Pizzabodem wordt niet gaar, dan tóch voorbakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Pizzabodem wordt niet gaar, dan tóch voorbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 08:45

Whèèèèhhhh!!! *huil* Ik word er nou toch wel een beetje verdrietig van.... Scheve mond Gisteravond weer eens geprobeerd helemaal zelf een pizza te bakken. Voor de verandering eens met "echt" gistdeeg, in plaats van pizzadeeg uit een pakje. Dat ging prima, deeg kneden, laten rijzen.... toppie! OK dan! Zelfgemaakte saus (volgens recept) met verse tomaten, ook prima. Bodem uitgerold, saus erop en de rest er bovenop en het hele spul in de oven. Het begon al lekker te ruiken, dus wij zaten al kwijlend voor het ovenraampje te wachten... ("vol verwachting klopt ons hart", je kent dat wel Haha! )

Nou, snij ik dat ding aan, is de bovenkant van de bodem weer niet gaar! Boos! Dat is me al eerder gebeurd, maar in geen enkel recept staat iets over voorbakken of zo. Gewoon alles op de rauwe bodem kwakken en in de oven stoppen. Moet ik de bodem dan tóch voorbakken? Ik baalde als een stekker, want wat er óp de pizza lag, was echt vreselijk lekker... ben er ook een hele poos mee bezig geweest. Zaten we om 8 uur alsnog bij de Chinees... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:37

En je had 'm wel in de oven liggen, niet in de grill?
Misschien de temperatuur te hoog, waardoor de onderkant en bovenkant wel gaar zijn maar het midden niet? Dus misschien iets minder heet zetten maar wat langer laten bakken?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:00

Ik weet nog, dat toen we een tijdje terug pizza's maakten met zelfgemaakt pizza-deeg... Dat het deeg eerst even zonder 'het beleg' de oven in ging...
Daarna als het deeg al een deel voorgebakken was alles erop en opnieuw de oven in...

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:02

Teveel vocht in je tomaten saus?

Is de binnenkant wel gaar van je plak deeg? dus is het echt alleen het bovenste laagje wat papperig is? Anders misschien het deeg dunner uitrollen?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:11

Ja, je moet oppassen dat je niet te veel vocht erop hebt liggen. Denk aan de tomatensaus maar ook als je toevallig paddestoelen hebt of sommige groenten, kan veel vocht uitkomen tijdens het garen. Paddestoelen bak ik altijd van tevoren in een koekenpan.

Verder doe ik de pizza altijd op de bodem van de oven of op het laagste rekje, de bodem moet wat meer hitte hebben dan de bovenkant. Verder doe ik de temperatuur zo hoog mogelijk. In Italië bakken ze de pizza's als ik het goed heb 5 minuten op 300 graden. Dat halen de meeste ovens niet, maar ik doe de mijne 240 graden zo'n 8 tot 10 minuten. Omdat de pizza zo laag in de oven zit verbrandt de bovenkant niet. Maar het hangt er wel vanaf wat voor oven je hebt, in een heteluchtoven wordt de warmte gelijkmatig over de oven verspreid en dat wil je eigenlijk juist niet met een pizza. Het beste werkt een goede gasoven of eentje waar je kan regelen dat de warmte alleen van onder komt.