Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 7 [ 165 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips Traktatie peuter op creche

 
Profiel   

Mijn zoontje wilde aardbeien trakteren. Dus dat werden 2 aardbeien aan een jip en Janneke prikkertje. Ze vonden het allemaal leuk en lekker!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 21:19 



 
Profiel   

o ja bij ons op de psz krijgen ze trouwens de traktatie mee naar huis. Dus als ouders zijnde kun je zelf beslissen of je kind t op mag eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 21:23 



 

Toen mijn dochter nog klein was trakteerde ze kindergebakjes die ik kocht bij de bakker.

Vorig jaar heeft mijn zoontje luchtballonnen getrakteerd. Was wel een avondje werk, maar heel leuk om te doen.

http://www.party-kids.nl/traktaties/luchtballon/

Het "mandje" van de ballon vulde ik met een doosje rozijntjes, mandarijn, spekje en een plastic springkikker van de action. Het mandje zelf was een mooie kunststof kinderbeker van de action.
Iedereen vond het leuk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 21:35 



 
Profiel   

in mijn tijd was ik de enige die mandarijnen trakteerde, Nu is het hot om het te doen?
maar ik kan er niet mee zitten mijn dochter die kan met haar twiggy postuur wel watr extra's gebruiken, mijn zoontje heeft mijn stevige postuur...daar zou het erger voor zijn , maar dat ene snoepje/ traktatie zou dat nu de boos doener zijn? nee, het is het totaalbeeld over een hele dag.
wij eten elke dag gezond en pas in het weekend chips of nootjes zelf begin ik mijn leven lang al met een boterham pasta als ontbijt. Het is niet dat de kinderen hele dagen vet gemest worden met suiker en snoepgoed. Ze mogen ook wel wat he daar kunnen ze dan toch ook van genieten...gewoon goed basic eten en af en toe een snoepje kan best!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 23:35 



 
Profiel   

Ook helemaal met sizzle eens. Ik ben blij dat op onze opvang geen anti-suikerbeleid is. Vandaag heb ik haar opgehaald en de leidsters vertelden dat ze zomaar omdat het zo'n leuke dag was chips hadden gegeten voor een keertje. Nou dat vind ik helemaal prima voor een keertje! Hetzelfde geldt voor de traktaties. Leuk als iedere ouder wat kiest waar ze zelf achter staan. De ene keer fruit of een cadeautje en de andere keer wat ongezonders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 00:59 



 
Profiel   

Bij ons op de psz word de voorkeur ook gegeven aan een gezonde traktatie. En dat vind ik prettig. Ik heb graag zelf in de hand wat onze zoon binnen krijgt. Niet dat hij niks mag, maar heb er wel graag controle over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 09:50 



 
Profiel   

ik vind het best bizar dat het woord controle bovenaan staat , denk je dat je die controle blijft houden?
traktaties zijn onschuldige kleine dingen (meestal), heb je wel eens bekeken wat de kinderen halen kopen op het voortgezet onderwijs...en dan is het een kwestie van vertrouwen dat ze netjes hun brooddoosje leeg eten?
zelf heb ik het gezien bij de nichten en neven waar eten een issue waren waar alles in het teken van controle staat en beheersing :die gingen totaal los op energydrankjes en foute hapjes. En de kinderen waar gewoon gedaan werd over snoep,vet en gezond eten die waren ook minder van het losgaan en pakken wat je pakken kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 15:34 



 
Profiel   

ik snap ook niet het bijna paranoia gedoe over gezonde traktaties....
jeetje zeg,vroeger waren mijn ouders ook heel gering in het snoepjes mogen eten,en zodra ik oud genoeg was,kocht ik stiekem snoep en heb er echt kilo's van gegeten.

dat creeer je met het zo anti-snoep gedoe.

leer ze met mate snoepen en je komt veel verder.

een traktatie is niet iets dagelijks,dus prima toch dat ze dan eens iets speciaal kunnen en mogen eten als een extra koekje,snoepje of gebakje?het is nu ook niet dat ze uren snoepen,het gaat over een simpel kindersnoepje.

hier geven de meeste mensen een zakje met wat snoepjes in,een kinder-surprise ei,een speciale lolly,....
en in de klas wordt het 10-uurtje dan omgeruild voor taart.

sta ik te springen om mijn kind dagelijks te overladen met snoep?nee hoor,maar een verjaardag is een feestje en prima als ze dan wat snoep eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 15:55 



 
Profiel   

Bij ons in de creche mogen er geen traktaties per kind uitgedeeld worden. Op den duur werd het een wedstrijd om ter mooist en duurst en voelde het voor sommige ouders als een verplichting worden.

