Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:17

MarliesV schreef:
Hoe lang eten jullie van het brood? En is invriezen een optie?

Als ik moonsparkle haar post lees, dan is dat geen doen. Ik ga niet dagelijks aan de bak als het zoveel werk is (wij zijn maar met 2 volwassenen thuis).


2 tot 3 dagen (2 volwassenen, 1 kind) waarvan de korsten naar de kippen gaan :j Invriezen lukt zeker. Ik moet zeker niet dagelijks bakken.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:19

Resistance schreef:
Set_Elkol schreef:
Ik bak mijn brood ook in een gietijzeren pan die is verwarmd met de oven samen (net als hierboven genoemd). Soms gist soms desem.

[ [url=m/e8ueFk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EWE1Hq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wiq33X.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TW5lCg.jpg]Afbeelding[/url] ]




Welke basis heeft jouw desem? En ziet er geweldig uit! In een pan doen wij nooit, maar wellicht ook wel eens leuk om te proberen.


Ik heb nu eentje van tarwemeel maar ik voed hem nu af en toe met speltmeel vanwege af en toe uitverkocht in de huidige tijd :+ ik wil nog een keertje eentje maken van rogge.
Ik bak 20 minuten met deksel (creëert stoom) en daarna een half uur zonder deksel voor de korst.


Afbeelding

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:20

Resistance schreef:
Onze zelfgebakken zuurdesembroodjes van vannochtend:


Heb jij het recept om desem op te starten? Ik ben ook weg van desem en wil het graag zelf bakken.
Echter faalt het behoorlijk, heb nu al 5 mislukte pogingen gehad.

Gist brood bakken lukt me wel altijd, dus ik kan het niet uitstaan dat ik dit niet voor elkaar krijg. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:21

Wat gaaf zeg! Die rogge wil ik ook graag nog eens, maar m'n vader houdt niet van dat echte Duitse desem. We gaan wel binnenkort proberen of we 'm kunnen starten met iets anders dan fruitwater, want nu hebben we appel gebruikt. Kijken of dat ook uitmaakt voor de smaak. :j

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:22

Hier doen we het zonder machine! Een gietijzeren pan gebruiken we in de oven.

De no-kneed bread (hoef je niet te kneden), meergranen meel, gewone meel en walnoten:

Afbeelding

En een snel brood, wel kneden maar in een paar uur klaar:

Afbeelding

Gelukkig hadden we nog meel en gist! We doen het wel vaker en nu hebben we nog meer rijd om wat variaties te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:22

Rijsa schreef:
Resistance schreef:
Onze zelfgebakken zuurdesembroodjes van vannochtend:


Heb jij het recept om desem op te starten? Ik ben ook weg van desem en wil het graag zelf bakken.
Echter faalt het behoorlijk, heb nu al 5 mislukte pogingen gehad.

Gist brood bakken lukt me wel altijd, dus ik kan het niet uitstaan dat ik dit niet voor elkaar krijg. -O-



Jahoor! Als je ff hebt stuur ik je een foto. Wij gebruiken het boek "meesterlijk brood", waar echt alles in staat. Het lukte de eerste keer al. Je moet gewoon echt de juiste handelingen doen en spullen hebben; voordat wij 't zo deden mislukte het ook steeds.



Edit:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:23

Ik bak vaak zelf brood omdat ik het brood uit de supermarkt niet lekker vind. Heb met Pasen nog zelf broodjes gemaakt (vlecht broodjes en keizerbroodjes, helaas geen foto van). Als zelf geen brood maak dan ben ik aangewezen op crackers want ik eet echt niet graag brood van de supermarkt!

Ik had eerst een broodbak machine maar die is snel de deur uit gegaan je bent namelijk beperkt in de vormen die je kan bakken, de korst werd niet echt lekker en ik wist niet echt goed hoe dat ding werkte zoveel verschillende programma’s!!

Bak nu al een heel poos in de oven en dat bevalt goed ! Brood krijgt een mooie goudbruine korst, is knapperig en je kan elke vorm maken dat ze wilt en het is zelfs iets sneller klaar ! Mijn tante bakt ook zelf brood i.v.m allergie en die bakt ook altijd in de oven.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:24

MarliesV schreef:
Hoe lang eten jullie van het brood? En is invriezen een optie?

Als ik moonsparkle haar post lees, dan is dat geen doen. Ik ga niet dagelijks aan de bak als het zoveel werk is (wij zijn maar met 2 volwassenen thuis).

Ik bak altijd twee broden tegelijk, dat scheelt werk en stroom. Eentje bewaren we in een plastic zak. Ik houd niet van harde korsten, en dan werkt dat prima en blijft het brood heel lang zacht en vers. Zeker 5 dagen voordat het 'breekt' als je een snee dubbel vouwt.
Het tweede brood snijd ik in sneetjes en bewaar ik in de vriezer, in luchtdichte zakjes. Dan is het na ontdooien weer lekker vers, en hoef je geen heel brood in een keer te ontdooien.
Met twee broden, 20 tot 25 sneeën per brood, doen we een week.

Set_Elkol, mooie broden!
Deze lijken no-knead broden, klopt dat? Zien er heel ambachtelijk uit, heerlijk!

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:30

Resistance schreef:
Wat gaaf zeg! Die rogge wil ik ook graag nog eens, maar m'n vader houdt niet van dat echte Duitse desem. We gaan wel binnenkort proberen of we 'm kunnen starten met iets anders dan fruitwater, want nu hebben we appel gebruikt. Kijken of dat ook uitmaakt voor de smaak. :j


Ik ben gewoon gestart met 100 water 100 meel, en dan alle daar opvolgende dagen 1:1:1 verhouding dus weer 100 water, 100 meel een 100 van het mengsel van de dag ervoor. Ik voed hem nog steeds altijd 1:1:1

8nnemiek inderdaad zonder kneden maar met stretch en fold (om het uur deeg uittrekken en daarmee wordt het deeg heel elastisch en krijg je goede gluten) is niet echt een snel recept.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:36

Set_Elkol schreef:
Ik ben gewoon gestart met 100 water 100 meel, en dan alle daar opvolgende dagen 1:1:1 verhouding dus weer 100 water, 100 meel een 100 van het mengsel van de dag ervoor. Ik voed hem nog steeds altijd 1:1:1

Roggen zuurdesem is inderdaad erg makkelijk te starten 100g meel en 100 water. Iedere dag weer voeren en na 5 dagen heb je rogge zuurdesem die trouwens veel makkelijker is dan tarwe bv.

Als je echt duitse zuurdesem uit rogge niet lekker vindt gebruik je de desem en maak je gewoon een mengbrood met tarwemeel. Heb hier een aantal recepten, die makkelijk en lekker zijn.
Ga nu toch weer meer bakken en als jullie het interessant vinden, kan ik recepten en foto's plaatsen.

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:38

Ik wil ook heel graag zelf een zuurdesem bakken (zoals iedereen ter wereld denk ik) maar ik kan nergens roggemeel vinden nu -O- En ik heb best wat nodig omdat ik een starter moet maken en daarna nog brood moet bakken.

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:40

Wat interessant! Ik ga me hier ook eens op inlezen. Lijkt me heerlijk!

Is zelf brood maken per se gezonder (of ongezonder) dan bij de bakker of supermarkt halen? Of maakt dat geen verschil?

Hebben jullie tips om te starten met brood bakken? Ik lees bijvoorbeeld ergens opbollen, hoe wat waar?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:45

Ik eet al heel wat jaren koolhydraatarm, maar werkelijk het water loopt
mij mond uit na het zien van jullie foto's :+ !

Wat een prachtige broden komen er voorbij.

Is er hier iemand die een koolhydraatarm recept heeft voor een brood, die ook daadwerkelijk
lekker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:46

Dat hangt er van af denk ik. Als je gewoon zuiver bloem, gist, water, boter en zout gebruikt wel (denk ik) Die all in one mixen komen er hier niet in want wie weet wat hebben ze er daar weer doorgedraaid...

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:47

Emmaa, zag dat je in amsterdam woont. Ik heb hier nog wat staan, maar denk dat Apeldoorn iets te ver voor je is :D

LieveLoes, je hebt de toevoegingen gewoon zelf in de hand. Bij mij komt er alleen, meel, water, zout en misschien nog granen, karnemelk erbij in (hangt van hrt recept af), dus geen e-nummers, gelatine, suiker etc.
Daarom bak ik graag zelf mijn brood. Je kunt het dus zo gezond/ongezond maken als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:49

Veriye schreef:
Emmaa, zag dat je in amsterdam woont. Ik heb hier nog wat staan, maar denk dat Apeldoorn iets te ver voor je is :D

LieveLoes, je hebt de toevoegingen gewoon zelf in de hand. Bij mij komt er alleen, meel, water, zout en misschien nog granen, karnemelk erbij in (hangt van hrt recept af), dus geen e-nummers, gelatine, suiker etc.
Daarom bak ik graag zelf mijn brood. Je kunt het dus zo gezond/ongezond maken als je wil.

