de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9159
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:00

Ik heb de komende dagen 'huisarrest' , nu al flink last van hooikoorts en dat gaat de komende dagen waarschijnlijk nog veel erger worden :(

caro29
Berichten: 8049
Geregistreerd: 15-12-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:59

Mijn tomatenplantjes zijn ieniemini. Ik hoop echt dat ze gaan groeien. Mijn aubergine heeft al mini’s eraan hangen. Het fruit heeft al gebloeid en de kersen/appelbomen hebben de knoppen al.
De rest van mijn groenten gaan traag of ik ben erg ongeduldig. Dat kan ook nog :D

Cerosa

Berichten: 775
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:04

Ik ben dit jaar voor het eerst enthousiast aan het moestuinieren. Vorig jaar iets te laat begonnen.
De spinazie groeit hard, net als de uien die ik geplant heb (iets teveel.. :Y) ).
Binnen heb ik van alles voorgezaaid. Bolcourgette, kleine aubergines en een speciaal soort komkommers.

germie

Berichten: 26055
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:36

Ik heb wat tomatenplantjes dit jaar, die moeten naar buiten, maar het weer he. En ik heb een paar mini peperplantjes van 1-2cm groot nu. Verder heb ik eigenlijk niets.
Wel heb ik naast de voordeur in de voortuin een Japanse wijnbes gepoot. Die worden heel erg groot, en hebben stiekels, dus ik weet niet of het een goede plek is, maar de vrucht is zoooo lekker. Ik hoop dat ik hem binnen de 80 cm breedte kan houden. Dit jaar geeft die zowieso geen vrucht.
De wijnbes komt uit de tuin van mijn vader, maar zijn woning wordt gesloopt en dus maar een stekje er uit gehaald.

Marcella

Berichten: 36821
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:19

Mijn tomaten planten gaan hard en de paprika gematigd. Moet straks maar even kijken wat ik kwijt kan.

Prairy
Berichten: 9159
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:21

Opbinden germie, dan kun je hem denk ik redelijk binnen de perken houden.

black_kelpie

Berichten: 7844
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:43

Ik heb hier de wijnbes er heel rap weer uit getrokken, ik vind ze heerlijk maar wat een naar stekelding :') Ik heb best een grote tuin maar hij werd me heel snel veel te groot ook. Ik dacht dat ik alles wel had maar er kwam toch nog een scheut weer op dit jaar, woekert flink.

Marcella

Berichten: 36821
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:45

Bij valt het woekeren, maar hier worden de wortels regelmatig afgevreten. En dat ze dood gaan.

moonsparkle
Berichten: 21773
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:28

Ik ga aankomend weekend een hoop buiten uitplanten

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:18

Hallo, ik zou graag hier mee willen praten en lezen. Wij hebben een poosje terug zaadjes geplant in potjes en nu zijn het natuurlijk plantjes
... maar nu ?!?! Ik hoop dat ik straks even een foto mag plaatsen en dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Dit is altijd het punt waarop het bij mij mis gaat, haha.

caro29
Berichten: 8049
Geregistreerd: 15-12-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:28

Mijn tomaten plantjes zijn nu na een maand een cm of 3. Stuk of 8 maar verder groeit het niet. Paprika ook triest. Mijn aardbeien, fruitplanten en courgette gaan lekker. Komkommer is voorzichtig en 1 aubergine heeft er al meerdere mini’s aanhangen. Ben een beetje huiverig

Marcella

Berichten: 36821
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:41

Pikeur schreef:
Hallo, ik zou graag hier mee willen praten en lezen. Wij hebben een poosje terug zaadjes geplant in potjes en nu zijn het natuurlijk plantjes
... maar nu ?!?! Ik hoop dat ik straks even een foto mag plaatsen en dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Dit is altijd het punt waarop het bij mij mis gaat, haha.

Welkom en gezaaid volle grond of kweekbak.

moonsparkle
Berichten: 21773
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:38

Pikeur schreef:
Hallo, ik zou graag hier mee willen praten en lezen. Wij hebben een poosje terug zaadjes geplant in potjes en nu zijn het natuurlijk plantjes
... maar nu ?!?! Ik hoop dat ik straks even een foto mag plaatsen en dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Dit is altijd het punt waarop het bij mij mis gaat, haha.


Plaats gerust je foto

leeslampje

Berichten: 1126
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:42

Welkom Pikeur!

@caro29: tomaten binnen voorgezaaid? Staan ze wel licht genoeg? Paprika is een heel trage groeier, die heb ik ooit opgegeven. Maar bij tomaten is mijn ervaring dat ze eerder veel te snel groeien (doorschieten) dan te traag.

Malenka

Berichten: 7607
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:11

Over paprika:
Die heb ik vorig najaar uitgegraven, naar binnen gehaald en gesnoeid en hij loopt nu prachtig uit! Wel wat last van bladluis nu in het begin. Maar ik denk dat ze daar wel overheen komen. Dat is dus ook nog een idee als je niet elk jaar opnieuw wil zaaien.

