de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:09

Wat zonde zeg Chaimon. Ik snap je wel hoor, ook echt jammer dat je dat onkruid niet meer zo makkelijk weg kon halen.
Waarom heeft je vriendin het dan niet gedaan, dat vind ik toch raar eigenlijk.

Ja buren soms ook :n :')
Kan hij ook niets aan doen. Maar wel jammer.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:20

Ze blijft volhouden dat ze het vergeten is en ze had beloofd gisteren te helpen, ook als ik al naar huis zou zijn, zou ze even wat onkruid plukken. Jullie raden het al; was er vandaag en ze had dus niks gedaan.

Ik kan haar ook niet meer mijn vriendin noemen. Ze weet hoe belangrijk die tuin voor mij is...

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:27

Balen is dat.

Doe voor nu even alleen water geven loop een beetje met gezondheid en auto trubbels.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:50

Hier 2 jaar geleden met de graafmachine het onkruid van de groentetuin gehaald. Wilde er echt geen gif op hebben maar uiteraard wel het onkruid weg. Grond ook veel te hard om er met de hand wat aan te doen, al mn vingertoppen lagen open na een uurtje ploeteren.
Maar wel balen dat als je denk iemand geregeld te hebben, dat ze het dan af laten weten.

Hier krijgt alles dat inmiddels weer overwoekerd was weer een beetje lucht na al het wieden. Gisteren ook de zweetslang weer neergelegd, dan kunnen we water geven en wieden tegelijk.

susan20

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:52

Wat een leuk topic! <3
Ik wil graag meebabbelen over de plantjes.
Helaas ben ik niet het bezit van een tuin dus heb ik maar mijn hele balkon vol met potten gezet :Y)

Ik heb dus vooral kruiden en een paar groenten.

Chamion wat jammer van je tuin :(:)

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:29

palousa_boy schreef:
Hier krijgt alles dat inmiddels weer overwoekerd was weer een beetje lucht na al het wieden. Gisteren ook de zweetslang weer neergelegd, dan kunnen we water geven en wieden tegelijk.


Stomme vraag, maar wat is een zweetslang?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:33

Een grote lekke tuinslang eigenlijk ;)
Een slang met heel veel kleine gaatjes waardoor hij over de hele lengte "zweet".

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:37

Anders wilde je er zeker nog wat bijzetten he marcella :D
Succes verder.
Een zweetslang is een soort slang :D

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:54

Heb geen ruimte meer om iets bij te zetten alles is vol. Hoewel ik nu bij de andijvie totaal 3 plantjes mis nu.

Heb nu wel de stenen liggen voor het dicht maken van het stuk tussen compostbak en kast alleen heb nog geen mogelijkheid om ze op de tuin te krijgen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:47

Graafmachine is hier niet mogelijk. Ik zit aan de andere kant van de tuin (complex is in 2en gedeeld door een weg en een sloot) en ik zit dus aan de kant van de sloot. Het brugje bestaat uit 3 treinbilzen. Daar kan geen graaf machine overheen. Vroeger kon je omrijden tot einde sloot en daar erlangs maar de beheerders vonden dat niet zo grappig (terwijl zij hun tuinen wel goed hebben liggen zodat ze met een auto/aanhanger bij hun tuin kunnen) en hebben palen de grond in laten slaan....

Was anders een goed idee geweest. Alleen onkruid en aangetast spul weghalen en daarna goed grond laten storten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:04

Ah chamion, wat zonde zeg!
Ik zal straks eens een foto maken van mijn moestuin, dan voel je je vast wat beter :') Ik heb de afgelopen maanden zo veel gewerkt en moeten overwerken dat ik geen moment tijd heb gehad voor mijn moestuin, met als gevolg dat het onkruid tot kniehoogte staat :')
En dat in combinatie met de slechte potgrond die ik dit jaar had en de luizen en witte vlieg binnen.. weinig oogst dus dit jaar -O-

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:42

Hier lekker elke dag frambozen en aardbeien. Verder deze week druk geweest met het uitbuigen van de jonge fruitboompjes. Zoals het er nu uitzien heb ik dit jaar Kosui nashiperen, Bonne Louise d'Avranche peren, Reine Victoria pruimen en heel veel kleinfruit (frambozen, tayberries, loganberries, bramen, blauwe bessen, aalbessen, kruisbessen, japanse wijnbes). De rest moet nog wat ouder worden voordat het gaat dragen. Oa kiwibessen, pawpaw, vijg, roodvlezige appels, kersen, honingbessen, enz enz)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:19

Nou nou dat is veel wel heel leuk.
Ik ga nog een stukje moestuin maken, stond eerst een grote struik, weet de naam er niet van. Maar daar moeten we dus wel de wortels van uitgraven, maar dan heb ik er weer 8 vierkante meter bij, want ik heb nog drie ponpoenplantjes, een courgette, een of twee broccoli dat weet ik nog niet hoeveel, bazilicum en andijvie *\o/*
Mijn broccoli komt van de moestuintjes van AH en ik heb echt het gevoel dat die recht de lucht in schieten. Hoger en hoger, totdat ze omknakken, tot nu toe bij ieder moestuintjes gehad. Hebben jullie dat ook?

