de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:41

Oh ik ook mag dat niet dan? Naja zit wel een stukje ertussen

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:18

Staan bij mij ook naast elkaar, gaat prima vorig jaar ook geen probleem gehad. Zijn dat slechte buren?

_Mara_

Berichten: 2138
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:43

Ik heb knolvoet bij mijn rode kool. Eerst was 1 plant al helemaal opgegeten door rupsen en nu ineens viel het mij op dat de plant er niet heel gezond bij stond. Alle vijf hadden ze grote gezwellen bij de wortel zitten en zelfs als beginnend tuinierder had ik wel door hoe laat het was.

De buurman had al verteld dat de vorige huurder er last van had gehad, maar die had het op een ander stuk van de tuin. (Tuin is 360m2) Helaas nu dus ook op mijn kolenbed. Ik hoop dat de rest van de kool: boerenkool, palmkool en koolraap er geen last van krijgt, maar ik knijp hem wel een beetje. Ik las dat kalk kan helpen, dus dat ga ik dan maar halen en op het bed strooien. Misschien een beetje te laat, maar beter dan niks. Of help ik daar juist de rest van mijn plantjes mee om zeep?

Ik weet ook niet zo goed wat te doen met het lege stuk dat er nu is achtergebleven in het koolbed, nieuwe kool lijkt mij niet zo handig. Maar kan ik er sowieso nu wel iets anders in laten groeien of zullen andere soort gewassen er misschien ook last van krijgen?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:17

Net heel haastig koolwitje uit mijn tuin gejaagd!! Heb per slot van rekening wel 5 broccoli plantjes :+ :D Iemand enig idee wat ze aanvreet? Kan geen beestjes vinden, maar verdwijnt steeds meer blad. Ik zou denken slak?
Afbeelding

Afbeelding

Eigen kweek paprika, met bloempjes en bewoning, ook hier kan ik geen beestjes vinden, wat kan het zijn?
Afbeelding

Eigen gekochte paprika planten, allemaal nieuwe bloempjes en paprikaatjes met nadruk op TJES en ze moeten nog rood of resp. geel worden (heb een gele en een rode), zijn nu nog groen.
Afbeelding

Druiven heel apart, heb al grote en kleintjes, best grappig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn komkommertjes sterven af voordat ze wat worden, iemand enig idee waardoor?
Vind dat wel heel erg jammer, zijn er nu al aantal afgevallen.
Afbeelding

Courgettes, heb er nu 2 aanhangen en er vallen er ook af, helaas... Zelfde vraag als bij de komkommers, wat doe ik fout?
De plant waar die grote aanhangt komt ook de afgevallen courgette van af.
En ehhh, hoe zie je of ze rijp zijn om te plukken? Echt geen idee.
Afbeelding

Afbeelding

Sierpompoenen doen het super en ik denk dat ik straks wel 5!!! Blauwe bessen heb {:} :')
De witte aalbes is nu bijna helemaal rood, kan je ze dan plukken en door de vla doen? Wit vond ik ze echt niet te eten!!

Uien (waren plantuitjes) staan in bloei, dat heet een aantal en de prei van vorig jaar ook. Is dat de bedoeling van plantuien? (dat ik de prei er al uit had moeten halen is duidelijk).

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:43

Wat er aan je planten eet weet ik niet. Maar de afgevallen courgette en komkommer zijn dan volgens mij niet of niet goed bestoven. Hier vallen er soms ook wat af maar hangen ook twee grotere.

Vorige week heb ik de knoflook geoogst en net alle uien. Best wat uien waren aangevreten en met afpellen kwam ik soms coconnetjes tegen ofzo. Mijn bakken zijn nu wel erg kaal haha. Binnenkort weer wat gaan inzaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:55

Ik weet het eigenlijk ook niet. ..

Heb hier de aarbeien verplaats , wat een ruimte houd ik over :))

Afbeelding

Afbeelding

Na en voor

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:05

_Mara_ schreef:
Ik weet ook niet zo goed wat te doen met het lege stuk dat er nu is achtergebleven in het koolbed, nieuwe kool lijkt mij niet zo handig. Maar kan ik er sowieso nu wel iets anders in laten groeien of zullen andere soort gewassen er misschien ook last van krijgen?

