Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37271
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:45

Hier in de AH zijn alle eieren uit de schappen gehaald. Gisteren en vanmorgen nog eieren gegeten... voel me nog kiplekker

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:46

Hier zijn bijna alle eieren weg, dus dan lijkt me dat de overige wel goed zijn?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:58

Indestal schreef:
Omderhand wel beu al dat gif in het eten...niks is meer natuurlijk!

Wordt tijd de bio industrie te sluiten en mensen te gaan leren normaal fatsoenlijk te gaan eten en dat het bunkeren van voedsel waardoor de westerse kleuter al op dieet moet, berlelden tijd wordt.

De dieten die je om de oren slaan waarbij de meerderheid zijn heil zoekt omdat iedereen ineens elke dag bordenvol van alles denkt te moeten verslinden.

Vlees op de bon, legbaterrijen sluiten, groenten en fruit van het seizoen en alles wat extra is, is luxe en kost ook heel wat meer.

Dan komen er geen 20.000 varkens in de brand om omdat het asbestdak vervangen moet worden, of bakken met gif en antibiotica in de bio infustrie om de ongezonde leefruimte te compenseren.

Begint bij iedereen zelf, bewust boodschappen doen en bewust gaan eten...

Maar ja, laat men zich nu net niet verantwoordelijk willen voelen...

Legbaterijen bestaan al niet meer.
Asbest heeft niets met stalbranden te maken
ook de biologische eitjes zijn nu eitjes met (met een lage concentratie) gif.

Dus check eerst wat feiten voordat je ze op het internet kwakt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:08

Legbatterijen bestaan nog wel degelijk, Oost europa e.d. en de producten ervan vind je in oa koekjes en taartjes van de Lidl, Aldi etc.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:08

Alleen gaat het hier nu om Nederland en Nederlandse bedrijven en Nederlandse eieren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:11

Daar hadden we het toch niet over, troep uit het buitenland.
In Nederland bestaat het niet meer.
En denk maar uit de troep uit het buitenland dat daar wel meer gif in zit.
Kijk als je spullen koopt of het uit nederland komt ipv alles te boycotten en je zit echt wel veilig.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:22

Er werd gesuggereerd dat ze helemáál niet meer bestaan, daar reageerde ik op :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:23

Nou dat was mijn suggestie niet, het topic gaat over Nederlandse eieren, en als er dan gezeverd word over legbatterij dan zeg ik die bestaan niet meer. Nee ik ben niet zo volledig om er dan achteraan te schrijven in Nederland omdat ik dat eigen mierenn.ukerij vind.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:30

Citaat:
of bakken met gif en antibiotica in de bio infustrie om de ongezonde leefruimte te compenseren.

Hier wil ik ook nog op reageren

De Nederlandse agrarische sector heeft wereldwijd de laagste milieu-impact, zowel per kilo product als per voedingswaarde.

Dus stop met afblaffen van de nederlandse boer en tuinder maar koop juist hun producten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:37

Marjoow schreef:
karuna schreef:
Nou ja stofje is niet onschuldig. Niet voor niets verboden. En risico voor hele kleintjes is gewoon te groot en het mag er niet inzitten, zelfde als beetje asbest of lood kan geen kwaad. Mag ook er niet inzitten


Maar als het risico voor de kleintjes groot is, dan kunnen ze de producten toch verkopen voor volwassenen.. Gewoon een sticker "Kan Fipronil bevatten" erop en klaar is kees. Niets geen eieren weggooien, bedrijven die over de kop gaan etc. etc.

Want voor volwassenen is het dus niet gevaarlijk. Pas als je er 10 miljoen op hebt...

Het punt met de kleintjes is dat ze (nog) niet weten in welke producten het verwerkt is denk ik, of welke bedrijven de eieren ergens in gaan verwerken. Daarnaast weet ik niet in hoeverre het juridisch zit, ik geloof zomaar dat je met alleen een stickertje niet van je verantwoordelijkheid af bent én je kan moeilijk eieren niet meer verkopen onder de 18. Volgens mij moet daar dan eerst weer wettelijk wat mee gebeuren en ze moesten nu direct actie ondernemen. Als ze nog langer wachten krijg je alleen maar meer gezeik (en indianenverhalen) :+

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:57

Magrathea schreef:
Legbatterijen bestaan nog wel degelijk, Oost europa e.d. en de producten ervan vind je in oa koekjes en taartjes van de Lidl, Aldi etc.


Des te belangrijker dat we onze boeren ondersteunen zodat we gewoon gebruik kunnen maken van nederlandse meer-diervriendelijke eitjes.


germie schreef:
Wat mij dan opvalt is dat chickclean.nl gewoon in de lucht is, terwijl dit bedrijf hetzelfde adres heeft en zelfde eigenaren. De media meldt alleen chickfriend.

Verder is er bij poultry vision in belgie 6000 l fipronil gevonden volgens een belgische website
https://www.rtv.be/artikels/nieuwe-inva ... aal-a42327

Wat komt er nog achterweg?


Chickfriend is offline omdat ze zelf hun site offline hebben gehaald, niet omdat ze dat verplicht zijn. Chickfriend is het gedeelte dat de ontluizing deed, chickclean maakte de bende schoon en gebruikt dus geen fipronil (maar is wel hetzelfde bedrijf). Het is al bekend dat alleen chickclean gecertificeerd bleek te zijn en chickfriend reed daarom in vrachtwagens met daarop het logo van chickclean en het certificaat. Chickfriend wijst vervolgens op het bedrijf in Belgie dat de grondstoffen voor hun verzorgde en zegt dat zij degene zijn die gesjoemelt hebben en dat chickfriend er dus niks vanaf wist. Allemaal naar elkaar wijzen dus en de boer heeft er geen drol aan.


Marije_jiplover schreef:
Maar er is toch echt niemand die even een pipetje frontline leeg drinkt, of wel?
De dosis in een ei vergelijken met de dosis in een pipet frontline slaat daarom kant noch wal.

(....)

Leuk stukje aangehaald over die zelfmoordpogingen met fipronil.
Maar 7 X een grote overdosis werkt misschien wel heel anders als een heel lichte dosis die sluimerend binnenkomt.
Men weet het niet, het is een stof die niet voor niets in eten hoort te zitten, als die norm niet terecht blijkt, moet die wellicht bijgesteld worden, maar om zonder verder onderzoek maar te roepen dat de maatregelen onzin zijn omdat het ook in frontline zit en mensen er toch wel mee in aanraking komen, vind ik ook wel heel erg kort door de bocht eerlijk gezegd.


Even voor de leesbaarheid je middenstuk er uitgehaald. Wat betreft het eerste: er zijn meer manieren waarop een middel in je lichaam komt. O.a. Door je hond te aaien nadat deze behandeld is met frontline. De dosering die daarmee opgenomen wordt in je lichaam is hoger als die van 100eieren en daar piept niemand over.

Wat betreft je laatste opmerking: natuurlijk is dat zo, maar dat voorkom je niet met deze paniek. Die eieren ZIJN al opgegeten en die 1 of 2 eieren nu nog maakt dan ook niet meer uit. Er is niemand die zegt dat we onze schouders op moeten halen en gewoon door moeten gaan met gebruik van fipronil in onze eieren. Maar het gaat er om dat er nu paniek is om 1 of 2 eieren terwijl er jaaaaaaren lang fipronil is gebruikt om stallen schoon te maken. Die paar eieren nu daar val je niet dood van neer dus is de paniek nu exorbitant. Ik heb al mensen gehoord die al hun borstvoeding weg hebben gegooid want ze hadden in die tijd eieren gegeten ( :+ ) en mensen die geen taart meer durfde te bakken waar 1 ei doorheen zat. Sorry hoor, maar waar zijn we dan mee bezig?


En ik kan hem niet quoten (te ver terug) maar prima dat PvDD vragen stelt maar het gaat alleen om de kippen. Als door die vragen besloten wordt dat de kippen NIET geruimd mogen worden, hoe gaan we onze boeren dan helpen dit te doorstaan?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:10

bruintje123 schreef:
De Nederlandse agrarische sector heeft wereldwijd de laagste milieu-impact, zowel per kilo product als per voedingswaarde.


Sorry dit vind ik dus echt recht l*llen wat krom is. Zo van: de buurman vervuild meer dan ik dus dan maakt het niet meer uit dat ik vervuil...
(Los van dat ik ten zeerste betwijfel of het waar is)
De vleesindustrie heeft een veel te groot milieu impact. (nog los van de invloed op de volksgezondheid) Dan kun je wel gaan wijzen "ja maar hunnie doen t ook", maar het zou beter zijn zelf verantwoordelijkheid te nemen. De enige oplossing voor die grote milieuschade is minder vee.
Minder dierlijke producten produceren en eten.
Die verantwoordelijkheid ligt óók bij de consument, maar niet alléén daar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:12

Jij draait echt alles om hè.
Ja het is bewezen en nee niks hunnie. Het stond 3 dagen terug in de krant.
Gewoon eens aanvaarden dat we het zo slecht niet doen in Nederland ondanks dat het grootschalig is.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:17

@ nikass: Bruintje spreekt hier de volledige waarheid. Dat jij dat krom vindt is jou mening, maar het is inderdaad zo dat de nederlandse landbouw en veehouderij het meest efficient is qua productie en grondstoffen. Het laagste antibiotica verbruik heeft en dierenwelzijn op een heel hoog niveau ligt. De 'foodprint' ligt in verhouding zeer laag.

Tevens vindt jij dat de vleesindustrie een te grote milieu impact heeft. De referentie van 'te groot' is iets die ieder voor zich kan/moet bepalen. Naar mijn mening is dit namelijk niet zo.

Ik vind dat de hele situatie escaleert door het matige optreden van NVWA, het slecht communiceren en het niet oppakken van de eerste signalen uit belgie. Daarbij spreekt men over 'gif' in eieren, dat is in essentie waar. maar de concentraties zijn zeer klein (inderdaad wel te hoog). Het middel Fipronil wordt in 100-tallen hogere concentraties ook toegediend aan honden/katten, dan mag het wel kennelijk. Met mijn betrekkelijk kennis van deze wetenschap lijkt me dat dan ook schadelijk voor nieren/lever van die dieren.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:22

Nee asbest heeft niet met stalbranden te maken, maar wel met boeren zonder veiligheidsvoorschriften naleven in oude overvolle stallen waar geen beheerder aanwezig was en ineens alle stallen in de fik staan, een boer die al een houdverbod heeft in Duitsland...helaas heb ik inside information....

En legbaterrijen, tja ach wat denk je van overvolle schuren zonder buitenlicht en buitenlucht, ja die zijn er nog....helaas zelf moeten aanschouwen toen er een open stond en nooit geweten dat daar kippen in zaten, na jaren er langs te zijn gekomen. Overvol en de stank was enorm....dit was nadat die schuur niet meer werd gebruikt, ben enorm geschrokken dat dit nog kan!

Veel misstanden in de zogenaamde goede bio industrie in Nederland...veel mooie nieuwe goede bedrijven ook, dat wel...

Hoofdjes uit de wolken houden...dieren zijn gewoon dingen waar geld aan verdiend wordt..de consument bepaalt

Wij hebben hier in de omgeving niet eens een poelier die biologische kip verkoopt, omdat de consument dat te duur vind....dus laten we niet doen alsof alles zo goed is hier.

Waarom het ene ei een fractie kost van een biologisch ei?

Allerlei routes rijden om dieren over grenzen te rijden om andere voorschriften te kunnen genieten en weer terug te halen naar Nederland.


https://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/legkippen, eet smakelijk!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:26

weule schreef:
@ nikass: Bruintje spreekt hier de volledige waarheid. Dat jij dat krom vindt is jou mening, maar het is inderdaad zo dat de nederlandse landbouw en veehouderij het meest efficient is qua productie en grondstoffen. Het laagste antibiotica verbruik heeft en dierenwelzijn op een heel hoog niveau ligt. De 'foodprint' ligt in verhouding zeer laag.

Er zijn genoeg productiesystemen waar minder of zelfs geen antibioticagebruik is (sowieso de gehele tuin- en akkerbouwsector, maar ook een groot deel van de extensieve veehouderij).
Er zijn genoeg productiesystemen die draaien op véél minder tot vrijwel geen input aan fossiele brandstoffen. Goed, die leveren fors minder eindproduct, maar kunnen evengoed per kilo product een kleinere input nodig hebben.

Dat die economisch niet rendabel zouden zijn, is grotendeels een keuze die we hebben gemaakt om bepaalde kosten wel en bepaalde kosten niet in de consumentenprijs mee te rekenen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:29

Ja dat is die boer die vorige week zijn stallen in de fik had.
Maar hij leefde nu in Nederland wel de regels na.

Citaat:
,Maar de afgelopen jaren is alles volgens de regels gegaan.’’ Dat moet ook De Jonge toegeven:""

http://www.ad.nl/binnenland/varkenshoud ... ~a0e15689/

Dus jij draait nu dingen om, want de regels werden wel nageleefd.
Dat jij dat niet voldoende vind die regels is wat anders dan niet naleven.
Geen insite informatie voor nodig, staat gewoon in de krant.

