Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:40

Ik krijg een yoghurtmaker kado *\o/* zodat ik mijn eigen melk en sojavrije yoghurt kan maken. Maar de starterscultuur vrij van kan ik wel vinden op internet. Of ik zoek een yoghurt in de supermarkt die ik wel mag hebben en gebruik die. Maar hoeveel dan?

Maar misschien heeft een van jullie een betere tip?
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:42

Dan moet je denk ik kijken naar yoghurt op basis van kokos of amandel

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:45

Die wil ik gaan maken zelf :j alleen de ellende de meeste yoghurt duwen ze carroteen in, of andere stoffen die ik niet mag hebben. -O- Het wordt in nederland steeds moeilijker wat te vinden. Een keer lukt nog wel, maar hoeveel moet er dan in op bv 500 cc?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:50

Weet degene van wie je die cultuur krijgt dat niet? Of heb je al gegoogled?

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:51

Ik denk dat ik je vraag niet goed begrijp.

Je krijgt een yoghurt cultuur cadeau, dus dan is het toch een kwestie van amandel of kokosmelk erbij en in de yoghurt maker doen?

Stappenplan en hoeveelheden wordt meestal bij de cultuur meegeleverd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:53

:+ ik zie het al er staat een woordje teveel in. :P

Ik krijg alleen de yoghurt maker kado. een nieuwe. En ik zal verder alles moeten uitzoeken,ook het hoe en wat van de yoghurt cultuur. Ik kan op internet wel eea vinden aan diepvries droge culturen maar ik heb geen idee of dat de juiste plek is. Of dat het goedkoper kan
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:53

Recept voor gewone melk is 2 flinke eetlepels yoghurt op een liter melk. Verhoudingen zullen lijkt mij niet zoveel anders zijn voor andere melk soorten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:55

Is het dan een kwestie van gewoon proberen?

En zou het ook bv met havermelk of rijstmelk kunnen of zit daar dan weer te weinig vetten in?

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:56

Idd gewoon ‘oude’ yoghurt toevoegen aan de ‘nieuwe’ dit tot een graadje of 40 verwarmen geloof ik. Inpakken in een warme deken, en dit een etmaal laten staan.
Verder heb ik nog nooit caroteen als toevoeging gezien in gewone naturel yoghurt……en caroteen is ook niet heel bijzonder. Dat is waar de wortel zn oranje kleurtje aan te danken heeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:57

In de meeste vega yoghurt zit het wel. Caroteen is idd geen bijzonder goedje alleen kan ik er totaal niet tegen -O-

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:03

Ik heb even gegoogled naar haver yoghurt, maar ik heb geen caroteen bij de ingrediënten gezien hoor…….wel een hoop andere dingen waarvan ik me afvraag waarom dat er in zit, maar echt geen caroteen. Dus dat kun je gewoon eten lijkt me. En anders havermelk als starter gebruiken en gewoon kijken wat er gebeurd

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:05

Heb je een link ervan? Hier is de keuze erg beperkt tot afwezig. -O- Als ik die als starter kan gebruiken kan ik vandaar uit door experimenteren :j

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:07

Wij maken het al jaren op dezelfde manier. Starten met volle yoghurt uit de winkel en houden uit de gemaakte yoghurt steeds een hoeveelheid achter om opnieuw te gebruiken.

Verwarm de melk tot net tegen het kookpunt, gebruik een keukenthermometer om dit goed in de gaten te houden.
Laat de melk daarna afkoelen tot 42 graden.
Roer er vervolgens per liter melk één eetlepel volle yoghurt door.
Zet de melk nu warm weg. Dat kan op verschillende manieren. Pak bijvoorbeeld de pan in met een dikke deken, giet de melk in een thermosfles, gebruik een hooikist of zet de pan in de oven op de allerlaagste stand (maximaal 40 graden).
Na ongeveer acht uur is de yoghurt klaar. Het beste is om tussendoor regelmatig rustig te roeren, om te scheppen. Je kunt de pan dus prima een nachtje laten staan. Daarna bewaar je de yoghurt in de koelkast.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:11

De yoghurtmaker heeft dat verwarmproces :j dat scheelt. Dat zou een kwestie zijn van alles bij elkaar gooien. Op een knop drukken en geduld hebben. Ik heb zonnepanelen dus s ochtends aanzetten en dan s avonds zou de yoghurt klaar moeten zijn.

