de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25288
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:48

Feestje! Mijn bessenstruiken hebben bessen en ze kleuren ook nog! Heb ze veiliggesteld door er net over te hangen.
En net in mijn rijstschotel, zelfgezaaide bieslook gedaan en paprika uit de tuin (oke die plant heb ik in april gekocht...).

Weisje en |Marcella, gaat goed bij jullie!


@Sasja,
Luizen zijn diersoortspecifiek, gaan niet eens zomaar van ene diersoort op de andere (ja, vergissing, maar vertrekken dan weer, want horen daar niet).
Dus plant / dier, noop... dat zal je problem niet zijn, echter als er pluimvee woont heb je nog wel eens van die rotzakjes die zich vergissen en die van duiven ook, vooral snachts, kriebel kriebel..
Voor je idee, die van de duiven/vogels komen pas 's nachts tevoorschijn, ga je overdag niet vinden.
Maar dat is dan weer geen luis, maar een mijt, vandaar dat die wel aan diersoort hoppen doet.

http://www.birdmites.org/

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:03

Sasja, weet je zeker dat het geen muizen kunnen zijn?
Luizen eten de plantjes niet zo zeer op maar herken je eerder aan de krullende bladeren.

Roosje01

Berichten: 10743
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:07

Net een rups uit mijn dille gevist laatst ook al 1 in de oregano.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:52

Ik heb net mijn 2de serre opgezet want had niet meer genoeg plek :+

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:51

Afbeelding
Bij mij groeit alles ook super! Al veel besjes gegeten en ook de appelboom zit bomvol vruchtjes *\o/*
Alleen wat bladluis op de rabarber, maar daartegen heb ik wat lievenheersbeestjes verzameld :D

Dorine92
Berichten: 5340
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:20

Zo AvBreukelen jouw frambozen zijn vroeg! Welk ras is dat?

Roosje01

Berichten: 10743
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:36

Hier ook al frambozen geplukt van mijn gele herfst framboos := die vind het vaak leuk om zowel in voor als najaar vruchten te geven vind ik niet erg :9

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:27

@Dorine92, het is een herfst framboos, de 'autumn bliss'. Ik heb ook nog een andere soort framboos staan, de 'ottawa', maar die doet het iets rustiger aan :D

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:28

Hier ook de eerste roze frambozen :D

Sjolvir

Berichten: 25288
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:48

AVbreukelen, ga meteen mijn blauwe bes checken!!
Bij jou gaat het echt super zeg.

Vraagje als mijn sierpompoen dingen gele blaadjes krijgen hebben ze dan te veel... of te weinig.. water? Of moet ik het ergens anders zoeken (nog niet ernstig hoor, maar voor dat..)

Dorine92
Berichten: 5340
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:50

AvBreukelen schreef:
@Dorine92, het is een herfst framboos, de 'autumn bliss'. Ik heb ook nog een andere soort framboos staan, de 'ottawa', maar die doet het iets rustiger aan :D

Hmm die heb ik ook maar mijne is als herfstframboos gesnoeid. De fallgold heb ik wel takken aangehouden, die geeft idd nu ook al frambozen

sasja0705
Berichten: 2047
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:04

8nnemiek schreef:
Sasja, weet je zeker dat het geen muizen kunnen zijn?
Luizen eten de plantjes niet zo zeer op maar herken je eerder aan de krullende bladeren.


Nee, muizen zijn het echt niet .
De gehele box is ( voor het oog dan ) brandschoon en geen enkele keutel te verkennen. De plantjes zijn ook niet in hn geheel opgegeten maar echt gaten in de bladeren zoals bij bvb rupsen.

Maar dat met de krullende bladeren onthoud ik en zal ik tegen mijn buurman ( thuis, niet op de ranch ) zeggen. Zijn rode-bessen-struik heeft dan dus luizen...

Ik heb nu alles naar buiten gezet... we zien wel, of ze zich nog herstellen...

