onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:45

Hij loopt ruimer maar naar mijn zin nog niet ruim genoeg. Rechtsachter loopt hij ook korter dan linksachter met name op de rechterhand.
Wat je wel goed kan zien is dat hij op de rechterhand na z'n maffe bokmomentje in galop ineens veel ruimer en beter draaft, totdat hij weer terugvalt in tempo. Dan zie je ineens weer onregelmatigheid.

Ik blijf bij mijn advies om hier een goed osteopaat bij te halen die tevens da is zodat deze je paard goed kan nalopen. Hij houd z'n rug en bekken teveel vast naar mijn zin maar ik kan vanaf een filmpjes niet beoordelen waardoor dit komt.

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 21:50


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:00

Tja, het beeld blijft hetzelfde in het laatste filmpje: rechtsachter kreupel. Verder loopt het paard aan de longe in draf erg kort, zet zich vast in de bovenlijn, loopt behoudend en oncomfortabel. Dat is een teken van pijn of ongemak. In stap zie je wat meer ontspanning in de bovenlijn en meer paslengte, daar is ie wat comfortabeler. Niet langer twijfelen ts, laat er een dierenarts naar kijken.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:18

Ga mee met Askja ..
Je paardje loopt niet goed , super goed van je om de filmpjes hier te zetten en advies te vragen ..

Mijn advies is , even niet meer aan het werk zetten en asap de veearts erbij .

Heel veel succes en sterkte en hou ons op de hoogte :)

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:18

Overduidelijk een paard wat pijn heeft en compenseert.
Vervelend om te lezen, maar nu weet je meer en kan je effectief aan de slag. Ik zou er zo snel mogelijk een derde bij halen.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:24

lizy29 schreef:
Hij loopt ruimer maar naar mijn zin nog niet ruim genoeg. Rechtsachter loopt hij ook korter dan linksachter met name op de rechterhand.
Wat je wel goed kan zien is dat hij op de rechterhand na z'n maffe bokmomentje in galop ineens veel ruimer en beter draaft, totdat hij weer terugvalt in tempo. Dan zie je ineens weer onregelmatigheid.

Ik blijf bij mijn advies om hier een goed osteopaat bij te halen die tevens da is zodat deze je paard goed kan nalopen. Hij houd z'n rug en bekken teveel vast naar mijn zin maar ik kan vanaf een filmpjes niet beoordelen waardoor dit komt.


Ben het hier helemaal mee eens, is duidelijk geen rijtechnisch probleem, imo duidelijk mank rechts achter.

Op het vierde filmpje meen ik ook te zien dat ie op het einde in kruisgalop gaat, dus buitenachterbeen gaat mee naar voor met binnenvoorbeen (moeilijk te zien weliswaar, heb even het beeld moeten stilzetten). Wijst idd vaak op bekken-/SI-probleem, tenzij ie lager in het rechter achterbeen pijn heeft en daardoor overkruist gaat om meer gewicht op links ipv rechts achter te kunnen zetten.

Die verkorte broekspier waarover VivaLaVida het heeft, zal idd ook wel kloppen, maar denk dat dit eerder gevolg dan oorzaak is.

Een weekje op de wei kan hem idd wel goed doen, en ik zou ook niet meer rijden voor de DA geweest is.
Vlot en ontspannen stappen aan de hand, met lange lage hals zou hem wel kunnen goed doen, zeker aangezien ie dat best goed doet.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:27

Paard loopt op alle filmpjes heel onregelmatig. Niet meer mee rijden en de VA laten komen voor algehele controle. Het paard lijkt te willen 'pleasen', ondanks lichamelijk ongemak.

Muronia

Berichten: 19567
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:31

Omdat dit topic meer gaat over de gezondheid van het paard dan over rijtechnische tips, verplaats ik het naar -> MD (medisch)

Goof

Berichten: 28800
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:31

Oh jeetje ts. Ik vind je paard echt heel slecht. Zoals gezegd rechtsachter. Ik schrik er eigenlijk van dat jij de indruk had dat hij zo braaf en netjes zijn rondje liep terwijl hij gewoon echt niet goed is. Je hebt dit kennelijk totaal niet gezien zelf.
Wat goed van je dat je iets met het commentaar doet. Als je nu naar het 2e filmpje kijkt, wat zie jij zelf dan?
Ik wens je veel succes met je paard, wat een vreselijk lief en braaf dier dat hij zo voor je wil blijven werken.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:47

Achos, hij loopt echt flink kreupel, vooral rechtsom. Aangaloperen doet hem pijn, dat is de reden van het piepen en bokken vermoed ik. Heeel braaf paard inderdaad!
Knap hoe je je open stelt voor de reacties TS! Succes met hem, hopelijk is de oorzaak snel gevonden.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:49

het antwoord blijft DA :) nu al helemaal. Nogmaals, wel een goede da die scans en foto's ter plekke kan maken en anders opladen en naar kliniek. Een da die alleen een buigproefje kan komen doen heb je helaas niks aan in dit geval.
Sterkte ermee en houd ons op de hoogte als je wilt.
Mijn gevoel zegt ook rug/si/bekken/knie.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:50

Ik kan niks anders zeggen dan dat hij kreupel is.... Ook op het filmpje van een tijdje terug loopt hij ook niet zuiver. Naar de da om hem even te laten onderzoeken en tot die tijd met rust laten

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:51

Mijn eerste gedachte was ook teugelkreupel, maar aan de longe zie je zodra hij rechtsom draaft echt duidelijk kreupelheid.

