Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 165 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips Traktatie peuter op creche

 
Profiel   

Als ik bepaalde dingen nog niet zo'n probleem vind maak ik het mensen minder moeilijk dan als ik àlles een probleem vind, volgens mij ;)

En juist omdat iedereen een andere standaard heeft van wat ze prettig vinden, vind ik het een prima uitgangspunt om het lekker bij zoveel mogelijk groente & fruit te houden want het is logisch om te verwachten dat daar de minste mensen wat tegen zullen hebben om in de buik van hun kindje te zien verdwijnen :) En eventueel echt snoep mee naar huis geven lijkt me dus ook een prima alternatief waar mensen toch weinig tegen kunnen hebben :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 22:59 



 

Mijn dochter kreeg diabetes type 1 op de basisschool. Toen gingen veel ouders, heel goed bedoeld, apart voor haar suikervrije traktaties meegeven. Vreselijk vond ze dat, omdat die dingen vaak echt smerig smaken. (En ze wilde ook gewoon graag hetzelfde als de anderen)
Voor een keer is het helemaal niet erg om iets met suiker te eten, dat konden we later wel weer opvangen mocht ze er toch wat te hoog door uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:05 



 
Profiel   

[ img ]

Deze ga ik maken voor mijn zoontje zijn verjaardag, ik vind ze leuk, het is gezond en ik ben zo'n €4,- kwijt per 10 traktaties.

Ik heb trouwens geen problemen ermee als er eens een snoepje/koekje getrakteerd wordt, maar bij ons op het kdv/psz gaan die gewoon in de tas, vind ik nou ook niet echt leuk voor de jarige, die mag wat uitdelen maar vervolgens verdwijnt dat gewoon in de tassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 23:37 



 
Profiel   

bovenstaande foto is heel leuk, en ook niet te veel werk lijkt me.bij ons mag dit dan liever niet omdat het meerdere dingen bevat ook al is het gezond,maar als je er mee aankomt zou het gewoon uitgedeeld worden.

En de reactie van repelsteel's dochter is ook te begrijpen, geen enkel kind wil anders zijn, maar goed dat je haar dan leert ook flexibel te zijn! ( bij ons zat er een nier patiëntje in de klas en daar ging alles altijd mee naar huis, die heeft ook wat gehuild toen ze klein was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 06:40 



 
Profiel   

Imo is een school een instituut dat kinderen het eea leert, maar ook een instituut dat kinderen voorbereid op de maatschappij waarin ze terecht gaan komen/zijn gekomen.
En in die maatschappij gaan ze ook geconfronteerd worden met snoep en mierzoete dingen.
Het totaal uitbannen van deze traktaties lijkt mij persoonlijk dan ook niet heel handig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 07:24 



 
Profiel   

Maar wat is er mis met een gezonde tractatie?

Het is toch juist goed kinderen gezonde voeding leren te waarderen.
De maatschappij heeft veel last van overgewicht en de gevolgen daarvan.
Begin bij de basis en leer dat gezond eten net zo lekker en leuk kan zijn.

Mijn ervaring is dat kinderen dat vaak net zo lekker vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 07:30 



 
Profiel   

Op de opvang tot 4 jaar moet ik zeggen dat het de kindjes toch werkelijk waar niets interesseert wat de traktatie is. Ze zijn volgens mij even blij met een geknutseld iets, mandarijntje, een snoepje, danoontje of een speeltje. Het gaat om het moment, dus dat het kindje kan trakteren, daadwerkelijk de traktatie kan uitdelen, er een liedje wordt gezongen en ze een feestmuts opkrijgen. Dus wat dat betreft kan ik er prima inkomen dat er wat gezonds getrakteerd kan worden. Maar zelf en gelukkig heeft mijn opvang dat ook niet zo'n probleem met af en toe wat ongezonds. Het zou ook niet leuk zijn als het in de tas gestopt wordt want dan gaat dat moment van uitdelen ook verloren. Dus gezond of ingezond zal mij een zorg zijn. Maar dat panische dat schrikt me wel af. Dat alle suiker ongezond zou zijn. Vroeger waren alle traktaties ongezond en al die kindjes leven ook nog. Ik heb zelf als kind iedere dag ranja gedronken en er niets aan overgehouden. Als je kinderen maar leert dat te veel niet goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 07:38 



 
Profiel   

[quote="Sizzle"]Ik vraag me stiekum ook af hoe iedereen tijd heft voor die enorm creatieve traktaties. Als een kind op de creche zit betekend dat toch meestal dat beide ouders werken?

