook (nooit wat te kort gekomen), hij lijkt soms eind van de middag net een hamster :')

Anoniem

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:12

Mijn paard heeft dat vanaf deze periode ook, het gras is kort en omdat ze toch de hele dag graast gaan haar klieren opzetten (korte hapjes), ze staat savonds op stal en na een paar uurtjes is dit ook weer weggetrokken.
Aangezien jou pony 24/7 op de wei staat kan het heel goed dat het niet echt wegtrekt, probeer eens de pony een paar uur van de wei te halen en kijk of het weg trekt, dan weet je genoeg.
Kon volgens mijn dierenarts overigens geen kwaad maar let wel op dat je pony niet teveel zand/grond naar binnen krijgt wat voor koliek kan zorgen (dat is mij dus 2x overkomen), ervoor zorgen dat je pony goed bijgevoerd word aan hooi en uit voorzorg kuurtje zandweg, of wat ik zelf doe dagelijks lijnzaadolie geven in de herfst/winter periode.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 17:31

Ja ze hebben nu wat korter gras ja, het was nu ook wat erger als dat toen het gras nog hoog stond, ik zal hem lekker op stal zetten 's nachts en dan overdag op de wei. En uiteindelijk dan de paddock. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:50

Princesj schreef:
Inderdaad, wat flappie28 zegt, of schrokt hij gras (hele dag het hoofd naar beneden). Mijn Arabier doet dit ook (nooit wat te kort gekomen), hij lijkt soms eind van de middag net een hamster :')


Precies hetzelfde als mijn paard ja :') Bij ons op stal ook meerdere paarden die dit nu hebben, grote kans dus dat het inderdaad gewoon het korte gras is en dat je je dus geen zorgen hoeft te maken :)

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 18:02

Nee nu snap ik het haha, eerst leek het gewoon een bult dus toen zei de dierenarts dat het waarschijnlijk van een trap was maar het ging maar niet weg. :)

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:05

Ben het met de rest eens. Mocht je je zorgen maken dan kan je hem altijd even temperaturen :)

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:08

Paarden zijn gemaakt om de hele dag met hun hoofd naar beneden te staan en (kort) gras te eten :+
Daar geloof ik dus niet zo in :o Mijn dierenarts moet daar ook altijd smakelijk om lachen.

Bij mijn ruin is het een allergie voor een boom of grassoort. Ik geef hem daarvoor puur pollen en daarmee verdwijnt het.
Sinds ze aan huis staan (andere omgeving en minder bomen) heeft hij er nauwelijks last van. En hier hebben we ook kort gras ;)

Op stal zetten lijkt mij het antwoord niet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:24

Mariettek Het is gewoon een feit dat veel paarden dikkere kaakklieren krijgen wanneer het gras kort wordt.
Zijn ze dan spontaan 2 maanden per jaar allergisch?
Mijn paard staat ook weer sinds 2 weken weer met wat gezwollen klieren, net als ieder najaar.

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:45

Het zijn klieren, geen spieren. Zoals ik zei: bij mijn paarden wisselt het per omgeving, niet per graslengte. Zegt mij genoeg.

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Opgezette klieren? Of toch iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:49

Nou mijn paard staat het gehele jaar door op hetzelfde weiland maar heeft het ook sinds een paar weken weer. Inderdaad, sinds het gras kort is. En als ie weer een paar uur met zijn hoofd omhoog staat is het weer weg. Ben er van overtuigd dat het geen allergie is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:53

Het kan ook iets zijn waar toevallig veel paarden op reageren in de herfst uiteraard.
Maar volgens mij is de oorzaak van grass glands nog altijd relatief onbekend.
Echter zie ik het iedere herfst weer en ieder najaar is er wel weer een stalgenoot in paniek.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:35

Hier ook dikke klieren bij de kaak, ik denk toch echt dat het van het hele korte gras komt...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:44

Nouvel schreef:
Hier ook dikke klieren bij de kaak, ik denk toch echt dat het van het hele korte gras komt...

Hier ook hoor, gewoon door kort gras. Als er weer voldoende hooi bijgevoerd wordt is het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:18

mariettek schreef:
Paarden zijn gemaakt om de hele dag met hun hoofd naar beneden te staan en (kort) gras te eten :+
Daar geloof ik dus niet zo in :o Mijn dierenarts moet daar ook altijd smakelijk om lachen.

Bij mijn ruin is het een allergie voor een boom of grassoort. Ik geef hem daarvoor puur pollen en daarmee verdwijnt het.
Sinds ze aan huis staan (andere omgeving en minder bomen) heeft hij er nauwelijks last van. En hier hebben we ook kort gras ;)

Op stal zetten lijkt mij het antwoord niet.


Mijn paard is destijds ruim onderzocht door de da, bloed getrokken etc maar daar kwam toch echt geen allergie uit hoor, kan jou da er smakelijk om lachen maar gelukkig neemt de mijne mij wel serieus en de enige verklaring die hij heeft is toch echt te kort gras waardoor ze net iets anders grazen als met langer gras waardoor deze klieren gaan opzetten.
Ze heeft het elk najaar weer als het gras kort is, de rest van het jaar niks geen last en het maakt niet uit op wat voor soort wei ze staat.
Enige wat goed werkt is zorgen dat ze voldoende hooi/kuil op de wei bij krijgt