onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:43

Ik ben ook van mening dat achter niet lekker neerzet.
Het vasthouden van de rug lijkt me ook de oorzaak of misschien het gevolg, maar ik zie echt een paard dat heel veel moeite doet om zijn achterbenen te plaatsen.

Ben benieuwd naar een ander filmpje :)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:11

Rechtsachter niet lekker, kan vanuit rug/SI komen.
Paard drukt rug weg.
Tempo extreem te laag, totaal geen actie.
Ruiter houdt paard veel te veel in waardoor paard geheel gespannen is.

Conclusie: paard laten checken door DA waarom ze rechts achter niet zuiver loopt.
Daarna zadelmaker
En daarna, lessen lessen en lessen. Tempo, voorwaarts, actief krijgen, soepeler in de mond krijgen waarvoor ze verzameld gaat worden en rug gaat gebruiken. En voltes. Ze is zo stijf als een plank maar dat is momenteel volkome logisch :)

Ts, ben benieuwt hoe het over een aantal maanden gaat! Ik noem dit geen kreupel maar onzuiver.

Succes! :)

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:05

'Ze' is een hij. :P

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:11

Eens dat de ruiter de beste fysio is voor het paard. Maar bij een onregelmatig paard dient toch in het belang van het dier EERST uitgesloten te worden dat er sprake is van een medisch probleem. Voor alle mensen die hier zitten door te zagen over het beperkte rijtechnisch niveau en dat de oplossing daarin gezocht moet worden: dat is pas aan de orde als het paard gezond is verklaard. Een onregelmatig paard is per definitie ongezond tot het tegendeel is bewezen. Liever de dierenarts er een keer te vaak bij dan te weinig.

Denk wel dat met dit paard, als het eenmaal af is van de onregelmatigheid r.a., nog een lang traject afgelegd moet worden om het te leren zijn lichaam goed te gebruiken. Om die strakke bovenlijn te mobiliseren, om bewegingsgemak, ruimte en draagkracht te ontwikkelen. Maar nogmaals, dat is stap twee.
Laatst bijgewerkt door Askja op 05-07-17 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:12

Vind m stijf in de achterhand Idd met aandraven maakt ie effe wat rare hupjes en vind m in draf ook niet lekker ogen. Kreupel zou ik t denk ik niet noemen, maar op zich doe je er goed aan een deskundige ernaar te laten kijken, want ziet er niet prettig uit

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:24

Elisa2 schreef:
Heb je les?

Wat ik zie is een paard die niet fijn gereden word {sorry} en daardoor scheef is/loopt. { daarom zie je een achterbeen wat er niet onder gezet word en waardoor hij kreupel lijkt}
Hij drukt zijn rug weg en zit waarschijnlijk daarom ook vast in de rug..en zijn hoofd krampachtig omhoog.

Als hij kreupel zou zijn door pijn in zijn benen dan zou je een hoofd knik beweging zien..dat zie je niet dus daarop baseer ik bovenstaande.

Wat ik je zou willen aanraden is: laat een goede osteopaat komen en zijn rug helemaal losmaken. Controleer of je zadel goed past en neem les waarin je leert je paard correct nageeflijk leert te rijden/ longeren zodat hij de juiste spieren leert te gebruiken en waardoor je wel vriendelijk recreatief kunt rijden.

Bij kreupelheid aan een achterbeen knikt hij niet met het hoofd.Ik vind wel dat hij zijn rechterachterbeen slecht gebruikt,maar waar dat van komt weet ik als leek achter de computer natuurlijk ook niet.

Anoniem

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:51

Ik kan pas aan een paard zien dat ie echt kreupel loopt, als hij (met een los teugeltje) op tempo draaft, dus de discussie kreupel of niet lijkt me nu niet de moeite. Onregelmatig is een ander verhaal, want dat is ie.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:56

Ik kan me voorstellen dat TO nu helemaal niet meer weet wat ze moet met al die uiteenlopende meningen en adviezen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:59

Nabster schreef:
Ik kan me voorstellen dat TO nu helemaal niet meer weet wat ze moet met al die uiteenlopende meningen en adviezen.

Nee dat denk ik ook!

Terug naar de basis. Begin bij de dierenarts en zadel. Daarna les. Dit is denk ik wel het advies die het verstandigs is op dit moment :)

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:33

Dat lijkt me ook het beste advies PanamaD.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:05

Niet wat je wil horen, maar ik vind hem wel degelijk onregelmatig/kreupel op rechts achter.. niks gas er op, maar naar de dierenarts! Je kan nog aan de longe of op het harde kijken of het dan anders is, maar denk dat verder onderzoek wel verstandig is.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:14

Dat ze niet helemaal rad loopt is duidelijk te zien op beide filmpjes.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Filmpje aan de longe waarbij meer tempo te zien is geeft vaak iets meer duidelijkheid.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:26

kiki1976 schreef:
Dat ze niet helemaal rad loopt is duidelijk te zien op beide filmpjes.
Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Filmpje aan de longe waarbij meer tempo te zien is geeft vaak iets meer duidelijkheid.


Niet helemaal rad is een understatement ..

hwn
Berichten: 4701
Geregistreerd: 26-05-13

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:20

Ik vind het wel wat gek dat iedereen hier direct DA aanraadt zonder het paard zonder ruiter gezien te hebben. Alsof de term "teugelkreupel" zo'n onbekend begrip is...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:28

hwn schreef:
Ik vind het wel wat gek dat iedereen hier direct DA aanraadt zonder het paard zonder ruiter gezien te hebben. Alsof de term "teugelkreupel" zo'n onbekend begrip is...


