Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:05

meintje schreef:
Ik bak mijn broden in een gietijzeren pan. Die verwarm je voor, gelijk met de oven zodat hij goed heet is als je brood er in gaat.
Wat een goed idee!!! Ga ik ook eens proberen.

8nnemiek schreef:
Ik ben begonnen met een broodbak machine, maar dat is het toch net niet vind ik. Ik vind de vorm niet zo fijn, er zit altijd een gat in het brood waar de kneedhaken zitten, en ik vind het brood niet luchtig genoeg en de korst te dik.
Dat gat is te voorkomen door de kneedhaak er na de laatste kneedronde uit te halen :)*
Luchtigheid en korst zijn beïnvloedbaar door te variëren met de verhouding van de ingrediënten. Dat ligt niet (alleen maar) aan je machine. Hoewel ik niet ontken dat de ene machine beter is dan de andere :+ Mijn partner heeft veel geëxperimenteerd met recepten en zo geleerd hoe je dat beïnvloedt.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:08

Ninx schreef:
Hi!
Ik was even nieuwsgierig wie van jullie eigen brood bakt, en of je kunt vertellen waarom je dat in de oven doet of in een broodbakmachine..... en in het laatste geval: welke machine?
Ik bak wel eens het een en ander, maar nog geen eigen brood. Dus ik ben ook een beetje aan het speuren naar goede/ gezonde mixen.... of meel.

Alle tips en ideeën welkom!!!

Ik maak het zelf iedere vrijdag twee vlechtbroden. Ik heb nog geen machine gevonden die dat voor mij doet :) dus inderdaad met de hand

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:09

Ik heb een hele tijd dit brood zelf gebakken, gewoon in de oven:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kweitbrood
Liet de keukenmachine kneden, na het rijzen met bakblik in de oven en dat ging prima.

Nu heb ik brood eigenlijk volledig uit m'n dieet geschrapt en die enkele keer dat ik nog brood eet ga ik voor gemak. Het meeste glutenvrije brood is namelijk toch niet zo lekker en dan kan ik beter een verse salade eten :') .

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:09

Ik doe het deeg met een stuk bakpapier er onder in de pan, dat scheelt erg met het eruit halen.
Je wil je brood namelijk meteen na het bakken uit de pan halen en dan loop je niet te stoeien met een hele zware hete pan ;)

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:13

Ik koop ook alleen puur meel zonder iets eraan toegevoegd. Ik haal mijn meel bij de Commandeursmolen, die verkopen zelfgemalen biologisch meel. Ik heb pas nog 2x 5kg spelmeel en 2x 5kg tarwebloem gehaald. Heerlijk!

Zelf werk ik altijd met een voordeeg; een deeg dat een hele nacht of minimaal 4 uur heel langzaam rijst, voordat ik het 'echte' deeg ga maken. Dat zorgt er voor dat de gist actiever is en het brood luchtiger wordt en meer smaak heeft.

Dorien66 schreef:
Dat gat is te voorkomen door de kneedhaak er na de laatste kneedronde uit te halen :)*
Luchtigheid en korst zijn beïnvloedbaar door te variëren met de verhouding van de ingrediënten. Dat ligt niet (alleen maar) aan je machine. Hoewel ik niet ontken dat de ene machine beter is dan de andere :+ Mijn partner heeft veel geëxperimenteerd met recepten en zo geleerd hoe je dat beïnvloedt.

Ik vond dat veel te lastig.. Moet je 's nachts om 4 uur je bed uit om die pokkedingen eruit te halen :') Ja, ik heb het wel eens gedaan, maar dat was toch niet ideaal.
De reden dat de korst altijd wat dikker blijft dan een ovenbrood is simpelweg dat het apparaat eerst langzaam moet opwarmen om het brood te gaan afbakken. Als je het brood direct in een hete oven zet dan is het brood sneller gaar, en wordt het minder droog en blijft de korst dunner.
Een broodbakmachine had ik echt alleen voor het gemak, maar het wordt voor mij nooit écht zo lekker als een brood uit de oven.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-04-20 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:14

Heb jarenlang een broodbak machine gehad. Man, wat was ik verliefd op dat ding. Alleen veel te groot voor mij alleen, dus deze is de deur uit gegaan bij mijn verhuizing. Ik mis hem nog steeds. Helaas nu een hele kleine oven, dus als ik al zelf brood maak zijn het kleine broodjes.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:14

Met onze broodbakmachine kan je kiezen hoe hard je de korst wilt hebben, je kunt wel veel meer dan alleen een brood bakken in de machine, dat is dan wel weer handig .

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:17

Ik bak brood, momenteel met mijn standmixer (bosch mum) het deeg kneden en bakken in de oven. Wil tzt wel weer een nieuwe bbm, want dat kneden is niet zo goed voor mijn mixer (nu de kenwoord chef elite besteld, de bosch is wel af aan het raken) :+ En ik ben te lui om alles met de hand te kneden..

Voor de bbm wacht ik het post-corono tijdperk even af. Verwacht dan wel eea op marktplaats :D

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:18

meggiemeg schreef:
Met onze broodbakmachine kan je kiezen hoe hard je de korst wilt hebben, je kunt wel veel meer dan alleen een brood bakken in de machine, dat is dan wel weer handig .

Ik had ook zo'n uitgebreide, dat was wel fijn inderdaad :j
Met die van mij kon ik zelfs jam maken, en natuurlijk cake enzo.. korstkleur en dikte instellen.. timer.. kon kiezen uit een lang brood of twee kleintjes..
Maar het ding nam zo veel plek in beslag.. Dat vind ik dan weer het nadeel.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:25

Ik heb een paar keer brood gebakken, maar bestaat er een conserveringsmiddel wat je er in kunt doen ofzo? :o ik vindt het zoveel werk voor iets wat eigenlijk maar een dag echt te eten is, daarna vindt ik het al gauw taai. Ook als ik plakjes in vries. Het is echt dezelfde dag op eten.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:31

8nnemiek schreef:
Dorien66 schreef:
Dat gat is te voorkomen door de kneedhaak er na de laatste kneedronde uit te halen :)*

Ik vond dat veel te lastig.. Moet je 's nachts om 4 uur je bed uit om die pokkedingen eruit te halen :') Ja, ik heb het wel eens gedaan, maar dat was toch niet ideaal.
De reden dat de korst altijd wat dikker blijft dan een ovenbrood is simpelweg dat het apparaat eerst langzaam moet opwarmen om het brood te gaan afbakken. Als je het brood direct in een hete oven zet dan is het brood sneller gaar, en wordt het minder droog en blijft de korst dunner.
Een broodbakmachine had ik echt alleen voor het gemak, maar het wordt voor mij nooit écht zo lekker als een brood uit de oven.

Aha! Ik bak nooit 's nachts. Ik werk altijd van huis uit, dus bak gewoon overdag.
En ook in de machine is korstdikte beïnvloedbaar, dat heeft niet alleen te maken met het langzame opwarmen. Wij hebben altijd lekkere, knapperige, niet te dikke korsten. Kwestie van experimenteren, vooral met water :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:33

Wij hebben heel lang een broodbakmachine gehad. Maar oprecht: het is zóveel lekkerder als je het zelf maakt. Je krijgt uit zo'n machine een heel standaard brood wat op den duur je neus uitkomt.


Zelf gebruiken wij een heel standaard recept voor het met de hand bakken wat eigenlijk altijd lukt, en inmiddels is mijn vader ook een desem gestart waar hij zelf zuurdesem mee bakt! Ontzettend leuk! :j

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:33

Hoe lang eten jullie van het brood? En is invriezen een optie?

Als ik moonsparkle haar post lees, dan is dat geen doen. Ik ga niet dagelijks aan de bak als het zoveel werk is (wij zijn maar met 2 volwassenen thuis).

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:34

moonsparkle schreef:
Ik heb een paar keer brood gebakken, maar bestaat er een conserveringsmiddel wat je er in kunt doen ofzo? :o ik vindt het zoveel werk voor iets wat eigenlijk maar een dag echt te eten is, daarna vindt ik het al gauw taai. Ook als ik plakjes in vries. Het is echt dezelfde dag op eten.

Ons brood kun je dagen goed houden zonder vriezer. Heeft te maken met je recept, wijze van bakken en hoe je een aangesneden brood bewaart. Wij snijden het aantal sneedjes af dat we willen eten en bewaren de rest van het brood in de broodtrommel, we zetten het daarin op de snijkant. Het droogt niet uit en wordt niet taai. Alleen de korst wordt na een dag of 3 wat slapper.

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:35

Leuk al die broodbakkers! :D

Ik bak het zonder broodmachine, elke week wel 1 a 2 'normale' broden en in het weekend wat kleine broodjes. Ik heb sinds kort een KitchenAid Artisan die het kneedwerk voor mij doet, daarvoor deed ik het met de hand. Ik merk dat de Kitchenaid het gewoon mooier gekneed krijgt dan ik.

Meel en gist koop ik bij de molen of op Baktotaalhuis, maar heb ook wel eens die zakken meel van de ah gebruikt (die zwarte, kom even niet op de naam) en die doen het ook prima.

Ik meng de ingrediënten, laat de kitchenaid het kneden terwijl ik wat anders doe en laat het voor de eerste rijs in de kom en de tweede rijs gaat in een rijsmandje voor de vorm. Dan verwarm ik de oven voor en zet ik een baksteen in de oven die meeverwarmd word.

Dan brood vanuit het mandje op de steen droppen, inkerfen met een scherp mes of lame en hup de oven in. Voor een extra knapperige korst zet ik ook een ovenbestendige mok met heet water er in, of spuit ik water op de wanden van de oven.

