Lactose vrije suggesties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:32

Waarom laat je je niet testen in het ziekenhuis? Dan weet je of het de lactose is of de melkeiwitten.

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:52

troi schreef:
Waarom laat je je niet testen in het ziekenhuis? Dan weet je of het de lactose is of de melkeiwitten.


Wat is daar dan precies de toegevoegde waarde van? Ik weet nu dat ik geen kwark, yoghurt en andere dingen kan/mag eten. Wat zou een precieze diagnose anders aan veranderen.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:31

x_Elise schreef:
troi schreef:
Waarom laat je je niet testen in het ziekenhuis? Dan weet je of het de lactose is of de melkeiwitten.


Wat is daar dan precies de toegevoegde waarde van? Ik weet nu dat ik geen kwark, yoghurt en andere dingen kan/mag eten. Wat zou een precieze diagnose anders aan veranderen.


Als je geen melksuikers mag, mag je ook geen geitenmelk, buffelmozzarella enzovoorts. Als je alleen geen melkeiwitten mag, mag je wel lactosevrije melkproducten (waar dan lactase aan toegevoegd is). Voor je dieet maakt het veel verschil!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:56

Zelf gaan maken!
Ik maak bijv chocolademousse van bananen met cacao. Jummy!
Of brownies van zoete aardappel (zie google).
Er zijn heel veel leuke en lekkere opties.
Als ontbijt doe ik van alles met havermout, kokosmelk, pitten en zaden, vanillepoeder, kaneel, fruit etc
Als je steeds meer op andere dingen gaat reageren zou je kunnen proberen zoveel mogelijk af te wisselen.
En evt bij een natuurarts te testen waar je op reageert en dat een paar maanden uit je dieet laten.
L-glutamine helpt ook voor herstel van de darmwand.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:03

Kan je de lactose vrije producten ( zoals yoghurt ) b.v. wel verdragen ? Die bevatten altijd nog wel een heel klein beetje lasctose, maar wel veeeel minder als in gewone melkproducten.
Daar hebben ze kaas, slagroom, melk, yoghurt ert etc van.

En anders idd op basis van kokosroom. Is ijs van maar ook yoghurt. Te krijgen bij diverse supermarkten.
En rijstemelk met pure chocolade ( van Lindt b.v. = zonder melk ) erdoorheen is super lekker.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:21

Ik snap niet zo goed om welk zuur het gaat. Lactose is niet zuur maar zoet :) Als het echt de lactose is waar je niet tegen kunt: heb je al lactase capsules geprobeerd?

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:43

Afbeelding

De van de AH is erg lekker, kokos-smaak heeft ie nauwelijks.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:46

Weet niet of het al genoemd is hier, maar er blijken pilletjes te bestaan.
Mijn zus is ook lactose intolerant en probeert deze sinds kort. Blijkt voor haar heel goed te helpen, ze eet nu gewoon weer allerlei lekkere dingen zonder en onwijs last van te hebben!

Tot nu toe heb ik ze alleen in Duitsland en Oostenrijk gezien, als je vlak bij de grens woont ideaal. Als je wilt kan ik wel even een foto ervan maken, zit nu toch in Oostenrijk!

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:50

Yacintha schreef:
Weet niet of het al genoemd is hier, maar er blijken pilletjes te bestaan.
Mijn zus is ook lactose intolerant en probeert deze sinds kort. Blijkt voor haar heel goed te helpen, ze eet nu gewoon weer allerlei lekkere dingen zonder en onwijs last van te hebben!

Tot nu toe heb ik ze alleen in Duitsland en Oostenrijk gezien, als je vlak bij de grens woont ideaal. Als je wilt kan ik wel even een foto ervan maken, zit nu toch in Oostenrijk!


Klopt! Dit zijn inderdaad pilletjes waardoor je lactose kunt hebben in je lichaam.

Bij de apotheek kun je Kerutabs halen, maar ik haal ze bij de Kruidvat.
Zitten in een groen potje 'lactolerantie'.


Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:03

Neem je zo'n pilletje dan voor de maaltijd met melk in ? En dan altijd 1 pilletje ? En klopt het dat het nog per merk van die lactase pilletjes kan schelen of ze werken of niet ?

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:24

Ik neem meestal als we ergens eten waar ik weet dat ik iets met melk ga eten, voor we dat gerecht eten zo'n pilletje in.
Voorbeeld van nu: ik ga zometeen wokken, heerlijk straks ijs eten. Maar ik neem het pilletje pas zodra ik ijs ga halen en dan gewoon met wat water/drinken. Dan werkt het voor mij prima.

Ik durf niet te zeggen of er verschil in werking is. Deze van de Kruidvat vind ik fijner als die Kerutabs van de apotheek, daarbij merkte ik dat ik er toch wst last van kreeg.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:32

Ik had bij mijn lactosehoudende medicatie kerutabs van de apotheek en dat werkte prima.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:32

kelliiee1993 schreef:
Ik durf niet te zeggen of er verschil in werking is. Deze van de Kruidvat vind ik fijner als die Kerutabs van de apotheek, daarbij merkte ik dat ik er toch wst last van kreeg.


Dus idd wel verschil in werking lijkt dus.
Maar waarom neem je zo'n pilletje pas in net voordat je ijs gaat eten ? Werkt het maar zo kort ? In de rest van het eten kan toch ook melkproducten zitten ?

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:35

Maris schreef:
kelliiee1993 schreef:
Ik durf niet te zeggen of er verschil in werking is. Deze van de Kruidvat vind ik fijner als die Kerutabs van de apotheek, daarbij merkte ik dat ik er toch wst last van kreeg.


