ouder paard, cpl, artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:03

Het is mijn eigen keuze geweest om hier te reageren :)

Weet je, als je foto's laat maken zul je zeker weten iets vinden. De vraag is dan natuurlijk hoe erg het is. Maar ook dan: vind je het belangrijk om te zien hoe erg het is op een foto of vind je het belangrijk om te zien hoe erg je paard het vindt? Of allebei?

Persoonlijk zou ik kiezen voor een holistische aanpak, met in elk geval homeopathie, acupunctuur en ondersteuning in het voer. Maar dat komt omdat mijn vertrouwen in veeartsen ernstig onder het nulpunt vertoeft en ik met andere methodes wel erg goede resultaten gezien heb.

Grainey

Berichten: 2089
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:09

Wat een moeilijk dilemma duhelo.... Ik had al gereageerd in het cpl topic op de artose en het vast ziitten van vorden, maar nu de cpl er in zo'n mate bijkomt, moeilijk hoor. Ze ziet er in draf inderdaad niet happy uit. Ik vind het sowieso heel moeilijk inschatten wanneer een paard nog een 'paardwaardig' leven kan hebben in de wei zonder (veel) pijn omdat ze het ook zo slecht laten zien totdat het echt te erg wordt. Ik weet niet of je toen van Koudbloedkim de ijslander Kokos ook gezien hebt, maar die had ook artrose en die kon toen niet meer opstaan na het rollen volgens mij, die hebben ze adh van die signalen laten inslapen. Met Vince was toen ook iets, die kreeg ook pijnstilling, maar wat dat precies was weet ik niet meer.

Wil niet zeggen dat je die van jou moet laten inslapen, ik wil alleen aangeven dat ik weet dat dei Kokos ook artrose had en dat ze daar best goede beschrijvingen gaf van de signalen van pijn maar dat ik er zelf geen ervaring mee heb. Ik zou anders aanbevelen om het haar te vragen hoe en wat precies met een paard met artrose, maar aangezien ze net weer de pech heeft gehad een paard te moeten laten inslapen, zou ik dat nog even niet doen.

Ik vind het wel heel goed van je dat je het beste voor je paard wilt en dat je er zo mee bezig bent, petje af, want gemakkelijk is het niet! +:)+

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:22

Op zich is foto's laten maken nog niet eens een slecht idee, omdat je dan weet in welke gewrichten het zit. Die zou je dan in kunnen spuiten ter tijdelijke verlichting van de pijn en de klachten.

Ik hoop wel dat je je realiseert dat dit tijdelijke symptoombestrijding is. Dat geldt voor alles, in het geval van artrose. Progressieve aandoening zonder kans op herstel, helaas.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:49

@Duhelo, net je filmpjes bekeken. Ik vind het er niet goed uitzien....

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 12:53

Jasmijn159 schreef:
Op zich is foto's laten maken nog niet eens een slecht idee, omdat je dan weet in welke gewrichten het zit. Die zou je dan in kunnen spuiten ter tijdelijke verlichting van de pijn en de klachten.

Ik hoop wel dat je je realiseert dat dit tijdelijke symptoombestrijding is. Dat geldt voor alles, in het geval van artrose. Progressieve aandoening zonder kans op herstel, helaas.

ik weet dat het tijdelijk is, de cpl is op zich al progressief. Om het cru te zeggen zit de kans erin dat haar benen morgen dubbeldik staan vol met zwerende wonden die openspatten bij elke beweging. ook al zien ze er vandaag nog redelijk uit, ik heb ze van dun en geen wonden in een halve dag zien veranderen naar van boven tot beneden onder grote schaafwonden.
Dus alles is al lang geleende tijd, maar zolang het zo ver nog niet is ...

Izzy: nee, ik kijk er nu met andere ogen naar (zoiets van, een dier dat je iedere dag ziet is moeilijker te beoordelen dan van buitenaf zeg maar).

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:53

Het is logisch dat je er anders naar keek, je ziet haar elke dag Duhelo.

Ook ik ben het met mijn voorgangers eens om je paard nu niet te trainen. Ze laat imo duidelijk zien dat ze in elk geval ongemak heeft en dat ze ondanks dat ze het voor je wil, het niet kan.

Ik weet niet of je al een dierenarts mee hebt laten kijken? Zelf zou ik ervoor kiezen om foto's te laten maken om te kijken waar het zit of om haar een week op pijnstilling te zetten om te kijken hoe ze dan is en aan de hand daarvan verder te kijken.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:55

Ik zou idd kijken wat pijnstillers doen: loopt ze ineens de sterren van de hemel weet je zeker dat het foute boel is.
Alhoewel je dat zonder pijnstilling ook al ziet.
Hoe veel zou je nog willen bereiken met je paard? Ze is 21, heeft (volgens mij best ernstig) CPL wat niet over gaat en je ook amper kunt behandelen/verzachten. Ook in de wei heeft ze hier last van.
Dat ze tijdens de ritjes geen last heeft (of in ieder geval plezier) is 1 ding, maar hoe is ze de dag er na?

Ik denk dat pijnvrij op de wei zonder pijnstilling al een lastig doel is, om eerlijk te zijn.

Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:49

Inspuiten... hoe wil je dat doen als het paard staatsgevaarlijk wordt bij aanraking van de benen?

Bij die van mij heb ik destijds artrose uitgesloten dmv gewoon de behandeling te starten :Y) Het vermoeden was artrose in de schouder, een lastige plek om op de foto te zetten. Dus begonnen met de behandeling, omdat we toen nog niet wisten wat het nou was, de inspiratie op was en we dus alles probeerden :Y) Hij reageerde er niet op, liep nog steeds even beroerd. En vijf maanden later kwam eindelijk de oplossing wat het dan wel is.

Berdien

Berichten: 64554
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:55

He wat ontzettend lastig zeg. En sneu dat ze zo slecht gaat. Ik vind haar zelf ook slechter lopen dan dat ik op basis van je berichten had ingeschat. Daar zou ik niet meer mee gaan werken. Ook niet aan de hand. Die paar minuten weegt niet op tegen al die andere uren dat ze 'niet goed' staat.

Ik heb een 26-jarige merrie met artrose. Je wilt haar niet zien als ze op staat, maar verder gaat ze op het moment hartstikke lekker. Ze staat wel op een dagelijkse dosis glucosemine en duivelsklauw, maar ze scharrelt door de wei, trekt een sprintje met de rest en zit echt lekker in haar lijf. Echter... zij heeft geen CPL erbij. En dat is de reden waarom ze er nu nog is. Zou ze forse last krijgen van haar CPL in combinatie met artrose dan... is het einde er wel. Want twee van zulke aandoeningen die gewoon niet meer beter en alleen maar slechter kunnen worden, dat vind ik niet eerlijk. Ook niet voor een godsonmogelijk dure grasmaaier.

Daarom zou ik er in jouw geval een DA bij halen voor foto's. Is een forse uitgave, maar dan weet je wel waar je het over hebt, en in hoeverre de artrose gevorderd is. En op basis daarvan kun je verdere plannen maken of stappen ondernemen.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 16:01

Er heeft nog geen dierenarts specifiek naar haar gekeken nee.
Ik heb er nu een aantal aangeschreven voor eventuele foto's. (maar als ik heel eerlijk ben, als het mij 800 euro aan foto's zal kosten, terwijl ik weet dat het een oud paard is en de kans dat ik haar nog pijnvrij op de wei krijg klein is, laat staan nog kan berijden, dan doe ik dat toch ook niet ... denk ik ... Eerst even afwachten.)
Ik las in het cpl topic dat het dit jaar erg lastig kwa suikers in het gras, en daar ze op de hals en schouders strak in de spieren staat, denk ik van ook te starten met bloedprikken en kijken of er daar iets afwijkends uitkomt. Voor hetzelfde geld is de artrose nog niet verslecht (De filmpjes van december geven daar toch een rad paard, of toch niet? ), maar is ze min of meer spierbevangen door hoog suikergehalte in het gras (daardoor zit vast nu ook weer de cpl uitbraak achteraan, dit ben ik wel al "gewend")
en inderdaad overwegen om ze een tijd op pijnstilling te zetten.