Je hebt ook de peuterspeelzaal, dat is iets anders dan de crèche/dagopvang

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 08:50 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je ondanks drukte toch wel wat voor je kind over hebt en wel een uurtje in kan plannen om wat leuks te maken := Het is niet zo dat het heel plotseling is, zo'n verjaardag :P

Dat er allerlei minder geweldige dingen in de maatschappij zijn lijkt mij echt geen excuus om kinderen daar dan maar expres mee in aanraking te laten komen.

Omdat er veel snoep is in de wereld moeten ze op opvang / school ook maar snoep toegestopt krijgen :?

Trek je dat door dan kan je wel allerlei ongezonde en onaangename dingen binnenhalen, zodat ze daar vast aan kunnen wennen. Er wordt ook gerookt, gedronken en drugs gebruikt, er worden mensen geslagen, uitgescholden en buitengesloten. En er lopen hele vieze mensen rond.

Voortaan de leraren dan maar stinkend, paffend en met een enorm ochtendhumeur de kleuters over een gymzaal parcoursje heen laten jagen en even flink aanpakken verbaal of fysiek zodat ze er maar vast aan kunnen wennen dat in de buitenwereld dit soort dingen volop gebeuren :?

Of zou het misschien toch beter zijn om ze het goede voorbeeld te geven op dit soort vormende plekken? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 11:21 



 
Profiel   

Ja want een plakje zelfgebakken cake is natuurlijk echt te vergelijken met een joint :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 11:34 



 
Profiel   

Maar ik snap de link niet tussen bv snoep vr een verjaardag en te veel snoepen.

Hoeveel kinderen zitten er in een groep?
Max een stuk of 20 lijkt me.
Dan gaat dat over 2 keer per maand!!! Eens een snoepje voor een verjaardag.
Wat maakt dat uit dat een feestje geassocieerd wordt met snoep?
Kinderen feesten dan mss 2 keer in de maand,lijkt me geen zo'n drama als ze dan eens snoepen?

Wat binnen 2 jaar?
Dan gaan ze al naar verjaardagsfeestjes in een binnenspeeltuin en krijgen daar soms snoeptaarr en pannenkoek met choco of suiker te eten.
Je bent er zelf niet bij,hou je je kind dan thuis omdat hij enkel danoontjes en fruit mag eten als 5-jarige op een feestje?

Zo'n dingen hou je toch niet in de hand?

Zoontje is er 4,5 en ging dit jaar reeds naar verschillende feestjes incl de nodige snoep,taart,waterijsjes en andere zoete brol.
Maar eerlijk,ik vind dat leuk voor hem,en hij is verre van obees,te dik of eender wat,en het gebeurd ook niet elke week,so what?

Wij eten en zondigen ook op een feest,wij aten vroeger ook snoep,suiker en andere dingen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 11:40 



 
Profiel   

Het is gewoon nergens voor nodig, dient geen enkel doel, is ongezond en er zijn ontelbaar veel gezonde alternatieven die helemaal geen alternatief zijn behalve in de beleving van getrainde snoeperds.....dus waarom zou je het wèl aanleren dat "het erbij hoort"?

