Diervriendelijk eten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 23:48

Aight schreef:
Citaat:
Kalverliefde
Niet veel mensen staan erbij stil, maar om melk te kunnen geven moet een koe ieder jaar een kalfje krijgen. Pasgeboren kalfjes worden enkele uren na hun geboorte weggehaald bij hun moeder en alleen in een kalverbox gezet, waar ze kunstmelk te drinken krijgen. De echte melk gaat naar de consument. Kalverliefde claimt ‘net zoveel van hun kalfjes te houden als de mamakoe zelf’ en daarom mogen de kalveren bij Kalverliefde na hun geboorte lekker bij hun moeder blijven. ‘Want niemand kan zo goed voor het kalfje zorgen als de koe zelf’. Volgens Bite Back is het een misleidende uitspraak, want die suggereert dat Kalverliefde hun dieren nooit iets zou aandoen wat de moederkoe zelf ook niet zou doen.

Bij mij op stal worden kalfjes direct bij de moeder weggehaald, niet pas na enkele uren, want dan hebben ze al een band. Ja, ze gaan in een kalverbox, kunnen andere kalfjes zien. Krijgen geen kunstmelk, maar eerst een paar dagen biest, en daarna gewoon koemelk.
Ik zou het zelf allemaal niet zo doen, maar hoe BiteBack het omschrijft is bij het melkveebedrijf waar mijn paard staat deels niet waar.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 00:06

Goed om dit topic te lezen. Ik eet al vele jaren vegetarisch, maar kan me ook steeds moeilijker voor mijzelf verkopen om melk en eieren te eten en ben op zoek naar alternatieven. Veganistische opties zijn niet altijd okay, dus best lastig . De industrialisatie van voeding maakt een dier een product in plaats van een levend wezen..
Het kan goed bedoeld zijn, maar voor mij klopt het niet meer.

Ps. Ik ben opgegroeid in een agrarisch gezin en familie.
Wanneer je met andere ogen gaat kijken, kun je er niet meer omheen.

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 01:16

Interessant onderwerp. Veganistisch eten is niet per definitie gezonder. Het ligt eraan wat je dan allemaal neemt. Een mens kan gerust zonder zuivel. Waarom zijn mensen het enige zoogdier dat nog 'moedermelk' drinkt?

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 01:48

Omdat het kan.

Gitana

Berichten: 2714
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 06:57

Altijd wanneer ik iemand zeg dat ik geen melk drink, wordt er geantwoord met OH DAN BREKEN JE BOTTEN STRAKS TOCH SNELLER?
Dus ik denk persoonlijk dat veel mensen echt overtuigd zijn dat je niet zonder melk kan :')

Er zijn echter zoveel andere bronnen van calcium. En als je even googled kom je zelfs tegen dat veel melk drink kan zorgen voor botontkalking (vanwege eiwitten) ?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:15

_Mir schreef:
Interessant onderwerp. Veganistisch eten is niet per definitie gezonder. Het ligt eraan wat je dan allemaal neemt. Een mens kan gerust zonder zuivel. Waarom zijn mensen het enige zoogdier dat nog 'moedermelk' drinkt?

De mens is ook het enige zoogdier dat groenten kookt volgens mij?
Het hoeft niet, dat koken, maar t kan wel, dus daarom denk?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:27

Zuivel eten is niet overal op de wereld vanzelfsprekend. Het overgrote deel van de wereldbevolking kan het ook niet goed verteren.
Ik kan ook niet goed tegen melkproducten en gebruik die dus ook nauwelijks. Kaas eet ik nog wel maar een glaasje melk dus echt nooit.

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:50

Menino: wat goed dat je zelf steeds bewuster let op wat je eet!

Ik ben nu ongeveer 10 jaar vegetarisch/veganistisch.
Ik heb de middelbare agrarische school gedaan, en moest daarbij op verschillende boerderijen stage lopen, dus weet goed hoe het daar aan toe gaat.
Ik moest biggen de staart af branden, en dat werd heel normaal gevonden, ook het onverdoofd castreren.
Bij koeien bedrijven werd het kalfje meteen bij de moeder weg gehaald.
Pas later, toen ik op een boerderij vriendjes werd met een bepaald kalfje, besefte ik dat het allemaal nummertje's waren voor op ons bord.
De boer wilde het kalfje verkopen, ik schrok er zo van, besefte dat ik haar dan nooit meer zou zien, en heb toen mijn spaarpot omgedraaid en haar gekocht!
Ik heb een hele mooie tijd met haar gehad, maar ze kon helaas niet langer bij de boer staan waar ook mijn pony stond.
Ik vond een plek voor haar bij Bert Hollander, die een koeienrusthuis heeft in Friesland.
Ze heeft daar gestaan tot haar 17e, tot ze aan een natuurlijke dood stierf.
Er is ook een boek over dat rusthuis, het heet:Koeienparadijs, door Dumi Tak.
Als je dat boek leest, weet ik zeker dat het makkelijker is om vegetarisch/veganistisch te eten!
Het boek beschrijft de karakters van de koeien zo mooi, het zijn allen unieke wezens, met onderling sterke banden.
Die wil je niet verbreken.

Wat mij hielp om meer en makkelijker veganistisch te eten, is de site van bonusvegan, daar staan elke week van elke winkel de vegan aanbiedingen op, plus tips en nieuwe producten.
Er zijn ook leuke groepen, bijvoorbeeld positief vegan, op Facebook.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:22

ieris schreef:
Menino: wat goed dat je zelf steeds bewuster let op wat je eet!

Ik ben nu ongeveer 10 jaar vegetarisch/veganistisch.
Ik heb de middelbare agrarische school gedaan, en moest daarbij op verschillende boerderijen stage lopen, dus weet goed hoe het daar aan toe gaat.
Ik moest biggen de staart af branden, en dat werd heel normaal gevonden, ook het onverdoofd castreren.
Bij koeien bedrijven werd het kalfje meteen bij de moeder weg gehaald.
Pas later, toen ik op een boerderij vriendjes werd met een bepaald kalfje, besefte ik dat het allemaal nummertje's waren voor op ons bord.
De boer wilde het kalfje verkopen, ik schrok er zo van, besefte dat ik haar dan nooit meer zou zien, en heb toen mijn spaarpot omgedraaid en haar gekocht!
Ik heb een hele mooie tijd met haar gehad, maar ze kon helaas niet langer bij de boer staan waar ook mijn pony stond.
Ik vond een plek voor haar bij Bert Hollander, die een koeienrusthuis heeft in Friesland.
Ze heeft daar gestaan tot haar 17e, tot ze aan een natuurlijke dood stierf.
Er is ook een boek over dat rusthuis, het heet:Koeienparadijs, door Dumi Tak.
Als je dat boek leest, weet ik zeker dat het makkelijker is om vegetarisch/veganistisch te eten!
Het boek beschrijft de karakters van de koeien zo mooi, het zijn allen unieke wezens, met onderling sterke banden.
Die wil je niet verbreken.

Wat mij hielp om meer en makkelijker veganistisch te eten, is de site van bonusvegan, daar staan elke week van elke winkel de vegan aanbiedingen op, plus tips en nieuwe producten.
Er zijn ook leuke groepen, bijvoorbeeld positief vegan, op Facebook.

Ik denk dat je Bibi Dumon Tak bedoelt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:25

Gitana schreef:
Altijd wanneer ik iemand zeg dat ik geen melk drink, wordt er geantwoord met OH DAN BREKEN JE BOTTEN STRAKS TOCH SNELLER?
Dus ik denk persoonlijk dat veel mensen echt overtuigd zijn dat je niet zonder melk kan :')

Er zijn echter zoveel andere bronnen van calcium. En als je even googled kom je zelfs tegen dat veel melk drink kan zorgen voor botontkalking (vanwege eiwitten) ?


Dat is er vroeger ook echt ingestampt :D
Vroeger moest ik melk drinken. Ik vind het vreselijk smerig, dus zodra ik daar zelf over besliste dronk ik geen druppel meer.

Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:30

Wat mooi en lief dat je dat voor dat kalfje gedaan hebt ieris <3

Overigens ben ik heel blij dat onverdoofd castreren inmiddels niet meer mag (voor de Nederlandse markt dan althans...)

xTammyy

Berichten: 4411
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:43

_Mir schreef:
Interessant onderwerp. Veganistisch eten is niet per definitie gezonder. Het ligt eraan wat je dan allemaal neemt. Een mens kan gerust zonder zuivel. Waarom zijn mensen het enige zoogdier dat nog 'moedermelk' drinkt?


