Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 22:25

Oproep/waarschuwing voor paardenhouders / ervaringen gezocht bij acute verlamming.

Op zaterdag 17 December 2016 ben ik mijn meest dierbare merrie verloren, en hebben we haar 4 maanden oude veulen net op tijd van de dood kunnen redden. Een afschuwelijke ervaring waarvoor ik hoop dat anderen hiervoor behoed kunnen worden.

Omdat het verdriet te groot was om er eerder een oproep over te plaatsen, ben ik nu alsnog opzoek naar ervaringen om te achterhalen wat er met mijn paarden gebeurd is, en misschien heeft iemand onlangs een soortgelijk geval gehad.

Op zaterdag rond 17.00 kreeg ik een telefoontje van de verzorgster uit Boven Leeuwen waar mijn merrie en veulen sinds 3 maanden op 'pensioen' stonden.
Ze stonden bij een kennis aan huis, die daar zelf ook al jaren 2 eigen pony's heeft staan.
De paarden stonden gezamenlijk in dezelfde wei, aten hetzelfde hooi en dronken hetzelfde (kraan)water.

Na het openen en voeren van een nieuwe zak Vitalbix (mijn paarden krijgen dit voer al een jaar) vertoonde mijn merrie na het voeren smiddags sloom gedrag. De verzorgster belde mij direct op, en vertelde dat de brokjes even later terug kwamen vanuit haar neus.
De veearts was er gelukkig snel en vermoedde slokdarmverstopping. Hiervoor heeft mijn merrie medicatie gekregen en na een kwartiertje stappen moest het met een uurtje moest het over zijn.

Een uur later bleek dat niet het geval. Haar hartslag was aanzienlijk laag, ademhaling te traag en ze stond er levenloos bij. Tandvlees had nog een 'normale' roze kleur. De verstopping wegspoelen bleek niet te lukken, mijn merrie kon niet meer slikken dus de slang kon niet naar binnen. Haar keel, slokdarm en darmen bleken verlamd.
Ik werd opnieuw gebeld met het afschuwelijke nieuws dat ze de ochtend vermoedelijk niet zou halen. Vanuit Den Haag zijn wij met spoed naar Boven Leeuwen gesjeesd... bij aankomst bleek ik al te laat te zijn om afscheid te nemen. Mijn grootste nachtmerrie werd werkelijkheid, binnen enkele uren tijd was mijn jeugdvriendin aan een mogelijke perforatie in het lichaam, veroorzaakt door de verlamming, overleden.
We dachten stomme pech, ze was 19 jaar, we konden niets vinden wat de oorzaak had kunnen zijn.

Haar 4 maanden oude veulen huppelde nog vrolijk tussen de andere pony's rond, hij leek nog weinig last te hebben van de situatie en daarom hadden we besloten hem in zijn vertrouwde omgeving te laten.

Kapot van verdriet zijn we zaterdag nacht naar huis gereden en ben ik twee dagen thuis gebleven om het verdriet te verwerken.


Maandagochtend werd mijn merrie opgehaald door het crematorium om zo later nog gevoelsmatig afscheid te kunnen nemen.

Het hengstveulen was nog erg vrolijk en levendig ondanks het verlies van zijn moeder, en maandag belde ik met de verzorgster van de pony's hoe ze hem extra kon bijvoeren, hij dronk echter nog melk bij zijn moeder en kwam nu mogelijk eea tekort op alleen hooi.
Omdat hij al een klein beetje gewend was af en toe een brokje van mams mee te pikken, adviseerde ik de verzorgster om in elk geval de brokjes bij te voeren die hij al gewend was. Dus hij kreeg hij die middag óók een handje brokjes uit de net nieuw geopende zak vitalbix.

Een uur later kwam het telefoontje - het veulentje vertoonde hetzelfde slome gedrag na het eten van de brokjes. Vol ongeloof zijn we weer met een noodgang naar Boven-Leeuwen.