Wij als oudere garde maken dat er maar van, dat het erbij zou horen!
Nieuwe generatie iets anders aanleren is een hele kleine moeite en groot plezier :j

Ongezonde, voedingsloze buikvulling snoepen is een aangeleerde behoefte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:09 



 
Profiel   

tja,jij haalt geen plezier uit lekker gaan eten op restaurant?
is ook een aangeleerde behoefte.helemaal niet nodig.telt veeeel meer calorieen dan een evenwichtige maaltijd thuis.
toch genieten mensen daarvan.

ik kan echt genieten van een lekker stukje chocolade,een zalige,lekkere ijs,....
dat vervangt 'lekker fruit' niet hoor.

is helemaal niet aangeleerd,zijn de smaken die lekker zijn.

dan vraag ik je nogmaals oprecht wat je gaat doen eens je kind uitgenodigd wordt op verjaardagsfeestjes?
want zoals ik reeds zei is hier zoonlief met zijn 4.5 jaar reeds naar verschillende feestjes gemoeten.
dan hou jij je kind thuis omdat je hem ongezonde,voedingsloze buikvulling wil ontzeggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:15 



 

Sizzle schreef
Ja want een plakje zelfgebakken cake is natuurlijk echt te vergelijken met een joint :')


En als je even realistisch bent; stel dat er 25 kindjes in een groep/klas zitten, dan krijgt elk kindje dus gemiddeld eens in de twee weken een cakeje/snoepketting/danoontje/babybel als tractatie. Ik vermoed dat de ouders die het hardste moord en brand schreeuwen dat al deze suikers en vetten 'troep' en 'vergif' en 'rotzooi' zijn zelf in die twee weken al heel wat meer aan danoontjes, kaasblokjes, friet, kroketten, mayo, pannenkoeken, stroop, chipjes, hagelslag en you name it in die kindjes geduwd hebben.
Maar dan zijn het ineens gezónde suikers en vetten die perfect met elkaar in balans zijn en geen ongezonde buikvulling, terwijl dat ene getracteerde cakeje in die twee weken de balans natuurlijk compleet overhoop gooit waarna de kinderen ineens hyperactief door het huis stuiteren en de ouders ze speciaal een paar dagen op dieet moeten zetten omdat ze anders te dik worden... :')

Ik heb trouwens helemaal niets tegen gezonde tractaties, lijkt me een prima idee. Een beetje eerlijkheid naar jezelf en je omgeving toe als ouder vind ik echter net zo'n gezond idee. Andermans zoetigheid en snacks demoniseren maar het zelf wel gewoon in je kind stoppen is eerlijk gezegd nogal apart, op zijn zachtst gezegd... Zeg dan gewoon 'ik wil de hoeveelheid vet en zoetigheid beperken dus heb ik liever niet dat ze dat ook nog buitenshuis aangeboden krijgen bovenop wat ik zelf al geef'. Dan ben je tenminste eerlijk. :)


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:17 



 
Profiel   

Tengeltje: Ik hoop dat mijn kind vriendjes treft met ouders met een beetje gezond verstand die beseffen dat er meer opties zijn dan kinderen maar volstoppen met de standaard troep waar volwassenen van schijnen te denken dat een leuke dag voor een kind niet zonder kan :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:21 



 
Profiel   

En jij gelooft daarin?

tegenwoordig zijn alle feestjes in een binnenspeeltuin(hier toch),daar heb je geen gezond voer,maar enkel wat zij aanbieden: snoep,taart,pannenkoek,ijsje,.....

dus wat denk je dan dat al die ouders zullen doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:25 



 
Profiel   

En wat vind jij daarvan, dat ze daar allemaal van die troep serveren en het sowieso gebruikelijk is dat kinderen (en ook volwassenen) op elk uitje dat soort rommel toebedeeld krijgen?

Is dat een goede zaak of zou dat ook wel anders mogen, wat meer gezonde opties er naast zodat er een beetje keuze is?

Zou dit aanbod niet een gevolg zijn van wat kinderen al heel jong aangeleerd wordt, dat iets pas echt leuk en feestelijk is als je er rommel bij eet?

Je kan je neerleggen bij een belachelijke standaard en doen alsof het normaal en vanzelfsprekend is, of je kan proberen om je kind een wat betere start te geven dan dat.