Het is inderdaad niet per definitie gezonder. Echter denken veel mensen dat je met een vega(n) dieet allerlei voedingsstoffen mist. Dat is een misvatting. Doordat deze groep over het algemeen bewuster met haar voedingspatroon bezig is, krijgt ze juist meer voedingsstoffen binnen dan de gemiddelde ‘vleeseter’.

Nog een tip voor mensen die er mee worstelen, in het boek Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven, wordt ook gesproken over dit onderwerp. Wellicht haal je daar ook nuttige tips uit

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:53

juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.


En voor dat doel staan ze dus massaal in loodsen. Als ze klein zijn hebben ze nog wat ruimte, maar ze gaan er klem in groeien en dan zijn ze klaar voor de slacht.
Die dieren voelen alleen buitenlucht als ze op de vrachtwagen worden gejaagd.

De vleesindustrie is een hufterige bedrijfstak.


Ik hoop dat kweekvlees aanslaat. Dan kan de huidige vleesindustrie zijn biezen pakken.

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:25

waterbuffel kalfjes blijven tot afspenen bij moeders, daar gaat het heel anders en veel diervriendelijker.
De stiertjes gaan wel naar de slacht maar wel pas na 2 jr. in een stierengroepje geleefd te hebben, worden niet opgesloten. De moederbuffels gaan pas naar de slacht wanneer ze "iets" mankeren. Deze boer probeert biologisch zijn dieren te houden. Ze grazen ook niet op goed gemeste weilanden, maar in delen natuurgebied. Het vlees is miss iets duurder, maar wel lekkerder, het ijs is heerlijk.

Deze boer geeft ook excursies, zo kan je dieren in volle glorie bekijken en genieten van de verhalen van Arjan. En een stiertje knuffelen is ook mogelijk.

bekijk de verhalen maar op https://www.destoerderij.nl en hele andere kijk op vee houden, zo kan het ook

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:27

Dees schreef:
juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.


En voor dat doel staan ze dus massaal in loodsen. Als ze klein zijn hebben ze nog wat ruimte, maar ze gaan er klem in groeien en dan zijn ze klaar voor de slacht.
Die dieren voelen alleen buitenlucht als ze op de vrachtwagen worden gejaagd.

De vleesindustrie is een hufterige bedrijfstak.


Ik hoop dat kweekvlees aanslaat. Dan kan de huidige vleesindustrie zijn biezen pakken.


Ben jij de laatste pakweg 20 jaar nog in een runderstal geweest? Of heb je dit uit wakker dier advertenties?

In de rundvee houderij is echt heel veel veranderd op welzijnsgebied de afgelopen jaren. Varkens daarentegen…

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:32

speurneusc schreef:
waterbuffel kalfjes blijven tot afspenen bij moeders, daar gaat het heel anders en veel diervriendelijker.
De stiertjes gaan wel naar de slacht maar wel pas na 2 jr. in een stierengroepje geleefd te hebben, worden niet opgesloten. De moederbuffels gaan pas naar de slacht wanneer ze "iets" mankeren. Deze boer probeert biologisch zijn dieren te houden. Ze grazen ook niet op goed gemeste weilanden, maar in delen natuurgebied. Het vlees is miss iets duurder, maar wel lekkerder, het ijs is heerlijk.

Deze boer geeft ook excursies, zo kan je dieren in volle glorie bekijken en genieten van de verhalen van Arjan. En een stiertje knuffelen is ook mogelijk.

bekijk de verhalen maar op https://www.destoerderij.nl en hele andere kijk op vee houden, zo kan het ook


Het melkveebedrijf aan het eind van onze straat is vorig jaar ook overgestapt op waterbuffels houden, ipv hun melkvee.
Indrukwekkende dieren met hun hoorns, ben alleen bang dat de oude wilgen het niet gaan overleven, je hoort de bomen kraken als ze er aan staan te schuren.

anjali
Berichten: 15196
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:06

ieris schreef:
Menino: wat goed dat je zelf steeds bewuster let op wat je eet!