Dan is het kennelijk allen nog de zaak om een zo puur mogelijke melkvrije yoghurt te vinden die vrij is van alles waar ik niet tegen kan. En dan uitproberen met diverse soorten plantaardige melk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-22 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:11

karuna schreef:
Heb je een link ervan? Hier is de keuze erg beperkt tot afwezig. -O- Als ik die als starter kan gebruiken kan ik vandaar uit door experimenteren :j


Gewoon huismerk van de appie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:13

Die onderste is wel mooi puur (ik kom nooit bij een ah, even uitzoeken waar er een zit) maar er zit geen yoghurt cultuur in lijkt het. Zou het dan werken?

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:16

Naja, het is geen echte yoghurt meer maar een alternatief. Maar imo is alle yoghurt die niet van zuivel is geen echte yoghurt meer.
Wat niet betekend dat je het niet moet eten natuurlijk, want misschien is het wel net zo lekker. Maar nogmaals, probeer het met havermelk en kijk wat er
Gebeurd.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Yoghurt maken, melk en soja vrij. Starterscultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:34

Persoonlijk denk ik niet dat het hiermee gaat lukken omdat je die cultuur echt nodig hebt en doe hebben weer eiwitten nodig om te groeien.

Kan je niet eens kijken bij een boerderij winkel of ze daar yoghurt zonder caroteen hebben?

Roodvos

Berichten: 6679
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:10


moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:15

suffie schreef:
Wij maken het al jaren op dezelfde manier. Starten met volle yoghurt uit de winkel en houden uit de gemaakte yoghurt steeds een hoeveelheid achter om opnieuw te gebruiken.

Verwarm de melk tot net tegen het kookpunt, gebruik een keukenthermometer om dit goed in de gaten te houden.
Laat de melk daarna afkoelen tot 42 graden.
Roer er vervolgens per liter melk één eetlepel volle yoghurt door.
Zet de melk nu warm weg. Dat kan op verschillende manieren. Pak bijvoorbeeld de pan in met een dikke deken, giet de melk in een thermosfles, gebruik een hooikist of zet de pan in de oven op de allerlaagste stand (maximaal 40 graden).
Na ongeveer acht uur is de yoghurt klaar. Het beste is om tussendoor regelmatig rustig te roeren, om te scheppen. Je kunt de pan dus prima een nachtje laten staan. Daarna bewaar je de yoghurt in de koelkast.


Kan dit ook met halfvolle of magere yoghurt? Dus als je dan melk hebt kun je als je steeds wat yoghurt overhoudt het een soort van oneindig blijven maken? Zit alleen te denken over dat warm houden een thermosfles is meestal niet zo groot maar kun je bijvoorbeeld wel zwenken /schudden waardoor je misschien niet hoeft te roeren

Cyn_

Berichten: 1142
Geregistreerd: 21-09-07
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:18


moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:21


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37280
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 08:37

Roodvos zowel lactose als koemelkeiwit verdraag ik helemaal niet :n zelfs een minimale hoeveelheid is al flink ziekmakend. En helaas de "lactosevrije" producten van melk zijn lactosearm. Daar zit nog best wat lactose in maar mogen ze vrij van lactose noemen.

Waar zou ik zo n plantje vandaan kunnen halen? Ah ik zie nu de vreekenlink. Dat is dan kweken vanuit zaad. Dat zou wel grappig zijn en wel passen bij de andere aparte opkweeksels die ik heb. :D

Ik ga de aflevering eens bekijken vandaag.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:50

karuna schreef:
Dan is het kennelijk allen nog de zaak om een zo puur mogelijke melkvrije yoghurt te vinden die vrij is van alles waar ik niet tegen kan. En dan uitproberen met diverse soorten plantaardige melk.


Yoghurt wordt altijd gemaakt van melk. Anders is het geen yoghurt.
Haver 'yoghurt' is geen yoghurt. Als je goed naar de verpakking kijk staat er dan ook 'Haver plantaardig alternatief voor Griekse yoghurt'.

Echt yoghurt bevat ook geen caroteen, pas als je er smaakjes oid aan toe gaat voegen.

Wat is het geen waar je precies niet tegen kan? Lactose? Koemelk?

https://www.thefermentcompany.nl/featur ... e-yoghurt/
Dit is ook een fijn product om zelf yoghurt te maken. Mocht je niet tegen zuivel kunnen dan zou je ook waterkefir kunnen maken. Dat kan je wel met plantaardige drink maken zoals haverDRINK of kokosDRINK.

https://www.thefermentcompany.nl/kefir/ ... anwijzing/

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:04