Wie weet komt er dan ooit nog een keer een generatie met het geniale idee dat het misschien wel wat is om tijdens verjaardagen / feestjes / dagjes weg ook een mogelijkheid is om lekkere hapjes te eten waar je lijf nog iets aan heeft ook :P


Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-06-17 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:32 



 
Profiel   

eerlijk,ik vind daar weinig mis mee dat een feestje extra speciaal wordt met snoep,pannenkoek,ijsje,taart,... wat ze anders niet eten.

waarom ook niet?omdat het ongezond is?jeetje zeg,een kind heeft daar toch helemaal geen nadeel van om eens om de bv 2 weken eens wat extra zoetigheid te eten.

tuurlijk is een feestje extra speciaal hierdoor,ze krijgen het anders niet.

het zou net minder speciaal zijn als ze eten wat ze anders ook eten.

en een 2-jarige kan je nog blij maken met een fruit-rakket of eender wat,maar bv een 5-jarige snapt perfect dat zoiets exact is wat hij anders eet en het wow-effect hiervan is op die leeftijd toch al behoorlijk minder.

volgens mij is het aanbod gewoon omdat het lekker is.
zoet is nu eenmaal lekker,dat is niet aangeleerd,dat is gewoon zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:35 



 
Profiel   

Ach, mijn ouders waren best wel snel van een taartje en gebakje en daarom is het juist bij ons NIET specifiek gekoppeld aan een evenement maar gewoon omdat we er zin in hadden. Zo vierden wij rustig 'prettige donderdag' of 'blije maandag'. En nee ik ben niet suikerverslaafd geraakt en heb nog altijd maat 36/38.

Afgelopen vrijdag was het hier 30 graden.
Ze waren met de peuters gaan apekooien in de sporthal van de kleuterschool en daarna hebben ze heerlijk doorgezweet met z'n allen een (zoet) waterijsje gegeten als 4 uurtje.
Wat een doodzonde van de kdv zeg......

Ik zou het heel jammer vinden als je dan allemaal verplicht een koude komkommer moet gaat zitten likken.

Maar goed, ik ken ook een kleuterschool waar zelfs bananen verboden zijn ivm te veel koolhydraten dus dat is geen school waar mijn kind heen zal gaan komend jaar maar wellicht wel het kind van enkele anderen hier.

Het lijkt mij het beste als scholen en kdv's gewoon een eigen beleid hebben en dan kun je kiezen of je daar achter staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:39 



 
Profiel   

karelien schreef
Sizzle schreef
Ik vraag me stiekum ook af hoe iedereen tijd heft voor die enorm creatieve traktaties. Als een kind op de creche zit betekend dat toch meestal dat beide ouders werken?

Je hebt ook de peuterspeelzaal, dat is iets anders dan de crèche/dagopvang


en ook dan kun je werken thuis of elders voor inkomen, maar je maak tijd vrij voor de dingen die je belangrijk vind!

joh in die gezonde aarbeien zitten ook veel suikers hoor en honing is ook mier zoet, aan suikers komen die gezonde opgevoede kinderen toch wel.
maar het omleren gaan met produkten die je slechts af en toe mag is niet iets van controle van mams maar een uitdaging om dat op de juiste manier over te brengen op je kind. Over die juiste wijze verschillen de menigen, dat is niet erg maar je kan jou mening niet opdringen aan anderen. Ookal is het een bewezen feit Dat alles waar te veel voorstaat slecht is!!


Laatst bijgewerkt door kwita op 18-06-17 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:45 



 
Profiel   

idd,hier idem hoor.
bij warm weer,geef ik mijn jongste(2.5j) soms echt wel 2 ijsjes op een dag.
kind krijgt geen overactieve stuipen,is nooit ziek,heeft geen overgewicht en is de makkelijkheid zelve.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:45 



 
Profiel   

Hoezo, ze krijgen het anders niet? En eens in de 2 weken? Dat vul je maar even makkelijk voor een ander in.

