ouder paard, cpl, artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30355
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:32

Natuurlijk altijd handig om duidelijkheid te krijgen over hoe het paard op pijnstillers reageert.

Wat mij dan weer brengt bij het volgende: zo lang je niet weet wat de oorzaak is van de pijn, en je geeft pijnstillers, zal het paard minder pijn hebben. Maar hoe kun je dan bepalen waar de pijn vandaan komt? Behalve als dat overduidelijk blijkt uit foto's of een echo oid. Als het paard door de pijnstillers geen pijn laat zien weet je ook niet welke richting je op moet denken. Stel dat je stopt met de pijnstiller en het paard gaat behandelen (bij voorbeeld voor een ontsteking, stel dat dat uit een scan komt zoals in het voorbeeld hier boven). Hoe weet je dan of het paard dan nog op de bute reageert of al op een (geschiktere, meer doelgerichte) ontstekingsremmer? Hoe weet je wanneer de werking van de bute uit het systeem van je paard is? En dan bedoel ik niet wat er op de verpakking of in het boekje van de veearts staat. Paarden kunnen niet lezen en hun lichamen reageren niet allemaal even snel op zoiets. Dan zou je van tevoren al moeten weten vanuit een eerdere pijn-episode hoe lang dat bij jouw paard duurt bij de zelfde gradatie aan schade aan het zelfde type weefsel onder de zelfde omstandigheden (voer, weer enz). In mijn ogen is dat niet te doen.

Waarmee dit geen pleidooi is voor maar blindelings te gaan behandelen en daar dan conclusies uit te trekken. Dat kán goed werken. Heb ik ook wel eens gedaan, uiteraard in overleg met de behandelaar. Paard reageerde niet en toen aan het licht kwam wat het probleem nou is werd ook duidelijk waarom. Alleen hebben we toen wel vrij rap kunnen uitsluiten dat hij "ergens in zijn lijf meest aannemelijk de schouder(s)" artrose heeft (in een gradatie die zou kunnen zorgen voor het klinische beeld wat we waarnamen). Kosten dezes: 15 euro. Fysieke schade in de zin van stoffelijke en/of geestelijke bijwerkingen: 0. Resultaat: terug naar de tekentafel. Die leeg was en een tijdje leeg bleef, aangezien we toen even echt niet meer wisten wat het dan kon zijn. Artrose was een educated guess. Later kwam er ineens een bult zooi op die tekentafel te liggen :+

Bij zulke dingen moet je per geval de voors en tegens tegen elkaar afwegen.

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:00

Als je pijnbestrijding geeft, geef dan de dosis die nodig is voor het gewicht. Halveren heeft pas zin als ze op volle dosis pijnvrij is om te kijken hoe weinig er nodig is.
Groeiend protest op cpl behandeling en problemen met bekappen gaan haar ook opbreken op de langere termijn. Komt bij dat brokkels (=scherper) weer meer huidschade geven als ze zich met zo'n hoef gaat krabben ivm de mijt.
Lastig genoeg speelt het grotere gewicht als trekpaard een flinke rol in de ernst van beenproblemen als artrose/peesklachten, de krachten die er op komen zijn gewoon veel groter dan die bij een shetje. Dat maakt genezen/pijnvrij functioneren een stuk moeilijker.

Ik zie op de filmpjes een heel braaf paard dat constant blijft vragen om te mogen ophouden met draven. Je geeft ook aan dat ze uit zichzelf eigenlijk niet harder wil dan stap in de wei en ook onder het zadel niet meer vraagt om harder te mogen. Voor mij geeft het aan een paard dat niet meer wil bewegen dan nodig ipv bewegen om het bewegen. Voor een diersoort dat niet voor niets bewegingsdier heet en gemaakt is op minimaal 3/4 van de dag rondwandelen + sprintje hier en daar, is dat voor mij een heel grote alarmbel.

