Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:40

VenoSnorlax schreef:
Ik heb ook een molen in de buurt, misschien toch even kijken voor goed meel. Zoals prairy al aangeeft, hoe bewaar je dat?

@Judith0 Dat is een hoop ook, hoe plan je dat in met rijzen en bakken? En vooral ook het opruim werk met plakkerig deeg :')

Pakketje is gister niet verzonden dus niet mn eerste zuurdesem bakken zondag :(


Ik bewaar het meel en bloem in afgesloten bakken, van die doorzichtige rechthoekige bakken met deksel.
En dat dan in een keukenkastje.

Het plannen valt wel mee, ik bak er altijd 2 tegelijk (oven beperkt ruimte voor meer, anders deed ik er 4). Ik heb een grote spiraalkneder (Maxima 8) die het kneden voor me doet. 2 of 3 dagen per week ben ik er een ochtend zoet mee.
Het opruimwerk valt mee.
Ik bak altijd gistbrood, meestal met verse gist. Na het kneden gaat de kom van de kneder vol water. Na de eerste rijs gaan de rijskommen vol met een sopje. De kom van de kneder veeg ik dan schoon met mijn handen en maak hem leeg met een stuk tuinslang, het laatste restje met een doekje. De kom kan er niet onderuit namelijk. De bakblikken gooi ik een stuk bakpapier in, dus die hoeven eigenlijk nooit gewassen te worden.
Eitje dus ;)

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:58

Vanmorgen zuurdesemkaneelbroodjes gebakken. Ik wilde ze gisteren bakken, maar had het zinnetje ‘en dan zet je ze een nacht in de koelkast’ eventjes niet onthouden. Oh en nadat ik het deeg gekneed had voor de eerste rijs, zie ik opeens het ei nog in de keuken liggen. 8)7
Maar tada…. en het is jammer dat er geen geurfoto’s bestaan.
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:45

Wat maak jij lekkere dingen Ceetje, het water loopt mij in de mond.

Ik heb deze week een paar broden gebakken maar geen fotos. Omdat het soort gelijken zijn als eerder.

Ik ben blij met mijn pizzasteen, de korst wordt wat steviger dan in de pan en de binnenkant lekker luchtig. Sinds ik desem gebruik maak ik nog enkel desembroden. Mijn vriend zegt steeds lekker brood dus hij heeft graag desem.

Ik ga nog kijken naar een desem pizzabodem recept.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:04

Gisteren knoflookbroodjes gebakken:
Afbeelding

LWDaisy

Berichten: 4802
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:24

Oeh, een brood-bak-topic!

Die knoflookbroodjes, mmm!

Ik had vroeger een broodbakmachine. Het brood dat ik daarmee bakte (chocolade of suiker) was lekker, maar ik vond die machine zo'n gedoe haha. Daverde alle kanten op, dus ik durfde dat ding niet alleen laten, en dat vond ik wel jammer, het staat toch een paar uur te draaien. Ik heb hem uiteindelijk weggegeven.

Vorig jaar toch terug een poging gewaagd. Ik heb in Polen challe gegeten, en vond dat zoooo lekker, dat ik het gewoon moést proberen. Ik heb niet meteen het juiste deeg gevonden, en volgens mij ook niet lang genoeg gekneed haha, de vlecht verloor tijdens het bakken in de oven een beetje zijn vorm, mààr het was wel héél lekker met een snufje zout erbij!

Ik volg hier, ik bak wel graag :j

prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:34

Hoelang kan zuurdesem in de koelkast staan? Ik heb heel enthousiast vandaag een deeg gemaakt, alleen moet ik morgen gewoon werken _O- ik kan het dus eigenlijk pas ‘s avonds bakken, dan zou het 20 uur in de koeling hebben gestaan.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:40

Geen probleem. Kan tot 48u. Hoe langer hoe zuurder.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 07:52

Ik heb gister weer 3 heerlijke zuurdesembroden gemaakt. 2 voor in de vriezer. Heb geen fotos maar had een wit spelt mais brood. Èèn spelt volkoren-roggemeel een spelt meel-bloem en allemaal met zaadjes. Ook bij allemaal melk en een eitje doorheen en boter.

fjordwijk
Berichten: 178
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:56

Heb gisteren met mijn eerste starter gemaakt en een poolish. Ben benieuwd.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:52

Weer twee desem broden gebakken. Deze keer met water omdat ik melk was vergeten. Èèn is met mais meel en speltbloem. De ander met speltmeel. Allebei wel met een eitje, roomboter en zonnebloemolie.

Afbeelding

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:20

Ik ook weer. Zo lekker.

Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:47

Die van mij mislukt toch elke keer |o

Maar ik vergeet ook wel elke keer een handeling :')

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:40

prugelpiet schreef:
Die van mij mislukt toch elke keer |o

Maar ik vergeet ook wel elke keer een handeling :')



Wat vergeet je dan?

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:13

Wat een lekkere broden weer, jammer dat bokt geen geurfunctie heeft.

Ik heb gisteren worstenbroodjes gemaakt voor bij de erwtensoep.

Afbeelding

Het recept is voor 30 broodjes, maar ik run geen weeshuis. Daarom heb ik het recept aangepast naar 20 en gaan er wat in diepvries.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:46

Lekker worstenbroodjes. Ik ben net bezeil met het deeg om zaterdag een brood te kunnen bakken. Merk dat de planning makkelijker is als ik vakantie heb, dan in werkweken.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:05

Afbeelding
Lekker dames!

Ik heb een kant en klare mix gekocht bij PitPit. Niet het mooiste brood maar de smaak is goed en hij is redelijk eenvoudig te maken. Soms ook wel eens fijn.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 07:49

Ziet er echt niet verkeerd uit. Lekker donker ook.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:43

Donderdagavond deeg gemaakt, vrijdagavond opgebold, zaterdagochtend gebakken: roggebrood. Nou ja niet 100% rogge. Het deeg was erg stug. Is dat normaal voor rogge? Ben wel weer verliefd op de ‘looks’.
Afbeelding

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:07

Oeh hij ziet er mooi uit hoor! Rogge slurpt inderdaad wat meer water op.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:09

Ziet er mooi uit :j

Ik ben niet zo'n fan van rogge door brood heen. Ik heb nu toevallig deeg staan met 50gram roggebloem erdoorheen omdat ik het ook wil opmaken maar ik koop het niet weer.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:58

Ik was superblij met roggemeel voor mn starter. Daar zitten de meeste wilde gisten in. Dus dat is perfect voor een nieuwe starter. Nu gebruik ik gewoon mn normale broodmeel.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:14

Speltmeel werkt hier perfect voor de starter. De bloem duurd wel langer voor het actief is maar kan ook prima.

Ik had roggemeel daar ook voor gekocht maar daar niet voor gebruikt. Een keer een roggebrood gemaakt met half spelt half roggemeel maar ik vind dat minder lekker. Dus nu doe ik af en toe een klein deel roggemeel erbij bij mijn deeg dus dat is wel lekker. Maar ik vind het verder weinig toevoegen dus ik koop het niet meer.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:22

Ja je moet absoluut bakken wat je zelf het lekkerst vind natuurlijk. Ik had spelt gehaald voor een vriendin die bleef slapen. Normaal vind ik speltbrood uit de winkel echt mehhh. Maar zo zelf met een desem was het echt zo goed!

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:40

Ja ik vind spelt uit de winkel vaak ook meh. Maar idd met Desem zelf gebakken erg lekker. Ik vind zelfs een brood met enkel speltbloem en bijv maïsmeel en desem maar dus wit ook heel lekker. En mijn vriend die houd normaal niet van wit die vind het ook lekker. Dus hier echt fan van speltmeel. En doet het ook goed met melk dus ik bak het meest met melk ipv water.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:02

De twee broden van vandaag

Afbeelding