Diervriendelijk eten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:38

Fransje23 de import van kalveren zal wel afnemen de komende jaren gezien de stikstof. Dat is wel 1 van de dingen die ik idd onnodig vind, maar dat heeft niks te maken met de melkveehouder in Nederland. Er bestaan ook nog veel fabels zoals kistkalveren. Die zijn hier echt niet meer in Nl. Ik denk dat als je alle boeren zou vragen om meer ruimte voor de dieren en meer welzijn bij een goede prijs dat 80% gelijk ja zegt. Consumenten en de handel/supermarkten zijn het probleem als het gaat om een eerlijke prijs.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:58

Ik heb de reacties niet gelezen, maar wat ik vroeger deed toen mijn vriend nog vlees at: ik ging aan het eind van de dag naar de AH en kocht daar vlees met de 35% sticker. Dat zou later worden weggegooid, dus zo 'red' je een stuk vlees zonder dat je echt mee doet aan de hele vlees-industrie. Zelfde kan natuurlijk met kaas; aan het eind van de dag is er bv bij de AH of de Coop of de Jumbo vaak wel wat te vinden dat over de datum dreigt te gaan.

Maar inmiddels eten we thuis eigenlijk vrijwel volledig plantaardig en heb ik dat soort dilemma's helemaal niet meer :))
Kaas is vreselijk verslavend (echt, zit een verslavend stofje in), maar als je een tijd geen kaas eet dan trekken die 'cravings' naar kaas ook weg. Ik mis het echt niet meer nu.

Coco4life
Berichten: 1235
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:06

Ik ben geen vegetatiër maar ik (oftewel mijn moeder) koop wel steeds meer vegetarisch. Het begint ook steeds beter te worden kwa smaak. En als we vlees kopen, altijd biologisch. Ik wil wel vegetarisch worden, maar nu nog niet.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:55

Iemand gisteren toevallig de zending van Zembla op NPO2 gezien, over genetisch gemanipuleerde gewassen, ivm vermindering pesticiden?
Misschien niet helemaal on-topic, maar voor mij persoonlijk dus wel een van de dingen die ook meespelen in de keuze voor voeding.

SuperRocky
Berichten: 174
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:15

Hier eten we steeds bewuster; nagenoeg alles biologisch (ook groente, fruit, rijst etc ivm bestrijdingsmiddelen). We eten regelmatig vegetarisch, maar we eten ook vlees. Het vlees wat we eten kopen we rechtstreeks bij de biodynamische boerderij. Deze boerderij heeft een eigen slagerij, en we kopen daar ook onze zuivel (melk, kaas, boter). Je kunt alle dieren daar zien, ook de opfok van de jonge koeien en stieren. In mijn ogen worden de dieren daar op een zeer diervriendelijke manier gehouden en behandeld. Het zou mooi zijn als er meer dergelijke bedrijven komen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:54

Sansevieria schreef:
Iemand gisteren toevallig de zending van Zembla op NPO2 gezien, over genetisch gemanipuleerde gewassen, ivm vermindering pesticiden?
Misschien niet helemaal on-topic, maar voor mij persoonlijk dus wel een van de dingen die ook meespelen in de keuze voor voeding.

Maar probeer je dan genetisch gemanipuleerde gewassen te vermijden? Ik zo eigenlijk niet weten welke dat zijn?

Hier wordt trouwens ook steeds minder vlees gegeten.. en zeker minder melk gedronken (ik drink het amper nog), maar voor kwark vind ik het lastig om een alternatief te vinden wat snel in eiwitten voorziet. Dus ik lees ook mee :j

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:06

Vrijwel alle gewassen zijn genetisch gemanipuleerd. Bloemkool zoals we die kennen uit de supermarkt bestond niet op die manier en bananen bestonden ooit grotendeels uit grote zwarte zaden (in zuid amerika vind je die nog wel).

Ik denk dat wat Sansevieria bedoelt is dat je juist genetisch gemanipuleerde gewassen eet omdat daar minder pesticiden bij gebruikt worden? Dat zou ik dan wel een interessante insteek vinden.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:46

Dat zou ook mijn insteek zijn, ja.

Overigens probeer ik op mijn minibalkonnetje ook wat eten voor mijzelf te verbouwen. Langer dan een week zal ik er niet van kunnen eten. Maar het is in elk geval pesticidevrij.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:09

Koper schreef:
Dat zou ook mijn insteek zijn, ja.