Of ik gezien de al aanwezige problemen en de leeftijd verder zou willen gaan dan 10 dagen buut aankijken weet ik niet. Foto's zeggen lang niet alles en de vraag is of er nog iets aan te doen is en of je daar eigenlijk wel aan zou moeten beginnen. Want linksom of rechtsom, er is wat mis als ze al niet meer zonder hulp door de winter komt. Dat deze winter een milde was en/of jij inmiddels de juiste voermix gevonden hebt, doet daar niks aan af.

Goof

Berichten: 28955
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:02

Duhelo schreef:
ze heeft altijd al wat strakker gelopen in de achterbenen, maar in training komt ze wel soepeler, als ze zelf kan kiezen loopt ze gewoon lekker op de voorhand.

Zo treedt ze bv onder als ze wat "geactiveerd" wordt. In draf altijd wel minder geweest, dit is nooit haar beste gang geweest.


Ik denk dat hier het verschil in de meningen zit.
Het paard heeft nooit goed/ soepel gelopen. Voor mij zou dat een reden zijn geweest om al eerder te onderzoeken. Als hij 100% gezond was had hij wel goed bewogen.
Jij kent het paard enkel zo en ziet nu pas dat het onregelmatig is, terwijl ik hier echt een behoorlijk slecht paard zie. Je bent het zo gewend dat je het niet zo ziet.

Laat het gewoon uitgebreid onderzoeken en neem aan de hand daarvan verdere stappen.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 16:12

maar een paard dat nooit goed geweest zou zijn, kan toch nooit 12 jaar relatief zwaar werk verrichten zonder dat dat vroeger naar boven kwam?Ik bedoel. Ik rij haar sinds ze 8 is. dressuurmatig, zelfs gesprongen, buitenritten (gemakkelijk 20 tot 35 km per dag. Zelfs eens 90 km in 2 dagen). Zonder dat ze na een van die ritten ook maar een beetje anders liep dan ervoor. Na dergelijke zware belasting moet ze de dag erna toch tenminste mank/onregelmatig /stijf zijn.
Of denk ik nu te simpel en kan een paard prima 10 3 jaar of dit niveau lopen zonder dat het opvalt dattie kapot is?

Goof

Berichten: 28955
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:15

Tja, tenzij beide benen bijvoorbeeld niet goed zijn, dan zijn ze evenredig slecht en valt het weinig op.
Of wellicht heeft het dier altijd op doorzettingsvermogen en karakter gelopen.
En misschien zit ik er compleet naast, maar goed, dis is wat ik uit je berichten haal.

Weet je, klein voorbeeld.
Ik had een paard dat op gegeven moment licht onregelmatig werd op 1 voorbeen. Werd ietsje ouder, altijd veel gewerkt, dus tja kan gebeuren. Op gegeven moment toch een kreupelheidsonderzoek laten doen en toen bleek dat het dier echt steen- en steenkreupel was. Omdat het altijd op beide benen wat slechter is geweest viel het niet op, ze compenseerden elkaar en hij liep linksom en rechtsom hetzelfde. Maar toen 1 been uitverdoofd was werd ineens duidelijk dat hij aan zijn andere been ook echt enorm kreupel was. Het kan gewoon enorm vertekenen.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:30

je zegt dat het 300 euro kost bij de kliniek ik zou zeggen paard opladen en naar de kliniek ermee.
kijk wat er aan de hand is en maak daar een plan na kijk of ze pijn vrij op het land kan eventueel met pijnstilling.
is het met zware pijnstilling en kost het teveel als dat er uitgegeven wil worden lekker een zomer laten genieten op pijnstilling en daarna het paard laten inslapen.
heel veel sterkte ik zie een paard wat verkrompen loopt en zou echt eens kijken hoe en wat en daar geen maand mee wachten. houden van is soms ook loslaten en door te kijken op de kliniek weet je in iedergeval hoe en waaraf waardoor de keuze makkelijker te maken is.

