ouder paard, cpl, artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:27

Even een situatieschets:
Belgisch trekpaard, 21 jaar oud.

Ze heeft al haar hele leven cpl, door behandelen met cydectin en wondverzorging bleef dit goed doenbaar. Nu en dan eens een open plek, maar nette dunne benen.

Sinds een paar jaar vermagert ze hard in de winter, hiervoor krijgt ze uiteraard een dekentje op, onbeperkt hooi en wordt ze bijgevoerd met een emmer geweekte bietenpulp, een schep luzernekorrel, portie vitaminebrokjes, een handje linamix, gekookt lijnzaad of lijnzaadolie.
Eenmaal ze terug in het gras staat komt ze weer netjes op gewicht. Op dit moment ziet er er schitterend uit, zelfs ietsjes aan de kloeke kant, blinkt in haar vel.

Afbeelding

Afbeelding


Uiteraard heeft ze ondertussen ook last van artrose, dit uit zich vooral in de achterbenen. Ze is niet op de foto geweest, maar begint haar achterbenen meer achter de massa te plaatsen, bespiering van de achterhand is een stuk minder en ook de pezen gaan slapper gaan aanvoelen. Ze reageert ook erg op drukpunten in de hals die in verbinding staan met de kogel.

Paard wordt jaarlijks door de tandarts gedaan, en jaarlijks behandeling door de osteopaat.

Hoefsmid is een ramp, door de cpl laat ze haar benen amper behandelen, cydectin en zalven is al een hachelijke onderneming, in de travaille kan ze niet meer daar ze haar achterbenen niet meer naar achter kan geven. Ze wordt nu bekapt uit de hand, maar dat is vooral wat rondzetten en niets meer, want ze is echt gevaarlijk. Benen scheren is dus ook geen optie meer.

Nu, afgelopen winter heeft ze winterrust gehad, ivm het erg vermageren, ik wilde haar niet te hard in het werk zetten omdat ze imo haar energie nodig had om dik te blijven. Ze heeft wel enkele keren onder het zadel buitenritje gedaan en een aantal keer voor de koets (niet zwaar beladen, zowel buitenritjes als koetsritjes waren een 5-6 km, vooral stap, nu en dan stukje draf. Voor de koets vindt ze het leuk om te lopen).

Een aantal weken later wilde ik haar onder het zadel weer oppakken met simpel basiswerk. De eerste minuten was ze extreem stijf, maar normaal is ze na een tiental minuutjes een stuk losser. Na bijna een halfuur was ze nog altijd enorm stijf en verbeterde het niet. Nadat ik afgezadeld had en nog even aan de longe was ze ook onregelmatig, rechtsachter. ze draaft als een kleine olifant, terwijl ze normaal relatief lichtvoetig was.

Sindsdien krijgt ze duivelsklauwtinctuur, om eventuele pijn te verlichten.
Lesgeefster laten kijken, zij geeft ook aan, rechtsachter niet regelmatig. Door de artrose zet ze haar benen achter de massa en de voorbenen teveel onder de massa, waardoor ze haar volledige voorkant overbelast, ze was erg gevoelig op de spieren in haar nek en schouders.

Haar advies, toch aan het werk zetten, voorkant losmaken, eenmaal die los is kan de achterhand meer geactiveerd worden waardoor ze meer gaat ondertreden.

Ik heb ze vandaag opgepakt onder het zadel, blokje om gestapt.
Mevrouw had er zin in, oortjes erop, en stapte ook supergoed (en regelmatig!) door. Stak er zelfs een draf-zonder-zweefmoment tussen en was ook goed actief. De paar stukjes draf dat ze zelf aanbood was echter onregelmatig (als ik zelf vroeg om te draven was het niet ter harte, ik moet ze echt gaan activeren en dan is ze ook gewoon onregelmatig, in de weide draaft ze nog maar zelden). De momenten dat ze in een slomere stap terug viel was ze ook onregelmatig, dus de goede stukken waren vooral op karakter/adrenaline volgens mij.

