de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:09

Te veel water is voor een aardappel ook niet goed zit je weer met aardappelziekte.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:41

Zo vandaag 1x bloemkooltje en broccoli geoogst, verder wat tomaatjes en overheerlijke aardbeien. :9 Vanavond bietjes/ui en aardappels van de tuin. Morgen bonen met aardappels. :9 :9

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:35

Slimme oplossing met die bladeren van de spitskool Marcella!

Esther kan het een pompoen zijn die bevrucht is door een courgette? Dan kan je rare kruisingen krijgen. En ja, kruisen kan, want courgette is in principe een pompoen-ras.

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:06

Ryder schreef:
Slimme oplossing met die bladeren van de spitskool Marcella!

Esther kan het een pompoen zijn die bevrucht is door een courgette? Dan kan je rare kruisingen krijgen. En ja, kruisen kan, want courgette is in principe een pompoen-ras.


ha ha, dat kan hier dan ook, want ze staan ook nog eens inelkeaar doorelkaar bijelkaar, heb ik straks Courpoemen en Pomgettes.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:21

Ik zit te twijfelen om aan te geven voor mocht het stukje tuin naast mij vrij komen of ik dit er gewoon weer erbij zou nemen dit was vroeger al 1 stuk tuin. De vraag is natuurlijk wanneer die ooit vrij zou komen. Voor nu zeggen heeft geen haast, want dan moet ik toch eerst een baan hebben. Wil namelijk op dat stuk een ruime schuur en kas op zetten en dat kost aardig wat geld (wat ik nu dus niet heb). Maar twijfel ook een beetje of het wel wijs is aangezien als ik een baan heb zeer waarschijnlijk minder tijd heb.

Weet wel dat ik op huidige stukje ga blijven anders zou ik ook kunnen gaan voor een andere tuin. Maar dit stukje heeft mij aardig wat bloed/zweet en tranen gekost dus dat ga ik niet even opgeven. :o

Heb weer een paar nieuwe koolplantjes neergezet voor wat ik eruit gehaald heb. Wel eerst even grond goed losgemaakt met vork en omgegooid. Ook een beetje lavameel gebruikt dit werkt schijnbaar ook tegen knolvoeten, maar is dus ook goed tegen herenmoes (dankzij artikel ongewenste planten op een paarden wei).

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:19

Heb je genoeg vriezer ruimte en verwerkings tijd om je hele tuin ook zelf leeg te eten? Anders ben je voor anderen aan het planten en kweken en werken, dat is ook zonde, dan zou ik het gewoon op dat lapje houden dat je nu hebt, zo te zien komt er zat vanaf! En als je fulltime baan hebt is het ook nog eens berg extra werk.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:43

Kans op full-time is zeer klein tot niet aanwezig op het moment in de beveiliging, maar wel weer zeer onregelmatige tijden met werken. Kom zeker genoeg vanaf daarom zou dat stukje hoofdzakelijk voor een schuur en ruime kas zijn (wat van de winter handig zou zijn). Enige wat van dat stukje niet verander zou zijn waar de aardbeien staan. En misschien dat ik dan nog wel een klein stukje grond over zou houden, maar denk dat ik daar dan iets van fruit zou zetten (druiven of pruimenboompje ofzo). Dat stukje is net iets kleiner dan wat ik heb volgens mij.

Ga voor nu wel eerst binnenkort een keer kijken om stuk waar kast staat opnieuw te tegelen met dikkere en stevigere tegels. Pad opzij langs de kolen gaat ook bredere worden zodat ik normaal met een kruiwagen erop kan komen. Het pad wat eigenlijk mijn stukje splitst gaat mogelijk ook breder worden met tegels. Dus ga met ruimte ook wat minder krijgen, maar loop nu af en toe teveel te stunten met mijn evenwicht op die smalle paadjes.

En heb dus ook al een keer onderuit gelegen. :=

We hebben 2 vriezers staan dus genoeg ruimte. :+

Sjolvir

Berichten: 25297
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:45

En het vriest nog niet eens!!!! En jij gaat er al bij liggen!!

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:51

Nee daarom maar rustig aan voorbereidingen treffen om alles te verbeteren anders ga ik om de haverklap bij liggen, maar dat vind mij lijf toch vaak wel wat minder. :')

Nu scheelt het wel dat de 40x40 tegels uit de voortuin thuis dus nu richting tuin gaan al vervanging van die dunne rottegels die om het minste of gerichtste aan stukken liggen en steengruis word je ook niet blij van. :o

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 17:01

hoe vriezen jullie boontjes in?