Afbeelding
Afbeelding

caro29
Berichten: 8049
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:37

Binnen voor gezaaid in vol licht. Staan nu op de tuintafel buiten voor extra licht

black_kelpie

Berichten: 7844
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:46

In wat voor grond heb je gezaaid? Zaai- en stekgrond bevat weinig voedingsstoffen, als je dat hebt gebruikt kan het zijn dat je planten inmiddels wat extra voeding nodig hebben.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:10

Afbeelding

Hier het hoekje wat de moestuin moet worden. Ik wil een vierkant stuk buiten omploegen zodat ik de planten van de meloenen buiten neer kan zetten straks


Afbeelding


Afbeelding

Maargoed dan nu de tomaten en de komkommers. Er staan te veel potten en rommel en onkruid in de kas dus alles wat ik wil bewaren wil ik zondag in de schuur zetten en dan denk ik een strook aan de zijkant de tegels er uit halen zodat de tomaten in de volle grond kunnen en dan aan stokken omhoog binden?

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

germie

Berichten: 26055
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:11

Mijn tomatenplanten zijn 5cm hoog, heb vandaag de eerste buiten gepoot. Hopelijk laten de slakken ze met rust. Maar ik ben het in huis wat zat.
Mest moet ik ook nog over de grond doen. Dat komt straks, het is nu nog erg warm.
1 aardbeienplant heeft het niet overleefd, die ligt er ineens helemaal slap bij. :(

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:23

germie schreef:
Mijn tomatenplanten zijn 5cm hoog, heb vandaag de eerste buiten gepoot. Hopelijk laten de slakken ze met rust. Maar ik ben het in huis wat zat.
Mest moet ik ook nog over de grond doen. Dat komt straks, het is nu nog erg warm.
1 aardbeienplant heeft het niet overleefd, die ligt er ineens helemaal slap bij. :(


Heb jij een foto van jouw buitenplekje voor de tomaten? Zonde van de aardbei! Maar 't is ook zo warm ineens

germie

Berichten: 26055
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:46

Pikeur schreef:
germie schreef:
Mijn tomatenplanten zijn 5cm hoog, heb vandaag de eerste buiten gepoot. Hopelijk laten de slakken ze met rust. Maar ik ben het in huis wat zat.
Mest moet ik ook nog over de grond doen. Dat komt straks, het is nu nog erg warm.
1 aardbeienplant heeft het niet overleefd, die ligt er ineens helemaal slap bij. :(


Heb jij een foto van jouw buitenplekje voor de tomaten? Zonde van de aardbei! Maar 't is ook zo warm ineens

Nog niet, dan moet ik die maken. Ik heb een deel in potten en ik ga ze langs de voordeur poten (daar heb ik een strook van 60cm breed en 4m lang naar de weg toe. Verder zet ik in de voortuin aardappelen. Ik kan in de achtertuin alleen in potten pepers en tomaten kweken, want dan kan ik ze op een tafel voor het raam zetten zodat ze via het raam zon krijgen. De achtertuin ligt eigenlijk altijd in de schaduw. De voortuin krijgt rond 12 uur zon en het blijft dan zonnig totdat de zon ondergaat (dus ligt nu nog volop in de zon). Nadeel is weer dat je pas heeeel laat water kunt geven of het direct 's morgens moet doen.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:47

Afbeelding

Net een beginnetje gemaakt voor het moestuintje voor de meloenen. Moet het alleen nog af maken want de kinderen waren het zat. :o
En binnenkort misschien wat sla er in want de meloenen kunnen voorlopig niet naar buiten

DideH
Berichten: 7012
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:30

Mooi plekje Pikeur! Mooi kas ook!

Iedereen is al goed bezig met buitenplanten!

Ik ben net verhuisd dus geen tijd/plek gehad om te kweken. Ik heb voor nu dus even vals gespeeld en net wat jonge vriendjes gehaald bij een familietuincentrum hier in de buurt die altijd heel veel groenten en fruit plantjes hebben tegen vriendelijke prijzen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kruiden wel meeverhuist en vijgenboom ook, gelukkig zijn die de verhuizing goed doorgekomen :D

Afbeelding
Afbeelding

Vijg is al lekker bezig

Afbeelding

Weet niet of er hier nog meer mensen met vijgenbomen zijn? Vorig jaar uiteindelijk maar 1 vijg ervan gehad, omdat de vogels alle eraf jatte voor het rijp was. Iemand de gouden tip?

Paardjes83
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:06

[quote="DideH"]Mooi plekje Pikeur! Mooi kas ook!

Iedereen is al goed bezig met buitenplanten!

Ik ben net verhuisd dus geen tijd/plek gehad om te kweken. Ik heb voor nu dus even vals gespeeld en net wat jonge vriendjes gehaald bij een familietuincentrum hier in de buurt die altijd heel veel groenten en fruit plantjes hebben tegen vriendelijke prijzen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kruiden wel meeverhuist en vijgenboom ook, gelukkig zijn die de verhuizing goed doorgekomen :D

Afbeelding
Afbeelding

Vijg is al lekker bezig

Afbeelding

Weet niet of er hier nog meer mensen met vijgenbomen zijn? Vorig jaar uiteindelijk maar 1 vijg ervan gehad, omdat de vogels alle eraf jatte voor het rijp was. Iemand de gouden tip?[/quote

Ligt aan de soort wesp in je tuin schijnbaar.
Bloemen die wespen aantrekken?

moonsparkle
Berichten: 21773
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:39

Hier net de komkommer en courgette buiten gezet, de spruitjes komen ook tot leven en de bietjes gaan goed
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding