Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:45

The_Cat schreef:
Vriendin van me gebruikt dit:

https://degroeneos.nl/product/provarium-breeding/

en ze gebruikt het geloof ik zoals de pil. 3 weken dit product, weekje niets, dan weer 3 weken. Werkt goed en haar merrie is sindsdien veel beter handelbaar en staat niet meer constant hengstig :)


Dit gebruikte ik ook en raad ik enorm aan! Na 3 dagen nergens last meer van gehad :)

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:51

is niet abnormaal dat de eerste en laatste hengstigheid vh seizoen moeizaam verloopt en veel meer "symptomen" geeft. Hier altijd begin november "problemen" en eind januari, tenzij ze zelfs niet stilvalt, dan blijft het bij het normale: staart opzij houden bij poetsen, plassen als er ruin bij staat en plakken aan m'n been OZ en iets moeilijker (in)buigen.

Vorig jaar echter heb ik een kuur Regumate (10d) moeten geven, omdat 3 kruidenkuren en 2x accupunctuurbehandeling later, ze me OZ er nog steeds wilde afgooien in galop, zo stijf was als een plank, een mond van beton had en de staartflap vh deken en haar benen vol plakkerige brij/pis hingen. (zou het deken kunnen laten rechtstaan van stijfheid). Na de kuur was haar cyclus terug "normaal".

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:35

Bokkers, allen zeer bedankt voor het mee denken! Ontzettend fijn.

Ik weet niet of monnikspeper zal helpen. Waarom? Ik heb moody mix van de paardendrogist gevoerd waar dus ook moninspeper in zit, en dit werkte niet. (En luste ze na 2 weken niet meer)

Dan valt puur brons eigenlijk af?

Phytonics Hormone en provarium komt hier het beste naar boven in dit topic.

En als nood: regumate (kan je dat enkel van de da krijgen?)

Ik hoop dat er nog meer ervaringen komen ook van de twee bovenste suplementen :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 18:36

Het is trouwens niet de bedoeling dat ze helemaal niet meer hengstig word, zeker niet ook niet goed voor der huishouding. Voordat dat gedacht wordt :)

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:47

Regumate is idd alleen verkrijgbaar via de dierenarts. Het zijn hormonen waarmee je eigenlijk drachtigheid nabootst, je paard is dan idd helemaal niet meer hengstig. Soort van "de pil" voor paarden.
Vandaar dat ik ook zei laatste redmiddel als al t andere niet helpt (zoals bij de mijne dus :')

Ps provarium breeding is ook monnikspeper.... wel 100% geloof ik, dus je hebt kans dat de dosering veel hoger is dan in de mix die je al geprobeerd had. Maar als je dat wil testen, kun je beter monnikspeper zoeken, hetzelfde voor veel minder geld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:47

Bij provaruim is alleen het scherpe randje eraf :) Mijn merrie werd zo erg dat ze inderdaad niet meer naar een correctie luisterde en er niet meer normaal mee te lopen was. In de wei naast de ruinen was ze nog steeds wel hengstig, maar niet meer zo extreem (ze bleef er niet meer hangen, en liep na een tijdje ook gewoon weer weg bij die ruinen) en aan de hand is ze gewoon te handelen nu :j
(Inmiddels geef ik het trouwens niet meer)

Anoniem

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:52

Pure monnikspeper te koop bij Pit & Pit.com. voor geloof 8 euro de kilo. Scheelt toch een berg met Provarium Breeding waarvan het enige ingrediënt, je raad het al! Monnikspeper is... PB kost geloof rond de 40 euro voor 500 gram.

Hengstigheid verdwijnt er niet mee, maar wordt hanteerbaarder voor merrie en eigenaar.

Je moet dit wel al beginnen met geven een maand of 2 voordat de hengstigheid weer in zijn volle hevigheid gaat beginnen en ook gewoon door blijven geven, elke dag een schepje bij het voer.

Koper

Berichten: 30438
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:55

Kurkumapasta.

Ik ben het om een heel andere reden gaan geven maar ik merkte als "bijwerking" dat mijn merrie veel minder last had van de hengstigheid. Mijn merrie is fokmerrie geweest en ze is nogal nadrukkelijk hengstig zeg maar. Ik merk nu alleen nog dat ze hengstig is doordat ik het ruik.