Ahh super lief! Ik ga zaterdag even langs de bakker bij mijn moeder om te vragen of ik daar misschien wat op kan pikken, ze maken daar zelf zuurdesem dus had al even contact gehad over een kant en klare starter. En anders zag ik dat ik op internet ook vrij makkelijk grotere zakken roggemeel kon bestellen dus komt goed!

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:02

Veriye schreef:
Set_Elkol schreef:
Ik ben gewoon gestart met 100 water 100 meel, en dan alle daar opvolgende dagen 1:1:1 verhouding dus weer 100 water, 100 meel een 100 van het mengsel van de dag ervoor. Ik voed hem nog steeds altijd 1:1:1

Roggen zuurdesem is inderdaad erg makkelijk te starten 100g meel en 100 water. Iedere dag weer voeren en na 5 dagen heb je rogge zuurdesem die trouwens veel makkelijker is dan tarwe bv.
.


Ik start mijn tarwedesem ook zo

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:04

Dat boek Meesterlijk Brood ziet er goed uit! Nog andere aanraders, behalve die van Levine (staan al op het lijstje :) )?

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:11

Ik bak sinds ruim een jaar mijn eigen brood, in de broodbakmachine. Ik heb een Inventum BM121B, daar is een groot bakblik bij en een blik voor twee 'halve' broodjes. Nu ik alleen ben gebruik ik dat blik vaker, 1 broodje gooi ik dan in de vriezer.

Ik heb een zak bloem en een zak meel van ieder 25 kilo besteld en daar bak ik nogsteeds van. Verder voeg ik iets broodverbeteraar toe aan het recept, blijft het net wat langer lekker.

Ook pizzadeeg, hamburgerbollendeeg e.d. draai ik in de broodbakmachine.

Ik vind het bakken nogsteeds een feestje, zeker het wakker worden met de geur van vers brood! Bezoek krijgt ook regelmatig een brood(je) mee.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:17

moonsparkle schreef:
Ik heb een paar keer brood gebakken, maar bestaat er een conserveringsmiddel wat je er in kunt doen ofzo? :o ik vindt het zoveel werk voor iets wat eigenlijk maar een dag echt te eten is, daarna vindt ik het al gauw taai. Ook als ik plakjes in vries. Het is echt dezelfde dag op eten.

Gebruik je zout?
I.p.v. een heel ei, alleen het eigeel gebruiken?
Sommige gebruiken Lecithine en beweren dat hun brood langer vers blijft.

Persoonlijk kies ik voor bakken in de oven. Ik vind het namelijk véélste leuk om ook kleinbrood te maken dus vind een broodbakmachine dan niet de investering waard. Ben nu aan het sparen voor een goede mixer, iemand tips?

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:25

Emmaa_ schreef:
Ik wil ook heel graag zelf een zuurdesem bakken (zoals iedereen ter wereld denk ik) maar ik kan nergens roggemeel vinden nu -O- En ik heb best wat nodig omdat ik een starter moet maken en daarna nog brood moet bakken.


https://www.molendehoop.nl/Webshop/Meel_Bloem/2.html

Dit is de molen bij mij in het dorp. Die verkopen Roggemeel, is dit wat je zoekt?

Mocht je geen molen in de buurt hebben, dan mag je wel een PB sturen, wil ik wel voor je langs de molen hier in het dorp en dan opsturen, zit je alleen met verzendkosten, als je wat geduld hebt kan je ook zelf bij hen online bestellen, zij versturen in een dag of 4 max.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:31

safina schreef:
Goede kwaliteit meel maakt echt verschil.
Dat denk ik ook.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:37

DeMolenhoek schreef:
Dat hangt er van af denk ik. Als je gewoon zuiver bloem, gist, water, boter en zout gebruikt wel (denk ik) Die all in one mixen komen er hier niet in want wie weet wat hebben ze er daar weer doorgedraaid...
En zijn niet lekker.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:39

Vaak geldt; het beste conserveermiddel en broodverbeteraar is genoeg vocht gebruiken. Een deeg mag echt lekker nat zijn. Plakt het aan je handen: gewoon blijven kneden en je handen insmeren met zonnebloemolie in plaats van bloem toevoegen. Ook het werkblad: bestrijken met zonnebloemolie in plaats van bloem. Brood met het juiste vochtgehalte blijft ook langer vers.

Wat voor mij ook werkt is het glutenpoeder. Dat zorgt voor een extra elastisch brood wat daardoor ook langer vers blijft aanvoelen.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:40

daffie1986 schreef:
Gebruik je zout?
I.p.v. een heel ei, alleen het eigeel gebruiken?
Ei in brood? Dat doe ik nooit. Wat is het doel van ei in brood?

Het stukje brood dat nu nog in de trommel zit:

Afbeelding

Afbeelding