Pressure canning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 23:17


speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:23

ik heb een pre order staan voor een nieuwe die 149,95 gaat kosten incl. verzenden, verwacht begin maart.

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 08:03

Ja ik ook, maar dacht dat iemand misschien liever de Presto had. En zo vaak komen ze niet voorbij.

Oh hij is alweer weg zie ik.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:18

De Presto daarvan weet je wel zeker dat hij goed is natuurlijk.... maar als zij van het rijtjeshuis gebeuren de verkoop een beetje serieus neemt dan is het natuurlijk wel makkelijk om daar terecht te kunnen voor garantie, reserve-onderdelen en accessoires :) Ik vind het wel erg jammer dat ze ze niet meteen inkoopt met een 10PSI gewichtje.

Ik vermoed dat het gewoon deze pan is trouwens: https://www.amazon.nl/snelkookpan-roest ... 0CL9J8LR3/

Zijn losse deksels voor lege winkelpotten een beetje goed in te kopen ja, heb je niet snel dat het toch net niet past? En zouden die nieuwe HAK-deksels nog te hergebruiken zijn eigenlijk? Ik weet niet zo goed hoe die nou eigenlijk precies werken := Zal er eens 1 kopen voor de grap.

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 09:03


Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 09:11


speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:17

hakpotdeksels zijn zeker makkelijk te vinden hier de maten voor het gemak:

38 mm De Guijt sapflesje

43 mm 750 ml sapflesje
0,2 schulp sapflesje
48 mm 1 l sapfles Appelsientje
53 mm Pesto potjes Lidl
63 mm 1,2,3 HAK potten klein en medium
66 mm Oude HAK potten klein en medium Huismerk potten klein en medium
70 mm 1,2,3 HAK potten groot
77 mm Oude HAK potten groot Heinz pasta saus potten Huismerk grote potten

82 mm Normale maat Bon Maman potten Grote zoet zuur potten Grote mayonaise potten

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:45

Bij de Presto staat ook dat die niet geschikt is voor inductie inderdaad.
Ik heb een paar jaar geleden expres gekozen voor een keramische kookplaat, maar dat houdt een keer op waarschijnlijk, dat je die mogelijkheid hebt bij aankoop van een nieuwe mooie kookplaat of een ander huis. Dus ik wil ook wel graag iets dat op inductie bruikbaar is.

Zou je niet gewoon een soort los metalen plaatje hebben dat je op je inductie kookplaat kan leggen, waarmee je dan elke soort pan kan verwarmen?

Hij is nog te koop, ze had per ongeluk de advertentie verwijderd ;)
Moet wel afgehaald worden in Amsterdam.

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-in ... a-21-liter

Wat leuk dat lijstje van Hak potten maten +:)+

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 10:02

Ja, een inductie adapter heet dat, maar ik vraag me af of ze zo groot te krijgen zijn. Of wellicht kun je er zelf eentje maken.

Ik ben heel blij met inductie, keramisch werd ik echt gek van :=

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:06

Deksels bestel ik bij werkbij.nl of flessenland.de

Zoolgangster

Berichten: 9704
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:09

speurneusc schreef:
dit vind ik op een weckpagina:

In Europa wordt er echter al jaren volop geweckt (dus aan een temperatuur van 100°C) en vallen er geen slachtoffers. Hoe kan dat dan? Waarom vallen weckers hier niet met bosjes na het eten van hun geweckt voedsel? Stel, er zitten misschien botulismesporen in je voedsel. En die ontkiemen in anaerobe omstandigheden (zuurstofloze omgeving, zoals bv. een weckpot die vacuüm is) tot toxineproducerende vegetatieve vormen. Dit betekent dat je weckpot op dat moment in status verhoogd is naar “dodelijk”.

En dan komt er een belangrijke MAAR… het gif is temperatuurgevoelig en wordt bij minimaal 85°C op vijf minuten tijd geneutraliseerd.

DUS… zelfs wanneer het botulinegif zich zou hebben ontwikkeld in een geweckte pot kan je de inhoud nog nuttigen zonder er dood aan te gaan door het voedsel vijf minuten te laten doorkoken. Op die manier komt de temperatuur boven de 85°C uit en worden de toxines geneutraliseerd.

Nu is dat allemaal eenvoudig toe te passen op sauzen, stoofpotjes, enz. Die moet je sowieso nog opwarmen. Maar wat doe je dan met bv. boontjes die je graag koud als bijgerecht bij een BBQ wil eten? Moet je die dan eerst nog gaan verhitten en terug laten afkoelen om ze daarna met een gerust hart te kunnen nuttigen?