Hoe af wat met andere planten is iets wat je moet proberen. Het kan goed gaan, maar ook fout gaan.

Rupsen zijn verzot op het hart van je koolplanten, maar de rest van de plant gaat er ook met smaak in. In het begin kan het zijn dat je de rupsen niet ziet zitten. En een hoop beestjes verstoppen zich in de grond om in de nacht te voorschijn te komen.

Uien en prei die in bloei hebben gestaan kan je eigenlijk zo goed als weggooien.

Uien moet je nu goed in de gaten houden zodra ze los zitten moeten ze eruit, want dan word er aan de wortels gevreten. Laat je ze zitten loop je risico dat alles weg rot of aangetast word.

Vandaag spitskool op eigen tuin en heb binnenkort ook nog een andijvie die bijna goed is. Mol was op bezoek geweest, maar heeft niet goed zijn best gedaan aangezien er een gekocht sla plantje zonder wortels was. En de mol had een beetje de herfst prei ondermijnd.

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:28

@Sjolvir, als ze afsterven(komkommer, courgette) dan waren ze niet bevrucht. Je hebt mannelijke en vrouwelijke bloemen. De vrouwelijke vormen al een beetje een vrucht, maar alleen als er stuifmeel van een mannelijke bijkomt, groeien ze door.
Normaal doen de beestjes dat, maar je kan het ook zelf doen met een kwastje

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:39

Dat is overduidelijk slak daar aan je plantjes!

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:21

Sjolvir, ik gok ook op slakken. En idd, niet bevruchte courgettes en komkommers. Komt nog wel, bij mij gingen de eerste ook verloren. En nu kom ik erin om (liggen 8 courgettes klaar om verwerkt te worden, vanavond al soep van gegeten).
Ohja, je bolcourgette ziet er oogstbaar uit hoor! Niet te groot laten worden, dan krijg je zaden.

Mara, binnen een jaar kun je prima kool terugzetten hoor (ivm wisselteelt zou ik dan wel een gewas doen dat niet tm de winter blijft staan). Bij voorkeur wel een ander soort kool, ivm de grond. Maar bijv paksoi na koolrabi kan prima. Zelf zet ik palmkool na broccoli/spitskool en koolrabi na koolrabi (had geen andere ruimte) en alles groeit goed en geen knolvoet. Volgend jaar zet ik de kool uiteraard op een geheel andere plek. Ik heb trouwens wel extra mest bijgegeven tussendoor.

Hebben jullie ook zoveel oogst nu? Ik kom werkelijk om in de courgettes, radijsjes, doperwten, tuinbonen, peultjes, postelein, spitskool, paksoi, koolrabi, snijbiet... morgen een dagje blancheren en invriezen!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:22

Hier hebben we een bijenkast staan voor het bestuiven maar helaas hebben we tot nu toe niet zo veel mazzel met de bijen. Hebben nu het 4e volk in 3 jaar sinds vorige week, hopen dat deze wat langer mee gaan.

Verder gaat het meeste wel goed in de tuin. De stukken waar groentes staan zien er aardig geciviliseerd uit, de rest is echt overwoekerd maar mis de tijd om er wat aan te doen.

Vandaag de eerste aardappels geoogst. Wel wat vroeg maar de planten van dit soort waren allemaal al dood dus dan maat eruit. Zat wel veel aan maar ze zijn maar klein, misschien is het andere soort wat groter.

Ook de sjalotten zijn er uit, die hebben het ook super gedaan, een mooie krat vol.

En de eerste uien eruit gehaald, die doen het ook goed en zien er een stuk beter uit dan die in de winkel. Al het groen valt inmiddels op de grond dus is ook wel tijd dat ze eruit gaan.