Ik bewaar het brood in broodzakken. Eenmaal aangesneden moet ik dan enkel even het eerste open sneetje eraf halen en de rest is nog prima voor zo'n 3 a 4 dagen. Soms vries ik het al in plakken in maar lang niet altijd.(edit: precies wat Dorien zegt inderdaad!)

Ik maak eigenlijk te weinig broodfoto's :+ ik wil van de week wel eens zuurdesem maken en ciabatta dus zal die op de foto gaan zetten.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:37

Wij eten twee of drie dagen van het brood. Soms droogt het snijvlak een beetje uit, dan snijden we er een dun plakje af voor de kippen en is de volgende plak weer lekker.
Stokbroden blijven minder lang knapperig, maar dag twee zijn die heel lekker om gehalveerd met een plak kaas eventjes in de oven te doen.

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:39

Onze zelfgebakken zuurdesembroodjes van vannochtend:


Afbeelding


Is zo belachelijk lekker <3

Het leuke aan zo'n desem is dat mijn vader het nu een paar maandjes geleden gestart is en als je het goed blijft verzorgen en voeden, het altijd blijft bestaan. Er zijn bakkers die dus al desems van 100 jaar oud hebben. Wel heel mooi, als mijn vader er later niet meer is, bak ik nog steeds brood met zijn desem. :)

Many
Berichten: 8277
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:40

Hier ook een enthousiaste broodbakker! Ik bak brood in de oven, kneden doe ik met de KitchenAid. Meel en bloem koop ik gewoon in de supermarkt of online, bij Pit & Pit. Brood bakken is naar mijn idee echt iets wat je vaak moet doen, dan wordt je eindresultaat steeds smakelijker. Een aanrader vind ik trouwens de blog van Levine van Doorne (https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/) en haar boeken. Ze legt alle stappen heel duidelijk uit en je hebt voor haar recepten geen bijzondere ingrediënten of apparatuur nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:45

Ik heb ooit een broodbakmachine gehad, maar dat vond ik lang niet zo lekker als brood uit de oven. Ik kneed met de magimix keukenmachine. Dat gaat heel erg makkelijk en goed. Geen vieze handen. Ik koop geen broodmix, want daar zit vaak vanalles doorheen. Dat vind ik niet nodig. Ik doe het ouderwets: gewoon goed volkorenmeel, gist, water, wat zout en soms wat olijfolie. Soms doe ik er havervlokken in. Of op. Soms ook sesamzaad, pompoenpitten of zonnepitten erop. Als het is afgekoeld, snij ik het en bewaar ik het in de vriezer. Ik pak elke dag een paar sneden.

Goede kwaliteit meel maakt echt verschil.

xSannee

Berichten: 4366
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:46

Ik ga jullie even volgen!
In deze huidige tijd waarbij we zoveel thuis zitten, bakken we erg veel!
Maar nog geen brood, terwijl we gek zijn op lekker brood *D

Een bakmachine wordt echt een sta in de weg, dus het wordt sowieso de oven als ik hieraan ga beginnen haha!

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:56

8nnemiek schreef:
meggiemeg schreef:
Met onze broodbakmachine kan je kiezen hoe hard je de korst wilt hebben, je kunt wel veel meer dan alleen een brood bakken in de machine, dat is dan wel weer handig .

Ik had ook zo'n uitgebreide, dat was wel fijn inderdaad :j
Met die van mij kon ik zelfs jam maken, en natuurlijk cake enzo.. korstkleur en dikte instellen.. timer.. kon kiezen uit een lang brood of twee kleintjes..
Maar het ding nam zo veel plek in beslag.. Dat vind ik dan weer het nadeel.

Klopt ik ben dan wel gezegend met 2 keukens. In 1 keuken heb ik dan ook de apparaten op het aanrecht staan zoals de bbm en de slowcooker enzo.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:11

Er is recent nog een aflevering van de keuringsdienst van waarde over brood(bakmachines) en broodmixen geweest, die kun je terugkijken op de npostart app of website.

Wat ik begrijp is dat met een broodbakmachine je het beste resultaat krijgt met een daarvoor bedoelde bakmix en in die bakmix zit weer net zoveel zooi en broodverbeteraar etc als een brood uit de supermarkt.

Brood zonder toevoegingen moet langer rijzen/meer gekneed worden.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:14

Ik bak mijn brood ook in een gietijzeren pan die is verwarmd met de oven samen (net als hierboven genoemd). Soms gist soms desem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:16

Set_Elkol schreef:
Ik bak mijn brood ook in een gietijzeren pan die is verwarmd met de oven samen (net als hierboven genoemd). Soms gist soms desem.

[ [url=m/e8ueFk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EWE1Hq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wiq33X.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TW5lCg.jpg]Afbeelding[/url] ]




Welke basis heeft jouw desem? En ziet er geweldig uit! In een pan doen wij nooit, maar wellicht ook wel eens leuk om te proberen.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:16

Wow die foto’s hierboven, het water loopt me in de mond. Wat ziet dat er heerlijk uit