De veearts was er in de tussentijd al met 5 minuten, en heeft hem direct ingespoten met corticosteroïden. Omdat hij nu wisten dat het niet 'zomaar' een verstopping was maar een vergiftiging moest zijn, ging de veearts direct anders te werk dan bij mijn merrie. Ook het veulen zijn keel en slokdarm verlamd (je kon ze volledig fijn knijpen, het was compleet slap geworden!) en ook zijn darmen lagen stil.

Eenmaal gearriveerd - en godzijdank op tijd dit keer - troffen we een hopeloos hoopje ellende aan, van het levendige hengstje van 2 dagen geleden was niets meer over.

De veearts zei ons helaas rekening te houden met het ergste, het zag er niet naar uit dat hij de toxines in zijn lijf overleven ging.

Om het uur zijn we hem die nacht gaan bewaken. Een vreselijk gezicht om het kleine hoopje in de vrieskou op de bevroren grond te zien liggen. Het liefst had ik hem verplaatst en in het stro gelegd, heel menselijk gedacht. Maar stress zou hem op dat moment sowieso fataal worden. Het was enkel afwachten, en als hij instortte, kwam de veearts weer met een nieuwe shot corticosteroïden.

Wonderbaarlijk genoeg heeft hij het hiermee tot de ochtend gehaald, hulde aan het kundige advies van de veearts uit Boven Leeuwen.

Het heeft een week geduurd voor hij weer goed genoeg kon lopen en hooi kon om hem naar huis terug te vervoeren. Ik heb zijn vader in mijn kudde staan, dus zo kon hij toch steun krijgen van een ouder paard die hij kent.
We zijn inmiddels een maand verder. Hij wil enkel nog hooi eten, is nog veel te mager en loom voor een jong veulen, maar hij gaat langzaam de goede kant op en de verlamming neemt met de dag af. Hij staat nu met zijn vader en de rest van mijn kudde ruinen samen en dat gaat gelukkig goed. Hij verlaat de zijde van zijn Pa niet, die neemt gelukkig zijn vader rol zeer serieus.

Natuurlijk zijn we al een maand aan het zoeken wat het heeft kunnen zijn - maar er is niets anders dan het biks wat we als meest waarschijnlijke oorzaak hebben kunnen vinden of bedenken.

Een verkooppunt uit de buurt heeft te zak biks opgehaald om vervolgens te laten onderzoeken. Ik heb een whatsapp bericht gekregen dat er niets uit hun onderzoek is gebleken.
We hebben ook nog een deel apart gehouden, voor de zekerheid. Hier reageerde de persoon die de zak kwam ophalen echter zeer fel op, heel vreemd. Ook aan de telefoon waren ze erg sceptisch over het verhaal. Natuurlijk snappen we zelf dat het in de eerste instantie niet verwacht wordt dat het uit het voer komt, maar als je verder alles hebt uitgesloten, dan ga je verder zoeken, toch?
Het lijkt me zeer belangrijk dat het goed onderzocht wordt, voor er mogelijk meerdere paarden ziek worden.

Daarom mijn vraag aan andere paardeneigenaren:
Herkent iemand deze verschijnselen bij zijn paard? Of heeft iemand tips om het voer voor second opinie te laten onderzoeken, wat niet enorm kostbaar is?

Zowel wij als de veearts weten niet zeker of het door het biks is gekomen, maar het is zeer aannemelijk.

Ik hoop hiermee anderen zo snel mogelijk te kunnen laten reageren wanneer er soortgelijke verschijnselen bij hun paard worden geconstateerd, ik was in een paar uur mijn merrie al kwijt.


Mochten er soortgelijke gevallen zijn... ik hoor het heel graag! Ik krijg mijn geliefde maatje er niet mee terug, maar bespaar het misschien een ander..

Bijgevoegd de foto's van mijn merrie en veulen op de dag van het brengen naar hun mooie winteradres - het zieke veulen - het veulen afgelopen week terug onder de hoede bij paps



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:29

Sjeetje wat een verhaal zeg.... sterkte met het verlies van je merrie.

