de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Mara_

Berichten: 2138
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:24

Vraagje, wat doen jullie met je rabarber? Ik heb dit jaar stekken gekregen van de buurman en daar heb ik 1 keertje een paar stengels van geoogst omdat de rest nog zo dun was. Maar het einde van de oogsttijd is natuurlijk gekomen maar nu staat de plant nog best vol met veel dunne stengels. Laat ik die er gewoon aan zitten, moet ik er wat afhalen, laat die vanzelf zijn stengels los? Wat te doen met de rabarber? :+

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:31

Ik laat de rabarber gewoon zijn ding doen :) ik ben ook nog vrij dapper en durf ook in augustus nog rabarber te eten. En als ik er klaar mee ben, laat ik de rabarber zichzelf zijn en in t najaar valt het blad en alles gewoon er af, net als bij de rest. Bij mij blijft de lekkerste rabarber (de zoete, rode stengels) ook erg dun en sprieterig dus die laat ik dit jaar even met rust om goed te groeien. De groenere (zuurdere maar ook lekkere) stengels zijn megadik en die planten zijn ook allemaal gaan bloeien dit jaar. De bloemen heb ik er uit gehaald zodat de planten wat meer gefocust waren op stengels maken.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:47

Mijn courgettes gaan hard! Hingen twee gelijke aan een plant gisteren een aan mn zus gegeven die nog wat 'klein' was. Die ander is nu opeens heel groot.
Afbeelding

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:01

Ja leuk is dat idd
"Nah , die kan nog wel even "
Dag later
" :oo it plans to take over the world 8)7 "

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:03

whaha dat heb ik ook! Heb nog een hele mooie in de koelkast liggen.

Die gaan we mooi in plakjes snijden en grillen :D

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:09

Dat had ik dus ook met de andijvie die kan nog wel volgende dag doorgeschoten kon dus weg gegooid worden helaas. Heb nu de andere andijvie er ook maar uit gehaald en die is nog goed. En worteltje meegenomen om op te snoepen. Eigenwijs ding wou nog niet eens de grond uit zat een beetje vast gezogen in de modder. :P

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:14

Ah altijd zonde als ze doorschieten. Hier blijft de sla van de intratuin(4 plantjes voor een euro) echt verbazingwekkend lang goed. Alle andere sla is allang doorgeschoten behalve die :).

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:46

Zonde van de doorgeschoten groentes bij jullie.
Hier doen de hommels zich tegoed aan de bloeiende prei van vorig jaar.
Mooie grote courgette heb je daar zeg.

Mijn courgette is net de pan in gegaan, was lekker!
Afbeelding

En slabak dikke week geleden weer ingezaaid, doet het weer super.
Afbeelding

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 17:36

ik heb mezelf een leuk cadeautje gekocht *\o/* een sinaasappelboom, vol met sinaasappeltjes, zijn nog groen en niet rijp, maar zouden hier goed rijp moeten worden en zijn gewoon goed eetbaar , superleuk :D ruikt ook heerlijk <3

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:44

Ik kan me niet voorstellen dat die hier rijp worden hoor... er zijn meer mensen die in Nederland gekke dingen proberen maar als sinaasappels rijp zouden worden hier zouden meer mensen ze wel in hun eetbare tuin hebben denk ik
Maar alsnog leuk als je ons op de hoogte houdt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:05

Als je ze achter glas zet kan het misschien wel dat ze rijp worden? Daar is het vaak toch stuk warmer.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:12

Is voor hier geloof ik ook meer een kas plant.

Hier groeit alles op de tuin heel hard en nu al een paar keer kunnen oogsten. Vandaag verschillende bieten meegenomen (3 van de 4 verschillende soorten die groot genoeg waren). 1x In de week neem ik wat uien mee van de tuin om te laten drogen. Morgen even een van de zomer prei oogsten, want die begin ook al behoorlijk aan de maat te komen. Gaat nog wat worden als alle tomaten gaan kleuren heb dan tomaten oorlog.

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 23:57

in de zomer kunnen ze buiten staan hoor, en in het najaar weer binnen in de serre zetten, deze soort zou gewoon moeten rijpen en eetbaar zijn

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:43

Wel heel leuk sinasappeltjes!!!
Vallen er bliksums.. weer courgettes die al pingpongbal groot zijn van mijn plant! Baal als een stekker, zitten er nu 2 aan die nog groter zijn en waarvan ik er denk ik van de week 1 kan opeten.

Witte rode bessen struik (die nu ook rood waren) leverde 1 klein bakje op, genoeg voor 2 x bij de vanilla skyrr, maar zijn wel zuurder dan rode rode bessen oef.

Druiven zijn echt gaaf dit jaar! Hoop dat die groene kromsnavels ze niet ontdekken, ding zit op een rozenboog dus niet makkelijk met net af te dekken.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:26

Sjolvir schreef:
Witte rode bessen struik (die nu ook rood waren) leverde 1 klein bakje op, genoeg voor 2 x bij de vanilla skyrr, maar zijn wel zuurder dan rode rode bessen oef.

Welk ras heb jij dan? Ze horen toch echt wit te blijven en veel zoeter te zijn dan de rode

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:50

Vandaag 3 aardappel planten eruit gehaald nu weet ik nog niet wat normaal is. Maar naar mijn idee viel het niet tegen en ben er super blij mee (bodem van een 20 liter ton goed bedekt).

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:30

Dorine92 schreef:
Sjolvir schreef:
Witte rode bessen struik (die nu ook rood waren) leverde 1 klein bakje op, genoeg voor 2 x bij de vanilla skyrr, maar zijn wel zuurder dan rode rode bessen oef.

Welk ras heb jij dan? Ze horen toch echt wit te blijven en veel zoeter te zijn dan de rode

Die worden hier anders ook flink roze, maar zoeter zijn ze duidelijk wel, deze eet ik ook zo. Al zijn ze bij meer lekkerder met wat vanilleyoghurt en flinke snuf ceylonkaneel. Mag nog een paar dagen knippen en eten voordat ze op zijn, ding zit vol.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:59

Hmm ik heb het ras werdavia en die blijft gewoon wit/geel

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:16

Grappig dat met die bessen!

Heb wel ehhhh, soort zeealg ipv sla geloof ik nu.. Zit gaatje in bak, maar was verstopt geraakt.
Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:18

Oeps

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:19

_O-

Ik morgen wel op de tuin kijken wat er nog staat. :+

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:22

Mijn tomaten doen zooooo vreemd. 2 grote tomaten aan 1 tak. Plant is springlevend, blaadjes mooi en enkel die tak hangt slap. Snap er niks van :(

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:34

Hangt die tak niet slap vanwege het gewicht van de tomaten?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:35

Nee de blaadjes hangen echt slap, sorry, verkeerd verwoord! Tak is mooi stevig en is ook verstevigd aan een stok :) Zijn echt de blaadjes zelf die slaphangen aan 1 tak

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:04

Raar..