Recept zuurkool met rookworst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Recept zuurkool met rookworst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:22

Ik heb van het weekend eens zuurkool in huis gehaald! En een lekkere rookworst van Unox, en natuurlijk aardappeltjes.
Mijn moeder maakt altijd heerlijke zuurkool, en ik weet dat ze er ook nog appel, rozijnen, ham en creme fraiche door doet. Dat moet ik dus nog even bijhalen.

Mijn vraag is, hoe lang moeten zuurkool en aardappels koken? En hoe heet moet de oven en hoe lang?
Normaal gesproken zou ik het aan mn moeder vragen, alleen hebben we momenteel een beetje ruzie.... Bloos

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Re: Recept zuurkool met rookworst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:19

Koortje schreef:
Ik heb van het weekend eens zuurkool in huis gehaald! En een lekkere rookworst van Unox, en natuurlijk aardappeltjes.
Mijn moeder maakt altijd heerlijke zuurkool, en ik weet dat ze er ook nog appel, rozijnen, ham en creme fraiche door doet. Dat moet ik dus nog even bijhalen.

Mijn vraag is, hoe lang moeten zuurkool en aardappels koken? En hoe heet moet de oven en hoe lang?
Normaal gesproken zou ik het aan mn moeder vragen, alleen hebben we momenteel een beetje ruzie.... Bloos


Mooie gelegenheid om de ruzie bij te leggen toch? En ik haal altijd zo'n fijn zakje wijnzuurkool dat ik helemaal niet hoef te koken maar zo door de gekookte aardappels heen 'stamp'. Met appel, rozijnen, ham en creme fraiche spreekt mij niet zo aan... Uitgebakken spekjes daarintegen... Vingers aflikken

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:05

Ja dit is ook een zakje wat volgens mij al redelijk kant en klaar is! Haha!
Spekjes kan ook, ik vind mijn versie lekkerder!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:45

Ik zou zeggen, kijk eens op het zakje, meestal staat erop hoelang je het moet koken en of je er nog iets van vocht aan toe moet voegen (bijv. een beetje appersap oid). Overigens moet je aardappels en zuurkool niet samen koken, anders worden je aardappels niet gaar! Ik geloof trouwens dat het een minuutje of 20 is... In de magnetron kan je ook prima de zuurkool koken, staat denk ik wel op de verpakking. Succes en smakelijk Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:26

Het is prima gelukt allemaal!!

Eerst de aardappelen gekookt, en daarna het zakje zuurkool erbij gemikt. Die hoefde alleen maar opgewarmt te worden. Toen ook de rozijnen, ham en appel erdoor, en mixen maar! En daarna nog de creme fraiche, nog een keer goed roeren en toen even in een overschaal de oven in onder de grill. Nou het smaakt heerlijk, al zeg ik het zelf! Schijnheilig Schijnheilig

Zeker voor herhaling vatbaar!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:32

weet je wat heerlijk is!!

zuurkoolschotel uit de oven:

je laat de zuurkool koken in anasap en ondertussen laat je olie warm worden in de wok.. uitje, half-om-half gehakt erin en wachten tot het bruin is. in de ovenschotel leg je voorgekookte aardappelschijfjes dan de gehakt dan de zuurkool met daarop de ananasschrijfjes en dan weer een laagje aardappels.. zn pakje van maggie of knor erdoor 45 min in de oven en smullen maar!!

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 02:18

Wmijn schreef:
Overigens moet je aardappels en zuurkool niet samen koken, anders worden je aardappels niet gaar!

Bij mij altijd wel hoor!
Ik kook de zuurkool gewoon bovenop de aardappels, net als je bij boerenkool doet. Gaat altijd prima! Verward

Verder is zuurkool met banaan erdoor ook lekker!
Ik houd totaal niet van vruchten door mijn eten, de versie met appel/rozijnen en die met ananas lijken me ook ronduit vies (sorry Bloos) maar met banaan vond ik het wel lekker!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:47

Dorée, ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit zelf uitgeprobeerd heb. Ik ben niet zo'n aardappel-fan... Het is meer zo'n regeltje uit grootmoeders tijd.
Mijn zuurkool gaat in een wrap tezamen met rookworstplakjes, perzikstukjes, creme fraiche en wat mosterd. Krijg er gewoon zin in, jammer dat Bart niet van zuurkool houdt. (Nadeeltje van samen wonen Knipoog )

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:52

Hmm dat van jou klinkt ook wel lekker! Op de perzikstukjes na dan!
Ik heb gister even op het pakje zuurkool gekeken en daar staat zowaar op dat je het idd beter apart kan komen, omdat de aardappels niet gaar zouden kunnen worden.
Wist dat echt niet! Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:42

Wmijn schreef:
jammer dat Bart niet van zuurkool houdt. (Nadeeltje van samen wonen Knipoog )

Bart heeft een goede smaak Blegh, zuurkool Tong uitsteken

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:38

Dorée, hier staat het recept van die wraps: [VT] Hoe maken jullie Zuurkool? Wat erdoorheen?
Eigenlijk is het met mango ipv perzik, maar dat is wat lastiger te krijgen uit blik en ik heb er dus af en toe wat mosterd bij gevoegd (gewoon op de tortilla smeren als je daar zin in hebt).

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:14

Dankje! Volgens mij is het ook best lekker zonder vruchten erdoor. Haha!
Ik vind echt alles lekker, behalve vruchten in mijn eten. Knipoog
Maar ik ga het een keer proberen! Het is vast ook wel lekker met spekjes ipv mango! Lachen

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:27

Oh vast wel Haha!