Dikke kans dat ouders die niet de moeite willen doen om een stuk fruit leuk aan te kleden voor die ene verjaardag per jaar, het ook niet zo nauw nemen wat er de rest van de week naar binnen gaat.

En dan krijgt er dus weer een hele generatie overal troep binnen want tja zelf wil je ook wel eens een dagje weg en "lekker makkelijk" , bij opa en oma wordt het ook zielig gevonden als ze geen snoep en chips mogen en daar moeten de kinderen ook "verwend" worden, op school moeten de kinderen ook mierzoete zooi trakteren en nergens krijgt een kind dan echt het goede voorbeeld dat snoepzooi helemaal niet nodig is om leuk en lekker te eten en snacken.

Want nog dikke kans ook dat er op neergekeken wordt als iemand wat fruit aan een stokje meegeeft want dat zijn dan van die overdreven ouders die hun kind niks gunnen. Omgekeerde wereld vind ik het :=

Schoolse omgevingen lijken me toch wel het minste, om gewoon lekker snoep-vrij te houden en IK vind het een prima ontwikkeling dat dat op veel plekken al gebeurt :j

Vind je dat je kind wat mist dan prak je ze toch lekker zelf in meer of mindere mate vol met zooi maar dan doen we dat iig. niet vanuit zo'n vormende instelling. Bepaalde dingen horen niet op zulke plekken en snoep past perfect in dat rijtje.


Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-06-17 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:48 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ach, mijn ouders waren best wel snel van een taartje en gebakje en daarom is het juist bij ons NIET specifiek gekoppeld aan een evenement maar gewoon omdat we er zin in hadden. Zo vierden wij rustig 'prettige donderdag' of 'blije maandag'. En nee ik ben niet suikerverslaafd geraakt en heb nog altijd maat 36/38.

Afgelopen vrijdag was het hier 30 graden.
Ze waren met de peuters gaan apekooien in de sporthal van de kleuterschool en daarna hebben ze heerlijk doorgezweet met z'n allen een (zoet) waterijsje gegeten als 4 uurtje.
Wat een doodzonde van de kdv zeg......

Ik zou het heel jammer vinden als je dan allemaal verplicht een koude komkommer moet gaat zitten likken.

Maar goed, ik ken ook een kleuterschool waar zelfs bananen verboden zijn ivm te veel koolhydraten dus dat is geen school waar mijn kind heen zal gaan komend jaar maar wellicht wel het kind van enkele anderen hier.

Het lijkt mij het beste als scholen en kdv's gewoon een eigen beleid hebben en dan kun je kiezen of je daar achter staat.

:') Hoe kweek ik een eetstoornis van jongs af aan part 1.

Mijn moeder maakte vroeger altijd spiesjes voor ons, lekker kleurrijk. Deze vond ik zelf echt fantastisch:

[ img ]

En dan stak ze ze allemaal in een bol met van dat plantenpur (?) met aluminiumfolie geloof ik. Altijd een hit natuurlijk want hóe cool is een regenboog?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:50 



 
Profiel   

@pmarena,ik bedoel dat ze anders heus niet dagelijks en taart en snoep en ijs en .... krijgen.

ik weet gewoon dat ze zo'n dingen krijgen op een feestje,vind ik prima,vult niemand voor mij is of eender wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:54 



 
Profiel   

kwita schreef
karelien schreef
en ook dan kun je werken thuis of elders voor inkomen, maar je maak tijd vrij voor de dingen die je belangrijk vind!


Ik doelde vooral op creaties die eruit zien alsof dat een dag priegel werk is. Dat vind ik inderdaad niet belangrijk, zeker omdat het voor een peuter te moeilijk is om te helpen. Dan kneed ik liever samen een deeg met een 2-3 jarige en leg er samen de frambozen op als het uit de oven komt.

Pmarena, ouders die geen komkommerkrokodil maken zijn slecht voedende ouders :')
Ja dat is een extreem logische conclusie inderdaad }:0
Wij eten notabene groente uit eigen tuin en hebben in geen 10 jaar iets uit een zakje gemaakt geloof ik :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 13:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 165 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen