Gezonde snacks, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:28

Ik wil gezonder gaan eten, ook omdat ik nu redelijk intensief sport (krachttraining) lijkt me die balans niet onbelangrijk.
Maar ik ben dus gewend om best veel te snoepen en daar wil ik vanaf, echter gaat dat bij mij niet in 1 x. Want hoe het nu een beetje gaat is dat ik wel een week zonder snoep kan maar dan als ik iets koop het ook meteen op gaat. := Dus ik kan beter elke dag iets (gezonds) nemen waar je ook niet zoveel van hoeft/wil hebben :D
Verder wil ik uiteindelijk ook gezonder gaan drinken, minimaal aan frisdrank etc. Maar begin nu met eten, wat zijn gezonde snacks? En dan bedoel ik natuurlijk niet fruit enzo want dat neem ik al, maar noem ik geen snack. Wat ik bedoel is dus dat er best wel wat suiker in mag zitten, maar wat ook gezond is en lekker. Ik zelf dacht aan dingen als:
-Liga
-Sultana
-van die saaie droge biskwietjes :+ (maar beter dan niks :') )
-Gedroogd fruit/banaantjes
-Noten (goede vetten)

Dus geen dingen meer als gevulde koeken, drop, chocola... Natuurlijk een uitzondering kan altijd (Pasen :D )

Is bovenstaand goed? verder ideeën? :)

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:30

Wij zetten vaak een kom met water en kleine stukken wortels er in op het aanrecht. Lekker hoor :)

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:31

Stukken komkommer, paprika, kerstomaatjes,....

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:32

Notenreep van Zonnatura, vind ik wel erg lekker, wel vrij prijzig

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:33

@ Schuur en OnefellSwoop: Ja en da's voor mij dus even iets té gezond... voor mij is dat geen snack :\ Das gewoon groente/sla.

@Friesam: Dankjewel voor de tip!

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:33

Ik houd heel erg van augurk als snack wanneer ik thuis kom en bijvoorbeeld nog moet koken

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:34

Rijstewafels, een schaaltje yoghurt/kwark, je kunt ook zelf mueslirepen maken

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:35

Liga en Sultana en biskwietjes bevatten ook veel suiker en zijn dus niet erg gezond. Fruit (vers) is een goede vervanger, maar ook hierbij moet je oppassen voor het suikergehalte.

Noten kunnen ook maar zijn wel vet dus niet te veel. Groente is ook een goede optie, een stuk komkommer of wat rauwkost.

Nathaliefje

Berichten: 1258
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:35

Als ik behoefte heb aan iets tussendoor, gooi ik wat magere yoghurt en fruit in de blender. (Tip : ingevroren fruit (vriesvak supermarkt!), dan heb je direct een koude smoothie). Vult ook direct goed. Of als ik iets hartigs wil : eierkoeken. Geeft ook lang een verzadigd gevoel.

lor1_1984

Berichten: 12042
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:35

zoute popcorn is redelijk gezond. :j

Verder kun je denken aan wat er al genoemd wordt: rauwe groenten, evt met een yoghurtdipje.
Kijk anders eens op http://www.welke.nl, daar staan ook wel wat lekkere gezonde dingen tussen. :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:36

Hihi dankjulliewel maar zit voor mij nog wel iets aan de te gezonde kant, ik bedoel dat is wel waar ik uiteindelijk naar toe wil, begrijp me niet verkeerd, maar moet het afbouwen zegmaar...

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:36

Ik eet tegenwoordig studentenhaver savonds ipv chips. Telt dat ook?

Studentenhaver = noten en rozijnen (geen zout)

Ook erg lekker:

In de blender: diepvries bosvruchten, diepvries mango, scheut sinasappelsap en een flinke tak munt. Echt een traktatie.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:37

Yup een smoothie maak ik zelf ook al regelmatig :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:41

lor1_1984 schreef:
zoute popcorn is redelijk gezond. :j

Verder kun je denken aan wat er al genoemd wordt: rauwe groenten, evt met een yoghurtdipje.
Kijk anders eens op http://www.welke.nl, daar staan ook wel wat lekkere gezonde dingen tussen. :)


Je kan dan beter zelf poffen met kokosolie en geen zout toevoegen :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:59

