Vasculitis of toch wat anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 23:56

Na alle forums gelezen te hebben kom ik er nog niet uit. Mijn dierenarts zegt mok maar met mokzalf word het veel erger en heftiger. Hij raad aan kuur prednison maar hier ben ik het niet mee eens omdat we niet precies weten wat het is. Het lijken op vasculitis plekken maar worden beter bij zonlicht en weideseizoen terwijl overal waar ik lees de plekken erger moeten zijn met veel uv blootstelling

Mijn paard heeft al een jaar of 3 eind weideseizoen plekken op dr benen. Dit jaar begonnen met laseren en dat gaat goed. Maar het wil niet volledig weg. Sudocreme werkt goed. Het is dit jaar mega mega heftig omdat ik er niet optijd bij was ivm blauwtong onder onze schapen, schaapjes in leven houden stond op 1. Ik heb de plekken gemist en het was doorgeslagen voordat ik er erg in had. Daarna gelijk begonnen met laseren toen ik het zag. Been word dik maar ze loopt overdag het vocht eraf, is er niet ziek van geweest, er komt oranje achtige vloeistof uit. Detox kuur gehad. Been is nooit verbrand geweest oid, ze heeft wat verhoging gehad maar geen koorts.

Ik ben oprecht heel benieuwd of iemand een idee heeft wat dit is? Wel vasculitis of heel iets anders. Vind de huid ook veel te rood. Wat ik nu doe werkt maar ben enorm benieuwd of iemand dit beeld herkent.

Dit was niet op z’n ergst maar herstellende. De hele erge foto’s bespaar ik jullie liever. Het haar ligt zo plat omdat ik het been bandageerde voor zwelling
Afbeelding

Dit is nu


Afbeelding
Afbeelding

Roquen

Berichten: 1604
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:52

Ik volg even, mijn paard heeft ook dergelijke plekken gehad. Maar hier krijg ik alleen zalfjes om de plekken te behandelen.

Mijn paard had ook erg veel last van schilfers, en kon op een gegeven moment het haar met plukjes eruit trekken.

Ik heb een Fries, dus het is wat minder goed te zien.

Afbeelding

Afbeelding

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 01:01

Ik zou een biopt nemen, dan weet je wat er op celniveau aan de hand is.
Ik heb destijds lang getwijfeld bij het schilferige been van de mijne, maar had het achteraf heel snel moeten doen want de biopt zelf was zo genomen, en de uitslag gaf zo veel rust en duidelijkheid.

Hier ook reactie van het been op behandelingen, het been was het heftigste als ik het gewassen had. Voor de diagnose kom ik het ook gerust een tijd niet aanraken en was het enkel schilferig. Het jeukte ook voor mijn paard waardoor ze eraan ging krabben wat de wonden gaf, de huid zelf gaf niet direct de wondjes.

Maar met bovenstaand foto’s, en de reactie op behandeling zou ik zeker een biopt nemen en nu alvast behandelen met afschermen van UV. Je zou een opleving verwachten midden in de zomer idd, maar soms doen die autoimmuunziekten gekke dingen.



Wat betreft de Fries, iets minder typisch beeld, tenzij er ook jeuk bij komt. Ook hier, biopt geeft echt de snelste uitsluiting of bevestiging van vasculitis en een plan. Sterkte voor jullie beide!

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 05:24

Roquen, bij jouw paard is het voor 95% zeker CPL. De schilfers en korsten zijn daar heel typisch voor, en het komt heel veel voor bij friezen/tinkers/trekpaarden. Niet te lang wachten met behandelen! Niet van buitenaf, maar van binnenuit.

TS, dat ziet er dik en pijnlijk uit zeg. Vasculitis kan zeker mogelijk zijn. Heb je het vasculitis topic al eens doorgelezen?

xmoosjex
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-03-13

Re: Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:36

Ziet er echt uit als vasculitis
Ons paard heeft het
Staat nu altijd in zomer met beschermers op de wei
Komt bij ons in combinatie zon en gras
Kan van de 1 op andere dag exploderen

Flubberboot

Berichten: 2927
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:43

Doet mij ook denken aan vasculitis! Ik zou het inderdaad afschermen met UV werende beschermers.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:44

Hier ook een vergelijkbaar beeld gehad, mok (afgelopen zomer in een droge periode) wat uiteindelijk richting vasculitis ging maar ook niet verergerde met zonlicht. Met wondjes snel een dik been en ook een paar keer einschuss reactie. Behandeld met ontstekingremmers en antibiotica meermaals, bleef toch een zwakke plek en begin dit jaar weer een eindchuss gehad waarschijnlijk door een klein niet zichtbaar wondje. Na reguliere behandeling verder gaan kijken en contact gezocht met Den Hoek. Paard onderzocht en kwam op Lyme uit waardoor het immuunsysteem als het ware overprikkeld is en heel heftig reageert op bijvoorbeeld een wondje maar ook op entingen bijvoorbeeld (paard na tetanus enting hele heftige reactie gehad). Ze heeft nu een behandelplan vanuit Den Hoek, haar been is weer dun alleen zit er nog wond omdat de ontsteking naar buiten kwam.

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 09:45

8nnemiek schreef:
Roquen, bij jouw paard is het voor 95% zeker CPL. De schilfers en korsten zijn daar heel typisch voor, en het komt heel veel voor bij friezen/tinkers/trekpaarden. Niet te lang wachten met behandelen! Niet van buitenaf, maar van binnenuit.

TS, dat ziet er dik en pijnlijk uit zeg. Vasculitis kan zeker mogelijk zijn. Heb je het vasculitis topic al eens doorgelezen?


Ja alles al haha. Ook bij die paarden bijna allemaal in de zomer erger en in de herfst/winter bijna weg. Bij haar is het precies andersom

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 09:48

xmoosjex schreef:
Ziet er echt uit als vasculitis
Ons paard heeft het
Staat nu altijd in zomer met beschermers op de wei
Komt bij ons in combinatie zon en gras
Kan van de 1 op andere dag exploderen



Ja dat doet het bij haar dus niet. Het begint september/oktober. Begint het zonnetje weer te schijnen is het zo weer weg. Vandaar dat ik het ook niet begrijp. Kan dit jaar eens proberen of uv beschermers wat uithalen

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:53

Bij mijn paard ia de vasculites ook in oktober begonnen en hield de hele winter aan. Staar je niet blind op dat er amper zon is. Uv is er ook bij grijze dagen alleen dan minder.

Als het zo vaak terug komt zou ik zeker een biopt laten nemen. En eventueel de vasculites weg al in slaan. De huidige werkwijze werkt blijkbaar ook niet voldoende. Succes !

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:28

De DA zegt mok, heeft de DA ook een biopt genomen? Dat lijkt me een belangrijke eerste stap.

Flubberboot

Berichten: 2927
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:29

Mijn vorige paard kreeg ook in oktober vasculitis en heeft er sindsdien non-stop last van gehad. Werd wel beter na honingzalf en uv werende dingen om de benen.

Anneloes___M

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-02-11

Re: Vasculitis of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:46

Bij mijn paard is een paar weken geleden ook vasculitis vastgesteld. Ook de hele winter al last van. Nu met uv bescherming gaat het een stuk beter gelukkig. Mijn paard heeft het op de wei aan 1 been gekregen en vd winter is het helemaal geexplodeerd over haar 4 benen, dus dat is zeker mogelijk.