Wat wel kan is afspreken met de begeleidsters om als 4 uurtje de jarige te vieren en dan een cake te geven dat dan wordt opgegeten.

En als je perse een cadeau wulr geven geen individueel maar 1 voor de groep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 16:25 



 
Profiel   

Jeetje wat een gepiep zeg over wat snoepjes of zoetigheid.
Ik kan me van vroeger herinneren dat we het altijd een waar feestje vonden als iemand trakteerde op snoep of een zakje chips. Heerlijk en wat een plezier. Juist omdat het niet dagelijks was was dat toch ook helemaal prima.
Ik kan me ook herinneren dat ik jaarlijks oo het feeste van een vriendinnetje kwam die wel van die gezondheidsouders had en daar kregen we dan komkommer en selderij. Wat een domper op een feestje, ik had ook nooit zin om te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 16:35 



 
Profiel   

Bij ons gaat het over een creche van babyleeftijd ( gemiddeld vanaf 4 maanden) tot 3 jaar. En gaat het niet alleen over de zoetigheid maar ook dat het te overdreven werd en er een sociale druk was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:01 



 
Profiel   

Als ik zie wat er tegenwoordiv verzonnen wordt om een traktatie leuk te maken vind ik dat ook overdreven ja. Zo niet lichtelijk belachelijk om eerlijk te zijn.
Maar sociale druk? Serieus? Voor wie? Voor de mama die de leukste traktatie van het jaar wil maken? Voor het kind iig niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:04 



 
Profiel   

Volgens mij was het toen ik op de basisschool zat een zakje chips, een dropveterketting met nibbit rings eraan of een al dan niet zelf samengesteld zakje snoepjes oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:08 



 
Profiel   

Nee,voor andere ouders die misschien niet de financiële middelen hebben. De cadeaus werden ook duurder en duurder. Telt maar uit voor een groep van 16 babys of 20 peuters. Ik wil niet weten hoeveel er sommige aan uitgaven.
K heb er zelf ook gewerkt, dus heb er ervaring mee.
Sommige dierven niet anders dan mee te doen terwijl ze dit anders niet hadden gedaan, al dan niet voor financiële redenen, dan andere redenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:09 



 
Profiel   

tsja mijn peuter mag van mij ook gewoon snoepen hoor. Niet de hele dag door.
Hij krijgt sochtends zijn fruit en smiddags krijgt hij ook wel een koekje, chips of iets wat ik in huis heb.
Als er een jarige is op de peuterspeelzaal dan wordt er naast fruit ook wel eens wat snoep gegeven.
Enigste waar ik minder blij was dat sommige kindjes 4 werden en dan werd er getrakeerd op een soort snoep dat ik voor 2 jarige niet geschikt vind. Veterdrop bijvoorbeeld ik vind dat beetje eng voor die kleintjes, smarties dan soort dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:53 



 
Profiel   

Hier op het kinderdagverblijf is het geen verplichting om gezond te trakteren maar ze adviseren het wel. Snoep gaat mee naar huis, dan kunnen de ouders zelf beslissen.

Voor de eerste verjaardag van mijn dochter had ik soepstengels met een vingerpopje erop. Vonden de kindjes echt geweldig!