Legbatterijen zijn die volle schuren niet, dus gewoon geen verkeerde namen gebruiken.
Ja kippen stinken, vind ik ook. En ja dat ligt aan de consument dat ze niet meer willen betalen.
Maar kun je nagaan hoe het in het buitenland er aan toe gaat als je het hier al verschrikkelijk vind.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:33

weule schreef:
Ik vind dat de hele situatie escaleert door het matige optreden van NVWA, het slecht communiceren en het niet oppakken van de eerste signalen uit belgie.

Vooral dit!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:36

weule schreef:
@ nikass: Bruintje spreekt hier de volledige waarheid. Dat jij dat krom vindt is jou mening, maar het is inderdaad zo dat de nederlandse landbouw en veehouderij het meest efficient is qua productie en grondstoffen. Het laagste antibiotica verbruik heeft en dierenwelzijn op een heel hoog niveau ligt. De 'foodprint' ligt in verhouding zeer laag.


Excuses voor mijn wantrouwen. Ik neem aan dat het de waarheid is. dat neemt nog steeds niet weg dat de impact veel te groot is, ook al is die bij de buren wellicht nog groter. En daarmee vind ik het nog steeds goed praten wat niet goed te praten valt: iets is niet opeens goed als het iets minder slecht is dan bij een ander.
En dat is nou juist iets waar je niet over van mening kan verschillen, want over waarheid gesproken, dat zijn gewoon feiten. Het gebrek aan ruimte, het kappen van de bossen, de vervuiling; grootste boosdoener is de intensieve veehouderij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:38

Jou feiten, echt jou feiten.
Het aantal mensen op aarde is de grootste boosdoener vind ik.
En misschien daar eerst eens een halt op zetten, maximaal twee kinderen.
Helaas gaat dat nooit gebeuren.
De dieren zijn nog altijd het voedsel voor de teveel mensen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:43

Is ook zeker een probleem ja. (Dat probleem kan overigens anders worden opgelost dan een halt op het aantal kinderen te zetten. Het begint namelijk bij een eerlijker verdeling in de wereld. Au, alweer het westen die de eerste stap moet zetten).
Maar mensen hoeven geen dieren te eten. Zeker niet in zulke hoeveelheden.
En het zijn inderdaad feiten, of ga je a la Trump gewoon ontkennen wat niet in je straatje past?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-08-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:43

Wanneer eten uit de supermarkt niet voldoende is, dan zoek je toch een plek waar het je wel aan staat? Ik heb eindelijk de stap gezet en heb een fijne, kleinschalige boerderij gevonden waar ik vlees ga halen. Eieren heb ik toevallig niet nodig, die hebben we zelf. En tegenwoordig kan alles bevroren verstuurd worden, dus kan je het zelfs combineren met een drukke baan ;)

Ik lig niet wakker van de eieren, blijkbaar is er geen gevaar voor mij. Wel vind ik het verschrikkelijk dat door toedoen van één bedrijf er nu zoveel levens nog vroeger eindigen dan normaal.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:44

Hoe zo weet jij dat hij de regels naleefde? Daar is nog onderzoek naar en er zijn andere meningen over nl....alleen al de vraag hoe er brand in 4 schuren tegelijk kan ontstaan zonder dat er ook maar een brandalarm af gaat en in zo een groot bedrijf zonder dat er ook maar iemand van de bedrijfsvoering aanwezig is....? Berichtjes in de krant of praatjes uit de direkte omgeving, wie zal het zeggen...

Gaat mij te ver om maar gewoon de andere kant uit kijken door met regels aan te komen...worden vaker overtreden dan men denkt dan nageleefd....het is maar wie handhaaft! En soms ligt dit wel eens wat genuanceerder, zeker in kleine ons kent ons omgevingen...

In Nederland is iedereen eerlijk en elke ondernemer leeft regeltjes na en wordt regelmatig gecontroleerd...tja laten we dat maar allemaal zo denken..

Als de consument zich bewust wordt dat dat eitje of dat stukje vlees een luxe is en daar voor wil betalen, krijgen we weer een gezonde hap op tafel....maar niets is minder waar...

De beter leven kip van de AH is ook zo een lachtertje, smaakt niet eens meer naar kip en ziet er al helemaal niet eens naar uit, maar iedereen denkt dat deze kip,een top leven heeft gehad...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:44

Ontkennen doe jij al.
Ik ga niet zeggen dat er geen problemen zijn, maar dat is niet direct de intensieve houderij, want planten eten kost meer. Maar dat gaat er bij vegetariërs niet in ook al zijn daar bewijzen van.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:46

Indestal Inderdaad :j