Afgelopen najaar ben ik haar ook monnikspeper gaan geven. In de winter is ze niet (merkbaar) hengstig dus ik ben heel benieuwd hoe ze komend voorjaar en zomer zal zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5387
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:58

Gebruik de zoekfunctie eens om de ervaringen met een knikker in de baarmoeder op te zoeken. Als uit een scan blijkt dat er met de eierstokken e.d. niet mis is dan is dat misschien ook een optie om te overwegen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 20:45

Wat idd goed kan is dat de moniks peper in de moody mix te weinig was voor effect + dat ze het na 2 weken niet luste door de andere kruiden die er doorheen zaten.

Wellicht toch die dan gaan proberen en dan kijk ik waar die het goedkoopst is.

Kurkuma pasta of poeder of kan beide? Daar zou ik dan meer onderzoek naar moeten doen want dat spul schijnt voor heel veel dingen goed te zijn?

Ik voer mijn paard trouwens in de winter Vit E. Bijt dit niet met monikspeper of met iets anders? In de zomer voer ik dat niet.

Koper

Berichten: 30438
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:51

Ik geef het hele jaar door extra vitamine E, en sinds september ook monnikspeper. Vanwege PPID. Is een redelijk standaard combinatie voor paarden met deze aandoening (ze krijgt er ook nog magnesium en seleen bij).

Kurkumapoeder is één van de ingrediënten van kurkumapasta. Er zijn organismen, waaronder paarden, die beter reageren op de pasta dan op losse ingrediënten. Ik vond losse ingrediënten (kurkumapoeder + versgemalen peper + een geschikte olie) vooral een geklieder en mijn paarden aten het minder graag. Nu meng ik de pasta met lijnzaadolie en een handje haver, en voor mijn merrie dan nog de monnikspeper er door. En dat samen met de Vitalbix in de bakken. Gaat al bijna 2 jaar prima zo :)

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:59

Prosecco schreef:
Merrie eerste laten scannen alvorens je naar middelen gaat grijpen. Kost €10 a €15 excl voorrijkosten.

PanamaD schreef:
Scannen, waarop? Voor de cystes?


Omdat als je je problemen voorlegt bij je dierenarts, dit als eerste zal aanbieden..als er hormonale problemen zijn dan is dit de plek waar je hoort te zoeken. Beter een tientje te veel en een eventueel probleem vinden ipv gelijk naar middelen grijpen om deze problemen te onderdrukken. Ik heb trouwens van meerdere mensen gehoord dat het product "No More Moods" enorm goed werkt, zowel bij merries, ruinen als bij hengsten.

Ghostattack

Berichten: 11267
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:05

Ik heb mijn pony vorig jaar ook laten scannen nadat ze echt levensgevaarlijk werd. Gelukkig niks aan de hand en begonnen met supplementen. Inmiddels heb ik haar op merrie support van de Paardendrogist staan, maar ze eet het niet meer van harte :+ Hiervoor had ik ook de moody mix, die werkte ook prima. De merrie support meng ik met lijnzaadolie en Vit. E door haar voer en dan eet ze het in principe wel.

Tamaar88

Berichten: 542
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:58

Mijn merrie is ook altijd ontzettend hengstig. |(
Geen land mee te bezeilen. Niet gemeen maar erg dromerig..... Dan bedoel ik ook heeeeeeeeeeeel dromerig. Ze ziet je niet eens waardoor ze zo over je heen loopt of je plet tegen de muur omdat ze alles elke aanraking lekker vind :o

We hebben eens regumate voor paarden informatie opgevraagd... Maar...
Dat is punt 1 ontzettend duur en punt 2 voor een korte periode.
Nu gebruiken we regumate Pig. Ja je leest het goed :o voor varkens.
Maar dat is zoveel goedkoper kwa verhouding en je doet er zoveel langer mee. Het is alleen erg lastig te krijgen.

