de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25284
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:29

Hmm, zie hier niet alleen grote groente, ook groot onkruid, dat heb ik gelukkig dan weer niet (maar mini tuintje ).
Aha, normal dus dat mijn komkommers augurken lijken.

ievie

Berichten: 2225
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:59

Afbeelding
Ik heb vandaag twee courgettes geplukt!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 23:09

de komkommers smaken heerlijk, ook als ze kleiner geoogst worden :)

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:28

Weer goed bezig allemaal! Gaat lekker met de tuintjes :)

Die paarse boontjes zijn leuk! Smaken die ook anders dan gewone?

Die courgettes met 2L fles, zo groot haha. Net of het een 0.5L flesje is. Smaken ze nog goed als ze zo enorm worden?

Wat voor rassen aardappels hebben jullie staan? Ik heb Doree en Frieslander. Mijn vader zei dat Doree bekend staat om hol te groeien als je ze te lang laat staan. Omdat ik nu al prima formaat aardappels heb ga ik binnenkort het blad er af halen, zodat me dat niet gebeurt, zou zonde zijn!

Ik ben helaas door de weeks niet meer op de tuin, alleen in het weekend. Best veel werk dus, net te weinig aanwezig om alles goed bij te houden.

Ik heb nu twee keer aardappels geoogst, de eerste keer had ik bijna 4 kilo van 2 planten. De tweede keer had ik 4,5 kilo van 3 planten. Geen krieltjes gewoon mooie aardappels. (En aantal erg grote, de grootste was 250 gram haha). Erg blij mee.

Heb ook al uien gegeten. Die zijn ook mooi groot en heb ze er deels uitgehaald omdat ze bijna door gingen schieten. De kleinere zitten er lekker nog in.

Ik heb weer een hoop sla geplant, allerlei verschillende soorten, botersla, franse bataaf (krulsla), rode, ijsberg. Wat ik teveel heb geef ik weg aan buren, ouders, schoonouders en daarna de voedselbank. Had expres wat meer gezet, helaas wordt er heel wat opgegeten door engerlingen. Vorige lichting geen last van gehad.
Afbeelding
Afbeelding

De bogen over de aardbei, broccoli en boerenkool hoger gemaakt. De kool ging zo goed dat mn netje te laag was. Nu is mn netje te klein :+ En heb ik het 1e gedeelte aardbei zonder net, aangezien die geen vruchten geven en alleen maar uitlopers maken. Die wil ik dit weekend afsteken. Vorige week zat er nog niets vast in de grond, nu heeft het lekker geregend dus verwacht komend weekend wel. En anders ga ik sws uitdunnen, want staat veel te veel.
Afbeelding
Boerenkool gaat best lekker.
Afbeelding
De broccoli doet het nog niet heel geweldig maar denk dat het nog wel komt. De twee die het wel doen staan eigenlijk iets te dicht op elkaar.
Afbeelding

Heb weer een stuk geharkt met de drietand, dit stuk is nog niet in gebruik, wordt ook nog gebruikt om de auto te keren als we een aanhanger zand oid brengen. Zijn op dit moment bezig met een tuinhuisje opbouwen, dus nog teveel bedrijvigheid om echt in gebruik te nemen helaas. Probeer het zo goed mogelijk bij te houden met onkruid, maar gaat erg hard met dit weer.
Afbeelding

Een bos gladiolen (eigenlijk al te ver voor op de vaas maar ze werden topzwaar, sommige hebben 2 bloemstengels, en vond het zonde om ze op de tuin om te laten knakken dus toch maar gesneden en meegenomen naar mn moeder).
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:12

ja de huge courgetten zijn heerlijk :D We hebben er gisteren pizzatjes mee gemaakt haha :+

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:17

Afbeelding
Broccoli.
Afbeelding
Bloemkool en die is echt groter dan de broccoli. Heb voor vanavond een spitskooltje mee genomen en een paar tomaatjes die nu voor het raam liggen.
Afbeelding
Kweekbakje is nu helemaal af. Heb gelijk winterandijvie en koolraap gezaaid erin alleen wel zonder glasplaat op het moment.
Afbeelding
Tomaten gaan ook erg goed en de krulbladeren worden langzaam aan minder. Moet ze alleen wel binnenkort gaan toppen aangezien ze groter zijn dan ik ben.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:54

Staat jouw tomaat gewoon in open lucht? :)

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:59

Ja, maar heb wel boogjes staan dus zou er wat overheen kunnen doen. De paprika staan ook gewoon buiten en eerste beginnende paprika's hangen eraan.

Het is heel druk met bijen ook.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:16

Ah nee, omdat ze mij altijd wijsgemaakt hebben dat ze niet tegen water/regen kunnen op hun bladeren? Ik houd ze nu in de serre, daarom dat ik het me afvraag :P

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:22

Te veel water houden ze vaak niet van, maar ze kunnen wel wat hebben. Tot nu toe hebben ze het te goed naar hun zin dus gaat ze ook niet afdekken. En onderaan gewoon geen bladeren meer zitten ook. Meeste mensen op de tuin hebben inderdaad de tomaten in een kas staan. Maar heb ook gewoon een paar buiten zien staan.