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:56

Ik denk dat je met dit beeld meer problemen kan verwachten dan alleen artrose. Dat kunnen ook problemen zijn die zijn ontstaan als compensatie. Bij een paard met de achterbenen zo achter de massa zou ik de rug/het bekken/si etc goed laten nakijken door een goede osteo en misschien aanvullend echo. Ook peesproblemen kunnen daardoor ontstaan. En vast nog veel meer. Ik denk dat je ook voor een juist management van een paard, ook als hij niet meer belast wordt, een goede diagnose nodig hebt. En die heb je meestal niet voor 300 euro, zeker niet als er meerdere problemen spelen. Mijn ervaring is dat je meerdere disciplines nodig hebt en zelf heel goed naar je paard moet kijken bij niet acute kreupelheid. Dat kost wat, maar dan kun je wel de zorg leveren die je paard verdiend, of een juiste keuze maken wanneer je je paard moet laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:40

Eerlijk? Ik schrik heel erg van je filmpjes. Paard heeft overduidelijk flink veel pijn. Op deze manier zou ik heel eerlijk geen paard willen hebben lopen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:53

Wuis schreef:
Eerlijk? Ik schrik heel erg van je filmpjes. Paard heeft overduidelijk flink veel pijn. Op deze manier zou ik heel eerlijk geen paard willen hebben lopen. :n


Hier ga ik in mee. Ik gaf veel les en kwam daarbij wel eens bij mensen aan huis waarvan ik ook schrok hoe het paard liep. Zelf ziet men dat soms niet goed, omdat ze het paard elke dag zien en het geleidelijk gaat.

Het hoofdschudden lijkt ook wel ongemak te zijn. Ook heb ik het gevoel dat het paard het liefst zsm naar het andere deel van de weide wilt, maar eigenlijk niet kan of wil draven/galopperen. Linksachter wil ze het liefst niet bewegen lijkt wel, ze buigt bijna niet in het spronggewricht.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 17:41

Eventjes een update:

Paard staat nu momenteel gewoon op rust in de weide te lummelen. Ik heb van mijn dierenarts een kuur bute gekregen maar deze nog niet gestart, imo is dit de laatste optie voor inslapen en daar is paard nog te goed voor, dus dat stellen we maar nog even uit.

Wel heb ik de laatste twee weken de devils relief verdubbeld, en ik denk dat dit wel helpt. Momenteel krijgt ze een brok met pure duivelsklauw daar de relief op was, hopelijk is dit spul even goed.
ze is behoorlijk happy en actief, heeft een nieuw (lichter) vliegendekentje gekregen en de vliegenmaskers zijn in bestelling (nu hebben ze maar even een DIY vliegenfrontriem om voor die rotbeesten.)
Vandaag was ze aan de hand van de weide naar poetsplaats wel héél enthousiast, liep me nog net niet omver om maar te kunnen doorstappen. Dus dit bevestigd ook dat dit paard niet slecht genoeg is om in te slapen.
Qua lopen zelf kan ik het moeilijk inschatten, in stap stapt ze goed door, stapt ook ruim een voet over. Draf doet ze uit zichzelf in de weide zelden (heeft ze ook nooit gedaan, en ik ken ze vanaf haar 8 jaar.), maar als ze draaft om naar het voer te komen is dit nog altijd vrij kort en niet regelmatig. Maar met dat ze in stap gewoon goed en vlot stapt, ook korte draaien neemt uit zichzelf en gemakkelijk rechtkomt, vermoed ik dat het in stap wel nog behoorlijk meevalt.

Normaal ging de osteopaat komen vandaag, helaas heeft zij door een ongeluk moeten afbellen en komt ze pas vanaf 17 juli terug in het werk.
Ondertussen heb ik me wat geinformeerd over alternatieve methodes. Mijn paardentandarts is blijkbaar ook holistisch dierenarts, doet oa homeopathie maar ook fytotherapie, acupunctuur en nog een aantal dingen.
Hij komt dinsdag om 16 uur voor een eerste consult.