Op zich wel… maar er bestaat een achterpoortje… Het botulinegif kan niet ontwikkelen in een zure omgeving bij een pH lager dan 4,6. Dus wanneer je groenten gaat wecken waarvan je ze mogelijkerwijs koud, recht uit de pot, wil opeten, voeg dan 1 koffielepel (of 2 theelepels voor de Nederlandse lezers) azijn toe (op een pot van 1L). Je zal dit niet smaken, maar de inhoud van je pot is wél veilig voor consumptie. Boontjes, aardappeltjes, bietjes, enz. kan je dan gewoon koud verwerken. Vandaar ook dat zoetzuur ingemaakte groenten geen problemen geven. En ook geweckte fruitgerechten, zoals bv. appelmoes, vallen buiten het probleemgebied door hun gehalte aan fruitzuren.

Dus… alhoewel botulisme een stille killer is (wegens volledig geur- en smaakloos!), is het een perfect beheersbaar gevaar.

Zoals bij veel dingen geldt ook hier: “Wanneer je de regels volgt, is er géén probleem.”


Dat toevoegen van azijn aan vleesgerechten is inderdaad om groei van botulisme te voorkomen. Het werd en wordt standaard aangeraden vlees altijd zuur te wecken. Daarom vind ik het tricky daar vanaf te zien. Botuline is wel even het giftigste stofje wat een bacterie kan maken...

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:13

Bij bonen doe ik tegenwoordig ook een beetje azijn dan mislukt het wat minder snel en proef je niet. Ik niet in ieder geval.

Doe wel een klein beetje, maar gebruik ook 1 of 2 persoon potjes.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:47

Oh ik vind keramisch juist heel fijn. Ik had in mijn eerste huis gas, toen inductie, daarna weer gas en nu dan keramisch. En dat heeft eigenlijk wel mijn voorkeur :)

De dekseltjes van de Pearl potten bestaan uit 3 delen. Maar de vervangbare rubber ring zit wel gewoon "vast" aan het middenplaatje hoor. Je moet hem er echt af halen als je hem wilt wassen of vervangen ofzo. Dus geen extra gedoe tov Ball potten eigenlijk. Ik begrijp dat tijdens de Corona periode het behoorlijk problematisch was om nieuwe plaatjes te vinden voor de Ball potten. Dan is het toch wel fijner om herbruikbare deksels te hebben :)

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:51

Vandaag weer nieuwe cakejes in de pot, is kant en klaar pak, precies voldoende voor 10 potjes, ik had er 9 en een nog kleinere, maar enkele waren stukje te vol moest ik kapje afsnijden, dus samen met die kleine maakt dat 10 dezelfde potjes. Ik heb het al eens gedaan dit is mijn 2e set: cake mix maken zoals je wil (dit is miss mijn 4e cake ooit, dus ik gebruik nog een kant en klare) je hebt stortglaasje nodig dus glas potjes zonder schouders anders krijg je ze er niet uit, vet je glaasjes in met boter en bloem (oeps dat ben ik vergeten, vandaar dat ik al idee had ze zien er iets anders uit dan vorige x) dan de mix erin 2/3 van glas, in het het glas zonder deksel bakken in oven, dit recept was 150 graden 60-70 min. Zijn ze te hoog geworden kun je de kapjes afsnijden, randjes schoon ring erop glas erop klemmen erop, 30 min in de ketel op 100 graden. Wil je ze eten, deksel eraf en op zijn kop paar x schudden floepen ze er zo uit. Omdat ze geweckt zijn, levenslang houdbaar zeggen ze, nou hier haalde ze het half jaar niet eens waren ze al op, vorige week de laatste op gegeten van vorige x. Altijd spuitbus slagroom in de koelkast en dan zijn ze lekkerrrrrr

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 23:32

Dat klinkt nog best leuk, ook om met chocolade (cacao poeder) te doen een keer.

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:42

pmarena schreef:
Kan je dan bloem los in een pot vacuum zuigen ja....? Zuig je de bloem dan niet mee uit je pot...? Hoe moet ik me dat voorstellen...? Klinkt wel interessant :j

Ik ben nog op zoek naar de beste manier om verse geitenmelk iets langer houdbaar te maken zonder teveel aan kwaliteit in te boeten en zonder afhankelijk te zijn van een vriezer.


hier iemand die verse geitenmelk verwerkt
[url]https://ladyleeshome.com/how-to-can-milk/?utm_medium=social&utm_source=pinterest&utm_campaign=tailwind_tribes&utm_content=tribes&utm_term=1055635650_49314896_254369
[/url]

of deze: https://thehomesteadinghippy.com/canning-milk/

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 06:26

Bedankt voor het meedenken :)

Ik had zelf ook wel filmpjes gevonden inderdaad, maar het wordt officieel blijkbaar echt afgeraden. Dat het (waarschijnlijk / in principe) niet veilig is. Dus dat risico vind ik het niet waard. Je kan in principe natuurlijk alles wecken of cannen, vacuum trekken doet het wel. Maar ik wil zeker weten dat het goed zit met de veiligheid en niet afgaan op "wij zijn er nooit ziek van geworden".