Voor haar 2e verjaardag had ik een uitdeelzakje met een klein cadeautje en 2 doosjes rozijntjes. Ook heel leuk en viel goed in de smaak bij de kinderen en ouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:09 



 
Profiel   

Dat aftroeven is ook wel echt een beetje sneu gedrag.
Volwassenen die zich kinderlijker gedragen dan hun peuter :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:16 



 
Profiel   

Wat mijn kinderen en de kinderen op de creche altijd heerlijk vonden was als volgt;

Uitsnij vormpjes in de vorm van bloemen
Worst en jonge kaas
lange satehprikkers
komkommer

Snij de bloemvormen met de vormpjes uit de kaas en worst (uit schijven/dik gesneden plakken)
Snij de komkommer doormidden over de gehele lengte en daarna in schijfjes (houd je 2 halve maantjes over)

Doe 2 stukjes komkommer als bloemblaadjes op de prikker en er boven op een bloem van kaas of worst. Steek de prikkers in een leuke schaal (met van dat groene spul voor bloemstukken, afgedekt met alufolie)
Dan heb je een bloementuintje; ziet er leuk uit, simpel en lekker (en redelijk gezond (geen suiker))

Veel plezier met de traktatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:18 



 
Profiel   

Ik vraag me stiekum ook af hoe iedereen tijd heft voor die enorm creatieve traktaties. Als een kind op de creche zit betekend dat toch meestal dat beide ouders werken?

Wat heel grappig was is dat mijn dochter dacht dat het woord verjaardag synoniem was voor taart. Dus toen ik vroeg wat we papa voor zijn verjaardag zouden geven zei ze: een mes om te snijden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:27 



 
Profiel   

kwita schreef
ik vind het best bizar dat het woord controle bovenaan staat , denk je dat je die controle blijft houden?
traktaties zijn onschuldige kleine dingen (meestal), heb je wel eens bekeken wat de kinderen halen kopen op het voortgezet onderwijs...en dan is het een kwestie van vertrouwen dat ze netjes hun brooddoosje leeg eten?
zelf heb ik het gezien bij de nichten en neven waar eten een issue waren waar alles in het teken van controle staat en beheersing :die gingen totaal los op energydrankjes en foute hapjes. En de kinderen waar gewoon gedaan werd over snoep,vet en gezond eten die waren ook minder van het losgaan en pakken wat je pakken kan.



Ik schrijf nergens dat onze zoon geen ongezonde dingen krijgt. Maar ik vind wel dat het aan de ouder is om te beslissen wat een kind allemaal krijgt. Hier in huis word weinig tot niet gesnoept. Ook niet door ons. Maar dat betekend niet dat hij niks krijgt. Vanmiddag heeft hij ook een patatje en een ijsje gegeten. Maar dan krijgt hij niet thuis ook nog een snoepje of een zakje chips. Dat is een keus die wij als ouder maken. Wij voelen ons daar prettiger bij. Ieder zijn eigen opvoeding lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 22:47 



 
Profiel   

Iemand vroeg eerder waarom er ergens geen kleine cadeautjes meer getrakteerd mochten worden. Heb t vermoeden omdat van die rommelspeeltjes altijd de helft in de mandjes/tasjes blijven slingeren en een groot gedeelte van de ouders over de 'zooi' klaagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:20 



 
Profiel   

Op een plek waar men professioneel voor kinderen zorgt hoort gewoon gezond beleid te zijn. Zodat je als ouder thuis niet altijd de slechterik bent maar het die eerste jaren heel normaal is en kinderen niet aangeleerd wordt dat het oh zo'n feestje is als ze rotzooi krijgen.

Dáár krijg je volgens mij nu juist die dikke en ongezonde kinderen van: dat aanleren dat een traktatie pas "echt" een traktatie is al het zoetigheid is of uit een knisperend papiertje komt want oh-oh wat is het sneu voor die kinderen als ze fruit krijgen :(:)

Als ouder hoor je zelf degene te zijn die bepaald wanneer je kind iets "slechts" mag zoals ongezond eten of een keer wat later naar bed of een keer geen tanden poetsen of een hele ochtend voor de TV hangen ofzo.

Het is toch waardeloos als je je kind naar een opvang laat gaan en daar bepalen ze dat het zo leuk is voor je kind om zich niet aan een gezonde routine te houden...dan ben je als ouder weer min of meer verplicht om ter compensatie zelf alles strak in de hand te houden en heb je zelf weer minder speelruimte om een keer wat geks te doen...want dat heeft een ander dan al voor je ingevuld.