De bomen geven niks dit jaar helaas. Dacht dat er nog een hoop pruimen zouden komen maar die zijn allemaal verdwenen.
Kersen waren ook mager, denk dat ik er 3 op heb :+
Appel en perenbomen zijn of nog te jong of staan nog bij te komen van de verhuizing 2 jaar geleden (midden in de zomer flink gesnoeid, uitgestoken en van nl naar Frankrijk verhuisd op een open aanhanger).

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 23:34

mijn twee zaadjes van de AH moestuintjes zijn uitgegroeid tot mooie grote planten, zitten veel bloemen in en ook veel hele kleine komkommertjes, wat mij opvalt is dat er zulke grote bladeren en zo veel blad aan zit, moet ik nog iets doen aan die planten ? of gaat dat vanzelf wel goed?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:12

Mijn courgette planten zijn zo ontzettend hard gegroeid dat ze nu andere planten in de weg gaan zitten. Zou het kwaad kunnen als ik sommige bladeren/stengels verwijder?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:17

Bedankt voor de tips, slakken was er al bang voor alles gaat hier zo ongeveer naar de slakken, grrrr.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:52

Zolang je het merendeel laat zitten kun je best wat blad wegknippen
Gister Zelf ook nog gedaan ;)
Ik doe niks op rijtjes en volgens de geijkte moestuin manier maar zet alles door elkaar , bij elkaar en een stuk krapper met veel Afwisseling tussen allerlei soorten maar ook vaste/overblijvende eetbare planten en eenjarigen om de bodem zoveel mogelijk bedekt te hebben en moet daardoor sowieso wel eens wat vaker een plant iets of wat temmen :+

Zeker courgettes

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 12:02

ik heb maar eens foto's gemaakt van de bak en wat er in staat :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:32

En toen waren mijn sla plantjes weg.....nou ja veenmolletje was zo aardig om de blaadjes te laten liggen. En nu spijt dat ik ze dus niet in de kweekbakje gezet heb. -O-

Mijn afrikaantjes staan schitterend op de moestuin. Normaal hier achter in de tuin slakken voer tot op de grond kaal. :=

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:36

Thanks, dan ga ik ze zo trimmen :D

Mijn aardbeitjes staan weer in orde, kruidentuintje ook. 2 rode bieten nog bijgeplant die nog in pot stonden. Pompoentjes al stuk of 10 bloemen en 19 auberginebloemen :o

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:16

Iel. Ik ging courgette bladeren snoeien tot ik een enorme JOEKEL van een spin zag. Ik laat ze bladeren wel groeien :+

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:39

:') :') Heeeeeel herkenbaar _O-
Gisteren liep er tijdens de uien oogsten opeens een op mn arm. Met een hysterische beweging van mijn arm afgeslagen en dood getrapt. Mijn vriend geroepen en trots gezegd dat ik een spin heb gedood. Maar ook gezegd dat hij de rest van de uien MOEST oogsten O:)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:46

Ja rotte is dat m'n ouders niet thuis zijn want dan had mama ze ook even tussen mogen kruipen :+ Oh bah, het was écht een joekel :')

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:47

Ik krijg er al kippenvel van als ik eraan denk


Trok gister een aardbei plant eruit en daar zat een spin doodleuk zijn prooi meester te maken :r

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:53

Wel nog lekker radijsjes en parijse wortels geoogst :D Hopelijk kunnen de courgetten nu ook een stuk door, aardbeitjes groeien ook weer super. Paprikas krijgen hun eerste oogst, mini komkommers groeien als kool.

Ik ben een gelukkig mens :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:31

Oh, wat een grote planten allemaal. En hi hi beestjes in de tuin, ja, hier ook, vandaag salemanders gevonden onder zinken emmer en het was vliegdag voor heel veel hommels en vliegende mieren invasive.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:05

Had een stontvliegen invasie gister , nadat de aardbeien verhuisden was het over met ze . Vooral vlinders en mugjes etc hier , bijenhotel is ook al aan het volraken :)

Sperciebonen gaan niet zo hard , de tomaat gaat lekker en de komkommer ook . De kalebas is ontploft := , wat een struik met grote bladeren