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:48

Bij rode bessen zitten al heel snel krullen of bobbels op de bladeren, die moet je er
Dan afhalen, die bladeren

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:55

Afbeelding

Zoiets als dit, ik ben gisteren met iemand naar haar volkstuin gaan kijken, en daar hadden heel veel rode bessen planten dit, zij wist wat het was, maar ik ben het vergeten

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:55

Ziet er goed uit AvBreukelen :D

Ik had een tijdje terug op een plantenmarkt 2 'ananasaarbeien' en 3 gewone gekocht, maar nu worden ineens alle aardbeien rood van alle plantjes. Dus heb zo'n flauw vermoeden dat het toch geen ananasaardbeien waren helaas -O-

Roosje01

Berichten: 10743
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:38

Die heb ik ook worde denk licht roze achtig weet niet, vorig jaar hadden de slakken alles op voor ik er ook maar 1 heb kunnen plukken -O-. Nu zijn ze half wit half licht roze

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:41

Ja die van mij was laatst ook wit en ik begon me al af te vragen hoe je eigenlijk kon zien dat die goed zijn, omdat ze natuurlijk niet rood worden. Totdat 'ie dus na het weekend ineens rood was geworden >;)

Lienepien95

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:46

Als het mag zou ik hier graag mee komen kletsen!
Mijn vriend en ik hebben samen op ons balkon een kleine cavia moestuin. We kweken verschillende kruiden en groentes voor onze 8 cavia's en hamster. We hebben momenteel ijsbergsla, andijvie, peterselie, paprika, tomaat, selderij, rode kool, Parijse? wortels (kleine ronde bollen) en mais. We hadden tot een paar dagen geleden ook nog radijsjes, maar die zijn al opgegeten!
Zo ziet het er nu uit.
Een van de kroppen andijvie en de peterselie is zojuist geoogst. Die groeien elke keer weer super hard aan!Afbeelding

De monsters aan het smullen

Afbeelding

Ik heb ook een hele goede tuinier hulp! Alle beestjes verdwijnen gelijk

Afbeelding


Edit: Iemand enig idee wat dit voor een plant is? Het zou ijsbergsla van de Lidl moeten zijn volgens de verpakking, maar volgens mij klopt dat voor geen meter :') :') (let maar niet op de zooi, moet nog opruimen)
Afbeelding

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:30

Ik dacht bij het lezen van je eerste zin dat je een typefout had gemaakt met 'een kleine cavia moestuin', ik had de zin al een aantal keer gelezen en dacht wat zou ze nou kunnen bedoelen, maar het bleek echt een cavia moestuin te zijn _O- Ziet er wel super leuk uit en eigenlijk erg handig om zo aan je groente te komen voor de beestjes :D
Je ijsbergsla ziet er erg, uhm, bijzonder uit :)) Ik heb ook geen idee wat het wel zou kunnen zijn.

Lienepien95

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:45

SpeechLess schreef:
Ik dacht bij het lezen van je eerste zin dat je een typefout had gemaakt met 'een kleine cavia moestuin', ik had de zin al een aantal keer gelezen en dacht wat zou ze nou kunnen bedoelen, maar het bleek echt een cavia moestuin te zijn _O- Ziet er wel super leuk uit en eigenlijk erg handig om zo aan je groente te komen voor de beestjes :D
Je ijsbergsla ziet er erg, uhm, bijzonder uit :)) Ik heb ook geen idee wat het wel zou kunnen zijn.


Hahaha het is een beetje vreemd inderdaad, maar wel super handig! Als we weinig tijd hebben om naar de winkel te gaan hebben we wel altijd verse groenten in huis voor de beestjes :D . Ook vinden we het een stuk fijner omdat dit natuurlijk 100% onbespoten is, zal vast beter zijn voor ze.

Muronia

Berichten: 19621
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:21

Ik had al een tijdje niet gereageerd hier. Vandaag mijn tuintje eens onder handen genomen. Inmiddels bijna 4 weken geleden dat ik aan een rughernia ben geopereerd dus ik moest het even rustig aan doen daarna en het was hard nodig. Ook meteen ons eerste kropje ijsbergsla uit eigen tuin gescoord (smaakte prima!) En de rabarber gekortwiekt. Dat staat nu af te koelen in de pan en kan straks in porties de vriezer in!

Komende week komen mijn stokbonen aan (zijn voorgekweekt bij mijn ouders) dus het komt goed uit dat er nu wat meer ruimte is.


Afbeelding
Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5340
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:54

Lienepien95 schreef:
Als het mag zou ik hier graag mee komen kletsen!
Mijn vriend en ik hebben samen op ons balkon een kleine cavia moestuin. We kweken verschillende kruiden en groentes voor onze 8 cavia's en hamster.

Leuk wij hebben ook 6 cavia's en bij ons doen ze een moord voor peterselie uit eigen tuin.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:44

Woohoo, eerste worteltje geoogst! :D

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:27

Wow bij mij zijn de worteltjes pas net aan het opkomen :wow:

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:55

Heb loof slap hangen bij 2 worteltjes.