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:05

Worden hier blancheren al jaren.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 17:18

1 tot 3 minuten in kokend water? en dan in plastic zakjes toch? ik lees overal luchtdicht verpakken, waarom is dat?

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:36

Eh weet het niet mijn moeder doet het altijd. Even koken afspoelen onder de koude kraan en hier laten ze eerst goed uitlekken voordat het in porties verdeelt word in zakjes. Vroeger werd er zo'n seal ding gebruik om zakjes dicht te maken. Tegenwoordig gebruik mijn moeder zakjes met een schuif sluiting.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 18:24

ja die heb ik ook, vond ze wel handig :)

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:53

Zo toch maar mailtje gestuurd en kijk wel wat het antwoord gaat zijn, want voor hetzelfde geld zeggen ze wel dat het gewoon gesplitst blijf de 2 stukjes. En dan is het nog afwachten wanneer ooit dat stukje vrij gaat komen. Ik ga wel alles voor nu ruimer opzetten zodat ik makkelijker overal tussendoor kan lopen hou ik wel minder plek over om te planten, maar vind mijn nek niet hoeven breken ook wel handig.

En aan de andere kant mocht ik plek te weinig hebben kan ik altijd nog wat bij de buurman zetten aangezien hij toch niet alles gebruikt. :')

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:34


mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:12

Weer eens een berichtje vanaf hier!!

Leuk om alle tuinen te zien en alle opbrengst :)
Hier al zat kruiden, tomaten, komkommers, aardbeien, sla en nog wat dingen geoogst.
Momenteel worden de eerste frambozen voorzichtig rood en groeien de volgende kroppen sla ook flink.

Wel heb ik in 2 dagen 7 vlinders uit de kas gehaald en vlinders kunnen maar 1 ding betekenen... rupsen..
Daar heb ik vorig jaar een hele flinke plaag van gehad (samen met slakken) en nu dus wat huiverig voor.
Elke blaadje van elk plantje is omgekeerd maar ik heb nergens een rups gevonden. Toch zie ik bij sommige planten flinke gaten in de bladeren en vind ik wel strontjes die volgens mij van rupsen zijn..

Pissenbedden kunnen het niet zijn toch? Die zijn toch meer van afval eten? Slakken zitten ook niet in de kas. Alleen pissenbedden en hier en daar wat vliegjes en dus soms wat vlinders.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:32

Kunnen heel goed kleine beginnende rupsen zijn die zijn in het begin gewoon nog haast niet zichtbaar.

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:49

Maar voor het vlinders worden moeten het toch best flinke rupsen zijn? Beginnende rupsen worden niet gelijk vlinders lijkt me

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:57

Ja maar kan wel even duren voor het flinke rupsen worden.

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:01

Ik blijf maar blaadjes keren dan! Bedankt voor je antwoord :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:07

Handig om soepgroente te maken Marcella! Heb je filmpje ook even bekeken, wat mooi en strak allemaal zeg! En als je zo die grond ziet dan kan je je toch niet meer voorstellen hoe het er pas geleden nog uit zag! Goed gedaan!

Ik heb vanmorgen een monsterlijke bloemkool geoogst :+


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:15

Zo dan dat is de moeite waard zo groot was mijn bloemkool niet, maar moest er wel eruit anders risico geweest op doorschieten.

Normaal eet ik ook geen groente soep, maar nu wel meegegeten en smaakte heerlijk. :9 Veel meer smaak aan dan met die diepvries groente uit de winkel. Later vandaag maar weer even kijken op de tuin. Gisteren niet meer geweest wegens niet meer kunnen lopen na schuur opruimen. :=

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:16

Deze zag er uit alsof hij ook nog wel even kon staan. Maar vond hem zo wel groot zat, haha! Staan er nog een paar die komende week klaar zijn.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:20

Nieuwe plantjes doe het super die ik neergezet heb opnieuw in het koolbed. De andere 2 bloemkool planten ging ook eindelijk de goede kant. Had trouwens ook nog wat water met lava meel bij de pas geplante prei gedaan, maar die stonden ook nu dag erna fier omhoog.