Maar waarom laat je de biks niet onderzoeken door je dierenarts of een ander kundig onafhankelijk persoon? Ik zou er toch erg nieuwsgierig naar zijn wat daarin te vinden is. Heeft geen enkel ander paard van de betreffende zak biks te eten gehad? En hebben jullie ook in het weiland gekeken of er niet toevallig resten van iets anders te vinden was? (Vergiftigd brood o.i.d.)?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:33

Heel veel sterkte, zag dit verhaal zonet al op FB voorbij komen! Ik ben blij voor je dat het veulentje nog leeft.

Nogmaals sterkte.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:34

Ik zag dit net ook op facebook voorbij komen, wat een hel zeg.
Persoonlijk zou ik, zoals op FB ook al meermaals gezegd is, het voer laten analyseren en sowieso contact zoeken met vitalbix zelf.

Is er bloed afgenomen bij je veulen?

Maar jemig wat een rare reactie bij het ophalen van dat voer ook.

Heel veel sterkte!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:34

Jeetje, wat een verhaal! Veel sterkte met het verlies van je merrie! Wel heel fijn dat je veulen het wel lijkt te redden.

De andere paarden die daar stonden hebben niet van de biks gegeten begrijp ik? Zo niet, zou ik inderdaad kijken of je het toch nog ergens anders kunt laten onderzoeken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:34

Biks zou je zelf kunnen laten onderzoeken in een laboratorium.
Begrijpelijk dat je het toen niet hebt laten doen, maar sectie op je merrie had allicht ook meer aan het licht gebracht.
Gelukkig heeft je veulen het gered, was anders nog zuurder geweest.

Als nog sterkte met het verlies van je merrie.

yv_on

Berichten: 387
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: peize

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:39

Bij dit onderwerp op facebook heeft Roy Baaiiens een reactie geplaatst misschien is dat de oorzaak?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:42

Ten eerste, heel veel sterkte met het verlies van je merrie :(

Bizar verhaal zeg. Zou het voer laten onderzoeken op lab ipv de fabrikant/verkoper. Is het mogelijk dat er giftige planten in het land staan? Hebben de andere paarden hetzelfde voer gehad? Heb wel eens een soortgelijk verhaal gehoord van een paard dat giftige planten gegeten heeft, maar weet zo even niet wat dat was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:52

Wat een vreselijk verhaal, en ik kan me voorstellen dat als het zo direct samen lijkt te hangen met het voermoment je dan aan het voer gaat twijfelen. Hopelijk kan een onafhankelijk onderzoeksinstituut er meer over zeggen - slim in elk geval om een deel van het voer achter te houden. Ook als je wat opstuurt naar een onderzoeksinstituut zou ik weer een deel achterhouden, voor het geval je dat later nog nodig hebt (of het nou voor de fabrikant is of in een rechtszaak).

Waar ik zelf nog aan dacht: als een paard een botulisme vergiftiging heeft dan zorgt de gifstof botuline ervoor dat de spieren verlamd raken, niet alleen de skeletspieren maar ook van de slokdarm en de darmen. Misschien is dat ook bij jouw paard en veulen het geval geweest?
Hier kun je er meer over lezen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... j-paarden/
Het is in elk geval een richting waarin je kunt laten testen; het zou goed kunnen dat de voerleverancier alleen getest heeft of er geen overdosis vitaminen/mineralen in zat maar dat andere gifstoffen niet meegenomen zijn.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:56

Je zou bij de plaatselijke apotheek eens kunnen vragen waarop je zelf kunt testen. Bijvoorbeeld ph waarde e.d. en dan vergelijken met een andere zak?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:00

yv_on schreef:
Bij dit onderwerp op facebook heeft Roy Baaiiens een reactie geplaatst misschien is dat de oorzaak?


Wat staat er in zijn reactie?

