Diervriendelijk eten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:46

Gitana schreef:
Compleet diervriendelijk eten is wel heel lastig inderdaad. Dan zal je heel veel gewoon niet meer moeten eten, en dat is ook een optie!
Maar diervriendelijker eten is ook een mooie stap in de juiste richting natuurlijk :)

Punt blijft gewoon dat als je eten koopt uit een supermarkt je sowieso niet diervriendelijk bezig bent. Ook als je alleen groenten koopt. Het is maar net hoe ver je wilt kijken.

Maar mooi topic! Ik eet zelf volledig biologisch en vegetarisch (wel eieren). Geen melk en ook geen vervanger daarvoor. Ik wil deze zuivelindustrie ook niet steunen.

Dat is zeker waar.

Wij zijn overigens net verhuisd en ik ben nu eigenlijk wel benieuwd. In onze vorige woonplaats wist ik al wel plekken te vinden om biologisch en/of direct bij de boer te kopen. Weet iemand hier ook middelen voor om dit soort plekken overal te vinden? In onze vorige omgeving in ieder geval hadden de meeste van deze locaties geen website oid.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:48

Friesland Campina is toevallig een coöperatie en de boeren die de melk leveren hebben hebben ledencertificaten, een ledenraad etc.
Is niet helemaal het goede voorbeeld.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:48

Ik heb dezelfde struggles, dus ik lees ook even mee. Heel mooi om te lezen wat anderen doen!

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:53

Basisingredienten kopen bij de boer vandaan (of uit eigen tuin) geeft je nog het meeste zicht op. en bv havermelk kan je ook zelf maken, dan weet je precies wat er in zit :
https://www.youtube.com/watch?v=_ht6TQoYMbY

xTammyy

Berichten: 4411
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:56

Hier nog iemand die bijna 20 jaar vegetariër is en sinds ongeveer 1,5-2 jaar meer richting vegan gaat.
Om dezelfde reden die jij noemt TS. Ik kan mezelf niet in de spiegel aankijken, wetende dat voor mijn boterham kaas of ander zuivel product zoveel leed nodig is.
Eieren ben ik ook mee gestopt. Mocht ik mensen kennen met kipjes in de tuin zou ik dat wel overwegen.

Hoe ik er mee omga: ontbijt, lunch en diner zijn vegan. De meeste snacks/tussendoortjes ook, maar daar ben ik iets minder streng in. Ook bij het uiteten gaan eet ik wel zuivel en eieren.
Op die manier is het voor mij prima te doen.
Nog altijd niet 100%, maar al zoveel beter dan de meesten :)
Vegan koken vind ik helemaal niet moeilijk overigens. Sta open voor nieuwe ideeen en probeer af en toe eens wat uit. Er is zoveel inspiratie te vinden hier over op internet

nowylover

Berichten: 907
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:00

juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.



Ik als kalverhouder haak hier graag op in. Ze komen inderdaad als kleine lieve kalfjes binnen, maar ik kan je vertellen dat wij al sector echt het beste voor de kalveren over hebben. Tegen de tijd dat ze weg gaan is er echt weinig lief en schattis aan en zijn het in het geval van stieren vaak grote testosteronbommen.

Daarnaast staan ze bij ons wel geteld 2 weken apart in de babyboxen om zo een goed beeld te kunnen krijgen van wat voor kalf ik heb staan en wat voor zorg het dier nodig heeft of met melk drinken een speen nodig heeft omdat het anders verkeerd gaat drinken.

Ik vind het jammer veel mensen helaas zo zo'n slecht beeld hebben van de kalverhouderij terwijl wij kneiter hard ons best doen om een gezond kalf waarvan wij de start niet in hadden hebben groot te brengen tot een volwaardig product ipv van een afdanker van de melkveehouderij wat heel vroeger zo was en in veel landen nog steeds zo is.

juval

Berichten: 13277
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:00

princequillo schreef:
Gitana schreef:
Compleet diervriendelijk eten is wel heel lastig inderdaad. Dan zal je heel veel gewoon niet meer moeten eten, en dat is ook een optie!
Maar diervriendelijker eten is ook een mooie stap in de juiste richting natuurlijk :)

Punt blijft gewoon dat als je eten koopt uit een supermarkt je sowieso niet diervriendelijk bezig bent. Ook als je alleen groenten koopt. Het is maar net hoe ver je wilt kijken.

Maar mooi topic! Ik eet zelf volledig biologisch en vegetarisch (wel eieren). Geen melk en ook geen vervanger daarvoor. Ik wil deze zuivelindustrie ook niet steunen.

Dat is zeker waar.

Wij zijn overigens net verhuisd en ik ben nu eigenlijk wel benieuwd. In onze vorige woonplaats wist ik al wel plekken te vinden om biologisch en/of direct bij de boer te kopen. Weet iemand hier ook middelen voor om dit soort plekken overal te vinden? In onze vorige omgeving in ieder geval hadden de meeste van deze locaties geen website oid.


op deze site: https://www.findfarm.nl kun je boerderijwinkels vinden. Vaak kun je dan ook een blik in de stal werpen.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:04

juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.


Nou dat dus. Officieel heten ze nog kalf tot ze een jaar zijn. Het was altijd zo dat kalveren naar de slacht gingen met ongeveer 11 maanden is mij verteld. De wakker dier advertenties en dergelijke praten mensen dan drama aan met het idee dat ze een klein snoezig kalfje van 50 kg gaan slachten maar die kalfjes zijn op het moment van slachten net zo groot als een gemiddelde haflinger ;) en een stuk minder makkelijk in de omgang dan een haflinger.

Vegetarisch begrijp ik niet zo goed. Voor zuivel komen veel jonge dieren maar die dieren die mogen vervolgens geen “doel” hebben want dat is zielig. Ze zijn er in de eerste plaats juist voor jouw zuivel gekomen. Er is een aflevering van volgens mij pointer geweest over geiten en de gevolgen van de zuivel industrie. Misschien de moeite waard om te kijken.

Ik woon in de Achterhoek en ken best wel wat boeren. Die zorgen allemaal stuk voor stuk met heel veel liefde voor hun beesten.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:11

fransje23 schreef:
Friesland Campina is toevallig een coöperatie en de boeren die de melk leveren hebben hebben ledencertificaten, een ledenraad etc.
Is niet helemaal het goede voorbeeld.


i stand corrected

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:20

pluisje88 schreef:
juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.


Nou dat dus. Officieel heten ze nog kalf tot ze een jaar zijn. Het was altijd zo dat kalveren naar de slacht gingen met ongeveer 11 maanden is mij verteld. De wakker dier advertenties en dergelijke praten mensen dan drama aan met het idee dat ze een klein snoezig kalfje van 50 kg gaan slachten maar die kalfjes zijn op het moment van slachten net zo groot als een gemiddelde haflinger ;) en een stuk minder makkelijk in de omgang dan een haflinger.

Vegetarisch begrijp ik niet zo goed. Voor zuivel komen veel jonge dieren maar die dieren die mogen vervolgens geen “doel” hebben want dat is zielig. Ze zijn er in de eerste plaats juist voor jouw zuivel gekomen. Er is een aflevering van volgens mij pointer geweest over geiten en de gevolgen van de zuivel industrie. Misschien de moeite waard om te kijken.

Ik woon in de Achterhoek en ken best wel wat boeren. Die zorgen allemaal stuk voor stuk met heel veel liefde voor hun beesten.


Je kan praten als Brugman, maar de helft die hier reageert gaat je toch niet geloven. Verloren zaak. Als je wakker dier reclames gaat geloven, heb je het in de werkelijkheid nog nooit gezien.

Sky

Berichten: 5072
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:35

Lijkt mij niet echt het topic om veehouderij of bio industrie goed te gaan praten eigenlijk, denk dat de meesten die hier meelezen daar precies niet naar op zoek zijn. Als je al geen begrip op kunt brengen voor een vegetarisch dieet.. :+ Mensen lezen hier juist mee voor een extra stapje in de goede richting, niet voor argumenten om dierenleed te steunen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:38

Laten we die discussie hier vooral weer niet gaan houden, want dat is gewoon een onoverwinbaar verschil in wat iemand wel en niet ethisch onjuist acht. Je doet anderen en jezelf tekort door te denken dat 'iets ethisch onjuist vinden' gebaseerd is op onwaarheden die al dan niet door bijvoorbeeld Wakker Dier verspreid worden.

Persoonlijk, ik kom op zeer veel boerderijen en heb echt een goed beeld hoe het daaraan toe gaat. Uiteenlopend van biodynamische boerderijen tot traditionele varkenshouderijen.

Iemand die het met je oneens is is niet per definitie onwetend of naïef.

Of een kalf 4 maanden is op 9 maanden, 50 kg of 400 kg, meegaand karakter of niet: totaal irrelevant als het gaat om ethiek.

gerlindie

Berichten: 4653
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:40

Misschien is geitenmelk en -kaas iets voor je?
Een geit krijgt doorgaans maar één keer lammeren (soms vaker, als ze goede genetica heeft om de fokstapel te verversen).
Daarna kan ze jaren doorgemolken worden.
Ik liep pas een week rond op een geitenboerderij, en daar liepen meerdere geiten rond die één keer hadden gelammerd en nu al meer dan 3000 dagen gemolken werden.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:41


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:48

Sky schreef:
Lijkt mij niet echt het topic om veehouderij of bio industrie goed te gaan praten eigenlijk, denk dat de meesten die hier meelezen daar precies niet naar op zoek zijn. Als je al geen begrip op kunt brengen voor een vegetarisch dieet.. :+ Mensen lezen hier juist mee voor een extra stapje in de goede richting, niet voor argumenten om dierenleed te steunen.

Dat lees ik niet in dit topic.. waar staat dat dan?

Ts begint met een bericht over kalfhouderijen en wat zij daarvan vind. Dan kan een kalfhouder daar toch best iets over zeggen. Lijkt mij dan wel relevant (anders had ze dat stuk ook weg kunnen laten en kunnen vragen “ik wil geen zuivel meer, wat zijn goede alternatieven?”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:10

nowylover schreef:
juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.



Ik als kalverhouder haak hier graag op in. Ze komen inderdaad als kleine lieve kalfjes binnen, maar ik kan je vertellen dat wij al sector echt het beste voor de kalveren over hebben. Tegen de tijd dat ze weg gaan is er echt weinig lief en schattis aan en zijn het in het geval van stieren vaak grote testosteronbommen.

Daarnaast staan ze bij ons wel geteld 2 weken apart in de babyboxen om zo een goed beeld te kunnen krijgen van wat voor kalf ik heb staan en wat voor zorg het dier nodig heeft of met melk drinken een speen nodig heeft omdat het anders verkeerd gaat drinken.

Ik vind het jammer veel mensen helaas zo zo'n slecht beeld hebben van de kalverhouderij terwijl wij kneiter hard ons best doen om een gezond kalf waarvan wij de start niet in hadden hebben groot te brengen tot een volwaardig product ipv van een afdanker van de melkveehouderij wat heel vroeger zo was en in veel landen nog steeds zo is.


Voor mij is het niet echt relevant of ze 3, 9 of 11 maanden zijn.
Als jullie goed voor de kalfjes zorgen, ben ik jullie daar oprecht heel dankbaar voor.

Het probleem is alleen dat als ik kaas van koe Bertha, die gehouden wordt op een antroposofische biodynamische boerderij en een weiland met haar beste vriendinnen deelt en iedere dag wordt gemasseerd door een koeienfluisteraar, ik nog steeds niet weet, of haar kalfjes naar Nowylover gaan, of naar eco fields, of naar van Drie. Ik weet niet welk transport er wordt gebruikt. En ga zomaar door. Zelfs de NVWA is nu aan het ingrijpen (https://www.ad.nl/economie/nvwa-grijpt- ... ~a3da3770/) en zij zijn een onafhankelijk orgaan. Écht, de tranen springen in mijn ogen als ik het bij behorende filmpje zie. Ik wil het risico niet lopen dat ik 10 euro betaal om het paradijsleven van Bertha te ondersteunen. Terwijl Berth I, II en III in een fuik vol mishandeling terecht komen, voor datzelfde stukje kaas.

Nogmaals, als jullie het zuiver aanpakken dan veracht en veroordeel ik jullie helemaal niet. Sterker nog, dan dank ik je op mijn blote knietjes. Maar je kunt niet ontkennen dat er nu dingen misgaan in de kalverhouderij. En als consument oefen je daar nu geen enkele invloed op uit, omdat keurmerken of locaties van de koeien (ik haalde mijn kaas altijd bij een boerderij) niet zeggen over wat er met de kalveren gebeurt.
~
Verder wil ik geen discussie aangaan over de misstanden wél of niet plaatsvinden. Er zijn videobeelden. Het gebeurt. Het staat vast.

Waar ik wel voor open sta is routes hoe je als consument de "goede" bedrijven kunt ondersteunen, en er achter kunt komen welke bedrijven hun kalveren aan diervriendelijke kalverhouderijen verkopen. Laat het duidelijk zijn, ik ben niet tegen zuivel of kalverhouderijen an sich.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:11

Een melkkoe geeft gedurende haar leven gemiddeld zo'n 34.000L melk. Bij biologische koeien betreft dat 4 (8500L melk per melkperiode) tot 5 kalveren (6800L melk per melkperiode).

1 kalf is ter vervanging van de koe, de andere 3-4 gaan inderdaad weg naar de kalverhouderij (of ter vervanging van een koe op een andere boerderij, maar dan gaat daar een extra kalf naar de kalverhouderij, dus netto kan je echt alle -1 kalveren rekenen voor vleeskalveren). Aan het eind gaat ook de koe naar de slacht.

Totaal eindig je dus voor 34.000L melk op zo'n 300kg worstkwaliteit vlees (soms bij fries-hollandse of blaarkoppen is een gedeelte nog luxer, zeker bij bio, maar in ieder geval worstkwaliteit) en zo'n 700kg (3.5x 200kg geslacht gewicht, uitgaande van oud rosé; bij blankvleeskalveren is het max 500kg).

Voor 34.000L melk heb je uiteindelijk 1000kg vlees.

Een mens leeft ruim 80 jaar, waarvan zo'n 70 jaar redelijk volwassen geconsumeerd wordt (eerste en laatste jaren een lagere inname). Dat komt neer op zo'n 25.000 dagen in een volwassen consumerend leven.

34.000L melk is gelijk aan zo'n 4500kg kaas, aangezien er 7 tot 8L melk per kg kaas nodig is.

1 plak kaas weegt 25-30g. Dat betekent dat er 33-40 plakken kaas uit 1kg kaas gaan. Gebruik je een plak kaas per dag, 650-750kg kaas nodig in je leven. Dus zo'n 700kg.

Drink je daarnaast ook nog een halve liter melk per dag, dan heb je dus nog eens 12.500L melk nodig.
12500 + 700*7.5 = 17.750 liter melk nodig. Net iets meer dan de productie van een halve melkkoe.

Dan wordt er voor jouw melkgebruik dus een kleine 2 kalveren voor het vlees opgefokt in de kalverhouderij en een halve koe na haar leven naar de slacht gebracht. Dit produceert totaal zo'n 500kg vlees.

Je zou dus in je leven zo'n 20g vlees per dag kunnen eten als je een gelijke hoeveelheid vlees wilt eten als dat je veroorzaakt door een zuivelconsumptie van 1 plak kaas en 0.5 liter melk per dag.

Wat daar voor mij bij komt is dat er nog altijd veel dieren specifiek gefokt worden voor het vlees. Dat betekent dat er een vleestekort is voor de huidige consumptie wereldwijd (t.o.v. dubbeldoeldieren). Die kalveren die dus voor jouw melk gefokt worden, leveren het vlees dat anders door bijvoorbeeld kalkoenen wordt geleverd (luxer vlees). En "jouw" koe levert worstvlees, dat anders door bijvoorbeeld varkens geleverd wordt.

Ik ben persoonlijk geen fan van kalverliefde-melk. Ik acht de kans groot dat zowel koe als kalf veel meer stress hebben van het scheiden met 3 maanden dan het scheiden binnen 3 uur. Koeien binden zich grotendeels pas na de geboorte aan het kalf, wat evolutionair gezien ook verstandig is omdat het dier dan niet rouwt voor doodgeboren kalveren en kalveren die door een roofdier direct na de bevalling gepakt worden. Dit is iets dat per diersoort wisselt, maar bij meer diersoorten niet ongebruikelijk is. Kalveren zijn in tegenstelling tot veulens ook veel zelfstandiger al bij de geboorte.

Een kalf is binnen een paar dagen teruggezakt naar 5-10x drinken per dag, terwijl een veulen 5-10x per uur drinkt. Een kalf blifjt tijdens het grazen van de koe ook in eerste instantie in het hoge gras/struikgewas (bijvoorbeeld aan de bosrand) liggen, vaak als clubje jonge kalveren met 1 oppaskoe bij elkaar, en het moederdier komt dan voor het herkauwen weer terug. Terug bij paarden het veulen vanaf een paar uur oud permanent rond de moeder is, danwel de moeder rond het veulen. Het diervriendelijk moederloos houden van een kalf, zeker als ze al snel groepsgewijs gehouden worden (en niet tot het wettelijke maximum van 8 weken gescheiden gehouden worden) is dus veel simpeler te veroorzaken dan dit van een veulen (waarbij dit zeer lastig is).

Ik ben overigens geen fan van de kalverhouderij, maar besef ook dat er reëel weinig als alternatief is. De dieren staan over het algemeen op houten of rubber roosters op 1.8-2.0m2 per kalf, met vaak 5-8 kalveren per box. Het kan anders, maar dat wordt vanwege de kosten (=onrendabel) weinig gedaan. Maar ik vind dat niet slechter dan bijvoorbeeld vleesvarkens en dus acceptabel ter vervanging van vleesvarkens (en kalkoenen, waar het niet beter is).

Afbeelding

Of zoals dit (foto te groot, dus als aanklikbare tekst)

Ik ben overigens geen vegetariër en koop regelmatig supermarktvlees. Dat laatste ben ik wel aan het minderen, maar staat hier verder los van (al geeft het wel mijn insteek aan).

zonnebloem18

Berichten: 24863
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:16

Over zuivel kan ik niet meepraten, dat gebruiken we vrij weinig. Vlees krijgen we grotendeels van onze eigen koeien en varken van de Herenboeren. Daarvan weet ik hoe ze gehouden worden en hoe ze geslacht zijn.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:29

Ik eet al 25 jaar vegetarisch en sinds een jaar of 3 a 4 zoveel mogelijk plantaardig. Ik ben geen melkdrinker. Als ik het nodig heb voor een saus o.i.d. dan gebruik ik een plantaardige vervanger. Af en toe trakteer ik mezelf wel op een stukje kaas, maar dan selectief bij een bio boer, liefst met kalfjes bij de koe.

Als ik uit eten ga, dan ben ik minder kieskeurig. Als er geen lekkere vegan optie is dan is vegetarisch ook prima. En mijn ik houd ook erg veel van ijsjes, dus ook daar trakteer ik mezelf wel op.

Alle make up, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen zijn vegan. Geen leer is voor mij een pluspunt, maar nog geen harde eis bij schoenen. (riemen, tassen etc. wel) Wol draag ik ook niet.

Het kost me niet veel moeite omdat ik vooral gewoon steeds de beste keuze wil maken (voor mezelf). Geen dwang ofzo. Alleen vlees is iets wat ik gewoon nooit meer zou eten. Dat is gewoon al heel lang verleden tijd. :)

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:28

Hoe kan je er achter komen hoe je als consument de 'goede' bedrijven kan steunen. Heel interessant, hopelijk heeft iemand een antwoord.

Dit deed me wel denken aan een boer die ik kende. Hij behandelde zijn eigen koeien met liefde en gaf ze goed eten, geen medicatie. Hij bracht eens in de zoveel tijd een koe naar de slacht, om het vlees vervolgens terug te krijgen om zelf te nuttigen. De laatste keer kon hij zweren dat hij niet zijn eigen koe in vlees terug had gekregen, omdat het vlees dat hij had gekregen smaakte naar een veel oudere koe. Hij had hier zoveel ervaring in en deed dit al heel lang, dus ik geloof zeker dat hij dit kon proeven.
Als het zelf daar mis kan gaan, dan vraag ik mij af hoe je er dan überhaupt nog zeker van kan zijn hoe je vlees behandeld is toen het nog leefde

