Pressure canning

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:52

TheaD schreef:
speurneusc schreef:
komt omdat daar families al eeuwen zo leven, ervaring gaat van moeder op dochter al vele generaties, wat wij hier doen is niet eens serieus te noemen en daar voor velen gewoon een must willen ze overleven.


Eeuwen is een beetje overdreven denk ik. Canning is relatief nieuw op de markt. Het werd vanaf 1850 voor het eerst in een grotere setting gebruikt, maar was zeker niet iets wat iedereen zelf had/deed. Pressure canning volgde daarop. Daarvoor gebruikte mensen andere methodes om eten te bewaren, denk aan drogen, zouten, fermenteren enz.

Maar ik vind het ook moeilijk om goede informatie hierover te vinden, de een zegt dit de ander zo.... Ik blijf hier mee lezen, interessant topic :)


1800- 1900 2000 vind ik eeuwen en natuurlijk, vooruitgang meegenomen ze zullen toen echt geen electrische weck ketel of pressure canner gehad hebben..

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:02

cannen is een vorm van bewaarproces, hele ranches die echt geen supermarkt op de hoek hebben en soms meerdere uren moeten rijden om een winkeltje te vinden.

dat je pasta niet moet wecken is redelijk logisch, ligt even waarvan de pasta is gemaakt, maar doe die in een gewone pan water op fornuis en vergeet ff de 8 minuten gaar tijd dan vind je toch echt snot in de pan, dat zal je in je pot ook zo vinden. die bewaren ze op een andere manier, gedroogd maar wel vacuum.

dat ze 1x in het jaar (of in een periode) een varken slachten en alle delen daarvan willen gebruiken, je eet immers geen 1 heel varken in paar dagen op, dus verwerk je wat in potten.

je leest ook verhalen van canners dat ze ineens met een grote hoeveelheid hert, zwijn of wat dan ook zitten, zelf geschoten of gekregen, verwerken en je hebt voor hele lange tijd goed vlees op voorraad. Dat zal je in nl. niet zo vaak overkomen dart je zo'n soort probleem hebt van waar moet ik ut laten zonder verspilling

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 00:49

Ik werd getipt dat er een apart pressure canning topic geopend is.
Leuk!

Ik gebruik zelf een Presto 23 quart voor het pressure cannen. De Presto gaat gewoon op het fornuis. ( De inhoud is de totale inhoud zonder potten erin). En voor het Wecken gebruik ik een volautomatische weckketel van Weck. Die is wel elektrisch. Afhankelijk van wat ik ga maken, kies ik welke manier van verwerken ik gebruik.

Beide zijn een manier van conserveren. Waardoor het langer houdbaar ( shelfstable) wordt.

Ik zie al veel stukjes basiskennis voorbij komen. Leuk!
Ook de zogenaamde "rebel canners" raden aan met een goed basis recepten boek/bron aan de slag te gaan. Net als met wecken zit er een stukje wetenschap achter ivm voedselveiligheid.

Als je dat beheerst/je comfortabel mee kunt werken. Kun je je ervaring en vaardigheden gaan uitbreiden.

Ik zal van het weekend verder reageren.
Voor nu een paar voorbeelden:
Basis groentesoep
[img]
Afbeelding
[/img]

Een van onze favorieten Hongaarse Goulash
[img]
Afbeelding
[/img]

Huisgemaakte bouillon
[img]
Afbeelding
[/img]

En deze is volgens sommige al rebel canning: Melk
[img]
Afbeelding
[/img]

De laatste die ook prima in de weckketel kan, maar ook wel in de pressure canner gedaan wordt.
Cranberry juice/limonade
[img]
Afbeelding
[/img]

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:02

Leuk! Gaat dat dan ook wel prima in de pressure canner, gewone potten met gewone deksels....? Je ziet toch steeds dat ze van die zware potten gebruiken met 2-delige deksels met een wat diepere rand?

Melk zou ik ook wel willen pressure cannen voor als we even zonder zitten.

Prairy
Berichten: 9182
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 08:14

Ik zie de Nederlandse op YouTube ook gewoon hak potten gebruiken. Ik heb er ook al wat verzameld.