Knap dt je om advies vraagt en er iets mee wilt doen. Wat heb jij een verschrikkelijke lieve pleaser! Wat vind je zelf van het longeren?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:06

Oef, daar is nogal wat te zien...

Meermaals is RA genoemd, daar is hij gewoon kreupel, maar dat is lang niet alles. LV is ook twijfelachtig, al zou dat heel goed door compensatie van RA kunnen komen.
In galop is ook heel duidelijk en flink probleem te zien; hij beweegt helemaal niet in zijn rug. De rug zou bij iedere sprong iets bol en hol moeten worden, dat gebeurt 0,0.

Dringend advies, TS. Vraag de dierenarts (kliniek) om een kreupelheidsonderzoek. Mocht daar niks uitkomen, laat hem dan onderzoeken en behandelen door een fysio. Daar is hij heel hard aan toe.

Mocht er wel iets uit het kreupelheidsonderzoek komen, laat hem dan alsnog door een fysio behandelen, want hij heeft meer problemen dan alleen een kreupelheid.

Heel veel succes!

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 23:11

Ik longeer eigenlijk weinig dus was het wel even schrikken dit ook te zien. Op het paard voelt het niet zo erg aan. Hij is idd een schatje! Ik doe hem nooit weg. Ik heb hem nu al een hele tijd... bedankt voor alle reacties. Ook al waren ze niet fijn te lezen. Hij mag tot volgende week op rust in de wei. Na onze mini vakantie komt de da. Liefs.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:24

Top dat je het commentaar allemaal zo goed oppakt en je, je best gaat doen om je paardje te helpen! Veel succes iig bij de dierenarts en fijne vakantie komende week.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:28

Ook nu is hij slecht. Wel beter op de momenten dat hij meer door loopt.
Morgen de dierenarts bellen.

Persoonlijk kan ik niet begrijpen dat je dit niet voelt. En ook niet dat niemand je eens aangesproken heeft.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:34

karijn schreef:
Op basis van deze twee filmpjes, zie ik dat je paard met name rechtsachter korter stapt dan linksachter. Bij de overgang naar draf verkort hij zijn pas rechtsachter en komt gewoon niet weg vanuit de stap naar draf. Hij ontlast de druk/het gewicht op zijn achterbeen om vooruit te kunnen gaan. Om die reden zou ik hem eens na laten kijken. Ik zou dit eens willen zien als hij wat actiever is. Denk je een filmpje te kunnen maken waarin je wat overgangen van stap naar draf rijdt vanuit een hoger basistempo?
Rijtechnisch geef ik geen commentaar, daar schiet je niks mee op nu.


Helemaal mee eens, dit paard is rechtsachter niet in orde. Vooral bij het aandraven en aangalopperen is het heel duidelijk te zien. Stapt ook duidelijk korter met rechtsachter.

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 23:39

bruintje123 schreef:
Ook nu is hij slecht. Wel beter op de momenten dat hij meer door loopt.
Morgen de dierenarts bellen.

Persoonlijk kan ik niet begrijpen dat je dit niet voelt. En ook niet dat niemand je eens aangesproken heeft.


Op het paard voel je het niet dat hij slecht loopt. Anders had ik dit allemaal niet moeten posten etc.. er is overigens niemand die me ziet rijden want mijn paard staat aan mijn huis. En je moet het lef dan al hebben om dit te zeggen tegen iemand,he je paard loopt slecht. Niet iedereen durft dit. Waarvoor toch dank aan degene die het durft!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:43

Natuurlijk voel je dit wel.
Als hij straks beter is verklaard heel snel les zoeken.
A. Dan wordt het door een ander gezien.
B. Dan ga jij dit voelen.
C. Dan leer je het paard netjes rijden.

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:49

bruintje123 schreef:
Natuurlijk voel je dit wel.
Als hij straks beter is verklaard heel snel les zoeken.
A. Dan wordt het door een ander gezien.
B. Dan ga jij dit voelen.
C. Dan leer je het paard netjes rijden.


Als TS dit had gevoeld had zij er wel eerder een DA bijgehaald aan haar reacties te lezen. :)

Ik vind ook dat je super handelt hierin TS en nu maar hopen dat er een reden voor zijn onregelmatigheid is én het op te lossen is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:52

Nee dat begrijp ik dat ts het niet voelt.
Maar de zin van op het paard voel je niet dat hij slecht loopt klopt gewoon niet.
Zoiets is erg goed voelbaar en dus heel hard nodig dat ts als het paard weer goed is les gaat halen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:53

bruintje123 schreef:
Natuurlijk voel je dit wel.
Als hij straks beter is verklaard heel snel les zoeken.
A. Dan wordt het door een ander gezien.
B. Dan ga jij dit voelen.
C. Dan leer je het paard netjes rijden.


Wie is 'je'? Zij heeft dit niet gevoeld geeft ze toch aan?

Goed dat je de dierenarts erbij haalt TS, hou je ons op de hoogte?
Sterkte ook, niet leuk als je paard kreupel is...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:57

Dezelfde je als ts gebruikt.
"Op het paard voel je het niet dat hij slecht loopt"

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 01:35

Ik ben heel benieuwd wat er met je paard aan de hand is TS, en wens je veel sterkte toe..

Paard loopt echt verschrikkelijk, ik vrees dat dit een lang genezingsproces gaat worden, zeker omdat het waarschijnlijk al een tijd aansleept.

Ik merk dat je veel van je paard houdt en dat je het beste met hem voor hebt. Maar ik zou je toch willen aanraden om op de lange termijn je rijvaardigheid en kennis over het bewegen van paarden bij te schaven, het zal jou en je paard alleen maar ten goede komen!

Veel goede moed