Helemaal mee eens, teugelkreupel is ook het eerste waar ik aan denk bij deze filmpjes.
Vooral omdat op bepaalde momenten (bv. in het eerste filmpje net voor het aandraven) het paard wel goed loopt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:34

Ik snap het wel dat er wordt gezegd, gas erop, paard valt op de filmpjes nog net niet om van traagheid, maar gezien de onreglmatigheid die te zien is en die ik kreupel zou durven noemen zou ik er niet zomaar gas erop zetten. Het kan best rijtechnisch zijn, maar als het wel iets medisch is kan je hem ook in de poeier rijden door hem met blessure door te rijden, andersom, eerst DA en dan weer gas erop als hij oke is rij je hem in ieder geval niet de vernieling in.

Zou wel als hij gewoon medisch oke is zeker investeren in goede lessen, want hij moet echt wel voorwaartser gereden worden en je ruitergevoel wat aangewakkerd zodat je zelf ook gaat voelen hoe hij loopt.

Ben ook wel benieuwd naar hoe hij aan de longe loopt of op goede bodem.

TS dapper dat je het durft te plaatsen en terecht dat iemand zei dat jullie een probleem hebben, dat is stap 1 naar de oplossing vinden.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:40

Askja schreef:
Eens dat de ruiter de beste fysio is voor het paard. Maar bij een onregelmatig paard dient toch in het belang van het dier EERST uitgesloten te worden dat er sprake is van een medisch probleem. Voor alle mensen die hier zitten door te zagen over het beperkte rijtechnisch niveau en dat de oplossing daarin gezocht moet worden: dat is pas aan de orde als het paard gezond is verklaard. Een onregelmatig paard is per definitie ongezond tot het tegendeel is bewezen. Liever de dierenarts er een keer te vaak bij dan te weinig.

Denk wel dat met dit paard, als het eenmaal af is van de onregelmatigheid r.a., nog een lang traject afgelegd moet worden om het te leren zijn lichaam goed te gebruiken. Om die strakke bovenlijn te mobiliseren, om bewegingsgemak, ruimte en draagkracht te ontwikkelen. Maar nogmaals, dat is stap twee.


Het punt is dat volledig gezond verklaren erg moeilijk is. Kijk, als de arts direct een probleem tegenkomt dan weet je dat hij niet gezond is. Maar als ze niks vinden, weet je niet of ze het niet vinden, of dat er ook daadwerkelijk niks is.
En om die reden zou ik beginnen met eerst meer informatie verzamelen: los laten lopen, aan de longe laten lopen. En, zoals gezegd, daarna met begeleiding verder kijken. En wat die begeleiding mlet zijn kun je dan bekijken. Maar nu met hagel schieten en alles maar laten uitzoeken terwijl er ook prima een rijtechnisch probleem kan zijn lijkt me ook niet bevredigend als ze niks vinden.

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 21:31


vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 21:33

Sjolvir schreef:
TS dapper dat je het durft te plaatsen en terecht dat iemand zei dat jullie een probleem hebben, dat is stap 1 naar de oplossing vinden.



Dankjewel!

Ja, twas niet leuk om te horen, zeker niet, maar blij dat iemand dit doet met een hart voor paarden!
En dan ben ik diegene die er GRAAG iets aan doet!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:36

Rechtsachter echt niet goed ;( . Zeker het tweede longe filmpje laat het in draf flinke kreupelheid zien. Ik zou echt op korte termijn de da erbij halen.

Volgens mij bokt hij zo in galop om zijn achterhand los te krijgen, na het bokken kan hij ineens beter ondertreden en maakt hij achter niet meer zo'n 'herten' sprong.
Laatst bijgewerkt door troi op 05-07-17 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:36

In mindere mate zie ik hier nog steeds hetzelfde als op de rijfilmpjes, rechtsachter kortere pas, wat niet wil zeggen dat het probleem ook rechtsachter zit, maar dat is het beeld

laura1987

Berichten: 7133
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:38

Zeker in het tweede filmpje vind ik dat ze rechtsachter niet goed loopt.
Sowieso vind ik dat ze hele korte passen zet en haar achterhand niet gebruikt.

Ik zou haar ook na laten kijken door een dierenarts (sowieso rug en benen) voordat ik er nog iets mee zou doen.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:39

Ik zou dit paard niet meer rijden en niet meer longeren totdat een dierenarts hier goed naar gekeken heeft. Je paard heeft goed last rechtsachter, daar kun je niet omheen kijken en dat kun je ook niet zo op zijn beloop laten. Hoe lang rij je het paard al zo?

BigOne
Berichten: 38267
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:41

Opladen, naar de kliniek en de achterhand goed na laten kijken. Op de tweede video is heel duidelijk te zien dat hij rechts achter niet wil belasten. Daar moet een oorzaak voor zijn, bekken, been, scheef SI gewricht. Maar dat zou ik uitzoeken voor je er weer opstapt. Het bokken is zeer waarschijnlijk een teken van verzet, het zal pijnlijk zijn om te galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:42

Natuurlijk kan een paard ook in langzaam tempo, prima lopen.
Maar bij dit paard lijkt het wel alsof zijn broekspier verkort is. Dus alsof hij achter de passen niet ruim genoeg kan maken.
Inderdaad een keer goed laten nakijken!