Gezond drinken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:33

Water. Thats it. Ohnee wacht, water lest je dorst niet :+ water met fruit? Aardbei? Citroen? Ohnee t veel werk..

Einde zoektocht... Tegenwoordig zit er overal toevoegingen in die nou niet bepaald gezond zijn. Zelfs ranja is niet echt gezond.

dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:45

Jullie vullen die fles wel een paar keer met water met dat fruit erin zeg maar? dat fruit gooi je niet weg toch?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:50

Ik maak elke dag een 2 liter fles aan met water en een zakje Bolero.. te verkrijgen in verschillende smaakjes.
http://www.bolerolimonadewinkel.nl

Of het écht gezond is weet ik niet, maar het bevat iig geen suiker!!
En het kost slechts € 0.40 per 2 liter (per zakje dus).. :D
Door de lekkere smaak drink ik nu ineens wel 2 liter per dag, wat voorheen moeite kostte..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 31-05-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:23

En Elderflower siroop is ook heel lekker! Niet veel suiker in. Het is een beetje vreemde smaak waar je aan moet wennen, maar wel echt lekker!
Afbeelding

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:29

Water is volgens mij inderdaad het enige goede antwoordt :)

Ik probeer ook op te letten, en ook op het "drinkgedrag" van mijn dochter, zij
is dol op limonade en Wicky. Wat ik vaak doe, is ook wel eens Wicky aanlengen met
water. Drinkt ze wel wat suiker maar, niet zoveel als dat je het hele glas alleen met dat zou vullen.

CristalClear drinken wij ook vaak, en ColaZero is het enige wat er aan cola gedronken wordt.

tennan
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:12

Resistance schreef:
En Elderflower siroop is ook heel lekker! Niet veel suiker in. Het is een beetje vreemde smaak waar je aan moet wennen, maar wel echt lekker!
[ [url=m/tciU8I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wordt bij 'mijn' supermarkt ook verkocht als vlierbloesemsiroop :D die is een stuk goedkoper dan deze. Kun je eens naar kijken. Smaakje is inderdaad wat apart, maar ik drink het graag als het erg warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:20

tennan schreef:
Resistance schreef:
En Elderflower siroop is ook heel lekker! Niet veel suiker in. Het is een beetje vreemde smaak waar je aan moet wennen, maar wel echt lekker!
[ [url=m/tciU8I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wordt bij 'mijn' supermarkt ook verkocht als vlierbloesemsiroop :D die is een stuk goedkoper dan deze. Kun je eens naar kijken. Smaakje is inderdaad wat apart, maar ik drink het graag als het erg warm is.



Ik drink zelf ook niet die, maar even als voorbeeld.

Inderdaad als het warm is, ja! Heerlijke dorstlesser.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:37

Water is het enige goede antwoord inderdaad. Ik verbaas me er nog steeds over alle suikers die ze overal in stoppen. Ik ben ook sinds een maand of 3 gestopt met cola drinken, ik dronk het echt de hele dag. Normaal water krijg ik echt niet door mijn keel, maar licht bruisend vind ik goed te doen. Soms als afwisseling wat citroen of limoen erin. Ik voel me in ieder geval een stuk beter sinds ik geen cola meer drink. Ik had bijna dagelijks buikpijn, dat is zo goed als verdwenen :).

Steenbok12
Berichten: 7850
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:55

Water is inderdaad het enige wat echt gezond is. Water lest mijn dorst ook niet, simpel omdat ik water eigenlijk niet lekker genoeg vind om er genoeg van te drinken waardoor ik te weinig drink gedurende de dag. Ik dwing mezelf dus af en toe een aantal glazen achter elkaar te drinken.

Ik weet dat de rest van de drankjes gewoon zooi is, hoe mooi ze het ook om schrijven
Dus voornamelijk water, soms met een smaakje zoals citroen/limoen/munt e.d. verder thee. Er zijn genoeg speciale dingen zoals feestjes of avonden met vriendinnen waarbij ik wel wat fris drink/alcohol e.d. maar mijn basis probeer ik gezond te houden.

Overigens is er ook een soort biologische diksap die je bijvoorbeeld aan kunt lengen. Maar ik geloof dat er afgelopen weekend een documentaire was over de invloed van fruit suiker van bijvoorbeeld verse sinaasappelsap en dat het dezelfde aanslag zoals fris heeft op je lichaam doordat je puur de suikers binnen krijgt en geen vezels e.d. en 4x zoveel sap dan wanneer je een losse sinaasappel eet. Als ik dat dan zo terug zie dan houden we ons allemaal voor de gek en zal die diksap dus ook niet zo gezond zijn als omschreven staat.

en als ik wat speciaals wil met feestjes, gezellige avondjes dan geniet ik ook echt oprecht van een glas cola, glas bier e.d.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:11

Toch interessant hoe mensen op zoek gaan naar iets dat zoet is maar geen suiker bevat en ook geen kunstmatige zoetstoffen..

