Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:04

In de buurt van Hoogeveen, Drenthe. Dat zou wel super lief zijn <3

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:57

Ai, da’s helemaal aan de andere kant van het land. Ken je de gratis starter van de broodgodin? Je betaalt alleen de verzendkosten. Ik heb die gedroogde starter gebruikt en het werkt als een malle.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:00

Goedenavond, Ik weet niet of ik t hier mag vragen... wij hadden gisteren visite en ik haf oliebollen gebakken maar de zoon van visite mocht deze niet ivm gluten nou wil ik voor volgend jaar voor hem glutenvrije oliebollen maken... iemand een recept voor mij..m :o

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:54


prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:33

Ceetje_bokt schreef:
Ai, da’s helemaal aan de andere kant van het land. Ken je de gratis starter van de broodgodin? Je betaalt alleen de verzendkosten. Ik heb die gedroogde starter gebruikt en het werkt als een malle.


Nee, maar bedankt voor de tip! Die ga ik proberen *\o/*

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 01:05

Beauty26 schreef:
Goedenavond, Ik weet niet of ik t hier mag vragen... wij hadden gisteren visite en ik haf oliebollen gebakken maar de zoon van visite mocht deze niet ivm gluten nou wil ik voor volgend jaar voor hem glutenvrije oliebollen maken... iemand een recept voor mij..m :o


Als hij echt gevoelig is let dan ook op dat je ze als eerste in schone olie bakt.. :j

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:01

Ceetje_bokt schreef:
Ai, da’s helemaal aan de andere kant van het land. Ken je de gratis starter van de broodgodin? Je betaalt alleen de verzendkosten. Ik heb die gedroogde starter gebruikt en het werkt als een malle.


Ik heb het gister gelijk besteld samen met de starterkit en ga hopelijk ook activer meebakken. 4x is scheepsrecht zeggen ze toch :') Als die starter nu alweer mislukt, dan kap ik er mee ook -O-

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:41

Succes VenorSnorlax. Om te beginnen vond ik de starterskit echt prima, maar inmiddels bak ik met andere melen.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:09

VenoSnorlax schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Ai, da’s helemaal aan de andere kant van het land. Ken je de gratis starter van de broodgodin? Je betaalt alleen de verzendkosten. Ik heb die gedroogde starter gebruikt en het werkt als een malle.


Ik heb het gister gelijk besteld samen met de starterkit en ga hopelijk ook activer meebakken. 4x is scheepsrecht zeggen ze toch :') Als die starter nu alweer mislukt, dan kap ik er mee ook -O-


Ik hoop dat je starter deze keer wel aanslaat. Je kunt m eventueel ook een drupje honing geven. Gist houdt van honing.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:12

Paloedie schreef:


Thx deze had ik idd gevonden alleen wist niet of deze lekker zijn.. dacht misschien heeft iemand hier een eigen recept. Maar ga deze elk geval onthouden.
snorkel1986 schreef:
Beauty26 schreef:
Goedenavond, Ik weet niet of ik t hier mag vragen... wij hadden gisteren visite en ik haf oliebollen gebakken maar de zoon van visite mocht deze niet ivm gluten nou wil ik voor volgend jaar voor hem glutenvrije oliebollen maken... iemand een recept voor mij..m :o


Als hij echt gevoelig is let dan ook op dat je ze als eerste in schone olie bakt.. :j


Thx dit is idd een goeie, hij is er idd erg gevoelig voor dus ga hier zeker rekening mee houden!

prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:38

Ik heb ook maar meteen vanalles bij besteld bij Broodgodin :+ ben benieuwd.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:39

Let erop dat het brood uit de starterset al zout bevat. :') Maak niet dezelfde fout als dat ik deed.

Ik ben overigens (maar dat zit mss meer in mn hoofd) meer fan van het meel van Baktotaal (de Amerikaanse patentbloem en de Franse bloem) dan van BG.

prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:26

Ik schijn structueel te weinig zout in mijn brood te doen, dat is de enige opmerking die ik altijd krijg :+ En dan heb ik voor mijn gevoel al erg veel gedaan.

Ze hebben hier normaal erg fijne meel te koop van de molen. Daar is mijn starter het ook erg goed op gaan doen. Het is wat prijziger dan een pak uit de supermarkt, dus wellicht is er nog een andere optie/ iets wat ik groter kan inkopen . Wat is volgens jou het verschil? Waar merk je dat in?

Ik heb 1 pak meel besteld en een pak roggemeel, dus als het niet bevalt is er geen man overboord.

tamary

Berichten: 29204
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:06

prugelpiet schreef:
Ik schijn structueel te weinig zout in mijn brood te doen, dat is de enige opmerking die ik altijd krijg :+ En dan heb ik voor mijn gevoel al erg veel gedaan.

Ze hebben hier normaal erg fijne meel te koop van de molen. Daar is mijn starter het ook erg goed op gaan doen. Het is wat prijziger dan een pak uit de supermarkt, dus wellicht is er nog een andere optie/ iets wat ik groter kan inkopen . Wat is volgens jou het verschil? Waar merk je dat in?

Ik heb 1 pak meel besteld en een pak roggemeel, dus als het niet bevalt is er geen man overboord.

Hoe en wat met zout in brood (engels) :

Onderschrift uitleg (engels) :
Citaat:
Most bread nowadays is made with salt. I have read that it has only been used in breadmaking for a couple hundred years but seems like someone would have thought of it far sooner because bread has been around for thousands of years. There are places where some bread is still made without salt. Tuscany being one of them.

At only 1.5% - 2.5%, salt makes up a very small part of a recipe. This tiny percentage affects fermentation, flavour, and texture.

Salt acts as a tightening agent on gluten. It strengthens the dough and makes it more cohesive. As the yeast consumes the maltose made by active enzymes contained in the flour, it expels carbon dioxide. It is the carbon dioxide that gets trapped in the gluten network and makes the bread dough puff up. The stronger the gluten the more gas it can hold. This of course is not a rule that must be followed. Sometimes weaker gluten is preferable. Saying that, a dough without salt becomes extremely weak and can’t hold the gas effectively.

Besides improving dough structure, it also greatly enhances the flavour. Bread made without salt tastes bland. It has no character. Salt not only adds a salty taste, but it also accentuates the flavour of the flour and other ingredients contained in the dough.

Salt helps with controlling fermentation. It draws moisture through the cell walls of yeast through a process called osmosis. Yeast needs water to work effectively. The more dehydrated it gets the slower it will ferment. This is by no means a bad thing. A dough made without salt can ferment too rapidly and uncontrollably. This property of salt can be used for slowing down and controlling sourdough derived leavens and yeasted preferments. It is especially useful in hotter climates and hotter kitchens. Just a small percentage significantly slows down a preferment preventing it from over fermenting.

Salt inhibits enzymatic activity. This is one of the reasons why salted foods can be stored for so long. So, adding salt to a soaker can prevent it from going off. Soakers with grains and seeds often are made with hot water. Leaving a warm soaker to stand at room temperature for many hours can cause it to spoil. I will make a dedicated episode about soakers and how to use them soon. The same salt percentages apply for soakers as well as bread dough and preferments.

Salt helps preserve the colour and flavour of four. Unbleached flour has carotenoid pigments which give the crumb a creamy colour and wheaty aroma. Salt helps with preserving these carotenoids as it delays oxidation. Therefore, it is preferable to add salt at the beginning of the mixing process. Saying that, it is most important when using a mixer as the mechanical action can oxidize the flour a lot faster than hand kneading could. The resulting bread can have a white crumb and a lack of good aroma.

While normally all ingredients are calculated as a percentage of the total amount of flour, if a dough is made up of a large proportion of grains and seeds, then the total salt amount should be calculated in relation to the total weight of the grains, seeds, and flour. This is important for a correct balance of flavour. Grains and seeds absorb a lot of water and dilute the saltiness of the final loaf. Adding more salt will correct this.

Generally, 2% of salt is the standard for most recipes. I almost never stray from that number. It keeps the calculations simple, and it adds enough flavour while keeping the fermentation in check.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:07

Van hun roggemeel wordt mijn starter wel heel blij! Moet je wel net wat meer water bij gebruiken.

Ik gebruik altijd minder zout dan wat 'gebruikelijk' is want anders vind ik het smerig. :')
Meer richting 1.5 dan 2.

Bijzonder hoe smaken toch verschillen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:33

Ik heb onlangs een molen gevonden waar je groot meel in kan kopen. Heb vorige van diverse soorten 5kg zakken gehaald als test om te kijken wat het beste bevalt. Volgende keer kan ik daar dan 25kg zakken van halen. Scheelt echt flink qua kosten. €1,10/kg ipv €1,65/kg voor T150.

Prairy
Berichten: 9126
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:07

Waar bewaar je dat meel in lizy?

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:19

Ik heb inmiddels ook een molen gevonden. Die verkoopt eigenlijk niet privé, maar met een belletje van tevoren maken ze voor mij een uitzondering. Wel alleen zakken van 25 kg. Dat is geen ramp als je 4 tot 5 broden per week bakt a 500g per brood.

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:53

Ik heb ook een molen in de buurt, misschien toch even kijken voor goed meel. Zoals prairy al aangeeft, hoe bewaar je dat?

@Judith0 Dat is een hoop ook, hoe plan je dat in met rijzen en bakken? En vooral ook het opruim werk met plakkerig deeg :')

Pakketje is gister niet verzonden dus niet mn eerste zuurdesem bakken zondag :(

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:15

Hier bak ik ook met grotere zakken (5 kg) van de molen. Ik ben te lui om iedere keer naar de molen te rijden.
Ik heb een keukenkastje leeg gehaald en bewaar het in de zakken van de molen zelf. Belangrijkste is namelijk donker en droog. Nu woon ik tussen 2 molens in dus moet niet zeuren.
Ik bak 3 broden per week (750 gram bloem/meel in totaal) en dat gaat prima, is tijden geleden dat ik beestjes in het mail heb gehad. En anders dan de meeste, bak ik heel eigenwijs met gist. Wil wel een starter maken maar mijn broodafnemers hebben vooroordelen over zuurdesem. Dus heb niet zoveel zin in het experimenteren.
Nu zijn mijn gistbroden heerlijk, ik bak vooral omdat ik niet zo goed tegen jumbo brood kan en onze bakker alleen 's ochtends brood heeft maar dan werken wij.

Mooie prijs Lizy29, dat gaat hier met 25 kg niet eens lukken. Betaal dan voor 25 kg 1,65 per kilo T65 bloem. Met 5 kg zit je nog boven de 2 euro per kilo.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:30

Ik heb de 5kg zakken in een keukenkastje staan. Wil van de week speciale emmers/bakken bestellen om het in te doen. Maar ik bak 7 a 8 broden per week a 500gr meel per brood dus erg lang staat het sowieso niet :')

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:48

Heb ik als enige een keuken die in 24 uur pas weer klaar is voor het volgende brood :')

Wel heel gaaf, heeft waarschijnlijk ook moeten groeien in die hoeveelheid. Ik kom helemaal weer in mn bak hyperfocus nu

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:58

Ik bak 4 broden per keer, 2 gaan er de vriezer 2 blijven er uit. En dan vaak nog eens per week nog wel een 'speciaal' broodje met kaneel vulling oid.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:04

VenoSnorlax schreef:
Heb ik als enige een keuken die in 24 uur pas weer klaar is voor het volgende brood :')

Wel heel gaaf, heeft waarschijnlijk ook moeten groeien in die hoeveelheid. Ik kom helemaal weer in mn bak hyperfocus nu

Is ook routine! Ik bak 3 broden tegelijk, wissel niet enorm van recept en kost mij dus niet enorm veel tijd. Zondagavond is bij mij broodbak avond. Ik koop dus eigenlijk ook nooit brood in de winkel.

Ik bak ook geregeld zoet en gisteren heb ik bolletjes gebakken. Ik heb nu het deeg van brioche kaneelbroodjes in de koelkast :Y)

BeFunny

Berichten: 10673
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:13

Ik heb weer een lekker brood gebakken
Afbeelding

Ik heb van de speltbloem en meel ook 5kg zakken van de molen. Maar ze staan nog in een doos. Er is ook voor de tweede keer een zak gescheurd die zit in een plastic zak nu. De ideale opberg manier daar ben ik nog zoekende naar. Ik denk dat ik van die kunststof bakken ga kopen.

Ik bak soms èèn soms twee broden. En stop vaak iig een deel in de vriezer.