De cpl is ook een stuk erger,
linksvoor heeft ze een diepe kloof bij,

Afbeelding

linksachter weer een aantal grote open plekken.
Afbeelding

Afbeelding
( het gelige goedje is geen pus, wel calendulazalf, doordat ik er zo moeilijk kan aankomen hangt dat spul overal rond)
Ze heeft een aantal bulten zeg maar, die op een grootte van een 2-euro stuk openbarsten, soort schaafwonden. rond die bulten zijn het ook diepere kloven.

rechtsachter had ze twee kloven, maar sinds dit jaar zit ze onder de kloven van de knie tot onderaan ...
voor het knippen:
Afbeelding
Na het knippen
Afbeelding

Dit kan volgens mij het lopen als een olifant verklaren, het bewegen van de huid is wss pijnlijk waardoor ze de voeten zo snel mogelijk wil afwisselen/terug neer wil zetten.

In de weide ziet ze er nog gewoon happy uit, maar ik zie ze zelden nog uit zichzelf draven, ze eet wel goed, blijft op gewicht en stapt relatief vlot door.

Werken in de piste doe ik haar echt geen plezier meer mee, maar zal wss een noodzaak zijn.
Stapritje buiten vond ze blijkbaar wel nog leuk, maar in welke mate is het stappen op het harde goed?Daarnaast zal met een losse teugel rondstappen ook niet veel helpen om het gewicht op de achterhand te gaan plaatsen als we er niet aan werken, maar dat werken vindt ze nu wel pijnlijk en niet fijn.

In welke mate kan ik haar helpen door die paar keer per week dat ik ze kan trainen om los te worden en gewicht op de achterhand te plaatsen, als ze zich de rest van de week overbelast door haar achterbenen te ontlasten.

ze heeft sowieso dagelijks ongemak van de artrose en cpl, dat is een vaststaand feit, echter is dit paard zo sterk van karakter, dat ik moeilijk kan inschatten in welke mate het ongemak nog opweegt tegen het lekker in de wei paard kunnen zijn?

Ik weet ergens dat dit topic misschien niet zoveel nut heeft, zowel cpl als artrose zijn beide progressief, maar eerder een idee of ik met training een voldoende verschil kan maken betreft haar algemene welzijn, of het een straatje zonder einde is en ik misschien moet kijken om voor volgende winter een keuze moet maken.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:20

Tja dit zijn echt gevoelskwesties denk ik die lastig vanaf een scherm te beoordelen zijn natuurlijk maar ik denk dat ik niet een paard zou rijden dat dat echt niet leuk/pijnlijk vind ook al kan ik daarmee zijn/haar leven rekken. Liever een paar maand prettig en relxed op de weide dan een jaar volhouden maar met een paar keer per week een pijnlijke rotklus doen.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:36

Gezien ze zo pijnlijk en onregelmatig is, zou ik toch foto's laten nemen van haar onderbenen om te kijken hoe erg de schade is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:43

Toch foto's laten maken. Je hebt het wel over artrose en die kans zal ook wel groot zijn, maar zoals ik het lees is het verder nergens door een dierenarts bevestigd.

En er niet meer op gaan zitten.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 07:52

Niet mee werken, een paard dat kreupel loopt heeft pijn, die hoort niet te werken. Laat eerst door een dierenarts uitzoeken wat er mis is, voordat je met training dingen probeert te verbeteren. Wie weet maak je het alleen maar erger en pijnlijker voor haar.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 08:51

troi schreef:
Tja dit zijn echt gevoelskwesties denk ik die lastig vanaf een scherm te beoordelen zijn natuurlijk maar ik denk dat ik niet een paard zou rijden dat dat echt niet leuk/pijnlijk vind ook al kan ik daarmee zijn/haar leven rekken. Liever een paar maand prettig en relxed op de weide dan een jaar volhouden maar met een paar keer per week een pijnlijke rotklus doen.

In dit geval gaat het niet om even te werken om haar leven te rekken, want op dit moment staat ze zichzelf in de weide te overbelasten waardoor ze volgens mij nu last heeft (een paard dat in de weide niet spontaan een drafje doet, heeft volgens mij ergens last van.)
Mijn lesgeefster en mijn chiropractor adviseren om ze nu met grondwerk (of onder het zadel met stapwerk) meer los te werken zodat ze haar achterhand meer kan onderbrengen zodat ze zichzelf niet overbelast, nét om ze die tijd pijnvrij op de weide te houden. Ze laten lopen zoals ze nu loopt is imo geen optie omdat ze zichzelf nu vast loopt.
Het zou mij echt niet uitmaken als ze in pensioen moet en niet meer gewerkt kan worden, maar ze moet wel zo pijnvrij mogelijk en happy in de weide kunnen staan. Als dit betekent dat ik ze net wel een beetje in het werk moet zetten om ze pijnvrij te houden, dan is dit zo.

Ter nuancering: ze loopt onregelmatig (vooral haar rechterachterbeen, maar eigenlijk eerder stijf/onregelmatig door haar hele lijf). Maar ze is niet overduidelijk kreupel, indien ze echt kreupel zou zijn zou ik er uiteraard niet op zitten, en zouden mijn lesgever en chiropractor niet adviseren om ze aan het werk te zetten. Chiropractor heeft ze momenteel beoordeeld vanaf filmpjes, maar kijk ik om in het kort langs te komen om ze in het echt te voelen.

Ik zal straks eens kijken of ik hier een filmpje geplaatst krijg. In stap stapt ze op zich netjes onder en vrij vlot, zodra ze moet draven zet ze haar ganse lijf vast, loopt ze extreem stijf met de achterhand en die gooit ze achter het lijf. ze gaat liever galopperen dan ze gaat draven.

Voor foto's te nemen zal ik inderdaad eens informeren, geen idee of er een praktijk in westvlaanderen zit die op locatie komt en wat de prijs voor foto's is. Als ze dan toch verdoofd moet worden zou ik het willen combineren met de hoefsmid en tegelijk haar benen kort scheren, zodat ik beter zicht heb op de cpl en de hoeven ook weer tiptop staan.

Maar, wat zal ik wijzer worden uit de foto's? Hiermee constateren we gewoon of ze artrose heeft of niet en dan, wat weet ik daarmee mee dan dat ik nu weet?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:09

Ik vind het advies van zowel je chiropracter als je leesgeefster nogal wat, terwijl er helemaal niet vast staat wat er aan de hand is.... Jij houdt het op artrose, maar zoals ik uit je verhaal begrijp is er geen enkel gedegen onderzoek naar gedaan....
Wat je wijzer word uit foto's, is wat er aan de hand is. Dat kan artrose zijn, maar voor hetzelfde geld is er iets anders aan de hand. En als het artrose is, weet je de ernst. Dan kan je ook inschatten of aan het werk zetten nog eerlijk is, of dat inslapen een betere optie is. Of misschien komt het wel helemaal niet uit de achterbenen, maar uit haar nek. Dan word het plan van aanpak al weer heel anders. Je weet nu niks, je gokt maar wat. En dat vind ik niet zo eerlijk naar het paard toe.

Dus, eerst gedegen onderzoek over wat er nu werkelijk aan de hand is. Dan verder kijken.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:27

Persoonlijk geloof ik er niet in om een paard dat zichzelf niet pijnvrij in de wei kan houden 'beter' te maken met training.

Met dat uurtje grondwerk ga je namelijk niet de houding gedurende de andere 23 uur verbeteren. In theorie klinkt dat namelijk heel leuk en een gezond paard kan je inderdaad een betere spierbasis geven door training waardoor deze ook het lichaam beter kan gebruiken. Echter is de bron hier ongemak, waardoor ze anders gaat lopen om het te verlichten, waardoor de spieren minder worden. Dan kan je haar pesten met wat training, waarin ze dus door dat ongemak heen moet gaan en loopt op de manier die in theorie beter is. Maar zodra je haar weer op de wei gooit gaat de prioriteit weer op het ongemak verlichten = 'verkeerde' houding.

Voor mijn artrose paard heb ik dus de keuze gemaakt om te stoppen met trainen/rijden op het moment dat hij ongemak ging vertonen tijdens het rijden (niet kreupel trouwens). Zoals ik inderdaad ergens anders zag: het rotte gevoel tijdens het rijden was dat beetje extra tijd het niet waard voor mij. Hij loopt nu op de wei en zodra hij onregelmatig of kreupel wordt door de artrose (dus niet een zweertje oid dat weer over gaat) is het klaar. Dat is een grens die voor iedereen anders ligt, ik wordt er erg verdrietig van als mijn paard pijn heeft en ik zie geen baat in pijn lijden van iets dat niet meer beter wordt dus voor mij is die grens vrij snel bereikt. Waar die grens voor jou ligt is uiteraard helemaal aan jezelf.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 09:48

@mooney: dat is inderdaad mijn "zorg". Als ik weet dat ze inderdaad terug een tijd pijnvrij zal zijn door ze iedere dag 20 minuten aan het werk te zetten dmv grondwerk of stapwerk of nu en dan een ritje in de koets, zeker geen probleem, doe ik met plezier. Maar ik vrees ook dat die 20 minuten "goede" beweging niet gaan opwegen tov de 23 uur slechte beweging, en het gaat tegen mijn principes in om met een paard die last heeft te gaan werken.