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:25

Als je de broccoli in de grond gaat zetten doe ze dan zo diep mogelijk in de grond.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:45

Volgend jaar ga ik het anders doen meer dingen direct in de grond zaaien gaat nu steeds mis met het verplaatsen van kasje naar vole grond gaat dood of word opgegeten. 3 weken terug doperwten direct in de tuin gezaait en nu doen ze het super, terwijl de vorige lichting dood ging/ slakkenvoer werd. Venkel en rode bieten komen ook al op. Meloenplanten gaan hard groeien bijna kasje uit maar durf ze nog niet buiten te planten want die groeien het beste in de warmte. Heb wel random tomaten planten door mijn tuin staan denk van vorig jaar ofzo dat er zaad in de grond is gekomen door afgevallen tomaten.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:49

chamion schreef:
Graafmachine is hier niet mogelijk. Ik zit aan de andere kant van de tuin (complex is in 2en gedeeld door een weg en een sloot) en ik zit dus aan de kant van de sloot. Het brugje bestaat uit 3 treinbilzen. Daar kan geen graaf machine overheen. Vroeger kon je omrijden tot einde sloot en daar erlangs maar de beheerders vonden dat niet zo grappig (terwijl zij hun tuinen wel goed hebben liggen zodat ze met een auto/aanhanger bij hun tuin kunnen) en hebben palen de grond in laten slaan....

Was anders een goed idee geweest. Alleen onkruid en aangetast spul weghalen en daarna goed grond laten storten.

Bosmaaier er over, maaisel afvoeren, karton er op (supermarkt) lading compost er over en opnieuw planten/zaaien. Compost kan je aan de andere kant van de sloot laten storten. K-klus, maar moet in een weekeindje lukken en dan ben je ook een groot deel van je gif in je groente probleem kwijt. Kruiwagen komt wel dat brugje over lijkt mij?

Andere mensen dit soort dingen laten doen als je weg bent is ellende. Vaak genoeg gehad met iemand anders die de wei zou uitmesten. Altijd 2x zoveel werk de volgende dag (en ander maar klagen vervolgens dat die nooit iets kon uitmesten omdat ik het al gedaan had).

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:23

Chamion wat klote -O-


Heb enorm veel aardbeien geoogst dus de lokale weggeefhoek maar op _O- . Heb een plekje tussen de aardbei planten 'de offerplek' , beschimmelde of aangevreten of hele kleine of zure gaan daar heen en de slakken eten daar de vruchten en zitten niet meer in de rest _O- . Werkt als een trein :):)

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:36

Slim idee werkt misschien bij mij ook wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:38

Word wel een troep , maar de vogels kunnen eventueel wat jatten en de insecten :)) . Of eten ze dat niet hmm

Marcella

Berichten: 36733
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:42

Ik zit nog te wachten tot de eenden proberen door het net heen te vliegen. := :')

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:44

:')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:27

Proest, mijn tuin is te klein voor offerplek.

Hier groeit het trouwens verder prima, wat ik heb...

Ik heb 1 bietje...
Afbeelding

5 broccoli
Afbeelding

1 komkommer (de hangende denk ik en 3 courgette)
Afbeelding

Sierpompoenen of zo.. die gaan het hardst heb ik weer en die kun je niet eten. Komen hier al boven mijn oppottafeltje uit en nemen mijn oppottafeltje over.
Afbeelding

En rode besjes doen het super!!Vanmiddag pak vla halen, lekker besjes met vla!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:07

tamary schreef:
chamion schreef:
Graafmachine is hier niet mogelijk. Ik zit aan de andere kant van de tuin (complex is in 2en gedeeld door een weg en een sloot) en ik zit dus aan de kant van de sloot. Het brugje bestaat uit 3 treinbilzen. Daar kan geen graaf machine overheen. Vroeger kon je omrijden tot einde sloot en daar erlangs maar de beheerders vonden dat niet zo grappig (terwijl zij hun tuinen wel goed hebben liggen zodat ze met een auto/aanhanger bij hun tuin kunnen) en hebben palen de grond in laten slaan....

Was anders een goed idee geweest. Alleen onkruid en aangetast spul weghalen en daarna goed grond laten storten.

Bosmaaier er over, maaisel afvoeren, karton er op (supermarkt) lading compost er over en opnieuw planten/zaaien. Compost kan je aan de andere kant van de sloot laten storten. K-klus, maar moet in een weekeindje lukken en dan ben je ook een groot deel van je gif in je groente probleem kwijt. Kruiwagen komt wel dat brugje over lijkt mij?

Andere mensen dit soort dingen laten doen als je weg bent is ellende. Vaak genoeg gehad met iemand anders die de wei zou uitmesten. Altijd 2x zoveel werk de volgende dag (en ander maar klagen vervolgens dat die nooit iets kon uitmesten omdat ik het al gedaan had).


Dat is ook wel een idee. En als ik even wat vrienden inschakel met als beloning een bbq zou het goed moet komen, en kan het binnen een dag gedaan zijn. Ik moet alleen even goed plannen want het wordt druk de komende maanden. Moet veel extra werken (ponykampen enz.) invallen voor mensen die op vakantie zijn en natuurlijk mijn eigen uren draaien.

Alleen karton erop werkt niet geweldig. Want ik had op een stuk karton liggen (al komt daar alleen herenmoes op en veel en veel minder dan het kale stuk grond)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:11

Ziet er goed uit Sjolvir!

Oogst gisteren :

Afbeelding

En vandaag :


Afbeelding


Heel veel aardbeien :=

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:59

Oh, lekker aardbeitjes uit Eigen tuin!

Heb net mijn sierpompoendingen maar in een speciekuip verhuist vanuit hun bloembak, denk dat dat wel nodig gaat zijn. Wat gaan die hard zeg!
Afbeelding