TS, wat een afschuwelijk verhaal. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:00

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:01

Wat een verhaal zeg! Sterkte met het verlies van je merrie! Ik volg even aangezien mijn paard ook vitalbix krijgt. Heb je contact gehad met Vitalbix zelf of alleen met het verkooppunt? Toen mijn paard vorig jaar blijkbaar niet (meer?) goed reageerde op de Vitalbix (doorgemeten door Den Hoek) heb ik dit ook doorgegeven en ze nam dit erg serieus. Ik zou als het mogelijk is ook de brokjes laten onderzoeken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:12


yv_on

Berichten: 387
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: peize

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:18

Rindin. Teveel pulp in de brokken waardoor het paard niet goed kauwde. En het speeksel de brokken niet goed oploste. Screenshot kon ik hier niet plaatsen. En ik kon het bericht over de paarden op fb niet terug vinden

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:25

wat een verhaal.. wow.. ben er even stil van.

zou zeggen kijk of je die brokjes op andere plaatsen nog kan laten onderzoeken, en ik hoop echt dat het met het veulentje nog goed komt.. en dat hij er niks aan over mag houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:34

Heel veel sterkte rooompie :(:)
Gelukkig heeft je prachtige veulen het overleeft, maar dat brengt je andere paard niet terug..


Ik zou het voer inderdaad laten testen. Als het kan qua hoeveelheid voer zelfs bij verschillende instanties. Dat, mocht het door het voer komen, het er duidelijk uit komt.

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:35

Met vitalbix is uiteraard op de dag zelf nog contact opgenomen. (De nacht nadat we het veulen zo aantroffen) ze reageerde gelijk dat ze de zak zouden ophalen en onderzoeken, maar waren erg sceptisch. Vervolgens kwam er een verkooppunt uit de buurt de zak halen, en die gooide er bij het zien van de zak meteen uit: 'Vind je het gek dat je merrie dood is, je hebt haar ook zwaar overvoerd'...
Niet echt een reactie waarop je zit te wachten na 3 loodzware nachten. De verzorgster van de pony's was zo laaiend dat ze haar met zak en al van het erf gestuurd heeft. Het was even de druppel op de zware week zonder slaap.
(Voor de goede orde: De zak was niet meer vol, omdat we een deel voer hebben achter gehouden voor extra onderzoek. Daar waren ze dus ook echt niet blij mee)
Verder staan de overige pony's al jaren op die plek. Krijgen allemaal hetzelfde hooi , kraanwater, enz.
Enige verschil is het voer. Mijn paarden thuis krijgen ook al een jaar naar alle tevredenheid vitalbix. Ze kregen zelfs minder dan ee aanbevolen hoeveelheid, aangeziej mijn merrie sneller dik dan dun was. Dit betrof wel echter een net nieuw gekochte zak. Als alleen mijn merrie het had gehad, waren we nooit verder gaan zoeken. Nu mijn veulen het na het voeren ook kreeg, werd het wel ineens een apart verhaal. We hebben niets vreemds in de wei kunnen ontdekken. Naast wat gradpuntjes stond er ook al lang niets meer in december. Alles was al kaal en bevroren. Ze kregen onbeperkt hooi, alle pony's aten van hetzelfde.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:36

Ik wil jou heel veel sterkte wensen met het verlies van je paard.

Wel vraag ik mij af wat jullie verder nog aan onderzoeken hebben gedaan qua bloedtesten/sectie e.d. want ik snap dat je het graag wilt afronden en een oorzaak wilt hebben. Ik vind het echter vanuit het oogpunt van de fabrikant zeer lastig, als het namelijk niet in het voer zit maar er wel een topic op bokt en op FB staat is dat voor hun natuurlijk echt een onterechte negatieve reclame waar je eng van word :o

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:36

misschien een gekke vraag, maar heeft die zak open gestaan, of in het zicht, en kunnen er vreemden het terein op komen?

edit: ik vraag dit omdat mijn eerste verzorg pony, ook op een pension stal is vergiftigd

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:48

Sjolvir schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik zou niet zelf gaan rommelen maar breed laten testen door de Gezondheidsdienst voor Dieren: http://www.gddiergezondheid.nl/producte ... cten/paard


Lijkt mij ook het beste plan, zelf is het niet te testen.


