Bobotie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 01:31

Dit is echt een geweldig recept; een kleine aanpassing door mijn oma en ik ben verslaafd geraakt!

In de supermarkt is een pak te halen van de 'wereldrecepten' Bobotie. Dat is een zuid-afrikaans gerecht.
Op de oorspronkelijke verpakking (2-3 personen) staat dat er sperziebonen moeten worden toegevoegd. Dit hebben wij vervangen door banaan. Op het pak staat 2 appels en een aantal sperziebonen; die sperziebonen worden vervangen door ongeveer 2 bananen (ongeveer evenveel dus als appels, daar heb ik mij iig elke keer aan gehouden, ook voor 5 personen).

Voor de rest is het gewoon het pak volgen; het is ook een erg makkelijk recept!

Ten eerste schil je de appels en snij je die in stukjes. Hetzelfde doe je met de banaan.
Dan verwarm je de oven voor op 210 graden Celsius.
Dan gaat het rundergehakt in de pan (zonder boter of olijfolie). Dit gaar maken en de betreffende kruiden toevoegen. Vervolgens de appels en banaanstukjes toevoegen. Dit even meeroeren.
Dan wordt er 300 ml water, het poeder voor de saus en creme feche toegevoegd (dit staat natuurlijk allemaal op de verpakking). Dit voor ongeveer 5 minutjes meeroeren.
Dan nog maar 16 min in de oven en klaar!
(tijdens de oventijd moet de rijst ook worden klaargemaakt, ongeveer 10 min uit mijn hoofd).

Erg lekker, simpel om te maken en volgens mij ook niet zo veel calorien!
Een echte aanrader, ik ben er al verslaafd aan Knipoog

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 01:34

is lekker he!!!!!
behalve die vieze bonen ja Bloos Knipoog

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 01:37

Vervangen door bananen dus, echt geweldig! Knipoog
Met sushi 1 van mijn favo's, en dat zegt veel hier haha Haha!

Elliebelle

Berichten: 3045
Geregistreerd: 26-07-06

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:14

Ja dat is echt heerlijk !
Wij laten de Sperzibonen er altijd uit ..

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:08

Vervang ze voor banaan en het is nóg lekkerder Clown

Wat een reclame, pfft Clown

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:11

Inderdaad errug lekker! Volgens mij geeft mijn moeder er ook haar eigen draai aan, heb nog nooit sperziebonen geproefd in dit gerecht.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:48

Goh ik ga het zo dan eens proberen, anders vind ik het namelijk niet zo lekker Haha!

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 20:01

Haha, hou je niet van sperziebonen? Maar groot gelijk, probeer het eerst met banaan: je komt er nooit meer vanaf Vork Extreme duivel

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:53

Ik hou echt van boboti. Lovers
Banaan nooit geprobeerd, binnenkort eens doen!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:14

Bij ons thuis vinden ze Bobotie ook errug lekker. Alleen moet ik voor ons vijven altijd 2 pakken maken, anders hebben we niet genoeg. En zelfs twee pakken gaan schoon op! Ik gooi er altijd wel boontjes door, maar dan boontjes uit blik/pot. Die kook ik niet voor, gooi ik er zo bij in als het gehakt bruin is. Zonder al het vocht natuurlijk. Meestal gooi ik er drie appels door en een banaan.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:17

Bromponie, pletterpet, hijsbakkie, bobotie... nog nooit op Bloos

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:18

'vroeger' zaten er ook geen sperziebonen in t gerecht (stond op t pakje he)....nix geen bonen erin hoor.
En toen veranderde het (ohneee..verbeteren heet dat Knipoog ) en voila..daar waren de sperziebonen ineens.
Komt Bobotie niet uit Afrika ofzo (moet toch een 'wereldgerecht' zijn??) >> ben benieuwd hoe ze daar aan sperziebonen komen..blijkbaar is t met namelijk authentieker hihi Haha! Knipoog