@Macs: ik hoef niks meer te bereiken met dit paard. ik verzorg haar sinds ze 8 is en 5 jaar geleden heb ik haar zelf gekocht. Dit paard heeft ALLES gedaan voor mij, deed haar uiterste best, in het dressuurmatig rijden, sprong parcours voor me, heeft op een trektocht me 90 km in twee dagen gedragen, vertrouwt me zo dat ze na 10 jaar opnieuw voor de koets liep, terwijl dit voorheen nooit zo vlekkeloos ging.
Nee hoor, het enige dat ik wil is dat ze nog zo lang mogelijk en zo pijnloos mogelijk kan leven. (en zoals ik zei, bereik ik dat door ze op pensioen te zetten, prima, bereik ik dat door ze aan het werk te houden door grondwerk, ook goed, zolang het eerlijk blijft naar haar toe.) :)

Dag na de ritjes kan ik niet beoordelen daar ik ze nu niet meer "hard" gewerkt heb sinds de winter. Voor de winter (tot december ong) liep ze nog gewoon de lessen van een uur mee met hard werken, dan kreeg ze preventief wel wat duivelsklauw, maar de dag erop was ze ook gewoon prima.

Ja, daar heb je een goed punt koper, ik vermoed eerst paard platspuiten vooraleer in het gewricht te spuiten ...
Zelfs haar sokken bijknippen is momenteel al een opgave ... Voor de rest is ze superlief hoor :+

@berdien: die combi met de cpl vind ik ook moeilijk. Loopt ze als een olifant door de artrose, of is het doordat de kloven in haar huid gaan trekken? Moeilijke is ook, de laatste 3-4 jaar vermagert ze in de winter behoorlijk, maar loopt ze wel nog goed.
In de zomer krijg ik haar weer op gewicht, maar dit is de eerste zomer dat ze er weer zo goed uit ziet, ik heb ze al een aantal jaar niet zo dik en blinkend meer gekregen en dan dit. als je aanrijdt staat ze je tegemoet te blinken uit de weide, ze is nog happy (en geloof me, zodra het iets kouder en natter wordt is ze niét meer happy als ze geen dekentje op krijgt., en dan wil je niét in haar buurt zijn ) , etc, hoe kan ik zo een dier gaan inslapen?

Berdien

Berichten: 64554
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:05

Nou ja... je bent nooit te vroeg. Wel te laat. En ik ken dit type paard (ik heb er zelf ook zo eentje in de wei staan), die tonen pas ongemak als het écht heel erg is. Jessie is afgelopen winter enorm goed op gewicht gebleven, liep lekker soepel door de wei en doet het nu ook nog heel goed. Een wat mindere dag mag, ik ben zelf ook niet elke dag even fit (fibro). Maar op het moment dat ze echt langdurig slecht wordt, in de winter niet zonder heel veel kunstgrepen op gewicht blijft én er ook nog dus flinke CPL over heen komt..

Het mooie van dieren hebben is dat je voor ze kunt kiezen wanneer het genoeg is geweest, en ze geen uitzichtloos lijden door hoeven te maken. Niet dat jouw merrie daar al is, maar daar wil je haar ook voor behoeden..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:27

Heel eerlijk, op je draffilmpje van december vind ik haar ook al onregelmatig en niet soepel. Maar zelfs als je er vanuit gaat dat ze dat wel was, dan zou het nu door het gras komen zeg je. Dan heb je dus een dubbel probleem, zomers pijn van het gras, winters ellendig want te schraal. Welke fijne tijd blijft er dan voor je paard over?

Ik vind het fijn om te lezen dat je zelf inmiddels toch ook met wat andere ogen kijkt. Het is niet makkelijk als je er zo dicht bij staat en vermoedelijk is ze heel geleidelijk steeds wat minder geworden. Dan zie je het niet, pas een buitenstaander valt het op. Ik vind dat je er dapper en open eerlijk in staat wat dat betreft!

Maar wat Berdien zegt is zó waar. Je kan niet te vroeg zijn. Je paard heeft geen besef van morgen, wel van vandaag.

Dat je geen 800 euro gaat uitgeven begrijp ik helemaal. En ik denk eigenlijk, na het zien van de filmpjes, dat ik er überhaupt niet zo veel geld meer in zou steken, ondanks mijn eerdere advies. Dat was gebaseerd op een toestand die ik beter inschatte dan hij in mijn ogen blijkt te zijn.
Je kan nog kijken wat ze op pijnstillers doet, maar als dat een grote verbetering oplevert zou dat voor mij de beslissing zijn: Nog een korte tijd fijn leven op pijnstillers en voor het einde van de zomer, voordat ze nóg slechter word, laten gaan. Maar het is een afweging die jij moet maken.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:29

Goed dat je informatie aan het zoeken ben voor het maken van foto's. Ik denk dat kijken wat er nu precies echt speelt en in welke mate de belangrijkste eerste stap is. Pas dan kun je (samen met da) een plan opstellen. Al ben ik bang dat het puur tijd rekken zal zijn als ik de filmpjes bekijk. Moeilijk.

800 euro zal het denk ik niet kosten. Ik was voor het maken van foto's van 1 achterbeen plus echo/scan van de pezen 350€ kwijt. Wolvega.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:08

Wat je trouwens ook nog kan doen, is haar een week op pittige pijnstillers zetten. Is ze in die week beduidend vrolijker/actiever/anders dan weet je dat ze dus normaal gesproken pijn heeft. Dat vind ik een prettige manier om pijn alsnog een klein beetje meetbaar te maken.
Hoef je haar niet allemaal testen te laten ondergaan, maar geeft je wel een beetje een inschatting hoe paardwaardig haar bestaan nog is.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:26

Ik zou haar zelf eerst op pijnstillers zetten en/of bloedonderzoek doen (vanwege eventuele spierbevangenheid). Persoonlijk zou ik haar niet meer op de foto zetten. Ja, dan weet je mogelijkerwijs hoe erg het gesteld is (ik geloof nooit dat ze schoon door de foto's komt), maar artrose is niet te behandelen, ze heeft weinig zin in gepruts aan haar 21 jarige lijf en bovendien zit ze al met chronische beenproblemen met de cpl. Die kosten vind ik dan zonde om te maken.

Als ze op pijnstillers opknapt, dan zou ik haar een fijne tijd op pijnstilling geven en dan afscheid nemen. Mocht er uit het bloedbeeld spierbevangenheid komen, zou ik ook afscheid nemen, want in de winter zonder gras valt ze niet op gewicht te houden en dan zou ze in de zomer last krijgen van het fructaan gehalte...

Het is wel onwijs klote. Ik vind haar overigens meer "stijf" lopen dan kreupel, maar het is wel goed mis. :( sterkte, TS

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110796
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:31

Oeh, die loopt wel heel kort en slecht. Het is net alsof ze op eieren loopt.
Ik ben het verder met Berdien eens. Dit soort paarden zijn echte doodlopers en moet je tegen zichzelf beschermen.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:54

Ze staat nu al op duivelsklauw. Dat is qua sterkte en werking vergelijkbaar met Metacam. Je kan nog eens een paar weken Metacam proberen, maar heel eerlijk, ik zou er, met een paard dat zó loopt op Duivelsklauw, wetend dat in ieder geval ook de CPL progressief is én dat ze, waardoor dan ook, pijn heeft, én best op leeftijd is voor een zwaar paard, niet te lang blijven tobben en echt overwegen eind zomer er een eind aan te breien.