Ze staan wel tussen de tent van gaas en aan de andere kant de bonen dus wel een beetje beschut.

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:32

Hier staan tomaten ook gewoon in de tuin ondanks de vele regen afgelopen tijd groeien ze als kool.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:41

Mijn tomaten staan al buiten voor ijsheiligen en doen het mega goed. Ze slurpen hier enorm veel water. Sommige bladeren onderaan krijgen wat lelijke plekjes en de ergste haal ik dan weg. Ik heb nu 9 groene tomaten van 3 planten en ze beginnen nu langzaam te verkleuren. Zitten nog zat bloemen aan trouwens! Dus hopelijk nog meer deze zomer!

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:57

Dan ga ik ze volgend jaar ook buitengooien denk ik. Ze worden te groot voor de serre :P

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 13:27

jolienn, die paarse boontjes zijn heerlijk, als je ze kookt worden ze groen :9

Marcella, winterandijvie? das misschien iets voor mij? ik had andijvie geplant en die ging mooi, tot we terugkwamen van vakantie en toen was alles gaan schieten en heb ik ze aan de paardjes opgevoerd, maar een late soort zou nog wel kunnen. welke soort is dat?

mijn tomaten staan ook gewoon buiten en doen het heel goed, de eerste kleine tomaatjes zitten eraan nu

ik heb net weer nieuwe sla gezaaid, hopen dat het nog wat groeien wil, vind het heerlijk eten in de zomer

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:31

Die van de moestuintjes is geloof ik herfst andijvie, maar is een laat soort dus met de zachte winters van tegenwoordig kan het makkelijk.

Had de hoop op sla hier trouwens opgegeven aangezien het gezaaide niet echt omhoog kwam en de 2 gekochte plantjes opgevreten zijn door veenmol. Heb nu eindelijk 1 sla plantje op gezaaide stukje en 1 beginnende gezaaide in kweekbak.

Vraagje trouwens als je prei geknakt is iets (kon er niet zo goed tegen dat ik erop geland ben) kan ik hem er beter eruit halen of laten staan en hopen dat die nog wat dikker gaat worden. :=

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:07

Hier wilde sla ook niet kwam niet op of werd opgegeten. Zelfs me ruccola wilde dit jaar niet -O-

Heb straks mega tomaten oogst planten zitten goed vol beginnende vruchten en bloemen.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:48

Mijn tomaten en cherrytomaten staan ook buiten en gaan als een tierelier.

Heb wel een aantal tomaten die beginnen te scheuren. Ik begreep dat dat met onregelmatige bewatering te maken heeft. Best lastig om dat regelmatig te blijven doen, ook met al die stortbuien die af en toe langskomen.

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:04

Het probleem met die stortbuien is vaak dat het water niet in de grond kan trekken maar gewoon naar het laagste punt loopt (in Nederland vaan een sloot ;) )

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:09

Sloten zat hier en daarom vanmorgen nog even geschoffeld bodem los maken.

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:16

jolandje schreef:
jolienn, die paarse boontjes zijn heerlijk, als je ze kookt worden ze groen

ik heb net weer nieuwe sla gezaaid, hopen dat het nog wat groeien wil, vind het heerlijk eten in de zomer


Oh wat apart/grappig. Aan de ene kant wel jammer, dat paarse is juist zo leuk.

Ik heb het geluk dat mijn vader voor een zaadbedrijf werkt, ze doen pillering etc. En dan wordt natuurlijk ook getest op kieming. Dus ik krijg gewoon jonge plantjes aanwas voor de sla en hoef niets te zaaien. Heb nog een halve bak staan.

Als er iemand in de buurt van de efteling woont, je mag ze komen halen hoor.

Wat leuk dat de tomaten het zo goed doen, volgend jaar mss toch maar cherry neerzetten.

Marcella, wat leuk je bloemkool en broccoli! Zo ver is die van mij nog niet.

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:24

Nou de tuin is hier toch echt wel goed nat zeker op de lagere punten.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:26

Mijn tomaten staan in bakken buiten (heb geen tuin) dus water daar kan niet echt lekker weglopen. Ach ja, ik las dat zelfs tomaten met scheuren vaak nog bruikbaar zijn voor soep of tomatensaus, ook lekker :D

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 17:38

szan , en dan maak je flink veel tomatensoep en dat weer in de vriezer in porties, yummiee :)

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:41

Krijg ineens lekker trek. Gaat gebakken krieltjes van gisteren uit de koelkast pakken tegen die lekkere trek.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:43

Wauw mooie foto's Marcella! Vergeet bij je bloemkool niet om de bladeren over de kool heen te knakken hè?