de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:38

Lekker joh die aardbeien. Hier blijk ik van de lekkerste het minst te hebben. Dat wordt dus veel stekjes maken ennde anderen vervangen.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:43

Mijn kalebas plant gaat ook als een trein := , vind dat zo gezellig staan :P

Ik moet een heel stuk aardbeien eruit halen , in de volle zon zijn ze het allerlekkerst :)) . Heb moeders al een stekje gegeven dan heeft ze volgend jaar haar eigen lekkere aarbeitjes

Marcella

Berichten: 36765
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:19

Eerste steen staat tussen kast en compost bak morgen de andere steen meenemen en gelijk plaatsen. Zit wel te twijfelen om het stukje wat kweekbak moet worden iets af te graven worteldoek neer te leggen en weer opnieuw vullen met compost en potgrond (is geen gewone potgrond speciale voor professionele kwekers). Heb voor nu even zoveel mogelijk onkruid weg geplukt daar en daarna nog ingespoten met onkruid verdelger.

De grond die ik trouwens dan daar weg schep gaat de graskant in waar de mol heerlijk bezig is geweest als die nu ook nog even de veenmol weg jaagt zou ik nog blij met hem zijn. >;)

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:26

Lekker he die aardbeien! Van hoeveel planten komt dat af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:50

Uhm veel :+ . achter staan ze . (let niet op de troep ben druk druk met de tuin :=


Afbeelding

Je ziet de kalebas al staan bij de stok :+

Begon met 4 plantjes vorig jaar maar ze zijn explosief gegaan , het stuk bij het worteldoek moet er nog uit met aardbeien -O- . Doet zeer in mijn hart :')

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:15

Die aardbeitjes zien er goed uit. :j

Ik heb hier de rode biet, de radijsjes en de spinazie eruit gehaald. De planten zelf groeide goed, maar er kwamen geen rode bieten en radijsjes. De spinazie was flink doorgeschoten. Mijn peultjesplant heeft nog wat peultjes gegeven en ik zie dat 'ie nu al echt dood aan het gaan is helaas. Mijn komkommerplanten gaan erg goed. Heb er nu 4. Ben benieuwd hoe de oogst zal zijn. Heb nog wat stengelui, rode biet en rucola gezaaid en die komen ook mooi op. Pompoen en courgette groeien hier ook erg hard. :D

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:35

Mijn peultjes plantjes zijn nooit groter geworden dan 5cm en gaan nu dood.

Rucola staat nu in bloei na een paar keer plukken, samen met de cherry tomaten en de zonnebloem en de komkommer doen het ook redelijk.
Heb een mini plantje spinazie die niets gaat worden maar de basilicum geef ik nog niet op en de peterselie gaat heel goed.
Voor een halve poging vind ik het niet eens zo slecht gaan. Volgend jaar wat serieuzer aanpakken :j

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:46

Heeft er ook iemand van jullie druiven?

Ik heb een druiven plantje bij de Aldi voor maar drie euro gekocht, waren super zielig, bijna dood, zo droog als een woestijn. En allemaal kapotte bladeren/ takjes, waren eigenlijk een soort asieldieren, die je het liefst allemaal wilt redden. Ik heb een mooi rek gemaakt om hem dan langs te laten groeien, en ik ga er binnenkort nog een paar kopen/redden :D

Marcella

Berichten: 36765
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:56

Ja heb een blauwe druif van de aldi staan zijn wel laat rijpe staat hier nu zijn 2de jaar en zit nu dus bomvol met druiventrossen heeft het in ieder geval geweldig naar zijn zin (thuis in de voortuin met zo'n boog).

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:15

Oow wat leuk dat die van jou ook van de Aldi is, en het goed doet, misschien als het kan morgen en anders maandag koop ik er gewoon nog een paar :+
Ik heb een groot rek met bamboe gemaakt, en kan er altijd nog een maken

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:28

Hebben jullie dan boskoop glory? Die heb ik ook namelijk. Marcella wat leuk dat ie zo vol zit. Zijn ze ook lekker?

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:38

Ik heb net parasols in de moestuin gezet. Arme plantjes bezwijken helemaal haha. :+

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:17

Arme plantjes :=

Betere foto van de aardbei planten :

Afbeelding

Begon met 4 plantjes vorig jaar, ze doen het goed hier . De geur van de offerplaats ruikt zo lekker :))

ievie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:39

Ik heb net een paar gele framboosjes uit m'n tuin geplukt. Zo lekker..