Bij een paard van 21 (net als bij een mens van boven de 65) vind je vrijwel altijd afwijkingen op de foto die passen bij artrose, dus ook foto's maken gaat je uiteindelijk weinig wijzer maken. Want die foto's zeggen uiteindelijk niks of dáár de pijn vandaan komt als er wat te zien is. De relatie tussen foto en klachten is ongeveer 50%, oftewel puur toeval.
Is er niets te zien, dat zit het ergens anders, maar ga je dan nog verder zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 17:57

Ik kan het denk ik alleen maar eens zijn met de rest... Als het nou zo was dat ze alleen op het harde niet wilde draven maar op het zachte nog wel gewoon alledrie de gangen normaal toonde, dan zou ik zeggen, kijk het eens aan op de wei. Maar een paard dat ook op het zachte al niet meer kan draven en stijf stapt kan eigenlijk al niet meer in de wei, want hoe moet die dan nog omgaan met grond onder de voeten die met regen zacht is en in de zomer keihard?

Ook het trainingsadvies om gewoon door de pijn heen te trainen ook al weet je niet wat de oorzaak is vind ik ontzettend gevaarlijk. Hierboven werden al wat paarden als voorbeeld genoemd. Wat je helaas vaak ziet bij mensen die geen dierenarts erbij halen en zelf besluiten te dokteren met training is dat het uiteindelijk alleen maar erger maken. Een paardje loopt moeilijk en in plaats van dat er een dierenarts bij wordt gehaald wordt besloten (in jouw geval is dat door de lesgeefster, hoe goed bedoeld ook) dat hij gewoon elke dag lekker moet wandelen op het harde. Vervolgens verslechtert de situatie dramatisch, dierenartsbezoek kan nu echt niet meer vermeden worden en de dierenarts stelt een diagnose waaruit blijkt dat het paardje nooit op het harde had mogen lopen omdat dat alles alleen nog maar verder kapot heeft gemaakt. Einde oefening.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat zo'n paardje nog gewoon had geleefd als hij wel meteen de juiste zorg had gekregen, maar er had zo'n paard een hoop leed bespaard kunnen blijven als zijn mensen meteen hadden gesnapt welke training wel kon en welke niet. Dat kun je niet bepalen als eigenaar of fysio of instructeur, daar heb je echt het oordeel van een dierenarts voor nodig. Een dierenarts kun je er bij dit soort dingen gewoon niet vroeg genoeg bij halen, bij het voorbeeldpaard omdat hem dan al die uren op het asfalt waren bespaard, in jouw geval misschien alleen al omdat je dan samen met de DA kunt bepalen of foto's überhaupt nog wel zin hebben. Nu lijkt het alsof je twijfelt of je de DA erbij moet halen omdat die dan waarschijnlijk toch zegt dat je foto's moet maken en je weet niet of die wel zin hebben want als het toch zo erg is dan...
Waarom al dat denkwerk alleen doen en niet samen met iemand die écht weet waar het hier over gaat?

Citaat:
Ik heb er nu een aantal aangeschreven voor eventuele foto's. (maar als ik heel eerlijk ben, als het mij 800 euro aan foto's zal kosten, terwijl ik weet dat het een oud paard is en de kans dat ik haar nog pijnvrij op de wei krijg klein is, laat staan nog kan berijden, dan doe ik dat toch ook niet ... denk ik ... Eerst even afwachten.)


Dit is niet vervelend bedoeld, maar waar wacht je dan precies op?

N4N4
Berichten: 1114
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:10

Heb weinig te melden dan dat ik mij aansluit bij mijn voorgangers ..
Weet hoe ontzettend moeilijk het is om van een afstandje naar je eigen paard te kijken, je zit er bovenop en ziet het niet ..juist ook omdat het zo geleidelijk gaat en jij je paard elke dag ziet ..