Ik bedoel dat als er op zelf testen al verschillen zijn het duidelijker is dat er iets mis is en je weet dat uitgebreid professioneel testen geen weggegooid geld gaat zijn. Als je alles gelijk test is het een overweging om het alsnog wel professioneel te laten testen.

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:58

ruitje schreef:
Ik wil jou heel veel sterkte wensen met het verlies van je paard.

Wel vraag ik mij af wat jullie verder nog aan onderzoeken hebben gedaan qua bloedtesten/sectie e.d. want ik snap dat je het graag wilt afronden en een oorzaak wilt hebben. Ik vind het echter vanuit het oogpunt van de fabrikant zeer lastig, als het namelijk niet in het voer zit maar er wel een topic op bokt en op FB staat is dat voor hun natuurlijk echt een onterechte negatieve reclame waar je eng van word :o


Ik voel mij niet door de fabrikant serieus genomen, omdat ik enkel een whatsapp bericht ontving met 'er zat niks in het voer' en that's it.
Het onvriendelijk ophalen vd zak heeft ook geen fijje indruk achtergelaten. Ik neem aan dat je als fabrikant meteen al het zekere voor het onzekere wil nemen?

Daarnaast, heb ik ook nergens iemand of iets de schuld gegeven. Ik heb alleen de constateringen van ons en de veearts van de heftige week beschreven, in de hoop dat iemand deze symptomen herkent en/of mij kan adviseren hoe ik meer onderzoek kan doen zonder op hoge kosten gejaagd te worden, aangezien er al aardig wat kosten gemaakt zijn.

Zowel wij als de veearts, zie het bericht, kunnen niet uitsluiten waar het vandaan komt. Het zou zelfs in de coting laag kunnen hebben gezeten, er kan een gaatje in hebben gezeten en de zak ergens in vervoerd is waar ook andere giftige stoffen voor paarden bij zaten, of helemaal niet in het brok hebben gezeten. Echter is het wel heel aannemelijk , omdat we niets anders kunnen vinden
en er ook niets anders verschilt tussen mijn paarden en de overige pony's die er staan.

Daarbij vind ik het ook heel belangrijk dat het gemeld wordt, deze week gun ik geen enkele paardeneigenaar. Door het verlies van mijn merrie konden we voor het veulen op tijd handelen. Onderzoek had te lang geduurd, voor mijn merrie was het toen al te laat.
Doordat we bij het veulen direct aan vergiftig konden denken, kreeg hij snel genoeg de juiste medicatie.

Dus niet alleen voor mijzelf om de oorzaak van de gebeurtenissen te achterhalen plaats ik dit, ook voor het voorkomen dat meerdere gevallen te laat zijn lijkt het me erg belangrijk.

Daarbij voer ik mijn andere 10 paarden al jaren naar volle tevredenheid hetzelfde voer, maar dat durf ik nu niet meer. Daarom lijkt me een second opinie die er onafhankelijk naar kijkt een goed idee. Ik ben een leek hierin, dus hoop dat anderen mij op betaalbare mogelijkheden kunnen wijzen.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:04

Jeetje wat heftig zeg TS, heel veel sterkte toegewenst!
Hopelijk komt er nog wat uit een onderzoek, als ik het verhaal zo lees lijkt het wel alsof er iets met het biks moet zijn.

Anoniem

Re: Ervaringen? Merrie verlamd en overleden, veulen net gered...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:07

Heel veel sterkte ts, wat een verschrikking!

Is het misschien geen idee dat je DA een onafhankelijk onderzoek op het voer kan laten plaatsvinden?

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:08

Verschijnselen passen echt bij botulisme. Geen dood dier in de zak voer aangetroffen? Ook de manier waarop het paard ligt op de bovenste foto. Het is een wonder dat je veulen het lijkt te redden. Heel veel sterkte!