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:21

Getver. Heb het eens geprobeerd, maar zoveel smaakversterkers... Neeeee niks voor mij Tong uitsteken

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:30

sabby schreef:
'vroeger' zaten er ook geen sperziebonen in t gerecht (stond op t pakje he)....nix geen bonen erin hoor.
En toen veranderde het (ohneee..verbeteren heet dat Knipoog ) en voila..daar waren de sperziebonen ineens.
Komt Bobotie niet uit Afrika ofzo (moet toch een 'wereldgerecht' zijn??) >> ben benieuwd hoe ze daar aan sperziebonen komen..blijkbaar is t met namelijk authentieker hihi Haha! Knipoog


Inderdaad, wij eten het al heel lang, uit een zakje ook, en nooit geen sperziebonen. Toen werd het uit de handel genomen, wij balen. Maandje later, reclame op tv; boboti, helemaal nieuw!! Ja doei, niks nieuw, ze mikken er alleen bonen doorheen. Haha!

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:49

sheela schreef:
Bij ons thuis vinden ze Bobotie ook errug lekker. Alleen moet ik voor ons vijven altijd 2 pakken maken, anders hebben we niet genoeg. En zelfs twee pakken gaan schoon op! Ik gooi er altijd wel boontjes door, maar dan boontjes uit blik/pot. Die kook ik niet voor, gooi ik er zo bij in als het gehakt bruin is. Zonder al het vocht natuurlijk. Meestal gooi ik er drie appels door en een banaan.


Ik had laatst gekookt voor 5 personen.. 1 pak was echt genoeg! Gewoon meer gehakt en de krouden en de rijst is dan iets minder natuurlijk. Doe er een salade bij! Ja

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:50

met boontjes is heel lekker hoor morgen is het mijn kookdag en ik weet al wat wij gaan eten

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:22

Wij hebben altijd 1 pak met zijn 4en en dat is echt meer dan genoeg. Lachen

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:51

In de ajacied 2 jaar geleden stond bobotie van Steven Pienaar. Die is echt het lekkerst, Afrikaans uit de eerste hand.

Voor de geinteresseerde snor ik m wel ff op

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:47

Hmm klinkt lekker!
Ik denk dat ik het eens ga proberen met vegetarisch gehakt.
En dan inderdaad met banaan ipv bonen.

Iemand ervaring met dit recept met vegetarisch gehakt of in een andere vegetarische variant ??

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:41

Geen reacties, maar we gaan het vanavond uitproberen met vegetarisch gehakt Haha! !

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:43

Sylhouet schreef:
Hmm klinkt lekker!
Ik denk dat ik het eens ga proberen met vegetarisch gehakt.
En dan inderdaad met banaan ipv bonen.

Iemand ervaring met dit recept met vegetarisch gehakt of in een andere vegetarische variant ??


wij doen het met appel en bonen zo hebben we het toch in afrika geleerd. en dan die saus plus vegetarisch gehakt kei lekker Haha!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:44

ik heb trouwens nog een lekker recept voor afrikaanse soep intresse pb dan maar Haha!

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 18:02

Pam schreef:
In de ajacied 2 jaar geleden stond bobotie van Steven Pienaar. Die is echt het lekkerst, Afrikaans uit de eerste hand.

Voor de geinteresseerde snor ik m wel ff op


Graag! Haha!


Blijf wel echt tot nu toe de aangepaste versie met banaan echt het lekkerst vinden.. zooo veel beter dan die met sperziebonen!

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:33

zoek m vanavond ff op

Soo_Shirley

Berichten: 1335
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Hoorn

Re: Bobotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:33

Ik kon het hele recept niet, maar ik ga vanavond voor de vader/2broers en een vriendin koken. Ik zal dit even gaan maken met banaan (ik word misselijk van spersiebonen)

Ik laat het jullie weten.. Lachen xx