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:40

tsja wat is officieel, stel betweters die niet verder kijken dan neus lang is, 1 dingen proberen lukt het of niet en daar stempel opzetten...

of stel ervaren dames die al jaren in de familie dat soort dingen doen.

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:37

Het is maar net welk risico je bereid bent te nemen :)

In dit geval wil ik het risico op problemen zo laag mogelijk houden. Dan blijven er nog zat mogelijkheden over.
Iets onnozels zoals het cannen van melk is het niet waard om je gezondheid (en die van je familie) voor op het spel te zetten vind ik :)

Er is een verdenking dat het niet veilig is. Er is geen bewijs dat botulisme sporen wèl eruit "gecant" kunnen worden.
Nou prima, dan neem ik het risico liever niet. De kwaliteit van de melk zal er sowieso niet van opknappen.

Alternatief is poedermelk, daar ga ik naar kijken :)

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:21

pmarena schreef:
Het is maar net welk risico je bereid bent te nemen :)

In dit geval wil ik het risico op problemen zo laag mogelijk houden. Dan blijven er nog zat mogelijkheden over.
Iets onnozels zoals het cannen van melk is het niet waard om je gezondheid (en die van je familie) voor op het spel te zetten vind ik :)

Er is een verdenking dat het niet veilig is. Er is geen bewijs dat botulisme sporen wèl eruit "gecant" kunnen worden.
Nou prima, dan neem ik het risico liever niet. De kwaliteit van de melk zal er sowieso niet van opknappen.

Alternatief is poedermelk, daar ga ik naar kijken :)


Je kunt zelf ook melk vriesdrogen met zo'n machine, nu heb ik geen idee wat dat zou kosten, maar misschien zou dat iets kunnen zijn? Hoelang zou je de melk willen kunnen bewaren? Want vers blijft het toch ook wel aardig lang goed? De koemelk die wij halen zo van de boer durf ik na 5 dagen nog wel te drinken nu het zo koud is en als kefir nog wel langer.
Maar anders kun je altijd nog een een eigen geit kopen ;) Grapje, maar ze zijn wel heel schattig <3

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:51

Ja 5 dagen is wel goed te doen :j

Met echt constant goed koud houden haal je de 7 dagen ook nog wel.
Maar het is daarna dan toch vriezer of poeder. Uit de vriezer is de aardigheid er ook wel af trouwens, om zo te drinken :=

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 08:53

Ik heb laatst gekeken naar een vriesdroog machine, maar in Nederland is die erg lastig te krijgen voor particulieren. En we zullen het maar even niet over de prijs hebben :=

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:37

Prairy schreef:
Ik heb laatst gekeken naar een vriesdroog machine, maar in Nederland is die erg lastig te krijgen voor particulieren. En we zullen het maar even niet over de prijs hebben :=


klopt miss amazon.nl of .de of zoiets

pmarena

Berichten: 48233
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:36

Ja iets van drogen / vriesdrogen wil ik ook nog wel naar kijken wat daar de mogelijkheden van zijn :j

Ben nu eerst even alles goed op papier aan het zetten qua bewezen veilige recepten voor de dingen die ik echt graag wil gaan pressure cannen :j Zodat ik meteen van start kan als half maart hopelijk die pannen binnenkomen ;)

Ik hoop dat de kwaliteit een beetje goed is en dat het lukt om er een 10-11 psi gewichtje bij te vinden.... zou het gewichtje van een ander merk er anders ook op passen denken jullie....?

Manometers heb ik niet zo'n hoge dunk van. Heb daar wel mee gewerkt en er was er toch regelmatig 1 niet goed. Wil dus eigenlijk gewoon voor de zekerheid lekker altijd met zo'n gewichtje werken. Lijkt me ook een stuk handiger dat je dat ding hoort "dansen" terwijl je verder kan met allerlei andere klussen in de tussentijd. Dat je niet constant die manometer in de gaten hoeft te houden of de druk niet te laag zakt :=

Wil me ook nog verdiepen in wat voor apparaatje of dingetje het handigst is om te vacumeren door lucht er uit te trekken, en in hoeverre dat ook goed werkt met Weck-potten en andere potten en opbergbakken die ik heb :)

Prairy
Berichten: 9135
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 12:19

Ja ik wil ook wel zon huppelaar. Lijkt me ook veel handiger.

Ik moet ook nog een lijstje maken met dingen die ik echt wil maken. Vooral omdat ik het deels uit de moestuin wil halen.

Komende week ga ik bij de AH wel al gedroogde bio bonen halen, die zijn dan in de bonus. Dan kan ik dat mooi gelijk in kleine potjes cannen om te oefenen.