Sultana, Liga en biskwietjes zijn natuurlijk niet gezond :+

Ik maak zelf geen heel circus van mijn tussendoortjes, ik focus me juist op wat grotere hoofdmaaltijden zodat je tussendoor niet zo'n snaaidrang hebt. Ik beperk me kwa snacken het liefst tot 2 stukken fruit (vandaag 200gr verse ananas en een appel), een handje noten of pinda's en soms 2 ons worteltjes oid. Eén keer per week mag ik zoveel snaaien als ik wil. Het voordeel daarvan is is dat je er misselijk van word en vervolgens een week lang alleen maar gezond wil eten :+

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:03

Hou je van vis?
Een blikje tonijn, zalm etc is helemaal niet ongezond. Augurkje, uitje, frisse citroenolie erdoor, zout, peper.
Simpele salade, ook lekker op een Spelt/vezel kracker en helemaal niet ongezond :)
Zalm is ook al lekker met alleen mosterd, honing en dille erdoor.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:05

Mijn ervaring is dat het makkelijker is om niet af te bouwen, maar juist over te schakelen. Als je minder vaak suiker en vet proeft, heb je er ook minder snel trek in. :)

Goede snacks die misschien nog in jouw rijtje passen zijn groenten met een dipsaus, salade met 'extra's' (kaas erdoor bv), augurken, asperges (evt uit pot), artisjokken (evt uit pot), zilveruitjes, ongebrande noten, muesli, smoothies, waterijs, yoghurt met vruchtjes, ei.
Heb je daar wat aan? :)

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:06

Waarom wil je rustig afbouwen als ik vragen mag?
Beter meteen maar beginnen toch?
Liga en Sultana enzo zijn nog steeds iets waar veel suikers inzitten, dus is ook echt niet gezond ;).
Een rode paprika vind ik erg lekker om zo te eten en is super gezond!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:06

Ik lees even mee.
Ik zou wel graag makkelijke tussendoortjes hebben die goed mee te nemen zijn, maar wat niet perse ongezond is.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:09

Of een wrap, met wat kruidenkaas en dan gerookte zalm en rucola, of met gegrilde kipfilet en rucola, of rauwe ham. Is ook erg lekker, zitten nog wel wat vetten in, maar niet super ongezond :)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:10


saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:15

iirrssjjee schreef:
Waarom wil je rustig afbouwen als ik vragen mag?
Beter meteen maar beginnen toch?
Liga en Sultana enzo zijn nog steeds iets waar veel suikers inzitten, dus is ook echt niet gezond ;).
Een rode paprika vind ik erg lekker om zo te eten en is super gezond!


Omdat ik nu dus geen snoep neem maar dan eens in de zoveel tijd, vaak al 1x per week krijg ik heel veel behoefte en dan kan ik de verleiding niet weerstaan en het gevolg is dat ik dan dus zo ene pak koekjes of een reep chocola op kan eten, nou dat is nog ongezonder in 1x een grote hoeveelheid. :\ Mijn lichaam is denk ik toch een soort van suikerverslaafd nog.. Bedankt voor alle ideeën maar vind dat niet echt snacks en soms zijn het gewoon maaltijden :P Dat het nog niet helemaal gezond is zoals liga vind ik niet zo erg maar er zit imo wel een verschil tussen een gevulde koek en een liga.. toch?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:17

Ja, Liga is het beter gelukt zich een gezond imago aan te meten. :D

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Gezonde snacks, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:17

ehm oh :')

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:21

saskiakefie schreef:
iirrssjjee schreef:
Waarom wil je rustig afbouwen als ik vragen mag?
Beter meteen maar beginnen toch?
Liga en Sultana enzo zijn nog steeds iets waar veel suikers inzitten, dus is ook echt niet gezond ;).
Een rode paprika vind ik erg lekker om zo te eten en is super gezond!


Omdat ik nu dus geen snoep neem maar dan eens in de zoveel tijd, vaak al 1x per week krijg ik heel veel behoefte en dan kan ik de verleiding niet weerstaan en het gevolg is dat ik dan dus zo ene pak koekjes of een reep chocola op kan eten, nou dat is nog ongezonder in 1x een grote hoeveelheid. :\ Mijn lichaam is denk ik toch een soort van suikerverslaafd nog.. Bedankt voor alle ideeën maar vind dat niet echt snacks en soms zijn het gewoon maaltijden :P Dat het nog niet helemaal gezond is zoals liga vind ik niet zo erg maar er zit imo wel een verschil tussen een gevulde koek en een liga.. toch?

Dat kun je in de supermarkt ook gewoon bekijken op de wikkel die erom zit :P