Wil je wel alle sterkte wensen !

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:29

Ik heb ergens het idee dat TS het nog niet helemaal kan beseffen en er alles aan wilt doen om nog geen afscheid te nemen of een bevestiging zoekt van DA/foto's.
Ik snap dat het onwijs moeilijk is. Een vergelijkbare situatie heb ik vorig jaar ook gehad. De beslissing stond al enige tijd en zelfs toen kon ik nog stapritjes maken. Maar zonder pijnstilling was het een en al ellende, ondanks dat hij nog actief was, wilde bewegen en af en toe door de bak bokte van blijdschap. De foto's gaven echter een ander verhaal en aangezien zijn aandoeningen alleen maar slechter werden wilde we hem de lijdensweg besparen.
Geef het even de tijd, maar de belangrijkste stap is dat je paard nu niet met pijn rondloopt.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:44

Voor een indicatie: 4 jaar terug met Lindy in de kliniek geweest voor kreupelheidsonderzoek, geleidingsanesthesie en 4 foto's was ik net nog geen 300 EURO kwijt. Afgelopen najaar 4 foto's laten nemen bij ons thuis, zonder verdoving of geleidingsanesthesie ongeveer 174 EURO, was de goedkoopste in de regio. Maar let wel: hoe meer foto's er genomen moeten worden, hoe lager de foto-prijs.

Bij Emma heb ik toendertijd geen foto's laten nemen, bewuste keuze. Ze is toen gewoon met pensioen gegaan. Staat nu regelmatig op pijnstilling omdat ze soms lastig loopt. Ondanks dat de CPL enorm goed gaat denk ik toch dat we binnenkort toch afscheid moeten gaan nemen. (23 jaar)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:58

Duhelo schreef:
In de zomer krijg ik haar weer op gewicht, maar dit is de eerste zomer dat ze er weer zo goed uit ziet, ik heb ze al een aantal jaar niet zo dik en blinkend meer gekregen en dan dit. als je aanrijdt staat ze je tegemoet te blinken uit de weide, ze is nog happy (en geloof me, zodra het iets kouder en natter wordt is ze niét meer happy als ze geen dekentje op krijgt., en dan wil je niét in haar buurt zijn ) , etc, hoe kan ik zo een dier gaan inslapen?


Allereerst heel veel sterkte, de gehele situatie is heel vervelend, het is altijd moeilijk om je paard zo te zien.

Ik vind haar op de filmpjes ook erg slecht lopen, maar ga me niet wagen aan een diagnose. Ben geen DA, ik zie alleen een paard dat echt niet kan draven, al zou ze je nog zo graag willen gehoorzamen.

Wat betreft je laatste zin, dat is het lastigste aan de hele situatie. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten een aantal jaar geleden. Merrie liep niet goed maar zag er top uit. Toch de beslissing genomen, wachten tot ze zo ver op was/zoveel pijn had dat het ging tonen was voor mij geen optie.

Anoniem

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 19:54

Weet je ts, ik kan alleen maar zeggen, vermenselijk een paard niet. Een paard is niet happy, een paard is een overlever, die zal niet zo snel chagrijnig worden als mensen. Wel kunnen ze ander gedrag laten zien wanneer ze niet lekker in hun vel zitten, maar dat geldt helaas niet voor ieder paard. Maar een paard is een vluchtdier, die kan zich niet kwetsbaar opstellen, want dat betekend het einde. Dus dat doen ze niet, tenzij het echt ernstig is, maar zover wil je het niet laten komen.
Ik schrik er behoorlijk van dat een instructrice nog gaat zeggen dat je hier op moet gaan zitten, ik zou zo iemand direct 'ontslaan'.

Als ze trouwens aangaloppeerd vind ik haar niet happy, ze heeft de oren in de nek en ze wil niet draven.

ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:18

Ik heb een 25 jarige tinkermerrie met artrose in de spronggewrichten achter en die aan 1 kant last heeft van het kniegewricht. die loopt net zo als jouw paard doet op de filmpjes.
Ik zie daar duidelijk een paard wat niet wil draven, geeft ook duidelijk pijn aan :j

Mijn merrie is niet op de foto geweest,maar dierenarts vermoedde het en gezien haar leeftijd geloof ik het wel en hoef ik geen bevestiging door foto's.
hier geen cpl.,maar wel erg gevoelig voor suikers, en momenteel toch wat vervelende plekken op de benen.
Idem dito met bekappen,achter moeilijk door het niet goed kunnen buigen van de benen
en mag ik ook liever niet aan de benen komen.
dus een ietwat gelijkwaardig verhaal.

Met het verschil dat mijn merrie sowieso nooit bereden word, en alleen maar dient als knuffelpaard.
Ik werk er ook niet los mee,geeft haar alleen maar ongemak.dus mag ze zelf beslissen wat ze doet kwa beweging.
Aan de hand stappen een tijd gedaan,maar merk duidelijk dat het toch teveel moeite kost.
Beetje heen en weer scharrelen in de wei gaat nog prima

Wat je sowieso nog kunt proberen is het geven van gember,zelf bestel ik altijd bij Makana in duitsland,zij hebben goede producten.
Mijn merrie krijgt duivelsklauw met gember en heb het idee dat dat bij haar wel erg goed helpt,samen met een hoog gedoseerd vitaminesupplement.
Denk dat je bij deze leeftijd van jouw paard,wat voor een groter en zwaarder ras juist erg al hoogbejaard is op een gegeven moment wel mag zeggen dat het goed is zo en dan richten op een pijnvrij leven.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 00:15

Wat een hoop reactie's!
Ik probeer op iedereen even te reageren, maar mijn excuses als ik iets over het hoofd zie.

@Lalidan: ik weet niet of ze spierbevangen is. Lesgeefster gaf aan dat de spieren in de hals/schouder hard en verkrampt aanvoelden, op bepaalde punten reageerde ze dan ook behoorlijk. Dit in combi met een opmerking dat ik las dat de suikers in het gras momenteel blijkbaar erg hoog zijn, liet me even denken aan "wat als ze "gewoon" spierbevangen geraakt is?"
Ze heeft er nog nooit last van gehad, maar het kan op zich wel ...
Vandaar dat ik wel zeker even bloedbeeld wil laten testen om dit uit te sluiten.
Totnutoe heb ik altijd het geluk gehad dat al mijn paarden (behalve de cpl dan) nog nooit ernstig ziek geweest zijn of erg last gehad hebben van iets wat niet met een tandarts of osteo kon opgelost worden. Dus dit is ook allemaal behoorlijk nieuwe en alle pistes gaan door mijn hoofd.

In de winter zou ik haar trouwens ook niet ellendig noemen omdat ze schraler is, de schraalheid kan ik nu redelijk in peil houden door het voerbeleid. En uiteraard krijgt ze haar jas aan zodat ze er altijd warmpjes bijstaat, die liggen hier van 50 grams tot 400 grams, dus altijd wel iets dat goed is :P.
zo stond ze er in januari bij (ook 24/7 buiten trouwens, in de winter hebben ze het volledige stuk van 1.5 hectare ter beschikking. + onbeperkt hooi en beschutting uiteraard)
in januari stond ze er zo bij:
Afbeelding
Deze is begin mei, net uit de winter dus. Geen dik paard, maar echt mager zou ik ze hier ook niet noemen.
Afbeelding



Ibbel: van de duivelsklauw krijgt ze momenteel de onderhoudsdosis voor een paard +500 kilo. ze weegt er rond de 800 denk ik, dus met de 30 ml dat ik geef zit ik denk ik nog niet zo hoog in dosis. Ik durfde echter niet hoger beginnen omdat ik niet weet hoe sterk dit spul is (of niet is). ik zal het de komende dagen wel iets hoger doseren.
ze krijgt nu de devil's relief.