Vanaf daaruit ga ik verder zien wat hij opbrengt van mogelijkheden. Moest hij niks meer kunnen doen dan overweeg ik de kuur bute en kijken we van daaruit.

Anoniem

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:05

Ik zou juist nu wel de buut starten. Jij zegt dat je geen pijn ziet, maar ze is in draf niet rat. Dat betekend dat er iets niet goed zit, in stap is dat soms moeilijk te zien. Het feit dat ze uberhaupt bijna niet draaft in de weide, zou voor mij al een alarmbel zijn.
En waar wil je op wachten dan? Totdat ze strompelend de weide door gaat?

Koper

Berichten: 30355
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:08

Als een paard al 13 jaar niet veel draaft in de weide blijft mijn alarmbel doodstil hoor. Kan gewoon bij het paard horen, die liever lui dan moe types bestaan nou eenmaal.

TS heeft zich in diverse opties verdiept zo te lezen. Lijkt mij zeer verstandig om af te wachten wat er dinsdag gebeurt en of dat verlichting biedt. Daarna kan ze altijd nog naar de bute grijpen. Maar symptomen maskeren vlak voor een behandeling is op z'n zachtst gezegd dom, vind ik.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:14

Mijne is ook geen druktemaker in de wei. Ik neem aan dat TS haar paard inmiddels wel goed genoeg kent om te zien en beoordelen wat er wel of niet nodig is.
Het klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht en een soort plan hebt, ik wens je erg veel succes daarmee en hoop dat ze gewoon nog lekker een tijdje in relatief goede gezondheid bij je mag blijven, als de tijd daar is voor andere stappen dan zul je dat zeker doen. Vertrouw op jezelf en je paard.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 18:24

Joolien: Dit paard heeft een behoorlijk verleden (heel kort gezegd: opgeleerd als 2 jarige voor heavy pull trekwedstrijden door iemand die niet als erg vriendelijk bekend stond ( Laten we zeggen ,als hij in het openbaar zijn trekpaarden op de vrachtwagen laadt door gebruik te maken van zware houten stokken, en deze ook erg pittig gebruikt(en ik ben geen watje), wil ik niet weten wat hij achter de schermen doet. En ja, dit heb ik met eigen ogen gezien).
Daarna is het paard naar een boertje gegaan die er bang van was,waar ze in de winter ook constant opgestald stond en ze haar nu en dan toch probeerden te laten werken en van daaruit bij de vorige eigenaar terecht gekomen.
Hier heeft ze niet veel moeten werken tot ik ermee aan de slag ging toen ze 8 was. Toen was ze kwa /gedrag al de "oude vieze merrie". Wilde niks van menselijke aandacht /weten, sloeg een 6 maand oud veulen in een hoek in elkaar omdat die te dicht bij haar hooi kwam. Trok de boel kapot als ze ook maar zag dat je met een hoofdstel afkwam. Etc.
5 jaar geleden heb ik ze dan zelf gekocht. Pas vanaf dan stond ze ook effectief 24/7/365 buiten en met onbeperkt voer. Vanaf toen is haar gedrag met sprongen vooruit gegaan in het algemeen kwa welzijn bekeken.)

Dit is een paard dat al heel vroeg haar jeugdigheid verloren heeft en overging in de overleefmodus. Na heel veel tijd en geduld heb ik nu een erg leuk en prettig paard die geen andere paarden meer in elkaar mept, aandacht komt zoeken en ik op een normale manier (in haar gebruiksaanwijzing toch wel :P) kan handlen en verzorgen, met dan het minpuntje dat de benen nog altijd heel erg moeilijk zijn.
Maar ook in al die jaren heb ik haar nog nooit in de wei zien gek doen voor de fun (wat haar dochter bv wel doet, en die is er nu 8), wel als er eten bij gemoeid is, of ze persé dat ene plukje gras wil en weidegenootje die niet mag hebben, of om haar veulens weg te halen van bij de kudde (maar zelfs dat duurde niet lang, na 3 weken stonden de veulens in de kudde en stond zij aan de andere kant van de weide, het enige paard waar ze écht een band mee heeft is haar dochter.).