Ervaringen uit het verleden zeggen wel dat ik er even nieuwe deksels voor moet bestellen :+

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:39

Hier gaan er nogal wat potten kokos-olie doorheen, dat zijn ook mooie glazen potten.
Als we dat soort dingen kunnen her-gebruiken om te pressure-cannen.... dan zou dat wel super fijn zijn zeg! Ik vind die officiële potten best nog aan de prijs als je er daarvan veel wilt verzamelen.

Voor die 50 euro van jou koop ik maar hooguit 10 grote potten en dan is dat al een mazzeltje :+

Prairy
Berichten: 9182
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 11:42

Belangrijkste is dat ze vacuüm kunnen zuigen met een check ding dat je in kan drukken.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:06

ik heb net een vacuum machientje binnen, voor de platte aluminium plaatjes met los draai deel, kom er alleen achter dat er maar weinig huishoudelijk potten geschikt zijn voor deze maat, de voor wecken onbruikbare potjes van milka (hebben plastic deksel en is geen metalen deksel in deze maat te vinden) die passen juist weer wel en daar heb ik een hoop van staan gelukkig.

je kan hier alleen zeg maar droog voedsel mee bewaren wordt geadviseerd. Dus macaroni, kruiden, gedroogde groentes etc. Maar daar heb ik hem juist voor, niet voor de stamppot of soep.

bloem, bloem eerst 24u in de vriezer tegen beestjes, dan in pot en vacuum sluiten, zo is ook bloem zo'n beetje eeuwig houdbaar geworden.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:57

Kan je dan bloem los in een pot vacuum zuigen ja....? Zuig je de bloem dan niet mee uit je pot...? Hoe moet ik me dat voorstellen...? Klinkt wel interessant :j

Ik ben nog op zoek naar de beste manier om verse geitenmelk iets langer houdbaar te maken zonder teveel aan kwaliteit in te boeten en zonder afhankelijk te zijn van een vriezer.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:33

pmarena schreef:
Kan je dan bloem los in een pot vacuum zuigen ja....? Zuig je de bloem dan niet mee uit je pot...? Hoe moet ik me dat voorstellen...? Klinkt wel interessant :j

Ik ben nog op zoek naar de beste manier om verse geitenmelk iets langer houdbaar te maken zonder teveel aan kwaliteit in te boeten en zonder afhankelijk te zijn van een vriezer.


tis geen stofzuiger.... zit nog deksel tussen dus denk dat dat wel meevalt
in usa doen ze wel melk in pressure canner miss een optie?

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:03

Ja dat is de meest logische optie, maar wie weet is er nog een ander slimmigheidje te bedenken.

Ik ben er inmiddels achter dat de gewone bekende Weck-potten ook prima bruikbaar moeten zijn in een pressure canner *\o/* Die zijn een stuk betaalbaarder hier in NL dan die Ball-potten. Er wordt dan wel geadviseerd om de deksels vast te zetten met 3 klemmetjes in plaats van 2 bij normaal wecken.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:02

Ik vind op YouTube die canning video's van RoseRed Homestead wel super interessant zeg +:)+

Maar ben er nog niet achter hoe het nu precies zit met de Botulisme-sporen.
Dat je hier en elders op RIVM-achtige website ziet dat die sporen boven de 121 graden Celcius vernietigd worden. Maar hoe dat dan niet overeen komt met het advies om op "laagland" zoals hier in NL, met een 10 pond gewichtje te pressure cannen. Want ik lees ook overal dat je met 10 pond op zo'n 115 graden Celcius komt. En pas met 15 pond op zo'n 121 graden Celcius.

Als je dan op 10 pond druk kookt, dan kom je toch niet aan de benodigde 121 graden Celcius :?

In de USA zie ik wel meer genoemd worden dat de temperatuur de aanbevolen kooktijd lang, tussen de 115 en 121 graden Celcius moet liggen om veilig te zitten voor Botulisme. Maar dat suggereert dus dat je die sporen al boven de 115 graden kapot maakt, en niet pas bij de elders aanbevolen 121 graden....

Daar zit ik nog wel een beetje mee. Het ZOU natuurlijk kunnen dat het RIVM ook gewoon niet goed weet hoe het zit gezien we hier niet met die temperaturen / pressure cannen werken. En dat ze in de USA wel goed genoeg uitgezocht hebben dat 115 graden voor een bepaalde tijd wel genoeg is gebleken....

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:15

indien er sporen aanwezig zijn kunnen ze vermeerderen na afkoeling door het cannen of wecken als het niet minimaal 120 graden is geweest, maar worden gedood al na enkele minuten verhitten boven de 85 graden bij het gebruik.

daarom wordt er altijd geadviseerd om bij het openmaken van de pot te onderzoeken of het nog wel goed is en het het daarna minimaal 5 - 10 minuten te verhitten/koken.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:17

dit vind ik op een weckpagina:

In Europa wordt er echter al jaren volop geweckt (dus aan een temperatuur van 100°C) en vallen er geen slachtoffers. Hoe kan dat dan? Waarom vallen weckers hier niet met bosjes na het eten van hun geweckt voedsel? Stel, er zitten misschien botulismesporen in je voedsel. En die ontkiemen in anaerobe omstandigheden (zuurstofloze omgeving, zoals bv. een weckpot die vacuüm is) tot toxineproducerende vegetatieve vormen. Dit betekent dat je weckpot op dat moment in status verhoogd is naar “dodelijk”.

En dan komt er een belangrijke MAAR… het gif is temperatuurgevoelig en wordt bij minimaal 85°C op vijf minuten tijd geneutraliseerd.

DUS… zelfs wanneer het botulinegif zich zou hebben ontwikkeld in een geweckte pot kan je de inhoud nog nuttigen zonder er dood aan te gaan door het voedsel vijf minuten te laten doorkoken. Op die manier komt de temperatuur boven de 85°C uit en worden de toxines geneutraliseerd.

Nu is dat allemaal eenvoudig toe te passen op sauzen, stoofpotjes, enz. Die moet je sowieso nog opwarmen. Maar wat doe je dan met bv. boontjes die je graag koud als bijgerecht bij een BBQ wil eten? Moet je die dan eerst nog gaan verhitten en terug laten afkoelen om ze daarna met een gerust hart te kunnen nuttigen?

Op zich wel… maar er bestaat een achterpoortje… Het botulinegif kan niet ontwikkelen in een zure omgeving bij een pH lager dan 4,6. Dus wanneer je groenten gaat wecken waarvan je ze mogelijkerwijs koud, recht uit de pot, wil opeten, voeg dan 1 koffielepel (of 2 theelepels voor de Nederlandse lezers) azijn toe (op een pot van 1L). Je zal dit niet smaken, maar de inhoud van je pot is wél veilig voor consumptie. Boontjes, aardappeltjes, bietjes, enz. kan je dan gewoon koud verwerken. Vandaar ook dat zoetzuur ingemaakte groenten geen problemen geven. En ook geweckte fruitgerechten, zoals bv. appelmoes, vallen buiten het probleemgebied door hun gehalte aan fruitzuren.

Dus… alhoewel botulisme een stille killer is (wegens volledig geur- en smaakloos!), is het een perfect beheersbaar gevaar.

Zoals bij veel dingen geldt ook hier: “Wanneer je de regels volgt, is er géén probleem.”

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:35

Ja, dat is natuurlijk eigenlijk gewoon hoe je er mee om kan gaan als je niet gaat pressure cannen. Maar voor mij is het hele aansprekende nou juist dat je daarmee helemaal van dat Botulisme risico af zou zijn....

Ik ben nog wat verder op onderzoek uit gegaan in documentatie van officiële kanalen en ik denk dat het zo is dat ze in de USA gewoon vast hebben gesteld dat de richtlijnen van kooktijden gebaseerd zijn op 10 (of eigenlijk 10,5) pond en dat je met zo'n gewichtje dus alle recepten veilig kan volgen en die kooktijden op in ieder geval boven de 115 graden, dus blijkbaar als "de standaard" zijn bevonden om Botulisme sporen te vernietigen.

Zie her en der ook Amerikanen "klagen" dat ze graag officiële richtlijnen zouden hebben voor cannen op 15 psi, omdat dat de benodigde kooktijd enorm zou reduceren. Bvb. tomatenprut dan nog maar 1 minuut :oo

Maar dat het op die 15 psi niet onderzocht is en op 10psi wel. En dat daarom in de officiële approved recepten uitgegaan wordt van 10psi.

Ook omdat het in de USA vanwege de hoogteverschillen, natuurlijk wel handig is om van de standaard 10, af te kunnen wijken naar 15 psi op hoger gelegen plekken.

Dus nouja dan zal die 121 graden blijkbaar niet zo'n harde grens zijn, maar dat het in de praktijk tussen minstens 115 en 121 graden moet zitten met de aanbevolen kooktijden, om veilig te zitten :)

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:50

botulisme risico is er altijd, maar ze zeggen ook het is verwaarloosbaar om het als gevaarlijk te beschouwen, en zoals bijna met alles in de wetenschap.... ze testen zo weinig tegenover de praktijk en ervaring. duizenden zo niet 10 duizenden potjes zijn al zo bewaard en gebruikt in het dagelijks leven, al jaren en het is niet doodsoorzaak nr. 1.

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:00

Trouwens over wecken en deksels is ook aan te raden om nieuwe deksels te gebruiken.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:03

das algemeen bekend, dit om verzwakking, beschadigingen uit te sluiten

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:55

Ik zie wel dat het echt afgeraden wordt om melk te (pressure) cannen helaas -O-

In de categorie tips, dit zijn ook wel mooie (pressure) canning mason jar potten vind ik :)
https://www.pearljars.com/en/products/o ... 9217982799

Hier in deze Nederlandse website zijn ze (nu?) goedkoper dan bij de producent:
https://www.aromalifestyle.shop/pearl-l ... liter.html

4 potten van een liter voor 30,59 bij de producent versus 4,95 euro per stuk bij de aromawebshop :)

De deksels zijn van RVS en gemaakt op hergebruik, in tegenstelling tot de deksels van de Ball jars waarbij je officieel na ieder gebruik het middenstuk moet vervangen omdat dat kan vervormen. Bij de Pearl kun je hergebruiken en op een gegeven moment de rubber ring vervangen als dat uiteindelijk een keer nodig is :)

Prairy
Berichten: 9182
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 16:52

Volgens mij moeten we in Nederland 11 psi aanhouden.

Die potten zien er op zich wel goed uit.

Ik ben alleen niet echt fan van rubber ringetjes, daarom ook geen fan van weck potten. Vind het gewoon niet fijn ofzo. En weer een extra ding dat precies goed moet zitten.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:30

ik ook geen fan van weckpotten met ringen, heb er wel, wil er graag vanaf, heb enkele kleintjes gebruikt voor mini cakes maar daar blijft het bij, zijn bij mij af te halen tegen klein prijsje, ga verder met de herbruikbare potten en losse deksels.

net bij xenos: quattro stagioni potje 25 cl, € 2,99 en een van 1l, € 3,89 daar passen mijn vacuum schildjes op met losse ring wel op. Helaas hadden ze niet veel op voorraad staan.

Prairy
Berichten: 9182
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 17:44

Ik zie ze online wel nog staan, met de melding hittebestendig tot 100 graden.

Ik vraag me dan af of dat voor het glas of alleen het deksel geldt. Zou denken dat glas het wel aan zou moeten kunnen?

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:35

Prairy schreef:
Ik zie ze online wel nog staan, met de melding hittebestendig tot 100 graden.

Ik vraag me dan af of dat voor het glas of alleen het deksel geldt. Zou denken dat glas het wel aan zou moeten kunnen?


in de omschrijving die er bij zit is dat voor de deksel, die is ook maar 1 malig te gebruiken, maar goed daar heb ik wat anders voor. Glas staat dat het geen probleem is mag ook in de oven, deksel niet

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:13

speurneusc schreef:
net bij xenos: quattro stagioni potje 25 cl, € 2,99 en een van 1l, € 3,89 daar passen mijn vacuum schildjes op met losse ring wel op. Helaas hadden ze niet veel op voorraad staan.

Die worden ook afgeraden om mee te wecken. Deksels zal je ook iedere keer moeten vervangen.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:41

ik heb deze ook niet gekocht om mee te wecken maar om bv gedroogde dingen op te slaan zodat ik die luchtdicht met vacuum machine kan sluiten met die plaatjes met losse ring, die passen alleen op deze 2 maten en dat heeft alleen de quattro en de mason, maar mason heb ik nog niet echt gevonden.

ik weck met 2e hands potten eventueel met nieuwe deksels die heb ik liggen voor alle maten.