Marcella

Berichten: 36765
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:20

Dorine92 schreef:
Hebben jullie dan boskoop glory? Die heb ik ook namelijk. Marcella wat leuk dat ie zo vol zit. Zijn ze ook lekker?

Zal zo even kijken welke ik heb. Pluk je ze te vroeg zijn ze zuur.

Zo heb achter randje staan en hopelijk minder last van onkruid kwam er wel achter dat ik aan die kant diverse gewone mieren en rode mieren zitten. Dus maar een beetje mierenpoeder gestrooid. Stuk tussen kast en compostbak is ook dicht met 2 stenen van 50x50 en ziet er super strak eruit. Vandaag verse boontjes van de tuin op. :9

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:39

Ik heb bij mijn rek vier stokken op de grond, die staan bovenin vastgemaakt, en daar leunt dan weer een stok op naar het andere paar twee stokken ( moeilijk uit te leggen, misschien dat ik wel een keer een foto kan sturen. Maar nou weet ik niet of ik twee of vier druiven plantjes moet kopen. Misschien dat twee een beetje weinig is, maar dan hebben ze wel lekker veel plek om druiven te maken. En als ik er vier doe kunnen ze het rek wel mooi vol maken, maar misschien dat ze dan te weinig plek hebben

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:11

Ik ben nu niet thuis, dus ik kan geen foto maken. Ik heb even snel een schets gemaakt, van hoe mijn rek eruit ziet:
Afbeelding
Moet ik hier twee of vier druivenplantjes bij zetten?
Ik moet ze vanmiddag gaan kopen, dus kan ook niet eerst even een foto maken van het rek, en dan gaan kopen

Marcella

Berichten: 36765
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:43

Vergeet niet dat druif groot word en ieder jaar terug moet snoeien. Eerste jaar zal nog meevallen, maar daarna ondanks het snoeien word hij groot.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:05

ievie schreef:
Ik heb net een paar gele framboosjes uit m'n tuin geplukt. Zo lekker..

Ja die zijn lekker he.. heb zelf de fallgold en de golden everest maar ik wil er zeker meer. Ook paarse en zwarte staan nog in de planning. Ook net iets gelezen over de prachtframboos, dat lijkt me ook wel wat

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:35

@Sophie_Wind: ik weet niet hoe groot die stokken zijn, dus daar hangt het ook vanaf natuurlijk maar ik zou denk ik 2 planten nemen. Om je een idee te geven: mijn druif die ik vorig jaar als kleine plant gekocht heb, was voor de winter tot zo'n 2,5 meter gegroeid. Nu is 'ie 3/3,5 meter en begint ook in de breedte lekker te groeien. Die zijtakken zou jij dan goed kunnen leiden langs de stukken rek waar geen plant staat.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:39

Heeft er iemand een loganberry? Vorig jaar gekregen, toen weinig gedaan, maar dit jaar hard gegroeid en draagt vruchten. Ik vind ze alleen bitter en zuur. Wat doe ik verkeerd?

Marcella

Berichten: 36765
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:09

Misschien nog te vroeg nog.

Heb inderdaad Boskoop Glory van de Aldi vandaag weer even in gareel gebruik om de boog heen hij was erg hard doorgeschoten. Paar kleine blad uitlopers eraf gesnoeid zag er gelijk beter uit ook. Hij zit helemaal vol met druiven.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:39

Ik kan jullie niet helpen met berry's en stokken/rekken enzo :+ heb maar een balkonnetje :))

Mijn paprikaplant heeft nu twee kleine vruchtjes gehad maar ze zijn er af gevallen ;( Zo zonde, verheugde me er zo op!

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:42

Ik ook niet :=


Heb vandaag weer een bak aardbeien geoogst , ze beginnen heel klein te worden kan ik radicaal snoeien?

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 01:21

Ceetje_bokt schreef:
Heeft er iemand een loganberry? Vorig jaar gekregen, toen weinig gedaan, maar dit jaar hard gegroeid en draagt vruchten. Ik vind ze alleen bitter en zuur. Wat doe ik verkeerd?

Ik zal morgen ff proeven dan is mn eerste loganberry rijp