Het zou me heel sterk lijken dat dit paard al vanaf haar 8 ste chronische onverdraagbare pijn heeft, maar ze wel wekelijks meeging in de springlesjes, in de zomer om de 2 weken minstens 30 km liep op de dagritten en de rest van de tijd gewoon dressuurmatig goed liep zonder dat dit duidelijker naar boven kwam.

Nu direct ga ik de bute ook niet meer starten, ze krijgt de duivelsklauw, loopt gewoon lekker actief in de weide rond te scharrelen, komt nog in een drafje (en zelfs galopje!) af voor haar eten.

Dus ik denk niet dat ze op dit moment een heel dieronwaardig leven heeft en dit geen paar dagen extra meer kan uithouden. Als deze dierenarts zou zeggen dat hij niks meer kan doen dan heb ik nog een andere dierenarts achter de hand die ook op de alternatieve manier werkt en ik als second opinion dan wil inschakelen, en als deze ook zegt dat ze niks meer kan doen, dan kijk ik inderdaad naar de palliatieve zorgen. Maar we zijn zo ver nog niet en zolang mijn paard nog wil gaan we door.

Koper

Berichten: 30355
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:34

Ik denk dat een homeopaat of acupuncturist, mits het natuurlijk kundige en deudgelijke mensen zijn, heel wat kunnen bereiken op emotioneel gebied ook voor dit paard. Je staat er af en toe van te kijken hoe een paard kan veranderen in zijn gedrag en karakter van zulke dingen. Voor het paard zelf ook veel fijner.

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:31

Trekkracht moet vanuit het bekken komen, groeischijven daar sluiten met 4 jaar. Daar zoveel kracht op loslaten voor die leeftijd kan heel goed reden zijn van kort lopen achter en de rest van de ellende door vroegtijdige slijtage/artrose. Dat je verbetering ziet na het verdubbelen van de duivelsklauw is voor mij meer een teken dat er wel degelijk iets mis is wat pijnlijk is. Het is fijn dat het werkt, maar dat het nodig is, is wel een slecht teken.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 00:51

Ja, ik ben het ook absoluut niet eens met het zo vroeg te beleren (ik gok op 2 jaar, maar kan prima al een stuk vroeger geweest zijn, op demonstratie's van de landbouw zie je hier al 18 maanders iets trekken en de laatste keer heb ik zelfs eentje van 6 maand gezien die al ingespannen was. Boertjes zijn dan ook trots dat ze dat kunnen zeggen dat hun 6 maander al zo braaf is ... :\ )

kwa verbetering van de duivelsklauw: ik dénk dat ik verbetering zie, maar ik zie haar enkel in stap. Momenteel vraag ik haar ook niet om te draven vooraleer ik zeker weet dat ik het niet slechter maak. Ik vermoed dat ik ze dinsdag wel even ga moeten longeren voor de dierenarts, dus zal dan zien of ze effectief beter loopt of niet. Maarja, dat er iets mis is is wel duidelijk. Ik vind het vooral raar dat het zo snel gaat nu, want in april zijn we nog een ritje gaan doen met de koets en dan draafde ze wel gewoon prima, vlot en zonder aanmoediging.

Vrijdagavond had ze plots een bloedneus, dacht ook al het ergste maar zal wss een gesprongen adertje geweest zijn, stalgenoot smste het, maar tegen dat ik zelf dan op stal kwam was het al weer over ... Maar spoken zien, of achter alles iets zoeken, dat doe ik wel, ik vind het erg moeilijk te beoordelen of ze vandaag nou beter loopt, slechter loopt of hetzelfde is vergeleken met vorige week. Eigenlijk zou ik ze iedere keer of film moeten zetten, maar in stap zie je er bitter weinig aan...