Dus idd wel verschil in werking lijkt dus.
Maar waarom neem je zo'n pilletje pas in net voordat je ijs gaat eten ? Werkt het maar zo kort ? In de rest van het eten kan toch ook melkproducten zitten ?


Ja klopt. Neehoor je kan hem ook langer van te voren innemen. Maar aangezien ik weet dat ik verder geen producten daar eet met lactose er in, Neem ik ze niet eerder.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:40

Zelfs in vlees stoppen ze soms melk ( en sausjes en .... etc ), dus ik zou dat niet aandurven zonder zeker te weten dat er geen melk in zit. Maar super fijn dat het werkt voor jou , die lactase tabl !

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:51

Foutje!
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 16-07-17 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:53

Ik neem die pilletjes ook niet. Maar je lichaam mist lactase, daarom kan je het niet verteren. Dus als je dan zelf weer lactase toevoegt, dan verteer je de melk weer goed/beter. Wel goede oplossing toch ?
Als ze dat nou ook eens voor ei hebben .....

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:01

Ik heb de capsules ook, gebruik ze af en toe wanneer ik echt toe ben aan een ijsje of iets :) Je slikt als het ware een lichaamseigen stof in dus het is geen rotzooi. Lactase komt in de darmen voor, maar wanneer je lactose intolerant bent heb je weinig of geen lactase, dus kan je dat aanvullen door lactasepilletjes te slikken.

Je hebt ook het merk MinusL, daar heb je van alles van. Van toetjes tot chocolade tot kwark tot mozerella tot kruidenboter ect. Daar is lactase aan toegevoegd. Dat merk kan ik dus ook zeker aanraden!

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:01

Pepperrr schreef:
Je hoeft niet per se te laten testen. Ik heb ook niet getest en probeer nu gewoon zo veel mogelijk melkproducten te vermijden.

Pilletje lijkt me nogal apart. Ik ken meer mensen die dat soort pilletjes nemen, maar dat lijkt me echt niet gezond. Je lichaam geeft juist aan dat het de stof (in dit geval melk) niet binnen wil krijgen. Hoppa pil erin en vreten maar... Lijkt me toch niet echt de meest gezonde oplossing, je lichaam reageert niet voor niks op melk..

Ik heb te maken met ontzettend veel allergieën. Mijn ouders, broertje en ik hebben allemaal tarwe/gluten allergie. Mijn broertje, ik en mijn moeder soja en (koe)melk (lactose). En ik ook nog eens pinda. Dus ik durf stiekem wel te zeggen dat ik een expert op dat gebied ben :=
Als je vragen hebt over vervangers van dingen mag je me een pb'tje doen, ik help graag :)

Uhm, nee.
Sorry. Maar er allergieën en intolerantie zijn heel verschillende dingen. Jij benoemt het alleen als allergie. Dus jouw hele idee van een pilletje pakken en eten werkt gewoon zo simpel niet. Ja bij een allergie. Ik heb een serieuze allergie voor Vis schelp en schaaldieren(o.a) zowel als voedsel allergie als contact allergie. Ik mag het niet aanraken en niet eten. Dan is een pilletje nemen en eten gewoon dom. Zacht uitgedrukt.

Een intolerantie werkt heel anders en is heel anders. Je lichaam maakt dan een bepaald enzym te weinig of niet aan bijvoorbeeld. Heeft dan ook helemaal niets te maken met afweersysteem.


Je kan inderdaad die tabletjes eens proberen. Dan kom je er wel achter of daarin het probleem zit, wat misschien de zoektocht naar andere producten groter of kleiner kan maken.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:03

Dankjewel..

Ik heb het verkeerd gelezen, dacht dat het om een allergie ging.. Oeps!

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:04

Pepperrr schreef:
Foutje!


Koemelk is daadwerkelijk een allergie en lactose is een intolerantie. Bij intolerantie mis je een enzym of stofje, met behulp van pilletjes kan je dat enzym/stofje aanvullen. Bij een allergie is het een immuunrespons, waar je dus geen pilletjes voor kan slikken.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:06

soloro schreef:
Pepperrr schreef:
Foutje!


Koemelk is daadwerkelijk een allergie en lactose is een intolerantie. Bij intolerantie mis je een enzym of stofje, met behulp van pilletjes kan je dat enzym/stofje aanvullen. Bij een allergie is het een immuunrespons, waar je dus geen pilletjes voor kan slikken.


Daarom vind ik het idee van de pilletjes al raar haha! Maar zoals ik al zei, ik dácht dat het om een allergie ging, maar heb niet goed gelezen en uit het ''zomaar'' maar gereageerd.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:40

Ah kijk, die van de Kruidvat en apotheek kende ik nog niet! Zal ze eens doorsturen naar mijn zus.

Ik kende alleen de onderstaande, Lactrase. Voor 8 euro te koop dacht ik. Inderdaad even een pilletje voor het toenemen van lactose, zijn ter grootte van de pil, en dan heeft ze nergens last van.

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:41

Pepperrr schreef:
Dankjewel..

Ik heb het verkeerd gelezen, dacht dat het om een allergie ging.. Oeps!

Kan gebeuren! :)

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Lactose vrije suggesties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:05

lactose is een melk suiker, ik heb zelf ook lactose intolerantie. al vraag ik mij f of dit het geval is bij jou.
Jij hebt het over een zuur maar lactose is niet zuur dat is juist de suiker.
Lactose zit alleen in de zoete melk producten dus veel soorten kaas, boter melk en vla.
In yoghurt zit bijna geen lactose in dat kan je dus gewoon eten.
Je hebt een intolerantie geen allergie wat dus betekend dat je er wel wat van kan eten maar niet te veel.