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:58

Interessant topic! Zelf ben ik de afgelopen 10 jaar langzaam naar vegetarisch gegaan en daarna naar vegan-at-home, zoals ik het noem. Thuis eet ik vrijwel vegan, bij anderen en in restaurants wil ik 'niet te moeilijk zijn' en ga ik voor vegetarisch. Wat ethiek betreft: Voor mij is de reden vrij simpel: ik wil geen dieren eten en wil ook niet dat er dieren voor mij dood gaan (en ja, ik weet dat er bij het verbouwen van groenten ook insecten sneuvelen etc.). Friends, not food. Ik vind het steeds vreemder dat we in Nederland geen honden en paarden willen eten, maar wel varkens en koeien. Met daarnaast alle klimaatproblematiek die er speelt, vind ik het gewoon belangrijk om duurzame keuzes te maken. Daarnaast heeft meer (gezond) plantaardig eten veel gezondheidsvoordelen. :-)

Vervangers gaan voor mij prima. Meestal sojamelk in de havermout, soja yoghurt en 'plantaardige plakken' kaas op brood. Ook vleesvervangers vind ik prima smaken, alhoewel ze wel gezonder zouden kunnen. Vegan chocola vind ik wel nét iets minder lekker dan gewone chocola.

Verder ben ik leefstijlcoach en heb ik onlangs besloten me te gaan richten op mensen die meer plantaardig willen eten - interessant om ieders beweegredenen te lezen dus en waar mensen tegenaan lopen. Mocht iemand willen sparren, stuur me een pb :D

MarjanB

Berichten: 16555
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:06

Wellicht is het goed voor je gevoel om eens naar een open dag oid te gaan bij een melkveehouder. En daar gewoon open en eerlijke vragen stellen. Ik kan me totaal niet vinden in het geschetste beeld en gevoel uit de openingspost. Ben vanaf mijn jeugd al bekend in de veehouderij en ben in slachterijen, allerhande stallen enz geweest. Tuurlijk er zijn altijd rotte appels maar die heb je in de paarden ook. Geloof me, boeren geven om hun vee, of het dier nu 9 maand of 10 jaar oud wordt. Een dier waar je niet goed voor zorgt groeit niet of geeft weinig melk.

Qua tip om melk te kopen, lokaal geen melktap te vinden? Vraag je de melkveehouder eerst of je eens binnen mag kijken en hij je meer kan vertellen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:48

MarjanB schreef:
Wellicht is het goed voor je gevoel om eens naar een open dag oid te gaan bij een melkveehouder. En daar gewoon open en eerlijke vragen stellen. Ik kan me totaal niet vinden in het geschetste beeld en gevoel uit de openingspost. Ben vanaf mijn jeugd al bekend in de veehouderij en ben in slachterijen, allerhande stallen enz geweest. Tuurlijk er zijn altijd rotte appels maar die heb je in de paarden ook. Geloof me, boeren geven om hun vee, of het dier nu 9 maand of 10 jaar oud wordt. Een dier waar je niet goed voor zorgt groeit niet of geeft weinig melk.

Qua tip om melk te kopen, lokaal geen melktap te vinden? Vraag je de melkveehouder eerst of je eens binnen mag kijken en hij je meer kan vertellen.


Dat er kalveren geboren moeten worden om de melkproductie op gang te houden is een feit.
Dat er maar een klein aantal vaarskalveren wordt aangehouden als vervanging en de rest naar de mesterij gaat ook.

Dat klopt helemaal in de openingspost.

Feiten hoeven niet voorzien van mooi laagje.

Waar ik mij bij de kalvermesterij vooral zorgen om maak is de grote import van jonge kalveren om hier verder op te fokken.
Het transport van erg jonge dieren en daarbij het risico op insleep van dierziekten...

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:54

Ja dat van de kalfjes is naar. Maar ik drink graag melk. En ben mij ervan bewust dat zuivel een luxeproduct is. We kunnen heel goed zonder, maar het is leuker met. En daar heb ik wel wat voor over. Daarom heb ik alleen nog Kalverliefde melk. Ik weet niet of die kalfjes uiteindelijk ook naar de mesterij gaan. Maar in elk geval blijven ze wel een paar maanden bij de koe.

Uiteindelijk krijgen kalfjes waar de consument voor betaalt. En ik wil graag zo'n consument zijn die de kalfjes niet meteen bij hun moeder vandaan laat sleuren. Een jong dier bij de moeder weghalen gaat voor mij dwars tegen elke logica in.

Kaas heb ik niet zo vaak, omdat kaas nou eenmaal duur is. Maar als ik kaas heb, dan Demeter. Dan weet je in elk geval dat je kaas hebt van een koe met hoorns.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:27