Hoe verwacht je dan dat je iets zoet kan maken? Tovenarij ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:22

troi schreef:
Toch interessant hoe mensen op zoek gaan naar iets dat zoet is maar geen suiker bevat en ook geen kunstmatige zoetstoffen..

Hoe verwacht je dan dat je iets zoet kan maken? Tovenarij ofzo??



:') :j

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:14

troi schreef:
Toch interessant hoe mensen op zoek gaan naar iets dat zoet is maar geen suiker bevat en ook geen kunstmatige zoetstoffen..

Hoe verwacht je dan dat je iets zoet kan maken? Tovenarij ofzo??


:')

Zoet is vooral gewenning. Sinds ik nauwelijks meer gezoete drank drink vind ik bv sap uit pak echt niet meer te drinken, zo mierzoet...

Maar bv water met aardbeien is wel wat zoeter omdat aardbeien van nature erg zoet zijn, dus dan zoet je met een echt natuurlijke stof.
Maar voor veel zoetekauwen die suike gewend zijn is dat niet zoet genoeg :P

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:15

Er is nu ook groene Cola O:) Daar zit minder suiker in en natuurlijke zoetstoffen..
Ik ben ook cola verslaafd, sorry. Water met een vaag klein beetje smaak vind ik minder prettig dan gewoon spa blauw of koud kraanwater.
Is stevia echt zo slecht? En waarom dan? En ik dacht dat aspartaam pas bij hele hoge inname slecht was? :( Is er helemaal geen gezonde sportdrank? (geen shakes of melk) een beetje suiker is toch wel nodig met sporten?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:23

Stevia is minder slecht dan suiker, maar alsnog bewerkt. En wordt dan verkocht als natuurlijke zoetstof maar er is nog weinig van de natuurlijke vorm over. Dan kan je suiker ook wel natuurlijk noemen want oorspronkelijk komt dat ook gewoon uit een suikerbiet of suikerriet.
Als je gewoon een blaadje stevia in je drinken doet is het prima omdat het dan ongeraffineerd is.

En groene cola... Laat me niet lachen, dat is net zo slecht :')

Gezonde sportdrank ben ik nog niet tegengekomen. Suiker heb je ook helemaal niet nodig, zeker de geraffineerde niet. Je kan wel water mixen met die proteïne shakes, maar de gewone huis/tuin/keuken sporter heeft echt geen speciaal dieet of supplementen nodig, dan is water voldoende.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:44

-O- illusies armer
Toch had ik wel het gevoel dat ik suiker energie goed kan gebruiken soms.. en zonder al de calorieën uit drinken blijft er weinig van mijn gewicht over ben ik bang _O-

Zijn sojamelk / rijstmelk / amandelmelk al genoemd? Zeker ook best slecht.. Maar vast beter dan shakes?
Ik ga thee zetten :x

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:49

verootjoo schreef:
Stevia is minder slecht dan suiker, maar alsnog bewerkt. En wordt dan verkocht als natuurlijke zoetstof maar er is nog weinig van de natuurlijke vorm over. Dan kan je suiker ook wel natuurlijk noemen want oorspronkelijk komt dat ook gewoon uit een suikerbiet of suikerriet.
Als je gewoon een blaadje stevia in je drinken doet is het prima omdat het dan ongeraffineerd is.

Waarom is iets goed omdat het ongeraffineerd is? En slecht als het dat niet is?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:11

oomens schreef:
verootjoo schreef:
Stevia is minder slecht dan suiker, maar alsnog bewerkt. En wordt dan verkocht als natuurlijke zoetstof maar er is nog weinig van de natuurlijke vorm over. Dan kan je suiker ook wel natuurlijk noemen want oorspronkelijk komt dat ook gewoon uit een suikerbiet of suikerriet.
Als je gewoon een blaadje stevia in je drinken doet is het prima omdat het dan ongeraffineerd is.

Waarom is iets goed omdat het ongeraffineerd is? En slecht als het dat niet is?


Omdat dan al het goede wat die stoffen leveren en wat je lichaam nodig heeft om de stoffen te verwerken eruit gehaald is -O-
Ook stijgt je bloedsuikerspiegel er sneller van waardoor je suikerpieken krijgt. Dan moet je lichaam veel harder werken om dat stabiel te houden.

Soja/rijst/amandel melk is volgens mij wel gezond voor je. Ik vind het echter niet te drinken dus heb me er niet echt in verdiept :P

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:33

verootjoo schreef:
Omdat dan al het goede wat die stoffen leveren en wat je lichaam nodig heeft om de stoffen te verwerken eruit gehaald is -O-
Ook stijgt je bloedsuikerspiegel er sneller van waardoor je suikerpieken krijgt. Dan moet je lichaam veel harder werken om dat stabiel te houden.

Wacht even. Bij geraffineerde stoffen stijgt je suikerspiegel sneller zeg je? Daar kan ik inkomen. De suikers zijn dan namelijk al vrijgemaakt uit het plantmateriaal, ontdaan van verontreinigingen en makkelijk opneembaar.
Wat heb je dan nog meer nodig om die stoffen te verwerken?

Het is niet zo dat alle stoffen in planten ons allemaal helpen om die plant zo makkelijk en gezond mogelijk te verteren, en dat de grote boze industrie die er allemaal met de slechtste bedoelingen uithaalt. Sterker nog, veel planten willen helemaal niet dat je hun voedzaamste delen opeet of -drinkt, en doen er van allerlei chemische troep door om dat te voorkomen. Daar worden ze echt niet alleen maar eetbaarder of gezonder van. Soms moeten planten flink bewerkt worden voordat wij ze überhaupt zonder al te veel schade tot ons kunnen nemen. Grondig kapot koken, stampen en eindeloos uitspoelen bijvoorbeeld. Raffineren.

Ander voorbeeldje. Sommige planten bevatten een natuurlijke ontstekingsremmer in hun bast. Puur natuur, maar het spul vreet in pure, natuurlijke vorm wel je maagslijmvlies weg als je het zo tot je neemt. Je kunt het in de natuurlijke vorm bijvoorbeeld ook gebruiken om wratten mee weg te vreten. Fijn spul joh!
Gelukkig is er ook een geraffineerde vorm van beschikbaar, die wel de ontstekingsremmende werking heeft, maar die zodanig is bewerkt dat hij veel minder schadelijk is voor de maag. Niet meer puur natuur, maar daardoor per se slechter?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:35

Ik zeg ook niet dat alle natuurlijke stoffen en planten beter zijn... Ik had het specifiek over geraffineerde suiker ;)
Dat is gewoon niet goed voor je en dat is een feit aangezien dat al talloze malen onderzocht is :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-05-16 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:36

verootjoo schreef:
Ik zeg ook niet dat alle natuurlijke stoffen en planten beter zijn... Ik had het specifiek over geraffineerde suiker ;)

En geraffineerde Stevia.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:38

Ja stevia ook... Dat leek aanvankelijk een heel goed alternatief, maar ook hier komt al uit onderzoeken dat dat toch iets minder het geval blijkt te zijn.

Er zit over het algemeen ook geen pure stevia in drinken, maar steviolglycosiden, waar vaak maltodextrine aan toegevoegd wordt om het smaakvoller te maken.

friezenfan2

Berichten: 2609
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:50

Water drinken went wel. een paar jaar geleden mee begonnen, gooide er toen nog wat frambozen in.
Maar nu drink ik elke dag alleen maar water of groene thee.
En zelden iets anders behalve op mijn werk dan gewone thee.
Ik zou zeggen probeer eens water met wat fruit erin en wie weet vult het toch wel.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:00

verootjoo schreef:
Ja stevia ook... Dat leek aanvankelijk een heel goed alternatief, maar ook hier komt al uit onderzoeken dat dat toch iets minder het geval blijkt te zijn.

Er zit over het algemeen ook geen pure stevia in drinken, maar steviolglycosiden, waar vaak maltodextrine aan toegevoegd wordt om het smaakvoller te maken.

En die steviolglycosiden worden dan waarschijnlijk gebruikt omdat er in de plant zelf ook stoffen zitten waar we niet zo gezond van worden?

Edit, om bij het topic te blijven:
Wat is er mis met water, koffie, thee, en af en toe bier of wijn?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:06

Nee hoor de steviaplant kan je gewoon eten, niks mis mee. Die is supergezond.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:17

Fruit bevat ook veel suikers, maar als je fruit eet zorgen de vezels in fruit er nog voor dat de suiker langzaam wordt opgenomen. Als je fruit in de fruit infuser flessen doet, ben je het voordeel van de vezels weer kwijt! En krijg je dus weer een grotere bloedsuikerstijging. Interessante documentaire omtrent gezond eten en drinken: 3Doc: Fed up. Staat nu op uitzending gemist.

Gezond is water, kruidenthee en met mate zwarte thee of koffie(de laatste twee onttrekken juist weer vocht!). Met al het andere krijg je troep binnen...