Echter, de mate van last in de weide vind ik moeilijk in te schatten. Ze heeft zowiezo ongemak van de cpl, jeuk en de kloven. De "artrose"/ander defect, ze stapt vrolijk rond, ze eet goed, is goed op gewicht en komt in een drafje af voor haar vitaminebrok. Maar echt spontaan gaan draven of galopperen zie ik haar maar zelden doen. Rollen en liggen doet ze wel nog en op zich komt ze nog vrij vlot recht. Beetje een rare huppel, maar ze komt wel mooi in een keer recht.

@Lalidan: Ik heb contact opgenomen met mijn dierenarts voor een doorverwijzing en prijsopgave voor foto's. Bij voorkeur heb ik dat ze op stal komen zodat ik de verdoving kan combineren met een hoefsmidbezoekje en het scheren van de benen, mits dit niet te zwaar is.
Ik heb geen idee welk tarief ik voor foto's in gedachten moet houden.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:55

Hoi ts,

Als ik het zo lees zou ik inderdaad ook foto's laten maken zodat je zeker weet waarmee je te maken hebt. Ook zou ik het werken met haar dan even uitstellen tot je de uitslag hebt van die foto's zodat je daarna misschien gerichter kan besluiten hoe je moet trainen zonder de toestand te verslechteren. Ik heb te weinig ervaring om je advies te kunnen geven over het wel of niet er doorheen trainen. Wel heb ik recent met iets dergelijks te maken gehad bij mijn verzorgpaard. Bij hem hielp het wel om hem toch wat te laten werken want met stilstaan werd zijn ongemak erger. Bij hem werden zijn goede dagen alleen steeds zeldzamer waardoor hij enkele weken geleden ingeslapen is.

Ik zou goed naar je paardje blijven kijken. Vaak geven ze zelf ook goed aan wanneer het genoeg geweest is. Als ze nog vrolijk is en er verder goed uitziet zou ik nog doorgaan met proberen (voor bijv. enkele weken/maanden) om te zien of je het kan verbeteren. Mocht je nu geen verbetering zien of dat het op de wei ook echt slechter wordt kan je alsnog de beslissing maken om haar te laten gaan...

Hoe dan ook... Heel veel succes en ik hoop dat je haar nog een pijnvrije periode kan schenken!

Rizette
Berichten: 4387
Geregistreerd: 11-06-09

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:23

Ik zou niet kunnen leven met het advies van je instructeur en chiropractor. Een paard met artrose en dan ook nog al die wonden en wat kreupel is, dat kun je proberen zo goed mogelijk te verzorgen en pijnstillers geven maar daar ga je niet meer op zitten. Kreupel paard mag niet werken. Zegt genoeg dat ze zelf ook liever niet loopt. Ik zou meer met het advies van een goede dierenarts doen en je paard goed na laten kijken en niet uitgaan van mensen die op het oog van alles denken te zien maar daarin niet geschoold zijn. Ik vind dat de andere adviseurs zich op heel glad ijs begeven met hun ideen en je paard naar mijn idee tekort doen. Veel sterkte met alles!

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 10:41



draf rechts:

Dit was vorige week, hier stond ze al twee weken op onderhoudsdosis duivelskruidtinctuur (nu nog altijd trouwens)
Edit: let niet op het warrige touw etc, filmen en longeren is niet zo evident :D

en draf links

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:48

Jeetje, wat heftig.. Ik durf niet vanaf hier te zeggen wat je wel of niet moet doen maar ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:17

Oh, dit is erger dan ik verwachtte naar aanleiding van je verhaal.... Ook in stap vind ik haar verre van soepel en goed lopen, eerder alsof ze aan beide achterbenen behoorlijk kreupel is. In elk geval verschrikkelijk pijnlijk en stijf. Als het mijn paard was, ging ze in elk geval op dit moment niet meer aan het werk.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:21

Ik vind het erg moeilijk te beoordelen of ze nu idd stijf is. Of effectief kreupel op beide benen en daardoor stijf lijkt...
ik heb ook filmpjes van op het harde. Ik heb de indruk dat ze daarop beter loopt. ik post ze ook even.

Trouwens met "werk" bedoel ik
of in de piste aan de hand loswerken (beetje rondstappen en buiging links rechts. beetje schoudervoor. Niks meer eigenlijk.) of gisteren het buitenritje van de volle 2.5 km in stap. losse teugel en haar zelf het tempo laten kiezen (dir omdat ik vaak beter voel waar precies het niet goed zit dan dat ik het zie)
Maar nu voelt ze gewoon in het algemeen stijf aan.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:25





Deze filmpjes waren gemaakt op vraag van de chiro. Dit zijn ook de enige minuutjes dat ze even op de cirkel op het harde gedraafd heeft, ik ben daar nl geen fan van.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:30

Lieve TS, de afgelopen weken ben ik een paar topics van jou tegengekomen en ik vind het heel lief en roerend hoe je op allerlei mogelijke manieren je paard probeert te helpen. Het moet vreselijk zijn om niet te weten wat te doen terwijl je paard in de tussentijd slechter wordt.

Misschien is het niet wat je wil horen maar ik ga mee met reacties die al gegeven zijn. Een paard met zo'n karakter wat dan onregelmatig loopt... dáár moet je juist niet op gaan zitten. Als het een jankerd is dan kun je voor jezelf nog een afweging maken. Maar een paard wat op karakter loopt... nee. Heb ik gedaan en ik heb er eeuwig spijt van. Het is het niet waard. Ook ik wou mijn paard helpen. En ook ik wist niet waar te beginnen. En ik heb het verkeerd ingeschat. En hij is nu aan de beterende hand (laatste stapritje was in augustus) maar ik zie nog zijn blik nadat ik was afgestegen. En dat is niet goed.

Heel veel sterkte. Ik hoop dat je op een andere manier dan met belasting iets vindt wat je paard kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-06-17 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:32

Oei, de filmpjes zien er niet ok uit.
Ik zou er toch ook een DA bij halen.
Je ziet haar duidelijk vluchten als je vraagt aan te draven en ze kan niet in 1 tempo door blijven lopen, dit duidt toch wel op pijn.
Ik wil niet vervelend zijn maar ik ken paarden die met minder erge bewegingen op de buut zijn gezet en na een tijd zijn ingeslapen.

Voor nu zou ik adviseren om alleen aan de hand te gaan stappen en niet meer te vragen om te draven. Maar allereerst toch een dierenarts laten komen. Ze zijn keihard dit soort paarden en op het moment dat ze signalen laten zien is het vaak toch wel erger dan je misschien verwacht..

Granoek
Blogger

Berichten: 10478
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:34

Helaas geen tips maar wat een prachtig paard!

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:35

Als je echt wilt weten in welke mate pijn een component is in dit verhaal. Probeer haar dan eens een week op de metacam of de buut. Helpt dat, dan weet je volgens mij diep in je hart al lang wat je te doen staat.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:38

Dankje koper. Topics afgelopen weken waren telkens voor andere paarden (de golden paste voor eentje die hoefbevangen is van een stalgenoot. de kruiden voor de cpl in het algemeen bij mijn trekpaarden. Deze nu specifiek voor mijn oude merrie. Gelukkig zijn van mijn eigen 3 paarden er 2 wel gewoon goed zonder problemen ;).)

Advies voor licht aan het werk te zetten volgde ik nav mijn lesgeefster, die imo ook heel bekwaam is en heel veel paarden ziet en in handen krijgt op dagbasis.
4 weken geleden ging ik ze oppakken.
Toen merkte ik dat ze onder het zadel niet goed liep. Daarop is ze direct 2 weken op rust gegaan met de tinctuur. Daarna zijn de filmpjes gemaakt. Nog altijd niet ok. Weer een week op rust. Afgelopen week heb ik ze aan de longe 20 minuutjes rustig laten stappen en beetje buigoefeningen gedaan. En dan gisteren het blokje om om te voelen hoe ze op het harde stapt onder het zadel.
Het is dus niet dat ik ze keihard aan het werk zet uiteraard. Dat komt in mijn Op mss wat verkeerd over.
Zoals ik zei, ze was eerder ook al stijver dan pakweg 4 jaar geleden. Meestal is dit de eerste 10 minuten zo en loopt ze daarna als een tierelier.

Ter illustratie
dit was afgelopen december:
https://video-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t42 ... e=59510DF7



Na deze les is het weer veranderd, en heeft ze de ganse winter amper gewerkt behalve een stapritje en eens voor de koets (waar ze dan ook gewoon prima liep).

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:42

Gelukkig dat je twee paarden hebt die goed gaan :)

Heel eerlijk... en je mag me een botte trut vinden :Y) vind ik dat je haar in de filmpjes wel hard aan het werk zet. Hard aan het werk is voor het ene paard een uur wissels springen en voor het andere paard is het draven aan de longe. Ze geeft aan dat ze het niet kan en toch vraag je door. Keer op keer. Daar heb je vast een reden voor. Maar ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

Dat zeg ik niet om je verdriet te doen. Maar om je achteraf spijt te besparen.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:47

Koper schreef:
Gelukkig dat je twee paarden hebt die goed gaan :)

Heel eerlijk... en je mag me een botte trut vinden :Y) vind ik dat je haar in de filmpjes wel hard aan het werk zet. Hard aan het werk is voor het ene paard een uur wissels springen en voor het andere paard is het draven aan de longe. Ze geeft aan dat ze het niet kan en toch vraag je door. Keer op keer. Daar heb je vast een reden voor. Maar ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

oh, filmpjes van de les hierboven was haar niveau van harder werken ;). Rondje draven was geen hard werk maar nu uiteraard wel. Zoals ik aangaf heb ik haar na deze filmpjes niet meer in draf aan het werk gezet. Dit "moest" nu wel even, voor enerzijds om degelijk beeldmateriaal te krijgen, anderszijds omdat ze voorheen na goed instappen en enkele rondjes draf op haar tempo er ook gewoon goed en soepel doorheen kwam, zoals in het lesfilmpje.
Toen ik merkte dat dit niet het geval was, ben ik uiteraard niet doorgegaan.
En ik vind je geen botte trut hoor, ik verduidelijk wel graag wat ik precies bedoel omdat iets online vaak anders overkomt. Nu komt het over alsof ik haar in deze staat dagelikls dagelijks zo aan het werk gezet heb, wat uiteraard niet zo is ;).

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:51

Okee :)

Ik denk wel dat we het er over eens zijn dat dit geen fijn dravend paard is. En ik weet niet precies of je met dit topic antwoord wil op de vraag

hoe kan ik dit paard trainen

of op de vraag

wat kan ik doen om dit paard zo pijnvrij mogelijk te laten leven.

In het geval van het eerste zou ik zeggen: niet aan beginnen. Ze wil het niet. Ze kan het niet.
In het geval van het tweede weet ik het niet. Ik heb te weinig ervaring met deze materie en eigenlijk komt mijn eigen verdriet en spijt nu weer naar boven in dit topic omdat ik mijn zieke paard ook heb overvraagd. Dat is ook de reden dat ik hier heb gereageerd: om je te vragen niet die zelfde fout te maken als ik gemaakt heb.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:59

Ik weet zelf ook niet echt welk antwoord ik wil of zoek.
Hoofdzaak is uiteraard dat ze pijnvrij in de weide kan staan. Als ze nu en dan nog een buitenritje wil en kan. of een ritje voor de koets, is dat mooi meegenomen maar zeker geen must.

De vraag is vooral hoe ik dat pijnvrije idd kan bereiken. Is het nog de "moeite" om fotos te nemen (21 jarig trekpaard. de meeste zijn er al aan als ze 12 zijn. ). Werk ik eerder naar pijnbestrijding toe. Haal ik er een osteo of chiropractor bij. Of is er een andere optie.
Het is ook de eerste keer dat ik zelf voor deze materie en keuzes sta en iets van door de bomen het bos niet meer zien.

Het spijt me dat dit topic dingen van jouw paard oprakelen. Vandaar ook een welgemeende dank je voor je input. Uit andermans ervaringen kunnen we alleen maar leren.

Ik mail wat rond ivm fotos maken en wat de opties zijn. Een weekje op pijnstiller of bute is idd ook een goede optie om even aan te kijken hoeveel de pijn effectief invloed heeft op dit moment.