Overigens probeer ik op mijn minibalkonnetje ook wat eten voor mijzelf te verbouwen. Langer dan een week zal ik er niet van kunnen eten. Maar het is in elk geval pesticidevrij.


denk je,
dus wat er uit de lucht komt en uit je water is helemaal safe??? de vogeltjes die er op schijten zijn zowiezo 100% gezond, luis en wormvrij en zo? dragen geen ziektes mee, drinken uit 100% zuivere bronnen, komen niet in de regen en dampen die .. je weet wel zijn.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:11

Er is een groot verschil tussen genetische manipulatie en veredelen. Met genetische manipulatie kun je bijvoorbeeld het DNA van een plant dusdanig veranderen dat die plant niet meer dood gaat van een bepaald gif, waardoor je een veld met dat gevaarlijke gif kan spuiten en zo alle planten (en insecten) kan doden behalve dat ene gewas. En dat is erg gevaarlijk, in tegenstelling tot het kweken van planten met grotere vruchten bijvoorbeeld.
En ja, dat kan ook met genetische manipulatie, maar het gevaar daarvan is dat er patenten op kunnen worden geregistreerd, waardoor de voedselproductie in gevaar kan komen. Zo zit er een patent op broccoli met een hoge stam, waardoor geen enkele zaadhandelaar nog zaden voor broccoli die hoog op de stam staat mag kweken of verkopen. Terwijl dat gewoon een bestaand ras is. En dat moet je niet willen.

Er is ook een genetische gemanipuleerde maïs soort, die zelf een gif aanmaakt dat insecten doodt. De plant maakt het gif zelf aan, dus deze hoeft niet als insecticide geregistreerd te staan. Daardoor lijkt het alsof je gezonde maïsproducten koopt die niet bespoten zijn, maar ondertussen koop je gewoon maïs vol gif. Gelukkig verboden in Europa, maar hoe lang dat zo blijft is maar de vraag nu Bayer zich ook in Europa steeds meer in de politiek probeert te mengen.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:17

speurneusc schreef:
Koper schreef:
Dat zou ook mijn insteek zijn, ja.

Overigens probeer ik op mijn minibalkonnetje ook wat eten voor mijzelf te verbouwen. Langer dan een week zal ik er niet van kunnen eten. Maar het is in elk geval pesticidevrij.


denk je,
dus wat er uit de lucht komt en uit je water is helemaal safe??? de vogeltjes die er op schijten zijn zowiezo 100% gezond, luis en wormvrij en zo? dragen geen ziektes mee, drinken uit 100% zuivere bronnen, komen niet in de regen en dampen die .. je weet wel zijn.

Okee okee okee :D

Zonder door mijn handen toegevoegde pesticiden dan :D

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:19

speurneusc schreef:
Koper schreef:
Dat zou ook mijn insteek zijn, ja.

Overigens probeer ik op mijn minibalkonnetje ook wat eten voor mijzelf te verbouwen. Langer dan een week zal ik er niet van kunnen eten. Maar het is in elk geval pesticidevrij.


denk je,
dus wat er uit de lucht komt en uit je water is helemaal safe??? de vogeltjes die er op schijten zijn zowiezo 100% gezond, luis en wormvrij en zo? dragen geen ziektes mee, drinken uit 100% zuivere bronnen, komen niet in de regen en dampen die .. je weet wel zijn.


Sowieso als je in agrarisch gebied woont heb je de pesticiden hoogstwaarschijnlijk gewoon in je huisstof vermengd zitten.
Maar denk wel dat het altijd beter is omdat het (vaak) schonere grond is en je er niet daadwerkelijk wat overheen sproeit.

Picopico
Berichten: 899
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:24

Suliko schreef:
Vrijwel alle gewassen zijn genetisch gemanipuleerd. Bloemkool zoals we die kennen uit de supermarkt bestond niet op die manier en bananen bestonden ooit grotendeels uit grote zwarte zaden (in zuid amerika vind je die nog wel).

Dat heet veredeling en dat heeft helemaal niets met genetische modificatie te maken. Genetische modificatie is het aanpassen van het DNA in een laboratorium, bijvoorbeeld het gen van een vis implanteren in het DNA van rijst. Dit bestaat pas hooguit 2-3 decennia.

Dat bloemkolen er niet meer hetzelfde uitzien als hun wilde voorouders komt door, vaak eeuwenlange, veredeling. Is net zoiets als het fokken van dieren. Onze huidige KWPN'ers zien er ook niet meer hetzelfde uit als hun wilde voorouders, dat maakt ze echter nog geen gmo's :')

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:00

Gitana schreef:
Sowieso als je in agrarisch gebied woont heb je de pesticiden hoogstwaarschijnlijk gewoon in je huisstof vermengd zitten.
Maar denk wel dat het altijd beter is omdat het (vaak) schonere grond is en je er niet daadwerkelijk wat overheen sproeit.