xyzutu: ik twijfel niet of ik de dierenarts erbij moet halen of niet. ik heb er vandaag reeds een aantal gemaild voor prijzen, en ondertussen van mijn eigen dierenarts antwoord gehad dat ze mij morgen opbelt om het een en het ander door te nemen.
ik geef wel aan dat ik geen 100 den euro's uitgeef aan foto's die me, hoogstwaarschijnlijk, zullen vertellen dat ze artrose heeft. Ik vraag me gewoon oprecht af wat die foto's me veel meer zullen vertellen dan hetgene dat ik nu weet.
Met even afwachten bedoelde ik trouwens dat ik even ging afwachten met welke prijzen de dierenartsen afkwamen voor foto's te maken, niet dat ik nog even lekker zou zitten aankijken hoe mijn paard pijn heeft...

@izzy: mag ik vragen hoe Emma dan nu loopt? is het vergelijkbaar met de mijne, of is zij effectief dan kreupel op een been?
prijzen van de foto's vallen op zich wel mee, dat zou ik inderdaad nog overwegen.

@ Joolien: ter duidelijkheid, instructrice heeft NIET gezegd dat ik erop moet gaan zitten. instructrice gaf aan dat ik ze doormiddel van grondwerk kon de voorkant loswerken (door in stap haar te laten buigen, beetje schoudervoor) om zo het gewicht meer op die achterkant te krijgen en haar in het algemeen iets soepeler te krijgen.
Ik heb er afgelopen zondag zelf opgestapt omdat ik het zelf beter kan voelen dan ik het kan zien. Tijdens het blokje om heb ik ze lekker op haar eigen tempo met losse teugel laten stappen, zonder iets te vragen, om zo een duidelijker beeld te krijgen waar het precies hapert. Zoals ik dacht loopt ze onder adrenaline wél ruim en rad, maar toen ze zelf aandraafde kort en stijf, en toen ze onder haar tempo viel ook niet regelmatig.
op dat moment zijn bij mij effectief de alarmbellen gaan rinkelen dat het nu wel meer is dan de normale stijfheid wat ze bij de opstart al had.


Met happy bedoel ik trouwens haar algemene gesteldheid in de weide. als ze gewoon met de oortjes erop loopt rond te kuieren, grasjes uitpikken,ze nog lekker gaat liggen rollen of uitgebreid plat in de zon gaat liggen slapen, en dan ook nog vlot rechtraakt, in een drafje afkomt voor haar voerbak, dan vind ik haar algemene gesteldheid wel nog happy. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat ze hier pijnvrij is (want dat geloof ik ook niet meer), en ik wil daarmee ook niet zeggen dat ze niet nog happy'er kan zijn. Nu is het uitvinden of dat laatste nog mogelijk is, en hoe.

Als ze tijdens het filmpje aangaloppeert is ze inderdaad niet happy, dat is wel overduidelijk en ook de reden van dit topic.

@ellepel: Pijnloos leven klinkt voor mij ook prima. Als ze met de juiste dosis duivelsklauw, of iets anders, gewoon lekker pijnloos op de weide kan staan, mag ze voor mijn part hier nog 20 jaar rondscharrelen, ze moet zeker niet meer werken, als ze nu nog moet werken is het enkel voor eigen welzijn, maar voor mijn plezier hoeft het zeker niet meer.
Maar je geeft aan dat jouw paard ook zo loopt als de mijne, maar pijnloos kunnen we dit toch niet noemen?

Voor de berichten waarop ik niet rechtstreeks gereageerd heb, bedankt voor de steunbetuigingen en tips, die hou ik ook zeker in gedachten (bv een tijd op pijnstiller om te zien welk verschil het geeft) en leg ik morgen ook voor aan de dierenarts.