En dan krijg je dat "oeh als pa & ma er niet bij zijn dan ga ik flink snoepen want iedereen vindt dat altijd zo geweldig!" Daar moeten we gewoon vanaf, dat het zo bijzonder gemaakt wordt. Het is gewoon niet nodig om een lekkere traktatie te maken, toch veel leuker als ze ergens van smikkelen dat nog voeding voor het zo hard groeiende lijfje is ook, in plaats van alleen maar vulling :)

Ik vind er trouwens ook een naar gevoel aan kleven, als je andermans kinderen trakteert op een stukje ongezondheid terwijl je ze ook met hele goede bedoelingen iets gezonds en minstens zo leuk & lekkers kan geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:26 



 

Deze zijn ook heel gaaf, gemaakt van Babybel kaasjes:
[ img ]

Of ze gezond genoeg zijn blijft natuurlijk de vraag, genoeg neurotische ouders die ook hier helemaal van zullen flippen. ;)
Grappig genoeg blijkt regelmatig dat de ouders die het hardst fulmineren tegen wat voor een 'troep' en 'vergif' suikers en vetten zijn en hoe misdadig het is om dit aan kinderen te voeren ook gewoon dezelfde ouders te zijn die hun kinderen elke vrijdag friet met mayo (anders is het zielig) voorzetten en die als toetje elke dag een danoontje of wat voor ander soort zoete yoghurt in hun kind laten glibberen als beloning als ze netjes hun bordje leegeten. Maar dat telt om de een of andere magische reden dan ineens niet als zoet of vet, of als belonen met suiker. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:33 



 
Profiel   

Beetje jammer, van die termen zoals neurotische ouders... en ja, ik zou het trakteren van zo'n knapzak-Danoontje geen probleem vinden, terwijl ik overduidelijke snoeperigheden geen geschikte traktraties vind voor peuters / kleuters.

Simpelweg omdat ik dat hele idee van kijk dat snoep eens een traktatie zijn niet nodig vind om ukjes al in te prenten. Een papje of stukje kaas of worst ofzo is ook niet über-gezond maar dat valt onder de categorie normaal etenswaar dus geen spektakel van het oh zo geweldige snoep.

Ik vind het ook wel bijzonder dat mensen niet willen dat hun hond of paard steeds snoepjes krijgt van goedbedoelende andere mensen, of niet willen dat de buuf hun kat wat lekkers geeft, maar bij kinderen moet het ineens maar kunnen dat jan en alleman er snoepzooi in stopt want die zijn zo zielig als ze een stuk groente of fruit krijgen in plaats van een zakje chips, van hun neurotische ouders die hun arme kind voor galg en rad laten opgroeien :P

Overigens is het meermaals op het nieuws geweest dat er blijkbaar kinderen stikken (als in all the way en overlijden) aan Baby Bel kaasjes. Heb me altijd afgevraagd hoe dan :? Zouden ze dan dat rode hoesje op proberen te eten ofzo en dat dat blijft hangen in de keel :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:40 



 

Er stond dan ook een ;) achter neurotisch, voor de serieuzere geesten onder ons... 8-)

Het probleem is eigenlijk zoals je zelf al schrijft; jij hebt geen probleem met een Babybel of Danoontje, maar je maakt wel een probleem van snoepjes. Zo maak je het wel heel lastig voor andere ouders die een tractatie moeten bedenken, want je bent dus niet tegen vet of zoet of kleurrijke, op kinderen gerichte verpakkingen, maar 'snoepzooi' (als we het hebben over beladen termen...) mag weer niet? Voor jou zal daar vast een logica achter zitten, maar genoeg ouders die Danoontjes ook als onnatuurlijk zoete snoepzooi zien, en daar valt ook genoeg voor te zeggen als je echt consequent bent qua gezonde voeding. Maar veel ouders zijn vooral heel consequent als het om andere ouders gaat. ;)

@ TS: hoe is het afgelopen met de tractatie? :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 7 [ 165 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen