de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:01

De mannelijke bloemen hebben een slank recht steeltje
De vrouwelijke hebben een bump ;)
die met bump kun je met een kwastje bestuiven door de kwast even door de mannelijke bloem te halen
En daarna af te tikken in de vrouwelijk bloem

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:28

Op deze foto kan je het verschil zien tussen een vrouwlijke bloem en een mannelijke bloem. De bovenste is een mannelijke bloem en de onderste een vrouwlijke bloem. Maar als de plant buiten staat wordt hij vaak door de hommels ect wel bestoven.
Afbeelding

Ik heb trouwens nu al last van bladluis op de aardbeiplanten. Heb ze er nu af gespoten met water maar denk niet dat ze daardoor wegblijven.

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:05

Heb vandaag de appel en peer ingespoten hopelijk werkt het vooral de appel heeft het zwaar.
Afbeelding
Zo ziet ong de hele boom eruit.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:08

Sommige planten hebben twee geslachten. En sommige daarvan zijn ook nog zelfbestuivers.
Sommige niet en die moet je helpen met bestuiven, en sommige stoten hun eigen pollen af en hebben dus echt een andere plant nodig om bevrucht te worden.
Sommige tweegeslachtelijke planten hebben eerst stampers (vrouwelijk) en later alleen meeldraden (mannelijk) om zelfbestuiving te voorkomen.


Dan heb je nog planten met één geslacht en die moet bestoven worden dmv wind of insecten.
Zo heeft mijn moeder een perzikboom die geen zelfbestuiver is. Dan moet je geluk hebben dat iemand in de buurt zo'n boom heeft en hetzelfde insect de pollen van de meeldraden naar de stamper meeneemt. Dan pas heb je vruchten.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk voor degene wie het vroeg :)




Oei luis!! Vreselijk :( kwam er niet vanaf vorig jaar.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:36

Hier ook vaak luis, dit jaar proberen we het een beetje tegen te gaan door de stammen te kalken en tape waar de mieren op blijven plakken.
Zit er nu 2 weken op en de mieren kunnen nu over de lijkjes over de tape heen dus dat gaan we weer vervangen en de kalk loopt er af door de harde wind met miezer dus dat mogen we ook weer insmeren.
Maar of het echt helpt kan ik dus nog niet zeggen :+

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:57

Het enige wat vorig jaar bij mij perfect hielp tegen luis is water koken, van het vuur halen, brandnetels erdoor stampen, wachten tot het afgekoeld is (en even zeven uiteraard) en dan je boompje er mee bespuiten. Werkte echt perfect! De rest van het jaar geen luis meer gezien!

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 13:22

Oh das wel super dat, dat zo goed werkt.

Marcella

Berichten: 36827
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:22

Sinds ik met Afrikaantjes werk heel veel minder last van mieren en dus ook van bladluis.

Zijn ook de enige bloemen die bij mij op de moestuin komen.

Vanmorgen wezen tuin winkelen met mijn moeders broer. :')

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:24

Ik volg al een tijdje, heb net vandaag nog wat nieuwe plantjes bij de Welkoop gekocht (paarse basilicum, rode kool, rode koolrabi etc). In mijn tuin heb ik van alles en nog wat staan, oa appel, pruim, 2 mini perenboompjes, rabarber, aalbes, aardbei, verschillende kruiden, erwtjes, ui, knoflook, rode ui, verschillende soorten spinazie.... mjamm!

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:31

Mijn halve tuin staat vol afrikaantjes en nog bladluis dus ja :')

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:33

Hier ook afrikaantjes en bladluis. Het grappige is, de aardbeien verder van de afrikaantjes af hebben geen bladluis :'). Net even gekeken maar ze zijn nog niet terug. Eraf spuiten met water werkt dus voor sowieso 1 dag :') :')

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:46

Wat leuk een 2e topic! Ik meld mij ook weer hier :)

Zag al mooie moestuinen voorbij komen zeg! :j

Moet de tuin nog op de schop gooien en even verzinnen wat ik ga zetten :')

Ik zag en las al dat iemand zijn groente/fruit steeds ergens anders in de tuin zaait/poot +:)+
(1/3 of 1/4 is het beste voor de bodem)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:08

Mijn vader gebruikte voor de roos een mengsel van groene zeep en azijn. De roos zelf bleef er erg mooi onder maar de bladluizen waren weg :D

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:32

Ja brandnetelgier als pesticide! Ik zat er vanmorgen met een collega over te praten, hij vond dit een enorm goede manier van biologsiche oorlogsvoering tegen vanalles ennogwat (vooral luizen) en gebruikte dat alleen maar in zijn tuin.
Je moet blijkbaar niet-bloeiende brandnetel gebruiken (don't ask me why), maar je doet 1 kg in 10 liter, en vervolgens verdun je dat goedje nog eens 10 keer bij gebruik, dus je kan er even mee vooruit!

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:40

Mijn roos bleek ook onder te zitten die ook maar even behandeld. Spul doet ze werk appelboom gister gedaan en hoop dooie luizen al.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:17

wat een leuk topic!
Ik ga eind mei verhuizen en wil in die tuin ook gaan starten met kruiden en uiteindelijk ook een kleine kas met wat tomaten en andere waarvan ik nog niet weet wat. Wellicht doe ik hier nog ideeën op van wat daar nog meer bij te gaan zetten.

Er staan al een perzik boom en aardbeien in de tuin.

_Mara_

Berichten: 2138
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:45

Dank jullie wel voor het antwoord op de vraag over courgettes, ik snap het! :D

Waar halen jullie Afrikaantjes vandaan, zelf opkweken of gewoon bij het tuincentrum? Volgens mij heb ik ze daar namelijk nog niet zien staan, of ik heb er overheen gekeken.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:28

Ik heb en mieren en bladluizen in de rozen := , wapen 1 is water met een getrokken kruidnagel en potje peper. Wapen 2 tegen de bladluis is dan het recept hierboven :))

Marcella

Berichten: 36827
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:29

Afbeelding
Zo zomerprei staat in de grond en nog een stukje hekwerk gedaan. Kan ik binnenkort verder gaan met zaaien/planten.

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:41

Mijn tuintje :D
Afbeelding

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:06

Netjes jongens!


Brandnetel en azijn werkt niet , peper werkt niet . Ik heb oorlog met de bladluis :))

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:54

Spul van mijn mams werkte wel gelukkig hopelijk blijven de luizen nu weg

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:58

Ik heb bij de action een ding gehaald. Een soort plantenspuit maar die kan je met een pompje op druk krijgen. Klinkt zo heel raar denk ik :').
https://goo.gl/images/muRpwo zoiets. Kost bij de action een paar euro. Ik vul hem dan met water en spuit dan de bladluis eraf. Werkt tot nu toe echt goed :D.

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:59

Hier ook gehaald in de aldi, helaas lekt het ding langs alle kanten :(

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:29

Rebecca schreef:
Netjes jongens!


Brandnetel en azijn werkt niet , peper werkt niet . Ik heb oorlog met de bladluis :))



Ik heb mijn vader nog eens gevraagd wat hij gebruikte en hij zei dat een mengsel van groene zeep en spiritus enorm goed werkte bij bladluizen :) Niet in volle zon opspuiten natuurlijk maar hier werkte het heel goed bij de roos :)