Bij mijn merrie merk ik echt zoveel verschil. Ik kan gewoon normaal rijden zonder dat ze bij elke beweging begint te plassen. Poetsen gaat gewoon normaal zonder bang te zijn om dood geplet te worden. Kortom ik wil niet anders :o

Mocht je meer willen weten stuur maar een pb :)

Als ik namelijk tegen mensen zei... Ik kan niks met mijn hengstige merrie geloofde ze me nooit. Totdat ze het zelf eens mee maakte :D

Pumpkins

Berichten: 3150
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:08

@koper, weet je zeker dat kurkuma Pasta tegen hengstigheid werkt? Ik had er nog niet eerder bij stil gestaan maar sinds ik kurkuma pasta voer (vanaf november) is ze met regelmaat hengstig, terwijl ze normaal gesproken in de winter niet hengstig is. Het is echt piesen bij ieder paard, benen en staart vies voor 5 a6 dagen achter elkaar. Verder wordt ze juist hardstikke lief en aanhankelijk dus verder geen probleem, maar nu je het hebt over de pasta gaat er bij mij een lampje branden. Dat is namelijk het enige wat ik aan haar voerschema veranderd heb.

Koper

Berichten: 30438
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 02:49

Bij mijn merrie in elk geval wel. Ze wordt nog wel hengstig maar veel minder nadrukkelijk. En ook zonder gegil en geknor. Net alsof ze eerst last (pijn/kramp) had en nu niet meer.

Bij mij ging het lampje aan toen ik bij mijzelf precies het zelfde merkte. En er zijn meer mensen die de zelfde ervaring hebben. Wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat het voor élke merrie (of vrouw) de zelfde uitwerking heeft.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 11:57

Bedankt weer bokkers!

Rugemate wil ik dan echt als nood bewaren.

Ik ga denk ik monikspeper bestellen.

Irriteert dit trouwens niet de luchtwegen? Ze wilt nog wel eens hoesten van droog hooi/stof en wil niet dat ze hierdoor ook zou kunnen gaan hoesten :) woordje peper zit er immers in :=

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:00

beetje olie zodat het "plakt" aan het voer en niet ingeademd wordt.

wat regumate betreft. Bij mijn merrie was het voldoende om 1x een kuur van 10 dagen te geven en "probleem" opgelost. Maar weet ook merries die het hele zomer seizoen dit krijgen om hanteer- en berijdbaar te zijn.

Koper

Berichten: 30438
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:41

Dat er in het woordje monnikspeper peper zit betekent natuurlijk niet dat het met peper te maken heeft. In het Engels heet het chasteberry. Volgens mij is het gewoon een vruchtje van een plant.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:03

Het irriteert niet meer of minder dan elk ander poedertje. Ik gaf het in een beetje slobber of met wat olie. Zo droog beland het onderin de voerbak en dan heb je er ook niets aan.

Koper

Berichten: 30438
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:05

Ik doe het ook door een prutje heen. Dan proeven ze het ook minder. Het schijnt nogal bitter te zijn.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 22:23

Iemand ervaring met deze monnikspeper of mij kan vertellen of deze wel/niet geschikt is?

Zoals ik kan lezen lijkt het pure monnikspeper te zijn. Zal deze het zelfde zijn? Stuk goedkoper dan als ik het bij een paardendrogist haal

https://www.pit-pit.com/monnikspeper.html

maralyn

Berichten: 10484
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hengstigheid onderdrukken bij merrie, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:25


Koper

Berichten: 30438
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:25

Die heb ik!

Mijn merrie is sinds het najaar, oftewel sinds ze monnikspeper krijgt, 1 keer hengstig geweest, een week of 2 geleden. En dat was veel minder nadrukkelijk dan ik van d'r gewend ben. De hengstigheid is naar mijn idee niet onderdrukt maar wel gereguleerd.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 22:54

maralyn schreef:

Deze is nog goedkoper zelf. Bestel ik deze! Dankje :)

Klinkt goed Koper. Ze mag, moet zelfs, wel hengstig blijven natuurlijk maar ze bedoeling is echt dat ze zichzelf niet meer in de weg zit. Zal ze vast fijn vinden!

Is monnikspeper voor nog meer dingen goed of echt alleen de hormonen? Even interesse ;)