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 01:34

Ik wil je niet voor je hoofd Duhelo, maar ik zit nu onderstaande link te lezen en het is voor mij best een eyeopener voor mn eigen situatie. Misschien kan je er wat mee.

Leffroi schreef:
Lees anders deze tekst even goed door. Wij hebben deze boekjes ook op de praktijk liggen en geven dit eigenaren mee. Veel zeggen dat ze dit verhelderend vinden. (link even gekopieerd, ik werk hier niet)
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/


Heb het in een ander topic gelezen.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 07:26

Dat artikel ken ik, ik heb in mei voor dezelfde keuze gestaan met mijn oud hondje.

Het verschil was dat dit hondje écht op was en zich enkel nog groot hield voor mij, dit paard is in de weide gewoon nog actief en goed, scharrelt goed rond, komt goed mee met de kudde, komt vol plezier van achteraan de weide naar vooraan voor haar emmertje brok, als ik aankom staat ze soms achteraan in de weide maar ook vaak in de paddock/stal, (ruim 200 m), dus ze laat niet van afstand afleggen. Alleen draven wil ze op dit moment gewoon niét. Het lijkt me dan ook zo fair om eerst te gaan kijken waarom ze niet wil draven en vanaf daar een keuze te maken, voor hetzelfde geld is het gewoon iets simpels.
Morgen komt de holistische dierenarts :)

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:46

Vind ik ook! Ben benieuwd Duhelo! Hopelijk kan die dierenarts wat voor je doen!

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 09:07

Ik ook. Ik begin eigenlijk te denken dat het niet perse uit de benen moet komen. ik heb ze gisteren in de piste laten scharrelen, wat grasboordjes laten afeten. En in stap liep ze momenten rad, en dan plots een aantal passen heel erg mank linksvoor, dan weer ok, dan trok ze plots met een achterbeen. Ze heeft nav wat omgevingsfactoren een drafje gewaagd maar op het zachte was dit weer heel belabberd. Terwijl ze in de weide op de hardere/vlakkere paddock redelijk draaft, en op het harde (zie dat laatste weidefilmpje), redelijk vlot (ik zeg zeker niet regelmatig, maar gemakkelijker dan in het zand.)
Hierdoor zou ik durven denken dat het van hogerop komt en ze "gewoon" haar hele lichaam vastzet.

Ik ben dus zeker benieuwd wat de dierenarts zegt morgen.

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:16

Al getest op magnesium tekort? Het heeft niks met haar benen te maken,zit eerder boven in haar achterhand,mijn trekpaardje had hetzelfde,krijgt iedere dag magnesium chelaat van Paard Natuurlijk en loopt weer als ren kieviet!!!

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 09:42

nog niet getest op magnesium idd. is dit gewoon met bloed te testen? Ik denk eraan om ook te testen op cushing? (vermageren id winter. moeilijke spieropbouw, verharen wordt moeilijker en ze krijgt plukjes grijs haar die er niet meer uitkomen.)

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: ouder paard, cpl, artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:12

Ik vond persoonlijk het laatste draf filmpje niet schrikbarend. Nee, ze loopt niet goed, maar enorm kreupel zag ik ook niet. Ze leek vrijwillig toch een stijf drafje te doen.

Er wordt nu niets van haar gevraagd, ze scharrelt lekker op de weide en ziet er zo op t filmpje best tevreden uit. Ik ben benieuwd of er iets hoger in het lijf zorgt voor de onregelmatigheid/kreupelheid.

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:06

Mijn DA zag dat meteen zonder bloedtest,ik dacht dat zijn laatste uurtje had geslagen,wou niet meer lopen,terwijl het anders een racemonster is,stond daar maar wat te staan met hangend hoofd,slecht door zijn haar,idd vermageren en struikelen en slepen met zijn achterhand,erg onregelmatig.Je kan het simpel testen door extra magnesium te geven.