Ik woon middenin de binnenstad :P

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:25

In die uitzending over een gedane studie, ging het over gmo Soja die in Brazilie verbouwd werd, men had gehoopt daardoor minder pesticiden te hoeven gebruiken, maar dat is dus grondig mis gegaan.
Ipv minder werd er na jaren helaas juist (veel) meer glyfosfaat gebruikt, en had zich door meer en meer te gebruiken een soort van super onkruid ontwikkelt, wat met haast niks meer kapot te spuiten was.
De insteek was dus in beginsel meer voedsel te kunnen produceren, maar je zag dat het bodemleven meer en meer kapot was, veel erosie, minder opbrengsten en uiteindelijk meer problemen dan voordien.

Monsanto, Bayer (en daarmee samenhangend ook zaaigoed) is iets wat ik al jaren volg.

Veel mensen zijn zich al niet bewust, dat je uit een fancy F1 hybride (veredeling en geen gmo) al geen zaad wat productie kan leveren gewonnen kan worden.
Ik vind het gewoon een eng idee dat een aantal grote firma's zoveel invloed zouden kunnen hebben op de voedselproductie in de hele wereld. Iets met patenten.

En ja, vroeger probeerde ik bij het paardenvoer (muesli) erop te letten dat ik niks kocht waar genetisch gemanipuleerde mais inzat, vond ik gewoon ook voor mijn dieren geen prettig idee.

Edit: Annemiek legt het ook al uit zie ik, waarvoor dank.
Was in elk geval een heel interessante uitzending, de moeite om te kijken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:32

Ligt eraan wat ze ermee doen.. maar goed, sommige dingen gaan per ongeluk goed, en sommige dingen gaan per ongeluk helaas fout denk

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:54

GMO is zelfs niet eens altijd trans-gmo zoals hier beschreven wordt, het kan ook cis-gmo zijn wat neerkomt op laboratorium-veredeling. Dus bijvoorbeeld de schimmelresistentie van een wilde tarwe invoegen in een hoogproductieve naar schimmelgevoelige veredelde tarwe. Pas als er vanaf een andere plantensoort, of zelfs vanaf een ander rijk zoals bacteriën of schimmels, dna wordt ingevoegd gaat het om trans-gmo, dat is de Frankenstein-gmo.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:58

Mizora, Frankenstein, dat was inderdaad het woord wat er ook in mij opkwam na het kijken van deze uitzending :')

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:40

Ik vind de zuivelindustrie ook vreselijk, maar ben geen veganist. Dus ik schipper een beetje tussen zo nu en dan biologische zuivel en tegenwoordig ook plantaardige kaas.
Dit gaat meestal weer niet op als je ergens een broodje gezond koopt.
Maar ik streef naar zoveel mogelijk biologisch en beperkt zuivel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:28

anjali schreef:
Ik koop nu (gewoon bij AH) melk van "Kalverliefde".Daar mogen de kalveren bij de koe blijven. Want dat afpakken direct na de geboorte dat zat mij ook niet lekker.


In hoeverre is het leven van die kalfjes anders dan bij "gewone" biologische melk?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:40

Lijsken schreef:
Ander ding waar ik tegenaan loop is dat ik ivm gezondheidsproblemen vrij veel eiwit moet eten, veel zuivelvervangers zijn lang niet zo eiwitrijk (en/of erg gezoet).


Ik vind deze prima te doen als vleesvervanger en zeer eiwitrijk. Misschien geschikt als eiwitbron ipv zuivel

https://www.peasmaker.nl/

Ook veel lekkere recepten

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:19

Nikass schreef:
anjali schreef:
Ik koop nu (gewoon bij AH) melk van "Kalverliefde".Daar mogen de kalveren bij de koe blijven. Want dat afpakken direct na de geboorte dat zat mij ook niet lekker.


In hoeverre is het leven van die kalfjes anders dan bij "gewone" biologische melk?


Voor de productie van biologische melk gelden strenge regels. De koeien krijgen biologische voeding en grazen meer buiten. De stallen dienen voldoende groot te zijn en er mogen maar een beperkt aantal dieren per hectare gehouden worden. Ook zijn er zeer strikte regels voor het gebruik van antibiotica.

Ofwel: dan alsnog kunnen de kalfjes weggehaald worden bij de geboorte, dat is niet het biologische aspect namelijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:21

Okee, zijn daar geen regels voor dan?
Kun je ergens achterhalen van welke boerderij die kalverliefde melk komt?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:58


Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:07

Nikass schreef:
anjali schreef:
Ik koop nu (gewoon bij AH) melk van "Kalverliefde".Daar mogen de kalveren bij de koe blijven. Want dat afpakken direct na de geboorte dat zat mij ook niet lekker.


In hoeverre is het leven van die kalfjes anders dan bij "gewone" biologische melk?

Ze blijven tot ze een maand of 3 zijn bij de koe. Wat dus bij biologische kalfjes niet altijd zo is.

De Kalverliefde melk zit in een roze pak :+ Maar daar wen je aan.