Ik ben nu ongeveer 10 jaar vegetarisch/veganistisch.
Ik heb de middelbare agrarische school gedaan, en moest daarbij op verschillende boerderijen stage lopen, dus weet goed hoe het daar aan toe gaat.
Ik moest biggen de staart af branden, en dat werd heel normaal gevonden, ook het onverdoofd castreren.
Bij koeien bedrijven werd het kalfje meteen bij de moeder weg gehaald.
Pas later, toen ik op een boerderij vriendjes werd met een bepaald kalfje, besefte ik dat het allemaal nummertje's waren voor op ons bord.
De boer wilde het kalfje verkopen, ik schrok er zo van, besefte dat ik haar dan nooit meer zou zien, en heb toen mijn spaarpot omgedraaid en haar gekocht!
Ik heb een hele mooie tijd met haar gehad, maar ze kon helaas niet langer bij de boer staan waar ook mijn pony stond.
Ik vond een plek voor haar bij Bert Hollander, die een koeienrusthuis heeft in Friesland.
Ze heeft daar gestaan tot haar 17e, tot ze aan een natuurlijke dood stierf.
Er is ook een boek over dat rusthuis, het heet:Koeienparadijs, door Dumi Tak.
Als je dat boek leest, weet ik zeker dat het makkelijker is om vegetarisch/veganistisch te eten!
Het boek beschrijft de karakters van de koeien zo mooi, het zijn allen unieke wezens, met onderling sterke banden.
Die wil je niet verbreken.

Wat mij hielp om meer en makkelijker veganistisch te eten, is de site van bonusvegan, daar staan elke week van elke winkel de vegan aanbiedingen op, plus tips en nieuwe producten.
Er zijn ook leuke groepen, bijvoorbeeld positief vegan, op Facebook.

Dat vind ik echt goed van je dat je dat kalfje gekocht hebt. <3

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:24

Herr_balou, klopt heb je gelijk in! Goed gezien. Dat is inderdaad de schrijfster.

Koper, dank je! Ja ik ben ook blij dat het onverdoofd castreren verboden is, toen de tijd was het helaas de normaalste zaak.

Anjali, dank je!
Het mooie is dat alle kalfjes, en koeien een eigen karakter hebben.
In het boek over het rusthuis gaat het over de geluksvogels, die ontsnapt zijn uit het slachthuis, die gered zijn door een meisje, door een man etc.
En die dan de oudste koeien van Nederland worden
Steeds als ik dat boek lees, moet ik huilen, om alle honderdduizenden, die dat geluk niet hebben gehad.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:41

pluisje88 schreef:
In de rundvee houderij is echt heel veel veranderd op welzijnsgebied de afgelopen jaren. Varkens daarentegen…



Klopt wel. Ik ben tegen allebei, maar de runderen hebben het wel een stukkie beter dan de (traditioneel gehouden) varkens. Dat laatste is echt de hel op aarde en ik zal nooit, nóóit begrijpen dat de mensen die dat veroorzaken dat zelf acceptabel vinden. Ook in gesprekken met varkenshouders, net aliens. "Wat vind je zelf van het welzijn van de varkens hier?" Antwoord: "Alles gaat hier volgens de wet" "Sommigen hebben een ketting om mee te spelen" :wow:

Varkens die veel te groot waren geworden voor hun hok, waardoor niet alle dieren meer op vier benen konden staan (want te weinig ruimte): "haha, ja, door corona is de slacht vertraagd, maar ze worden overmorgen eindelijk opgehaald hoor!"

Het is een wereld van verschil met koeienhouders en echt het laagste van het laagste. Totaal verachtelijk dat hier niet via beleid wordt ingegrepen, die dieren worden echt gemarteld.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:50

fransje23 schreef:
Zuivel eten is niet overal op de wereld vanzelfsprekend. Het overgrote deel van de wereldbevolking kan het ook niet goed verteren.
Ik kan ook niet goed tegen melkproducten en gebruik die dus ook nauwelijks. Kaas eet ik nog wel maar een glaasje melk dus echt nooit.

Ik word ook direct afgestraft en toch kan ik het niet altijd laten. :') Maar ik het eet het zeker niet dagelijks.

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:26

pluisje88 schreef:
Dees schreef:
En voor dat doel staan ze dus massaal in loodsen. Als ze klein zijn hebben ze nog wat ruimte, maar ze gaan er klem in groeien en dan zijn ze klaar voor de slacht.
Die dieren voelen alleen buitenlucht als ze op de vrachtwagen worden gejaagd.

De vleesindustrie is een hufterige bedrijfstak.


Ik hoop dat kweekvlees aanslaat. Dan kan de huidige vleesindustrie zijn biezen pakken.


Ben jij de laatste pakweg 20 jaar nog in een runderstal geweest? Of heb je dit uit wakker dier advertenties?

In de rundvee houderij is echt heel veel veranderd op welzijnsgebied de afgelopen jaren. Varkens daarentegen…


Bij mij in de straat zit zo'n kalfjesmesterij.
Het gaat daar exact zoals ik beschrijf.
De kalvermesterij verschilt in essentie eigenlijk geen biet van die varkensfabrieken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:02

Dees schreef:
juval schreef:
kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.


En voor dat doel staan ze dus massaal in loodsen. Als ze klein zijn hebben ze nog wat ruimte, maar ze gaan er klem in groeien en dan zijn ze klaar voor de slacht.
Die dieren voelen alleen buitenlucht als ze op de vrachtwagen worden gejaagd.

De vleesindustrie is een hufterige bedrijfstak.


Ik hoop dat kweekvlees aanslaat. Dan kan de huidige vleesindustrie zijn biezen pakken.



Dees _/-\o_
En daarnaast: met negen maanden ben je misschien niet letterlijk klein, maar nog maar net begonnen aan het leven hoor.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:09

BaileyMix schreef:
pluisje88 schreef:
In de rundvee houderij is echt heel veel veranderd op welzijnsgebied de afgelopen jaren. Varkens daarentegen…



Klopt wel. Ik ben tegen allebei, maar de runderen hebben het wel een stukkie beter dan de (traditioneel gehouden) varkens. Dat laatste is echt de hel op aarde en ik zal nooit, nóóit begrijpen dat de mensen die dat veroorzaken dat zelf acceptabel vinden. Ook in gesprekken met varkenshouders, net aliens. "Wat vind je zelf van het welzijn van de varkens hier?" Antwoord: "Alles gaat hier volgens de wet" "Sommigen hebben een ketting om mee te spelen" :wow:

Varkens die veel te groot waren geworden voor hun hok, waardoor niet alle dieren meer op vier benen konden staan (want te weinig ruimte): "haha, ja, door corona is de slacht vertraagd, maar ze worden overmorgen eindelijk opgehaald hoor!"

Het is een wereld van verschil met koeienhouders en echt het laagste van het laagste. Totaal verachtelijk dat hier niet via beleid wordt ingegrepen, die dieren worden echt gemarteld.


En dan beweren ze van hun dieren te houden...

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:24

_Mir schreef:
Interessant onderwerp. Veganistisch eten is niet per definitie gezonder. Het ligt eraan wat je dan allemaal neemt. Een mens kan gerust zonder zuivel. Waarom zijn mensen het enige zoogdier dat nog 'moedermelk' drinkt?

Omdat we noordelijker gingen wonen en dus te maken kregen met een te kort groeiseizoen voor plantaardig voedsel, veel van het lang houdbare rijke spul als aardappelen en pompoen uit amerika komen en zaken als wecken ook slechts zo'n 200 jaar oud zijn.

anjali
Berichten: 15196
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:56

tamary schreef:
_Mir schreef:
Interessant onderwerp. Veganistisch eten is niet per definitie gezonder. Het ligt eraan wat je dan allemaal neemt. Een mens kan gerust zonder zuivel. Waarom zijn mensen het enige zoogdier dat nog 'moedermelk' drinkt?

Omdat we noordelijker gingen wonen en dus te maken kregen met een te kort groeiseizoen voor plantaardig voedsel, veel van het lang houdbare rijke spul als aardappelen en pompoen uit amerika komen en zaken als wecken ook slechts zo'n 200 jaar oud zijn.

Nou ja, India ligt wel heel zuidelijk en daar wordt heel veel melk gebruikt. Velen daar zijn lacto-vegetarier want vlees eten wordt vaak wel afgekeurd en zeker het doden van koeien is in veel staten zelfs verboden want omdat men de melk van de koe drinkt wordt zij gezien als "de moeder". Er zijn daar ook koeienrusthuizen. Laatst nog op de tv te zien toen Floortje Dessing een bezoek bracht aan zo'n tehuis.